• 46 428 online
  • 1 198 930 medlemmar
  • 62 119 931 inlägg
2018-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Både haveriet med transportstyrelsen och 9000 ensamkommade som fick stanna, det blir en kokt med bröd för groggnäsan.
Ja han är för korkad för sitt eget bästa :-)
Nja transportstyrelsens haveri berodde tyvärr på alliansen.
Citera
2018-10-27, 01:53
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=3_EQjq4-6PM

Om man inte kan se vad som är fel på clownen i det här klippet, då är det inte värt att försöka övertyga...herregud vilken pinsam clown den här personen är....helt galet att det är statsministern i ett land...på riktigt!

Citera
2018-11-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Nja transportstyrelsens haveri berodde tyvärr på alliansen.
Precis som du säger var Stefan oskyldig till detta. Större katastrof än alliansen är nog svår att hitta.
Citera
2018-11-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Precis som du säger var Stefan oskyldig till detta. Större katastrof än alliansen är nog svår att hitta.

Då är ni dåligt pålästa. Visserligen påbörjades projektet under alliansens tid. Men det var inte alliansen som godkände alla avvikelser från olika säkerhetsrutiner. Detta skedde under Löfvens tid. Projektet som sådant var det inget fel på. Det var tidsramarna som var alldeles galet satta. Generaldirektören blev målvakt åt politikerna som sa det skulle forceras. Detta har dock ingen i regeringen erkänt utan andra huvuden har fått rulla.
Citera
2018-11-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Då är ni dåligt pålästa. Visserligen påbörjades projektet under alliansens tid. Men det var inte alliansen som godkände alla avvikelser från olika säkerhetsrutiner. Detta skedde under Löfvens tid. Projektet som sådant var det inget fel på. Det var tidsramarna som var alldeles galet satta. Generaldirektören blev målvakt åt politikerna som sa det skulle forceras. Detta har dock ingen i regeringen erkänt utan andra huvuden har fått rulla.
Hela avtalet om outsorcingen gjordes av alliansen, och pappan till det hela var generaldirektören Staffan Widlert. Att det hela hamnade i den sittande rigeringens knä är väl ganska logiskt. Att avvikelserna godkändes av regeringen är väl logiskt med? Eller vem skulle godkänna de annars? Fanns ju liksom inga andra alternativ. Om du forskar lite så kommer du märka att det finns i stort sett inga fördömande eller hårda ord från alliansen eller Staffan Widlert om transportstyrelsens skandal. Men det är ju inte så konstigt när man tänker efter.
Citera
2018-11-02, 17:00
Medlem
Citat:
Hela avtalet om outsorcingen gjordes av alliansen, och pappan till det hela var generaldirektören Staffan Widlert. Att det hela hamnade i den sittande rigeringens knä är väl ganska logiskt. Att avvikelserna godkändes av regeringen är väl logiskt med? Eller vem skulle godkänna de annars? Fanns ju liksom inga andra alternativ. Om du forskar lite så kommer du märka att det finns i stort sett inga fördömande eller hårda ord från alliansen eller Staffan Widlert om transportstyrelsens skandal. Men det är ju inte så konstigt när man tänker efter.

Jag är nog den som läst genom allt från första början. Jag ser inga större problem med outsourcingen eftersom man inte hade något val. Samma med flytta från stordatormiljö där det idag knappt finns kompetens kvar i Sverige.

Besluten att frångå säkerhetskontroller gjorde under Löfvens tid av Generaldirektören. Det är odiskutabelt. Hurvida hon gjorde det på eget initiativ eller att det var "order" uppifrån har denna regering mörkat. Istället ryker folk som sägs ha känt till det men inte informerat vidare. Det är också odiskutabelt att Säpo varnade Transportstyrelsen och GD.

Men inlägget jag svarade på gav alliansen skulden vilket är helt fel. Sen att alliansen kanske hade tagit samma beslut som Löfven om de hade vunnit valet är en annan sak och isåfall bara spekulationer.

Nu har man ändrat rutinerna så att Säpo formellt ska kunna stoppa sånt här att hända igen. Det kunde de inte innan. Bara peka finger.
Citera
2018-11-02, 17:50
Medlem
Citat:
Jag är nog den som läst genom allt från första början. Jag ser inga större problem med outsourcingen eftersom man inte hade något val. Samma med flytta från stordatormiljö där det idag knappt finns kompetens kvar i Sverige.

Besluten att frångå säkerhetskontroller gjorde under Löfvens tid av Generaldirektören. Det är odiskutabelt. Hurvida hon gjorde det på eget initiativ eller att det var "order" uppifrån har denna regering mörkat. Istället ryker folk som sägs ha känt till det men inte informerat vidare. Det är också odiskutabelt att Säpo varnade Transportstyrelsen och GD.

Men inlägget jag svarade på gav alliansen skulden vilket är helt fel. Sen att alliansen kanske hade tagit samma beslut som Löfven om de hade vunnit valet är en annan sak och isåfall bara spekulationer.

Nu har man ändrat rutinerna så att Säpo formellt ska kunna stoppa sånt här att hända igen. Det kunde de inte innan. Bara peka finger.
Att outsourca tycker jag var helt korrekt av alliansen att göra.IT började bli ruskigt dyrt för lilla Sverige att hålla på med!
Men att beskylla Löfven för outsourcingen blir ju bara dumt.Men däremot fick Röd Grön regering handskas med konsekvenserna av ett riktigt dåligt avtal!
Hösten 2014 är avtalet klart in i minsta detalj och alla berörda är nöjda!
Staffan Widlert avgår sista feb 2015 och Maria blir ny generaldirektör 1 mars 2015!
1 april 2015 skriver Maria på avtalet med IBM Italien!
Säpo är av naturlig anledning nyfiken på att kolla upp allt med det nya avtalet för Transportstyrelsens uppgifter är till viss del säkerhetsklassat!Vilket alltså är Säpos jobb att göra!
Skulle tro att Säpo höjer ett ögonbryn när man inte ser någonstans i avtalet att det står något om säkerhetsklassad personal!
Säpo kontaktar Maria Generaldirektör på transportstyrelsen för ett litet samtal!
Maria höjer nog ett och etthalvt ögonbryn över denna information!
Maria kontaktar Italien och får det hela bekräftat att så var faktiskt fallet!
Maria vill ha ett möte med IBM för att se till så att det hela rättas till!
När väl mötet sker så kommer ju nästa kalldusch!IBM hade ju outsourcat det hela i sin tur till tredje part.Men självklart står det inget om säkerhetsklassad personal!Maria höjer nog 2 ögonbryn just då!
Säpo höjer nog 100 ögonbryn vid denna information att i stort sett vem som helst kan läsa transportstyrelsens information!
Vad nu göra!!!!??????Sverige har inga möjligheter att ta hem IT jobbet!Ingen personal ingen utrustning och inga lokaler!
Det var nu man var tvungen att frångå säkerhetskontroller för att överhuvudtaget ha någon transportstyrelse!Säpo var med på tåget men kan tänka mig att Säpo inte var glad åt detta!
Om och när Löfven fick information om denna cirkus vet nog bara närmast berörda!Men som du tror att Löfven hade full koll hösten 2014 om detta avtal tror inte jag!
Inget ont som inte har något gott med sig som du skrev så har ju Säpo fått lite mer att säga till om i ett tidigare skede!
Citera
2018-11-02, 17:56
Medlem
Citat:
Att outsourca tycker jag var helt korrekt av alliansen att göra.IT började bli ruskigt dyrt för lilla Sverige att hålla på med!
Men att beskylla Löfven för outsourcingen blir ju bara dumt.

Snarare du som gör dig dum. Jag svarade på ett inlägg om att man inte kan beskylla misstagen man gjorde under Löfven regeringen med säkerhet på alliansen. Innebär inte att jag skyller outsourcingen på rödgröna regeringen. Du får läsa lite noggrannare innan du drar slutsatser.
Citera
2018-11-02, 18:00
Medlem
Citat:
Snarare du som gör dig dum. Jag svarade på ett inlägg om att man inte kan beskylla misstagen man gjorde under Löfven regeringen med säkerhet på alliansen. Innebär inte att jag skyller outsourcingen på rödgröna regeringen. Du får läsa lite noggrannare innan du drar slutsatser.
Du beskyller ju Maria från att frångå säkerhetskontroller vilket är helt korrekt. Men vad skulle hon gjort? Vad skulle du gjort istället?
Citera
2018-11-02, 18:06
Medlem
Citat:
Du beskyller ju Maria från att frångå säkerhetskontroller vilket är helt korrekt. Men vad skulle hon gjort? Vad skulle du gjort istället?

Det var inte det jag svarade på i ursprungliga inlägget om du backar och läser konversationen.

Vad jag skulle gjort är OT i denna tråd.
Citera
2018-11-02, 20:27
Moderator
Tinuviels avatar
Vill ni fördjupa er i Transportstyrelseaffären finns andra trådar.

// mod
Citera