Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 17:40
  #13
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightkun
Det är ändå direkt olämpligt att rekommendera en annan strain då TS fått en drogutlöst psykos. Jag förstår att det är stor skillnad på THC och CBD och att CBD visat sig ha antipsykotiska effekter, men inget jag skulle föreslå till någon som nyligen haft psykos och fortfarande lider av det.

Ptja, han lär väl ändå röka ibland, och om han skall göra det är det vettigt att ge råd.
Förövrigt bör han göra en differential-diagnos för att utesluta metabola störningar t.ex.

Sveriges vård är ett skämt, och han lär väl få någon trams diagnos för att läkarna inom den offentliga vården ändå inte kan göra sitt jobb.
Citera
2018-11-04, 17:44
  #14
Medlem
Sök hjälp. Du behöver antipsykotiska meds typ seroquel. cbd är inte starkt nog. bieffekterna på antipsykotiska r inga roliga men jag behövde bara käka 3 månader. Tänk på att psykoser sällan blir bättre av sig själv.

undvik koffein och alla psykoaktivasubstancer (thc ej cbd) men ärligt sök hjäp av vården
Citera
2018-11-04, 17:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ptja, han lär väl ändå röka ibland, och om han skall göra det är det vettigt att ge råd.
Förövrigt bör han göra en differential-diagnos för att utesluta metabola störningar t.ex.

Sveriges vård är ett skämt, och han lär väl få någon trams diagnos för att läkarna inom den offentliga vården ändå inte kan göra sitt jobb.
Det håller jag med om och Sveriges vård är i mångt och mycket bristfällig, även om jag mer tror det är systemets struktur det är fel på snarare än individers inkompetens. Skulle vilja veta mer om TS upplevelse av psykosen innan man säger något eftersom det ibland kan krävas att man integrerar och bearbetar det man upplevt under en psykos för att "make sense of it".
Citera
2018-11-04, 17:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightkun
Hur yttrade sig din psykos? Vilka tankar var påträngande? Tror du att drogruset kan ha framkallat något i ditt undermedvetna som sedan utlöste psykosen, eller var psykosen av en mer allmänt förvirrande natur? Hur har du bearbetat psykosen i efterhand och känner du att den här släppt?

Jag var extremt förvirrad, hoppade mellan verkligheten och nåt helt annat. Det kändes som jag var i ett svart rum samtidigt som jag såg vad som var framför mig då o då. Och min kompis var med då och tog hand om mig. Men kände mig ändå helt ensam.
Men jag tänkte att jag bara behövde promenera lite och när jag gick så var det som vi gick på samma ställe och kom verkligen ingenstans även fast de såg ut som vi var längre fram än var vi var.
Och efter ruset försvunnit så fortsatte det men på en mildare nivå men de var fortfarande läskigt som fan.
Plus en extrem panik ångest och jag kommer ihåg att jag bara tänkte okej nu måste jag skärpa mig de här är bara nåt skämt men de försvann inte och då fick jag mer panik. Mitt hjärta slog så fort att jag hade ont där dagen efter.

Jag har väl försökt bearbetat det men varje gång jag ser stället vi var på när det händer eller om jag röker cigg o får nikotinkick (händer ibland) så känner jag att jag förlorar kontrollen eftersom jag blir lite snurrig.
Citera
2018-11-04, 17:54
  #17
Medlem
Lite kul att alla tror att jag är en kille.
Men jag är en tjej och är 18 år. Vilket gör det mer tragiskt. Men jag har rökt på 1-2 gånger innan det här. Men det var för ett tag sen.
Och jag kommer verkligen aldrig någonsin stoppa en joint i min mun igen. No way. Vågar inte ens dricka.
Citera
2018-11-04, 17:59
  #18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightkun
Det håller jag med om och Sveriges vård är i mångt och mycket bristfällig, även om jag mer tror det är systemets struktur det är fel på snarare än individers inkompetens. Skulle vilja veta mer om TS upplevelse av psykosen innan man säger något eftersom det ibland kan krävas att man integrerar och bearbetar det man upplevt under en psykos för att "make sense of it".

Självfallet.

Det skulle inte förvåna mig om en massa trauman återuppväcktes i och med gåsen som ledde till en psykos.
1 av 5 har ju blivit sexuellt utnyttjade som barn globalt så man vet inte vad som lurkar i ens psyke förrän man går djupt in.

Tror att de allra flesta som får såkallade " drogutlösta psykoser" är blott latenta förträngda konflikter som blir medvetna då man i nyktert tillstånd kan förtränga dem.

Nej, jag är inte inspirerad av Freud, men har sett detta ske såpass många gånger att det ligger en viss sanning i det.
Citera
2018-11-04, 18:20
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeen
Jag var extremt förvirrad, hoppade mellan verkligheten och nåt helt annat. Det kändes som jag var i ett svart rum samtidigt som jag såg vad som var framför mig då o då. Och min kompis var med då och tog hand om mig. Men kände mig ändå helt ensam.
Men jag tänkte att jag bara behövde promenera lite och när jag gick så var det som vi gick på samma ställe och kom verkligen ingenstans även fast de såg ut som vi var längre fram än var vi var.
Och efter ruset försvunnit så fortsatte det men på en mildare nivå men de var fortfarande läskigt som fan.
Plus en extrem panik ångest och jag kommer ihåg att jag bara tänkte okej nu måste jag skärpa mig de här är bara nåt skämt men de försvann inte och då fick jag mer panik. Mitt hjärta slog så fort att jag hade ont där dagen efter.

Jag har väl försökt bearbetat det men varje gång jag ser stället vi var på när det händer eller om jag röker cigg o får nikotinkick (händer ibland) så känner jag att jag förlorar kontrollen eftersom jag blir lite snurrig.

Jag förstår. Jag kan försöka lugna dig genom att säga att när jag var i din ålder upplevde jag också en mycket obehaglig och traumatisk drogutlöst psykos av cannabis, och mådde dåligt över det månader efter händelsen. Jag har bearbetat den psykosen och tror att jag förstått vad den berodde på, och kunde därmed arbeta på det i efterhand. Nu är jag faktiskt tacksam att jag hade psykosen, för utan den hade jag kanske aldrig insett att jag hade ett underliggande problem som var roten till min psykos. Kanske har du något liknande, något undermedvetet som har bidragit till din drogutlösta psykos. Mitt tips är därför att försöka bearbeta detta genom att bemöta det och prata om det, helst med någon duktig professionell.

Tror nämligen inte att det enbart är drogen som är boven, utan någon form av undermedvetet process som bubblade upp till ytan under ditt rus. Det låter som det i beskrivningen av din psykos, även om du givetvis ska ta mina ord (jag är trots allt en random flashbackare) med en nypa salt. Din upplevelse är inget ovanligt, du kommer repa dig från detta och det är inget permanent.
__________________
Senast redigerad av Lightkun 2018-11-04 kl. 18:25.
Citera
2018-11-04, 18:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Självfallet.

Det skulle inte förvåna mig om en massa trauman återuppväcktes i och med gåsen som ledde till en psykos.
1 av 5 har ju blivit sexuellt utnyttjade som barn globalt så man vet inte vad som lurkar i ens psyke förrän man går djupt in.

Tror att de allra flesta som får såkallade " drogutlösta psykoser" är blott latenta förträngda konflikter som blir medvetna då man i nyktert tillstånd kan förtränga dem.

Nej, jag är inte inspirerad av Freud, men har sett detta ske såpass många gånger att det ligger en viss sanning i det.
Jag håller faktiskt helt med dig och tänker i liknande banor.
Citera
2018-11-04, 18:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Självfallet.

Det skulle inte förvåna mig om en massa trauman återuppväcktes i och med gåsen som ledde till en psykos.
1 av 5 har ju blivit sexuellt utnyttjade som barn globalt så man vet inte vad som lurkar i ens psyke förrän man går djupt in.

Tror att de allra flesta som får såkallade " drogutlösta psykoser" är blott latenta förträngda konflikter som blir medvetna då man i nyktert tillstånd kan förtränga dem.

Nej, jag är inte inspirerad av Freud, men har sett detta ske såpass många gånger att det ligger en viss sanning i det.
Fortfarande den vidrigaste formen av idioti att föreslå att röka en annan strain när någon haft en drogutlöst psykos. Riktigt farligt idiotförslag.

Nu har det ju visat sig att TS dessutom knappt rökt cannabis tidigare, och bör således lära läxan av det här och låta bli drogen framöver, precis som TS avser att göra.


Till TS:
Om du är diagnosticerat bipolär och äter medicin för det så föreslår jag att du är öppen med dina behandlande läkare så att de är medvetna om ditt sinnesstånd och att du är känslig för psykoser. Jag är ingen psykiatriker, och vet heller inte vilka mediciner du äter, men det kan väl finnas skäl att justera dos eller byta läkemedel om detta i kombination med cannabis i det här fallet har utlöst ett psykotiskt tillstånd.
Citera
2018-11-04, 18:39
  #22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Fortfarande den vidrigaste formen av idioti att föreslå att röka en annan strain när någon haft en drogutlöst psykos. Riktigt farligt idiotförslag.

Nu har det ju visat sig att TS dessutom knappt rökt cannabis tidigare, och bör således lära läxan av det här och låta bli drogen framöver, precis som TS avser att göra.


Till TS:
Om du är diagnosticerat bipolär och äter medicin för det så föreslår jag att du är öppen med dina behandlande läkare så att de är medvetna om ditt sinnesstånd och att du är känslig för psykoser. Jag är ingen psykiatriker, och vet heller inte vilka mediciner du äter, men det kan väl finnas skäl att justera dos eller byta läkemedel om detta i kombination med cannabis i det här fallet har utlöst ett psykotiskt tillstånd.

Suck, är du TS mamma eller pappa eller vad är det för moraliserande du sysslar med?
Kollektivist-Sverige upphör aldrig att förvåna mig.

TS är själv helt och hållet kapabel till att ta sina egna beslut, och du verkar aktivt förvränga mina ord.
Jag skrev att CBD-olja också finns, där min rekommendation för att röka CBD-strains har och göra med att IFALL han måste det. Du vet sociala tillställningar osv.

Ifall han är diagnosticerat bipolär bör han genomgå en differential-diagnos, då det finns ett flertal medicinska sjukdomar som kan orsaka psykiska symptom.

Thyroid-storm, Borrelia, metabola störningar, D-vitamin status, elektrolyter etc.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1541721
https://en.wikipedia.org/wiki/Differ..._of_depression

Har man inte privat-vård eller har en medicinsk bakgrund kommer TS ha sin "bipolära sjukdom " år ut och år in, byta psykofarmaka fram och tillbaka etc och aldrig någonsin få adekvat vård i framtiden för andra besvär, då de kommer avfärda honom som om att han är psykiskt sjuk för att det står så i journalerna, då fitt-sossarna till läkare inom den offentligt-finansierade vården har sina fika-raster och skvaller-sessioner med övriga personalen.
Citera
2018-11-04, 18:45
  #23
Medlem
Rök aldrig cannabis igen så blir du nog återställd inom 2 veckor.
Citera
2018-11-04, 18:49
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Bla bla bla

Det här var det första du skrev i tråden, ditt jävla psykfall.

Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Håll dig till strains med mycket CBD så lär det inte hända igen.

Det är fullständigt jävla idiotiskt skrivet och det är knappast moraliserande att påpeka att det är fullständigt jävla idiotiskt. Med absolut noll kunskap eller information om det aktuella fallet så uttalar du dig på ett potentiellt direkt hälsovådligt vis.

Ditt jävla pucko. Du är orsaken till att cannabisbrukare har ett dåligt rykte, typisk riktig jävla idiot som tror sig veta något för att den "forskat" på internet, och sen uttalar sig i frågor utan någon som helst kontakt med verkligheten. Fan vad jag hatar såna som du.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback