Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 21:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Testade att vrida snabbkoppling, trycka på broms och samtidigt dra på koppling utan förbättring tyvärr.
Är nedanstående kanske något som också är värt att pröva i detta fall?

https://www.youtube.com/watch?v=hMa-kRzDgJ0

Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Prova att lossa lite på själva fästet som oket sitter i brukar vara två skruvar insex. Sedan snurrar du till hjulet bromsar med handtaget tills hjulet stannar och drar åt. Då centreras bromsen brukar hjälpa vid problem.
Ja, så klart. Jag missade den vitala delen. Då bör det absolut fungera. Annars har man bara hjulet att spela på och det blir oerhört lite i sidled.
Citera
2018-10-31, 19:48
  #14
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Prova att lossa lite på själva fästet som oket sitter i brukar vara två skruvar insex. Sedan snurrar du till hjulet bromsar med handtaget tills hjulet stannar och drar åt. Då centreras bromsen brukar hjälpa vid problem.

Hoppas det funkar även för dig !

Jag har inte mycket erfarenhet av att mecka med cyklar, men är det möjligtvis dessa två markerade skruvar som bör lossas på skivbromsen?

https://pasteboard.co/HL2hSnU.jpg
Citera
2018-10-31, 19:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Jag har inte mycket erfarenhet av att mecka med cyklar, men är det möjligtvis dessa två markerade skruvar som bör lossas på skivbromsen?

https://pasteboard.co/HL2hSnU.jpg
Nej dom bakom dom som håller oket . De skruvarna ser ut att hålla okhållaren så att de får rätt distans till skivan. De du ska lossa på ska vara de som håller oket.

Förlåt om det blir rörigt.
Citera
2018-11-01, 19:06
  #16
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Nej dom bakom dom som håller oket . De skruvarna ser ut att hålla okhållaren så att de får rätt distans till skivan. De du ska lossa på ska vara de som håller oket.

Förlåt om det blir rörigt.

Är detta mer rätt?

https://pasteboard.co/HLbttFQ.jpg
Citera
2018-11-01, 20:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Är detta mer rätt?

https://pasteboard.co/HLbttFQ.jpg

Ser korekkt ut ja !
Citera
2018-11-03, 15:49
  #18
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Ser korekkt ut ja !

Minsann, det fungerade och gjorde faktiskt jobbet, och jag är så stolt att själv lyckats spara in ett besök på cykelverkstaden.
Citera
2018-11-03, 16:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Minsann, det fungerade och gjorde faktiskt jobbet, och jag är så stolt att själv lyckats spara in ett besök på cykelverkstaden.

Stabilt. Bra jobbat! Nu vet du till nästa gång.
Citera
2018-11-06, 01:00
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Inte för att jag är expert på cyklars skivbromsar, men bilarnas dito desto mer. Problemet torde bero på kärvning eller felaktig justering, montering, eller en kombination av båda.

Hydrauliska skivbromsar som på bilar eller motorcyklar är helt självjusterande så länge inga fel finns, såsom rost osv..

Fantastiskt fint i funktionen.

Det vackraste är "flytande" bromsskivor som på SAAB-VIGGEN. Skivan kan röra sig runt axeln, inte i rotationsriktningen, men lateralt.

Man kan undra vad som pågår när man snurrar på hjulen och hör att det skramlar lite ibland. Det är bromsskivorna som vobblar lite i oken
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-06 kl. 01:37.
Citera
2018-11-06, 01:08
  #21
Medlem
Knivur-273s avatar
Man kan tänka sig problem med mekaniska skivbromsar på samma sätt som med V-bromsar:

Två fjädrar, var och en på ena sidan verkar emot varandra. Var ligger mitten och hur skall de centrera korrekt och icke gnugga, såvida inte gapet vid avslappnad broms är jätte-jätte-stort, så att eventuella returfjädrar kan övervinna och öppna stort gap nog?

En ynkligt liten skillnad i fjäderspänning kommer alltid komma den ena bromsskon att gnugga, om du har kort rörelselängd som de flesta.

Nu har jag centrerad broms och bra rörelsereserv med handtaget. (en till två centimeter, så kniper bromsen) Två centimeter återstår innan handtaget träffar styret, om jag tar i hårt. Den saken kommer bara vara så bra i en månad eller två.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-06 kl. 01:53.
Citera
2018-11-07, 23:15
  #22
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har själv problem med skrikande / anliggande broms, i detta fall frambroms, V-broms. Jag bytte bromsklossarna, men då blev det bara än värre. Jag monterade dem med 1mm toe-in och perfekt justerade till fälgsidan.

Anliggningen löste jag genom att demontera och fetta in lederna samt justera fjäderspänningen på var bromsarm.

Jag funderar på att på att snitta upp gummit på bromsklossarna ned till 2..3 mm med en vass kniv och se om det gör någon skillnad.
Citera
2018-11-08, 13:00
  #23
Medlem
Knivur-273s avatar
Nu har jag skurit med kniven i bromsklossarna på V-bromsen, har åstadkommit s.k. sajpningar som på bildäck. Jag hör eller känner lite hur det frasar lite när jag skär i gummit. Tydligen är det fyllt med något ämne, det är väl det som kommer hjulet att bli nedskitat och svart. I detta fall inte skivbroms tyvärr. Jag skall rapportera om resultatet för herrarna och damerna snart nog.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-08 kl. 13:07.
Citera
2018-11-08, 15:16
  #24
Medlem
Knivur-273s avatar
Tyvärr kan jag rapportera att det inte hjälpte att skära i bromsbeläggen till V-bromsen. Lite bättre kanske men fortfarande skrik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback