2018-10-31, 19:29
Medlem
Har en bekant som var med på en kurs i praktiskt skytte. En på kursen stoppade ner vapnet (en glock om jag minns rätt) i hölstret med fingret på avtryckaren. Skott gick av in i låret (kraftig kille) ut ur låret och ner i foten. Var armens skott i så snygga och prydliga hål fick jag beskrivet för mig.

Kan det vara något liknande som hänt här?
Citera
2018-10-31, 19:35
Medlem
fghjkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Har en bekant som var med på en kurs i praktiskt skytte. En på kursen stoppade ner vapnet (en glock om jag minns rätt) i hölstret med fingret på avtryckaren. Skott gick av in i låret (kraftig kille) ut ur låret och ner i foten. Var armens skott i så snygga och prydliga hål fick jag beskrivet för mig.

Kan ha fel, men polisen har väll hålspetsammunition, just för att kulan inte ska fortsätta genom mål vidare in i civila.

Förfarandet låter dock rimligt, att det hänt när vapnet är påväg i eller ur hölstret.

Blir sådana här rapporter tillgängliga för allmänheten?
Citera
2018-10-31, 20:18
Medlem
R86Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Som ett litet tillägg kan nämnas att polisen i sin bottenlösa dumhet också förstört avtrycket på en annars riktigt bra pistol. En SIG P226 har ett riktigt fint och lätt trycke egentligen. Men polisen har specialbeställt dem med 6 kg trycke (mot vanliga ca 1,6 kg i SA-läge, 4 i DA), som gör att de svagare poliserna (typ alla numera) knappt kan trycka av ens med hanen i bakre läge.

Bara så att alla förstår.. polisen har alltså beställt riktigt bra pistoler som kostar 15- 20.000 kr styck och begärt att de ska göras enormt mycket sämre. Än en gång passar uttrycket "endast i Sverige" lite för väl in i hur saker och ting (miss)sköts här.

Ett tillägg på ditt tillägg är att när det upphandlades om Sig Sauer pistoler så satt det något geni på RPS och trodde att man kunde "byta ut" MP-5:ans roll som förstärkningsvapen till en Sig Sauer P226 "för att den har så många skott i magasinet" (Den rymmer 15+1, medans en MP-5 rymmer 30, och är en K-pist som man får mycket bättre träffsäkerhet med än en pistol, speciellt på lite längre avstånd.)
Vanliga poliser skulle inte få bära P226:an i början p.g.a risken att "man bara blir helt galen och börjar skjuta ihjäl människor"
Det torde väl säga allt om vilka tomtar som beslutar om polisens beväpning.
Citera
2018-10-31, 20:21
Medlem
R86Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle

Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Kan ha fel, men polisen har väll hålspetsammunition, just för att kulan inte ska fortsätta genom mål vidare in i civila.

Förfarandet låter dock rimligt, att det hänt när vapnet är påväg i eller ur hölstret.

Blir sådana här rapporter tillgängliga för allmänheten?

Det är därför som det FÖRSTA man får lära sig när man börjar hantera vapen är att ALDRIG ha fingret på avtryckaren om du inte tänker skjuta, att aldrig rikta vapnet mot något du inte beredd att sätta en kula igenom samt att ALLTID behandla alla vapen som laddade och osäkrade, då minskar risken för vådaskott avsevärt.
Jag har hanterat vapen sedan jag var 13 år gammal och har aldrig haft ett vådaskott.

Ja polisen har hålspetsammunition, Gold Speer Dot heter de, minns när de bytte vilket hallå det var om att "Nu har polisen minsann en riktig mördarkula, dum-dum ammunition, förbjuden i krig osv" och ja visst, den är inte tillåten i krig, men polisen är en organisation som verkar i fredstid och då gäller inte krigets regler, och det är som du säger för att minska risken att kulan går igenom målet och träffar tredje man, vilket kan hända med den gamla helmantlade kulan som användes.
Senast redigerad av R86J 2018-10-31 kl. 20:24.
Citera
2018-10-31, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Japp, stämmer.

Som utbildad på polisens vapen & hölster kan jag ge mina 0,2 euro..

För att ett vådaskott ska gå av är det vissa moment som måste ske.
Först så har hölstret en säkringsbygel där man aktivt måste trycka bygeln ned & fram för att få tillgång till vapnet.
Därefter görs mantelrörelse, (om detta inte redan är gjort), och sedan kan man välja att slacka hanen eller avfyra vapnet.
Att bibehålla hanen i spänt läge & sedan hölstra är inte att rekommendera.

Någonstans på vägen så har denna polis klantat sig, är det inte ett mekaniskt fel på vapen, vilket är extreeemt osannolikt, så har fingret hamnat på avtryckaren tillräckligt hårt för att ett skott ska gå av.
Så, handhavandefel mest troligt...

Härligt med någon som vet vad han pratar om

Troligtvis så har polismannen ifråga hamnat med fingret på avtryckaren då han inte skall, jag är också rätt säker på att hanen då varit spänd. Det krävs ju som du vet ganska hårt tryck på avtryckaren när han släppts efter.
Citera
2018-10-31, 20:31
Medlem
At93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Hah, flashbacks besserwissers som alltid är så snabba att påstå att polisen aldrig skjuter i benen för att det är så stor chans att missa, in your face, han sköt och träffade benet, och han dog inte
Haha klockren! Har försökt att förklara detta flertalet gånger, är väl bättre att skjuta i benet istället för att döda, haha kul att du påpekat samma grej,
Citera
2018-10-31, 20:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Den här iden Polisen har om att det skulle vara säkrare med kula i loppet, kan någon förklara hur man tänker? Är det verkligen så vanligt med vådaskott i samband med mantelrörelse att det skulle vara bättre att gå runt skjutklar hela tiden istället?
Citera
2018-10-31, 21:04
Medlem
islamcultofdeaths avatar
Svensk polis är skrattretande. Inte undra på varför muslimungdomar ofta misshandlar snuten om och om igen. Noll koll, noll skills, och lite efterbliven.
Senast redigerad av islamcultofdeath 2018-10-31 kl. 21:09.
Citera
2018-10-31, 22:21
Medlem
Scherings avatar
Är det här en så där tråd där man ska skriva att polisen borde använda tjänstevapnet oftare?
Citera
2018-10-31, 23:49
Medlem
DB10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Den här iden Polisen har om att det skulle vara säkrare med kula i loppet, kan någon förklara hur man tänker? Är det verkligen så vanligt med vådaskott i samband med mantelrörelse att det skulle vara bättre att gå runt skjutklar hela tiden istället?

Idén med kula i loppet är ju självklart att slippa ett moment (mantelrörelse) i en stressad eller trängd situation, och med detta alltså snabbare nyttja sitt vapen.
Citera
2018-11-01, 00:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DB10
Idén med kula i loppet är ju självklart att slippa ett moment (mantelrörelse) i en stressad eller trängd situation, och med detta alltså snabbare nyttja sitt vapen.

Den biten förstår jag, men inte hur mantelrörelse = ökad risk för vådaskott, och hur den risken är mindre jämfört med att inte ha kula i loppet.
Citera
2018-11-01, 00:32
Medlem
DB10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Glocken är inte ett dugg säkrare än sigen. Båda är bara att trycka av när man väl mantlat in en kula i loppet. Dessutom så är avtrycket på Glocken så dassigt att den aldrig uppnår samma precision som Sigen (utan "polistrycke"). Fixa korrekt trycke på sigen och lär dum-snutarna att hantera vapnen så problemet löst. Vill man av någon outgrundlig anledning ha tyngre trycke så är det bara att trycka på decockern så har du ett double-action tryck på 4 kg iställer för single på 1,4.

Både sig och glock är så säkra som pistoler kan vara idag. Det handlar bara om skit bakom spakarna hos polisen.

Jag kan passa på och förklara vad som skiljer dessa två rent säkerhetsmässigt.

Avtryckarmekanismen är ju uppbyggda på två helt olika sätt på dessa vapen. I glocken sitter avtryckarmekanismen i manteln, medans siggen har den mer traditonella funktionen med mekanismen i stommen och hane.

Siggen har igentligen bara en säkerhetsfunktion. Den så kallade decokern, som hjälper till att slaka hanen på ett säkert sätt, så man kan nyttja det trögare double action funktionen. Utöver detta finns ju ingen säkring.

Glocken däremot har en mekanisk säkring monterad på avtryckarspetsen. Samtidigt som avtryckarmekanismen i mantlat läge befinner sig i ett sorts mellanläge/halv spänd, idén med detta är om man skulle tappa pistolen eller liknande, så finns inte kraft nog för slagstiftet att avfyra tändhatten.
Sista biten i avfyrningsmekanismen spänns genom det ganska långa avtrycket, vilket kan uppfattas som lite ”dassigt” tills man når en liten punkt där det riktiga avtrycket sitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in