2018-10-20, 15:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller att spela in telefonsamtal så räcker det att en av de inblandade vet om det, dvs. du ifall det är du som spelar in.

Men när det gäller "live"-inspelningar så vet jag faktiskt inte.
Samma där.
Citera
2018-10-20, 15:11
Medlem
Man bör behandlas som oskyldig tills motsatsen bevisats och det är tyvärr vanligt att personalen behandlar den intagne som skyldig. Jag tror det beror på att personalen är indoktrinerad tyvärr. Det är otroligt löjligt att ingen ens får veta var man befinner sig så man missar allt planerat i 1 - 2 dygn och det kan kosta väldigt mycket i missade affärer och möten osv. Häktningspersonal och polis håller en mycket låg nivå i dagen samhälle.
Citera
2018-10-20, 15:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Man bör behandlas som oskyldig tills motsatsen bevisats och det är tyvärr vanligt att personalen behandlar den intagne som skyldig. Jag tror det beror på att personalen är indoktrinerad tyvärr. Det är otroligt löjligt att ingen ens får veta var man befinner sig så man missar allt planerat i 1 - 2 dygn och det kan kosta väldigt mycket i missade affärer och möten osv. Häktningspersonal och polis håller en mycket låg nivå i dagen samhälle.
Att man ska behandlas som oskyldig betyder inte att man inte ska behandlas som misstänkt. Finns ganska många hårda regler kopplade till misstanke.
Citera
2018-10-20, 15:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det är hans första inlägg...

OnT. Det har inte framkommit om den fjärde personen varit på plats
i bostaden då det misstänkta brottet begicks.

Jo, det har det nog i och med att två vittnen finns med i polisens ärendeöversikt inledningsvis då dom skriver anmälan. Det finns och det betyder att utöver målsägande och misstänkt är det två vittnen antecknade.

Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Ställs ord mot ord har hon inte mycket att hämta. Är bevisläget starkt spelar bakgrunden mindre roll.

Ja så är det och kan hon hålla ihop det i förhör och domstol så spelar inte bakgrunden någon roll alls.
Däremot är alla våldtäktsfall av intresse i och med lagändring 1 juli 2018. Beviskraven är samma men uppsåt krävs inte längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Fulla restriktioner innebär det ovanstående. Sedvanliga restriktioner innebär att du får titta på TV, lyssna på radio samt läsa tidningar. Det är det allra vanligaste. Det är ytterst ovanligt att ha fulla restriktioner. Telefonsamtal och besök kan också vara ok när det gäller personer som åklagaren tillåter efter att man ansökt om det.

Jag skulle nog vilja påstå att om man inte ska försvåra en utredning så blir det inte mycket normalt för en häktad. Så för att inte kunna göra det så bör det bli vad åklagaren avgör att han kan få lov att göra som gäller. Inledningsvis inte mycket med andra ord. När åklagaren är säker att han inte längre kan påverka eller förstöra utredningen lättas restriktionerna.

Senast redigerad av Moosky 2018-10-20 kl. 15:30.
Citera
2018-10-20, 15:19
Medlem
Jo men det kan inte vara rätt att man skall behandlas som skyldig i ett häkte ? Så du menar alltså att man skall utsättas för trauma när man är helt oskyldig ? alla är inte mentalt starka nog att bli häktade i dagens villkor det kan jag lova och det är inte ok.
Citera
2018-10-20, 16:25
Medlem
Tullamores avatar
Vem kontaktade polisen? Vet man det?
Citera
2018-10-20, 16:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Vem kontaktade polisen? Vet man det?
BO ringde polisen.
Citera
2018-10-20, 17:22
Medlem
TantGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
FRÅGA
Hej! Är det lagligt för mig att spela in ett telefonsamtal, där andra parten inte vet att jag spelar in det? Det är jag själv som ringer upp den andra parten. Får jag sedan använda det i ett civilmål?
SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att spela in samtal om det är ett samtal mellan personer som är ovetandes om inspelningen. Däremot är det tillåtet att spela in ett samtal om man själv är en del av samtalet, det skulle alltså vara tillåtet för dig att spela in ett telefonsamtal om du är en av samtalsparterna, se 4:9a brottsbalken.

I Sverige har vi principerna om fri bevisbörda samt fri bevisvärdering som kompletterar varandra. Principen om fri bevisföring säger att all bevisning får framföras i domstol och principen om fri bevisvärdering anger att rätten efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit i målet ska avgöra vad som är bevisat i målet, se 35:1 rättegångsbalken. Rätten kan avvisa bevisning om det är uppenbart att beviset skulle bli utan verkan, att beviset inte behövs m.m., se 35:7 rättegångsbalken.

Du kommer alltså med största sannolikhet få använda inspelningen som bevis i ett civilmål.
min fetning

Den fria bevisprövningen innebär att även om beviset tillkommit på ett olagligt sätt så kan det användas. Det är upp till domstolen. T ex olaglig telefonavlyssning, kameraövervakning eller inbrott.
Sedan kan naturligtvis olagligheten medföra obehagligheter som böter eller åtal.
Citera
2018-10-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Nu har vi ju bara den ena sidans version. Tvärtemot påstående från en numer avstängd skribent, som påstår att BO-s version är extremt trovärdig utan att ha en aning om den, får vi avvakta den andra sidans version. Skulle vi bara gå på MGM-s version har ingen våldtäkt skett.
Ja, man förundras av mänsklighetens krumbukningar när det gäller sanning och vad som verkligen har hänt 🤔
Men, för mig, personligen är det helt sjukt att GS fick gå sååå långt innan hon, BO,regerade och agerade... Agerade gjorde hon tydligen IOM bandinspelning ...
Googlade och hittade några artiklar om att hon tydligen gillar att få skadestånd. Redan son 15-åring på språkresa.
Citera
2018-10-20, 21:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Ja, man förundras av mänsklighetens krumbukningar när det gäller sanning och vad som verkligen har hänt 🤔
Men, för mig, personligen är det helt sjukt att GS fick gå sååå långt innan hon, BO,regerade och agerade... Agerade gjorde hon tydligen IOM bandinspelning ...
Googlade och hittade några artiklar om att hon tydligen gillar att få skadestånd. Redan son 15-åring på språkresa.
Jag gissar att det huvudsakligen drevs av hennes föräldrar. Hade mitt barn som tonåring hamnat hos en alkad värdfamilj hade jag gjort samma sak.
Citera
2018-10-20, 21:18
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Nu är det min tur att vara lat, källa?

/P
Citera
2018-10-20, 21:20
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban4
Det du beskriver är om den häktade har fulla restriktioner, vilket GS inte har. GS är belagd med restriktioner, men inte fulla sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Fulla restriktioner innebär det ovanstående. Sedvanliga restriktioner innebär att du får titta på TV, lyssna på radio samt läsa tidningar. Det är det allra vanligaste. Det är ytterst ovanligt att ha fulla restriktioner. Telefonsamtal och besök kan också vara ok när det gäller personer som åklagaren tillåter efter att man ansökt om det.

Ber om ursäkt om jag var otydlig, min beskrivning gäller fulla restriktioner, hur vet vi vilka restriktioner som gäller GS I nuläget?

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in