Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 20:18
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,
Jag håller på att lära mig svenska. Men jag blir jätteförvirrad när man använder typ "be" "an" osv innan ett verb.T ex vad är skillnaden mellan straffa och besträffa??

Mvh
Mayur
Du menar bestraffa. Bestraffa är mera medmänskligt. Straffa kanske mera juridiskt men gränsen är inte tydlig.
Citera
2018-11-06, 20:19
  #338
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
jorå, har sett på många ställen.
Bestraffa eller straffa. Det är ingen större skillnad, inte vad jag vet i alla fall.
Jag ska straffa dig
Jag ska bestraffa dig.
För mig kanske bestraffning låter lite mildare, typ skicka ett barn till rummet för det slagit sin syster.
Medan straff är mer böter för att ha kört bil för fort, eller ett fängelse straff.
Citera
2018-11-06, 20:21
  #339
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
haha jag menade bestraffa . råkade skriva med ä. men vad är skillande straffa bestraffa då?

Haha. Ok misstänkte det. Bestraffa är ge straff åt, dvs du ger någon ett straff. Så skulle jag väl försöka förklara skillnaden.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-11-06 kl. 20:25.
Citera
2018-11-06, 20:22
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Du menar bestraffa. Bestraffa är mera medmänskligt. Straffa kanske mera juridiskt men gränsen är inte tydlig.
Det är svårt att begripa vissa ord. Typ t.ex. jag ska skära tårtan eller jag ska skära UPP tårtan vad är skillnaden.
Citera
2018-11-06, 20:24
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Bestraffa eller straffa. Det är ingen större skillnad, inte vad jag vet i alla fall.
Jag ska straffa dig
Jag ska bestraffa dig.
För mig kanske bestraffning låter lite mildare, typ skicka ett barn till rummet för det slagit sin syster.
Medan straff är mer böter för att ha kört bil för fort, eller ett fängelse straff.
Tack så jättemkt. Bra förklaring
Citera
2018-11-06, 20:26
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Haha. Ok misstänkte det. Bestraffa är ge straff åt, dvs du ger någon ett straff. Så skulle jag väl försöka förklara skillnaden.
Tack så mkt
Citera
2018-11-06, 20:32
  #343
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
jorå, har sett på många ställen.
Och där be-kräftade du att svenska är be-svärligt att be-gripa och att bli be-vandrad i. Be-undransvärt att du be-stämt dig, jag an-tar att det är an-strängande, men an-ser att an-letets svett är en del av din be-skärda be-löning.
Citera
2018-11-06, 20:38
  #344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Och där be-kräftade du att svenska är be-svärligt att be-gripa och att bli be-vandrad i. Be-undransvärt att du be-stämt dig, jag an-tar att det är an-strängande, men an-ser att an-letets svett är en del av din be-skärda be-löning.
haha
Citera
2018-11-06, 20:38
  #345
Medlem
Zaedrewss avatar
Man kan väl bara säga att svenska är ett svårt språk. Visst lätt om man lärt sig detta sedan modersmjölken men annars inte så lätt. Jul ja det är både högtiden Jul som ett hjul.
Citera
2018-11-06, 20:42
  #346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man kan väl bara säga att svenska är ett svårt språk. Visst lätt om man lärt sig detta sedan modersmjölken men annars inte så lätt. Jul ja det är både högtiden Jul som ett hjul.
Nej, inte så värst svårt. Man lär sig undan för undan . gäller å ha intresse bara.
Citera
2018-11-06, 21:19
  #347
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Det är svårt att begripa vissa ord. Typ t.ex. jag ska skära tårtan eller jag ska skära UPP tårtan vad är skillnaden.

Jag tipsar om det utmärkta programmet ”Språket” i SRs P1.
Citera
2018-11-06, 22:00
  #348
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man kan väl bara säga att svenska är ett svårt språk. Visst lätt om man lärt sig detta sedan modersmjölken men annars inte så lätt. Jul ja det är både högtiden Jul som ett hjul.

Svenska är ett lätt språk. På vilket sätt skulle det var svårt? Det du exemplifierar med är ju sådant du hittar i alla språk och mycket svårare än så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback