Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-01, 15:17
  #1
Medlem
QwertySalms avatar
I stationerna Slussen och Fridhemsplan är konsten på väggarna fyllda av äckliga feministiska mensbilder, samt teckade politiskt korrekta bilder på nakna män. Detta äcklar mig. Vem är det som hänger ut sådant? Det stör mig (och antagligen) andra resenärer i tunnelbanan, speciellt under morgonrusningen.

Jag har läst på SLs sida angående konst att dessa mensbilder som tur är kommer att försvinna vid årskiftet, men jag kan fortfarande inte förstå att SL/MTR medvetet låter någon hänga ut fulritad konst vars syfte är att provocera människor på resande fot.

Tycker ni att SL borde hänga ut sådan provocerande konst? Vet ni vem det var som målade detta? Skriv era tankar nedan, tack
Citera
2018-11-01, 15:20
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Det är väl Liv Strömquist som är den så kallade konstnären bakom konsten. För konst, det är det ju. Sen att jag tycker att den är ful och barnsligt provocerande, all edge - no point, hör inte riktigt till saken.
Citera
2018-11-01, 15:22
  #3
Medlem
jattelokas avatar
Varför skulle man bli provocerad av tecknade bilder på människor, nakna?
Citera
2018-11-01, 15:32
  #4
Medlem
note-its avatar
Vad är det som gör att man stör sig på den? Det måste vara omognad och osäkerhet på sin egen sexuallitet. Kanske har man egentligen en viss förkärlek till nakna män? Vad vet jag då jag knappt ser konsten då jag går förbi den varje dag.
Citera
2018-11-01, 15:35
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Vad är det som gör att man stör sig på den? Det måste vara omognad och osäkerhet på sin egen sexuallitet. Kanske har man egentligen en viss förkärlek till nakna män? Vad vet jag då jag knappt ser konsten då jag går förbi den varje dag.
Jag stör mig bland annat på att det ser ut som något en fjortonåring kladdar på en tråkig lektion.

Edit: Man hade kunnat ha asfet konst, kanske bilder från platsen som den såg ut för 200 år sen eller något annat ballt. Men istället så har man småbrudskladd. Det är som att man skulle hänga upp dom kukar, slagskämpar och motorcyklar jag kladdade ner i högstadiet.
Citera
2018-11-01, 15:36
  #6
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
I stationerna Slussen och Fridhemsplan är konsten på väggarna fyllda av äckliga feministiska mensbilder, samt teckade politiskt korrekta bilder på nakna män. Detta äcklar mig. Vem är det som hänger ut sådant? Det stör mig (och antagligen) andra resenärer i tunnelbanan, speciellt under morgonrusningen.

Jag har läst på SLs sida angående konst att dessa mensbilder som tur är kommer att försvinna vid årskiftet, men jag kan fortfarande inte förstå att SL/MTR medvetet låter någon hänga ut fulritad konst vars syfte är att provocera människor på resande fot.

Tycker ni att SL borde hänga ut sådan provocerande konst? Vet ni vem det var som målade detta? Skriv era tankar nedan, tack

Jag tycker Liv Strömquist är en suverän serie-skapare och älskar hennes bilder. Hur man kan tycka att dom i tunnelbanan är "vidriga" begriper jag inte. Jag tycker dom är ganska gulliga.
Men för alla överkänsliga stackare finns redan en upprörd tråd i ämnet där man kan förfasa sig av hjärtans lust

(FB) Blodiga fittor i Slussen t-bana (tunnelbanekonst /mod)
Citera
2018-11-01, 15:37
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Jag tycker Liv Strömquist är en suverän serie-skapare och älskar hennes bilder. Hur man kan tycka att dom är "vidriga" begriper jag inte. Jag tycker dom är ganska gulliga.
Men för alla överkänsliga stackare finns redan en upprörd tråd i ämnet där man kan förfasa sig av hjärtans lust

(FB) Blodiga fittor i Slussen t-bana (tunnelbanekonst /mod)
Hon gör helt okej serier, det håller jag med om. Men någon god tecknare är hon ju inte.
Citera
2018-11-01, 15:40
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag stör mig bland annat på att det ser ut som något en fjortonåring kladdar på en tråkig lektion.
Om det inte är det då? Är det dig eller konstnären som har fel? Eller är det du som inte betraktar just detta som konst? Andra människor kanske gör just det. Vem har då rätt och vem har fel? Att uppskatta konst för vad det är, är att se något som inte finns. Se det som är utelämnat. Den förmågan tar olika lång tid att öva upp. Men det är som vanligt aldrig försent att börja.
Citera
2018-11-01, 15:42
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Om det inte är det då? Är det dig eller konstnären som har fel? Eller är det du som inte betraktar just detta som konst? Andra människor kanske gör just det. Vem har då rätt och vem har fel? Att uppskatta konst för vad det är, är att se något som inte finns. Se det som är utelämnat. Den förmågan tar olika lång tid att öva upp. Men det är som vanligt aldrig försent att börja.
Jag betraktar det som konst. Konstens ena uppgift är ju att väcka känslor hos betraktaren. Så som konstverk anser jag att det är mycket lyckat. Det är främst det estetiska som jag inte gilla.
Citera
2018-11-01, 15:53
  #10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag betraktar det som konst. Konstens ena uppgift är ju att väcka känslor hos betraktaren. Så som konstverk anser jag att det är mycket lyckat. Det är främst det estetiska som jag inte gilla.
Ja det kan jag faktiskt hålla med om.
Citera
2018-11-01, 16:05
  #11
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Varför skulle man bli provocerad av tecknade bilder på människor, nakna?

Det är budskapen, texten mellan de nakna tecknade männen som provocerar. Ex: Länge har vi drömt om det här eller Det har varit i vår vildaste fantasi. Det är exempel på ytliga textbudskap som saknar äkta syfte
Citera
2018-11-01, 16:23
  #12
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Det är budskapen, texten mellan de nakna tecknade männen som provocerar. Ex: Länge har vi drömt om det här eller Det har varit i vår vildaste fantasi. Det är exempel på ytliga textbudskap som saknar äkta syfte

Skojar du? Det är nån slags tolkning av olika samhällsfenomen dom lyfter.

Enligt mig är det en tolkning av hur homosexuella behövt gömma sig i flera hundra år i vårt samhälle. Klart som fan att det känns befriande för många människor att kunna vara sig själva. Speciellt i Sverige där det ändå går. Sen att mens skulle vara något onaturligt måste vara en fråga för många i andra kulturer. Men det vet jag inget om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback