Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-02, 08:37
  #25
Medlem
Fladerlappens avatar
H
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det spelar väl ingen roll. Köper jag glögg till barnen så räknar jag med att det inte innehåller nån alkohol alls. Står det 0,3% så köper jag det inte. När det gäller glögg så finns det ju faktiskt helt alkoholfri och så finns det alkoholfri som har lite alkohol. Så det är lite sak samma om det är skadligt, varför inte bara ange alkoholhalten på alla drycker som innehåller alkohol.
För att då måste tillverkare mäta upp eventuell alkohol som kan finnas i allt ifrån filmjölk till fermenterade morötter. En lösning hade väl varit att som standard på varenda förpackning skrivit ”Denna vara KAN innehålla alkohol”. Om inte annat så hade kanske ni nyktra, efterblivna elallergiker förhoppningsvis dött av svält.
Citera
2018-11-02, 11:23
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det spelar väl ingen roll. Köper jag glögg till barnen så räknar jag med att det inte innehåller nån alkohol alls. Står det 0,3% så köper jag det inte. När det gäller glögg så finns det ju faktiskt helt alkoholfri och så finns det alkoholfri som har lite alkohol. Så det är lite sak samma om det är skadligt, varför inte bara ange alkoholhalten på alla drycker som innehåller alkohol.
"Det spelar ingen roll om det är skadligt eller ej. Jag kräver att det ska stå på alla förpackningar för att jag vill veta."

Nja...

Alla alkoholdrycker innehåller jättesmå mängder metanol, även kallat träsprit, som är mycket farligt i koncentrerad form. De mängder som finns är dock mikroskopiska och faktum är att vanlig etanol fungerar som motgift.

Den mängd metanol som finns är helt ofarlig, men du kanske tycker att det också ska stå på varje etikett?
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-11-02 kl. 11:26.
Citera
2018-11-02, 11:34
  #27
Medlem
Om man skall redovisa all form och nivå av alkohol lär det bli trångt i grönsaks och fruktdisken. För att inte tala om vissa mjölkprodukter och fermenterade livsmedel
Jäsning lär komma igång någon gång. Kanske hemma hos en alkis.
__________________
Senast redigerad av Pingubengt 2018-11-02 kl. 11:38.
Citera
2018-11-02, 17:07
  #28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
H
För att då måste tillverkare mäta upp eventuell alkohol som kan finnas i allt ifrån filmjölk till fermenterade morötter. En lösning hade väl varit att som standard på varenda förpackning skrivit ”Denna vara KAN innehålla alkohol”. Om inte annat så hade kanske ni nyktra, efterblivna elallergiker förhoppningsvis dött av svält.
Nu är väl tanken med livsmedelsproduktion att maten ska vara likadan oavsett när den tillverkas så det verkar fullt rimligt att man kan ha bra koll på möngden alkohol i olika livsmedel. Sen är det ju en jökla massa livsmedel som inte har alkohol i sig så problemet bör inte vara så stort trots allt.
Citera
2018-11-02, 17:09
  #29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
"Det spelar ingen roll om det är skadligt eller ej. Jag kräver att det ska stå på alla förpackningar för att jag vill veta."

Nja...

Alla alkoholdrycker innehåller jättesmå mängder metanol, även kallat träsprit, som är mycket farligt i koncentrerad form. De mängder som finns är dock mikroskopiska och faktum är att vanlig etanol fungerar som motgift.

Den mängd metanol som finns är helt ofarlig, men du kanske tycker att det också ska stå på varje etikett?
Var du tvungen att hitta på ett eget citat så du kunde få skriva ditt svar?
Citera
2018-11-02, 17:27
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu är väl tanken med livsmedelsproduktion att maten ska vara likadan oavsett när den tillverkas så det verkar fullt rimligt att man kan ha bra koll på möngden alkohol i olika livsmedel. Sen är det ju en jökla massa livsmedel som inte har alkohol i sig så problemet bör inte vara så stort trots allt.
Självfallet är det önskvärt att livsmedelsprodukter är så lika som möjligt från batch till batch. Det gäller inte bara livsmedel, utan alla produkter. Problemet är att det kostar pengar. Utöver det måste man för att få minimal variation även använda metoder som konsumenter ogillar av andra anledningar, exempelvis konserveringsmedel och pastörisering. Man använder också mycket syntetiska smakämnen av detta skäl.

Har du någonsin serverat dina barn frukt? Då har de garanterat fått i sig lite alkohol eftersom jästsvampar finns överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Var du tvungen att hitta på ett eget citat så du kunde få skriva ditt svar?
Jag tyckte det att det enklaste sättet att visa hur dåligt ditt argument var var att travestera det. Att du tycker att det är dödsviktigt att dina barn inte får i sig en dryck som innehåller ens en liten gnutta alkohol är absolut inget argument för att producenter ska behöva varna.
__________________
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-11-02 kl. 17:59.
Citera
2018-11-05, 23:34
  #31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag läste nyss att visst märke av julmust innehåller upp till 0,3% alkohol kvittar för mig men då vissa alkoholister är så känsliga att det säkert kan leda till följder av bara ett glas julmust såsom återfall så varför märks det inte på förpackning gränsen går så högt som 1,2% innan märkningen blir tvång

Pratade en gång med en nykter alkoholist han var mycket rädd att en lättöl räckte så varför skulle inte mindre än så ge reaktioner sen är det muslimerna nolltolerans mot alkohol ska vara 0% absolut rättrogna då

Bilkörning och graviditet är ju noll fara dock

Är inte det ansvarslöst att sälja julmust m,m omärkt med att innehåller lite alkohol det är ju inte vad gemene person har tänkt på?

Diskutera
Den enda anledningen till att folk som har varit beroende av alkohol börjar dricka igen är för att de vill göra det.

Du skall inte lyssna på idioter som har förläst sig på farbror Bills böcker.
Citera
2018-11-08, 20:49
  #32
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag läste nyss att visst märke av julmust innehåller upp till 0,3% alkohol kvittar för mig men då vissa alkoholister är så känsliga att det säkert kan leda till följder av bara ett glas julmust såsom återfall så varför märks det inte på förpackning gränsen går så högt som 1,2% innan märkningen blir tvång

Pratade en gång med en nykter alkoholist han var mycket rädd att en lättöl räckte så varför skulle inte mindre än så ge reaktioner sen är det muslimerna nolltolerans mot alkohol ska vara 0% absolut rättrogna då

Bilkörning och graviditet är ju noll fara dock

Är inte det ansvarslöst att sälja julmust m,m omärkt med att innehåller lite alkohol det är ju inte vad gemene person har tänkt på?

Diskutera

Kefir kan innehålla upp till 0,8% alkohol, upp till 0,5% behöver inte redovisas!

Till och med lättöl som innehåller 2,25% alkohol räknas ur alkohollagstiftningshänseende som en alkoholfri dryck och får köpas av hur unga barn som helt, något som endel moralpaniker har väldigt svårt att acceptera!

Många läskedrycker ligger på upp till 0,5% alkohl, Pommac och Trocadero till exempel.

Alkoholhalter under 0,5% kan med god marginal anses ofarliga och försumbara!

Ska man spåra minsta substans i minsta mätbara mångd så kommer man hiita både arsenik och bensen i nästan vad som helst!

Att gå i taket över 0,5% alkohol visar att man är helt slut i huvudet och saknar förankring i verkligheten!
Citera
2018-11-08, 22:33
  #33
Medlem
Kära nån... finns många olika livsmedel som innehåller en liten mängd alkohol!
Ska vi börja gå igenom hela periodiska systemet också på förpackningarna!?

Tänk bara på saftflaskan ni har ståendes hemma, lite jästsporer och ni har en potentiell fylla om barnen blandar lite för stark saft!

Anledningen till att vissa nyktra alkoholister inte kan dricka en lättöl utan att få kraftiga cravings har ingenting med alkoholhalten att göra! Det har bara med ölen, smaken och känslan av att dricka öl!
Citera
2018-11-09, 11:07
  #34
Medlem
Beerguy98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej jag läste nyss att visst märke av julmust innehåller upp till 0,3% alkohol kvittar för mig men då vissa alkoholister är så känsliga att det säkert kan leda till följder av bara ett glas julmust såsom återfall så varför märks det inte på förpackning gränsen går så högt som 1,2% innan märkningen blir tvång

Pratade en gång med en nykter alkoholist han var mycket rädd att en lättöl räckte så varför skulle inte mindre än så ge reaktioner sen är det muslimerna nolltolerans mot alkohol ska vara 0% absolut rättrogna då

Bilkörning och graviditet är ju noll fara dock

Är inte det ansvarslöst att sälja julmust m,m omärkt med att innehåller lite alkohol det är ju inte vad gemene person har tänkt på?

Diskutera
Själv så tycker jag att allt under 5% är alkoholfritt. Sen tror jag knappast att en alkoholist får ett återfall av att dricka julmust.
__________________
Senast redigerad av Beerguy98 2018-11-09 kl. 11:22.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback