Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-24, 16:26
  #1
Medlem
Phifers avatar
Jag har alltid varit ganska intresserad av UE men har aldrig riktigt tagit mitt intresse på allvar. Nu vill jag besöka något riktigt intressant och Furs Sanatorium verkar oerhört passande. Hur är det där nu? Är stället fortfarande "övergivet" och hur lätt är det att utforska?

Tack för svar på förhand.
Citera
2018-10-24, 17:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phifer
Jag har alltid varit ganska intresserad av UE men har aldrig riktigt tagit mitt intresse på allvar. Nu vill jag besöka något riktigt intressant och Furs Sanatorium verkar oerhört passande. Hur är det där nu? Är stället fortfarande "övergivet" och hur lätt är det att utforska?

Tack för svar på förhand.
Jag var där sommaren 2017 och då var det inte någon aktivitet där.
Vad betyder UE?
Citera
2018-10-24, 17:37
  #3
Medlem
Phifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag var där sommaren 2017 och då var det inte någon aktivitet där.
Vad betyder UE?
Okej, cool. Lär ju inte vara nåt där nu heller då.
UE = Urban Exploration

Edit: vill tillägga en fråga. Hur tar man sig in? Är dörrarna öppna?
__________________
Senast redigerad av Phifer 2018-10-24 kl. 17:40.
Citera
2018-10-25, 20:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phifer
Okej, cool. Lär ju inte vara nåt där nu heller då.
UE = Urban Exploration

Edit: vill tillägga en fråga. Hur tar man sig in? Är dörrarna öppna?
Jag antar att alla byggnader är låsta. Det finns ju en ägare till dessa byggnader. Jag vet inte just nu vem som är ägare.
Citera
2018-11-16, 16:14
  #5
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phifer
Jag har alltid varit ganska intresserad av UE men har aldrig riktigt tagit mitt intresse på allvar. Nu vill jag besöka något riktigt intressant och Furs Sanatorium verkar oerhört passande. Hur är det där nu? Är stället fortfarande "övergivet" och hur lätt är det att utforska?

Tack för svar på förhand.
Var förbi för ett tag sedan. Jag var inte inne, står skyltar om att securitas håller koll, vet inte om det stämmer längre. Fanns nog några ställen att gå in på. Pratade med en locals som sa att det fanns kulvertar till nästan alla byggnader på området. Kanske inga nyheter men lät lite intressantare då
Citera
2019-05-16, 16:14
  #6
Medlem
Hej! Jag har varit där 2 ggr i veckan, strömmen är på där inne dock är det övergivet. Inga kameror, men jag rekommenderar att man inte går dit ensam. Finns 3 ingångar på baksidan av byggnaden mot sjön, bla nödutgång, fönster och en vanlig dörr som är öppna.

Men, det verkar vara några pundare som försöker gömma knark troligtvis där inne, då när en polare till mig var där för ett x antal dagar sedan, då blev han pistolhotad av en immigrant. När vi var där så försökte 4 pers omringa oss, 1x svenskkille, 1x svenskbrud med hund, samt 2 från utländsktursprung, försökte omringa byggnaden så att vi inte skulle kunna ta oss ut så rekommenderar att man är flera som går dit för er säkerhet.
Citera
2020-05-21, 23:35
  #7
Medlem
Är detta sanatoriet rivet nu? Hittade en stor rektangulär yta i Fur som såg misstänkt ut som det legat där, intill sjön Västersjön. Stämmer det?
Citera
2020-05-22, 08:07
  #8
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Är detta sanatoriet rivet nu? Hittade en stor rektangulär yta i Fur som såg misstänkt ut som det legat där, intill sjön Västersjön. Stämmer det?

Det kan jag inte tänka mig, jag tror du tittat på fel ställe på kartan, kolla lite längre upp, du har nog sett fotbollsplan eller nåt.
Citera
2020-05-25, 13:40
  #9
Medlem
Jo jag hade vägarna förbi där. Åkte först in där jag menade och det var någon grusplan vid sjön. Men fortsatte en liten bit och hittade det mycket riktigt! Nu rekommenderar jag ingen att typ tro att man kan gå in och ströva omkring inne, det är låst och finns arbetare som sköter om stället hjälpligt.

Pratade även med en arbetare där, det har varit en flyktingförläggning under några år. Samt en del av sjukhuset var verksamt en bit in på 2000-talet. Nu står det dock tomt och väntar på ny verksamhet.

Så det är inte värt att åka långväga hit men har man vägarna förbi kan man kolla in stället. Men det var mäktiga byggnader utifrån iallafall!
__________________
Senast redigerad av iRonNuke 2020-05-25 kl. 13:47.
Citera
2020-05-25, 14:45
  #10
Medlem
felstavadds avatar
Var där och kikade för många år sen, innan det blev flyktinganläggning och innan de sålde det första omgången.
Då fanns det fortfarande lite sjukvårdsutrustning kvar här och där, minns att det hängde ett gäng danska designerlampor i rummen i den nyare delen som varit en långvårdsavdelning (eller ålderdomshem).
Sen blåstes det ut i stort sett och såldes i olika omgångar till folk med stora drömmar.

-Ett intressant ställe, som alla sanatorier, Brobys sanatorium var hann jag och hälsa på innan det började renoveras och säljas, det var länge sen nu.
Citera
2020-05-28, 13:36
  #11
Medlem
Okej, var nog en intressant syn. Har själv inte besökt så många sanatorie, fanns ett utanför Ulriscehamn, men det är rivet nu tyvärr.

Har såklart varit i Säter (även om det inte är ett Sanatorie), men där är så trashat så man blir bara besviken om man får för sig att gå in, men utvändigt är det mäktligt!
Citera
2020-05-30, 18:51
  #12
Medlem
Running_mans avatar
Vad jag minns så styckade man upp byggnaderna och sålde dom var för sig några år sedan efter att sista ägarna gått i konkurs mitt uppe i en renovering/ombyggnad till hotell.

Vissa delar såg ut som ett äldreboende med sängar och allt kvar och andra delar var mitt uppe i en renovering med bl.a. nya tv-apparater och nya toalettstolar i originalförpacnäkning fortfarande, vissa även insvepta i plast.

Detta är ju dock några år sedan -vad dom nya ägarna gjort med sina byggnader har jag ingen aning om. Stället var då vid mitt besök rätt coolt att vandra runt i. F.d. Sanatoruim som blev sjukhem/sjukhus innan nedläggning.

Bästa minnet var nog frisersalongen som hade äldre stolar kvar då.

Försökte göra ett återbesök med några polare ett tag senare(innan allt såldes) och då hade nån skruvat fast alla dörrar och fönster som nyfikna hade använt för att ta sig in och ut förr.

Citat:
Ursprungligen postat av findata
Pratade med en locals som sa att det fanns kulvertar till nästan alla byggnader på området. Kanske inga nyheter men lät lite intressantare då
Finns kulvertar men det är inget jättesystem. Var där nere när stället stod utan ägare för några år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback