Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-30, 10:08
  #4381
Medlem
LuluBrooksies avatar
Apropå den här nu stängda tråden om Uppdrag Gransknings konspirationsteori om att någon (Ryssland) var bakom E's sänkning.
(FB) Vad var det jag sa om Estonia!!!

Är ni allvarliga? Ni tror alltså att Ryssland skulle avliva nästan 900 personer... Pga SAKER? Ni tror inte att Ryssland har nog med SAKER? Militär materia? Herrejösses.

Bara för att det finns vrakplundrare så betyder det inte att Estonia sänktes med flit!
Citera
2018-10-30, 13:04
  #4382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Sant. Men....det behövdes inget megastort hål, för att detta sjöosäkra fartyg skulle ta in så mkt vatten att flytförmågan förlorades.
Skulle tippa på att ett hål på 0.3 kvm var tillräckligt för att ordna tragedien!


Ja, ungefär. På vraket av Titanic har man kunnat titta närmare på de sprickor som isberget slet upp längs sidan av skeppet; de är verkligen inte gapande stora, bara några centimeter breda och defintivt inte utmed hela fartygets längd - men de släppte ändå in flöden av vatten som var omöjliga att stå emot. På Estonia hade man en stor lucka där visiret hade ramlat av och säkert också en del otäta tunnlar vid ventiler och liknande - det räckte för att snabbt släppa in så stora mängder vatten att skeppet fick rejäl slagsida, ventiler trycktes in av vattenmassorna osv.

Fartyget var icke sjövärdigt och borde ha tagits ur trafik flera månader tidigare från denna öppen-sjö-linje, men det var som bekant ingen som drev igenom den saken.

Titanic var f ö tekniskt sett ett mycket mer sjövärdigt fartyg än Estonia. Inte konstigt; det var ju byggt för att klara av Nordatlanten, inte lugna skärgårdsvatten.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-10-30 kl. 13:42.
Citera
2018-10-30, 13:56
  #4383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Era tankar om ovanstående text?


En annan skribent på samma "välinitierade" sajt gör gällande att utomjordiska rymdfarare har anlagt baser på månen, och att de i hemlighet styrt oss i tusentals år, men att stormakternas regeringar, NASA m fl medvetet döljer detta för oss eftersom de själva är rymdhärskarnas lakejer.

http://whitetv.se/sv/historiefoerfalskning/33/2200.html

Ähum.

__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-10-30 kl. 14:01.
Citera
2018-10-30, 14:09
  #4384
Medlem
Ush kommer i håg det när jag var liten vilken skräck att vakna upp med båten på sidan.
ingen tid att springa ut? Är det inget larm på sådana båtar som börjar tjuta när den tar in vatten?
Det konstiga är ju att dom imbladade ville täcka hela med betong eller gravfrid?
Varför inte mer dykningar der ju bara mer svar.
Tycker det bara är rätt syspekt med gravfrid när anhöriga vill veta mer och inte köper officela versionen.
Hört dåligt underhåll och smuggel från balkan är det något rederiet vill gömma och glömmma?
Citera
2018-10-30, 14:17
  #4385
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Ush kommer i håg det när jag var liten vilken skräck att vakna upp med båten på sidan.
ingen tid att springa ut? Är det inget larm på sådana båtar som börjar tjuta när den tar in vatten?
Det konstiga är ju att dom imbladade ville täcka hela med betong eller gravfrid?
Varför inte mer dykningar der ju bara mer svar.
Tycker det bara är rätt syspekt med gravfrid när anhöriga vill veta mer och inte köper officela versionen.
Hört dåligt underhåll och smuggel från balkan är det något rederiet vill gömma och glömmma?
Detta diskuteras i näst senaste lördagsintervjun på swebbtv.
Titta på den.
Citera
2018-10-30, 14:31
  #4386
Medlem
Just ett sjukt skämtande om en stor tragedie för tusentals anhöriga, samt över något som straxt manipulerades till att bli ett gigantiskt folk-bedrägeri! Var finns f.ö. polisverkets bedrägerisektion??!
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En annan skribent på samma "välinitierade" sajt gör gällande att utomjordiska rymdfarare har anlagt baser på månen, och att de i hemlighet styrt oss i tusentals år, men att stormakternas regeringar, NASA m fl medvetet döljer detta för oss eftersom de själva är rymdhärskarnas lakejer.

http://whitetv.se/sv/historiefoerfalskning/33/2200.html

Ähum.

Citera
2018-10-30, 14:39
  #4387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just ett sjukt skämtande om en stor tragedie för tusentals anhöriga, samt över något som straxt manipulerades till att bli ett gigantiskt folk-bedrägeri! Var finns f.ö. polisverkets bedrägerisektion??!


Jag menar naturligtvis att sajten WhiteTV inte är speciellt trovärdig. Nu handlar det tydligen om en kollektivblogg som agerar utgivare för en massa personer med avvikande teorier, men om de inte har högre redaktionell ribba än att de accepterar rena Däniken-teorier om att vi styrs från hemliga månbaser etablerade av typ Marsmänniskor, då är det där påståendet om ett uppsprängt hål i Estonias skrov inte mycket att bry sig om heller.
Citera
2018-10-30, 14:46
  #4388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Detta diskuteras i näst senaste lördagsintervjun på swebbtv.
Titta på den.

Hitta den ska titta!
https://www.youtube.com/watch?v=N8Dq...k&pbjreload=10
Citera
2018-10-30, 14:48
  #4389
Medlem
SamuraiBennys avatar
Med tanke på att min lärare på årsdagen av Estonia brast ut i gråt framför hela klassen (förlorade sin son i tragedin) så ser jag cover up historien som löjlig.
Citera
2018-10-30, 14:51
  #4390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Med tanke på att min lärare på årsdagen av Estonia brast ut i gråt framför hela klassen (förlorade sin son i tragedin) så ser jag cover up historien som löjlig.

Du menar konspirationsteorin att det fanns någon mörk hemlighet med fartyget och att politikerna spelade med i ett uppgjort spel för att dölja allt möjligt? Eller är det "den officiella versionen" du ser som löjlig?
Citera
2018-10-30, 15:01
  #4391
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Med tanke på att min lärare på årsdagen av Estonia brast ut i gråt framför hela klassen (förlorade sin son i tragedin) så ser jag cover up historien som löjlig.
Och du menar...vad?
Citera
2018-10-30, 22:07
  #4392
Medlem
Vem var det som hörde en smäll innan den sjönk? Kan det styrkas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback