Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 17:44
  #325
Medlem
Har någon här en indonesisk partner som har flyttat till Sverige? Jag har fått hit min fru nu, ansökan tog bara 2 månader så måste vara rekord i kort handläggningstid.

Nu har hon varit här i en månad och jag märker att hon är uttråkad. Vi har fixat svenskt personnummer och anmält henne till SFI men det är ganska lång väntetid så nu har hon ingenting att göra. Själv jobbar jag såklart 8h per dag så det blir mycket tid som hon är hemma själv.

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få henne att trivas bättre här, svårt såklart eftersom alla är olika men om någon kanske har varit i liknande situation.

Försöker spendera så mycket tid som möjligt med henne men nu har kompsaldot tagit slut. Nu vill hon inte göra så mycket längre, mest ligga på soffan och kolla på film/serier, har försökt få med henne ut på promenader osv efter jobbet men det är inte så populärt, tror hon är lite deprimerad över att ha lämnat allt i Indonesien vilket jag kan förstå.

Är rädd för att hon ska ge upp och flytta tillbaka till Indonesien.
Citera
2018-10-18, 18:04
  #326
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Har någon här en indonesisk partner som har flyttat till Sverige? Jag har fått hit min fru nu, ansökan tog bara 2 månader så måste vara rekord i kort handläggningstid.

Nu har hon varit här i en månad och jag märker att hon är uttråkad. Vi har fixat svenskt personnummer och anmält henne till SFI men det är ganska lång väntetid så nu har hon ingenting att göra. Själv jobbar jag såklart 8h per dag så det blir mycket tid som hon är hemma själv.

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få henne att trivas bättre här, svårt såklart eftersom alla är olika men om någon kanske har varit i liknande situation.

Försöker spendera så mycket tid som möjligt med henne men nu har kompsaldot tagit slut. Nu vill hon inte göra så mycket längre, mest ligga på soffan och kolla på film/serier, har försökt få med henne ut på promenader osv efter jobbet men det är inte så populärt, tror hon är lite deprimerad över att ha lämnat allt i Indonesien vilket jag kan förstå.

Är rädd för att hon ska ge upp och flytta tillbaka till Indonesien.
Oja vi är många som har partner från Indonesien. Tro säkert det är 100 tal par här in Skåne med omnejd.

För henne aktiv med träffa andra från Indonesien. Så hon kan snacka sitt språk, äta med händerna med mera... det är jätteviktigt för dem.

Alternativ är hon jobbar frivilligt typ röda korset, då tränar hon sin svenska kan umgås med andra personer.

Har hon telefon /surfplata, så finns de föreningar för dem att hålla varandra med information. Min fru träffade många via facebook sidor. OM du bor runt om stockholm, så finns SIS, i skåne har vi "Bagus föreningen"

http://www.svensk-indonesiska.se/

Om du vill mer så kan vi ha kontakt via PM.
Citera
2018-10-20, 20:31
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Oja vi är många som har partner från Indonesien. Tro säkert det är 100 tal par här in Skåne med omnejd.

För henne aktiv med träffa andra från Indonesien. Så hon kan snacka sitt språk, äta med händerna med mera... det är jätteviktigt för dem.

Alternativ är hon jobbar frivilligt typ röda korset, då tränar hon sin svenska kan umgås med andra personer.

Har hon telefon /surfplata, så finns de föreningar för dem att hålla varandra med information. Min fru träffade många via facebook sidor. OM du bor runt om stockholm, så finns SIS, i skåne har vi "Bagus föreningen"

http://www.svensk-indonesiska.se/

Om du vill mer så kan vi ha kontakt via PM.

Lite trist att det inte bor några från Indonesien nära (som vi vet om) men hon har kontakt med ett par 150km bort som hon vill hälsa på, så får ställa upp

Tror det är lite dåligt med föreningar här också, men tipset om röda korset var bra, ska slå en signal i veckan och fråga om dom behöver hjälp. Tack
Citera
2018-10-20, 20:50
  #328
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Lite trist att det inte bor några från Indonesien nära (som vi vet om) men hon har kontakt med ett par 150km bort som hon vill hälsa på, så får ställa upp

Tror det är lite dåligt med föreningar här också, men tipset om röda korset var bra, ska slå en signal i veckan och fråga om dom behöver hjälp. Tack
Aha . Det är tråkigt i så fall. Men världen kan vara liten min fru frågade alla hon såg, men ingen var i från Indonesien. En månad innan hon skulle åka hem (turistvisum 6 mån) så träffade hon ett par som var ifrån Indonesien, de bodde 2 min från oss. När vi skulle träffa andra "mixed couples" så åkte vi till malmö eller lund. I dag 4 år senare, så har hittat fler i vår stad. I dag är umgängeskretsen stor väldigt stor.

De kvinnor har förmåga att hålla ihop, hjälpa varandra. Så hon lära hitta småningom.

Här en facebook sida hon använder bland annat : MCSI - (MIX COUPLE SWE-INDO)

Ja hon jobbade där på deltid, när hon var här som turist. Hon lärde sig svenska och våra traditioner.
Kvinorna där i början var skeptiska. Enligt dem var jag en alkoholist och kommer slå min fru lol... Vilket de ändrade sig snabbt. så hon/ du får höra en del skit både där o stan. Men man vänjer sig, inget bry sig om.
Lycka till, kanske vi springer på varandra i framtiden
Citera
2018-11-12, 19:10
  #329
Medlem
Är det svårt att få tag på cannabis på bali ?
Citera
2018-11-12, 21:06
  #330
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantern123
Är det svårt att få tag på cannabis på bali ?

Tja det sägs det går få tag på det, men värt undersöka det? Helst de har hårda lagar emot det narkotika. De har krig emot narkotika, många åkt fast med sälja det(narkotika) och väntar på avrättning nu. Men hur de anser cannabis är narkotika, vill jag ej uttala mig om.
Citera
2018-12-10, 18:50
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tja det sägs det går få tag på det, men värt undersöka det? Helst de har hårda lagar emot det narkotika. De har krig emot narkotika, många åkt fast med sälja det(narkotika) och väntar på avrättning nu. Men hur de anser cannabis är narkotika, vill jag ej uttala mig om.

Tack för svar
Är ju hårda straff i thailand med , men där var det inte jätte svårt att få tag på .
Får undersöka det där nere
Citera
2019-02-11, 11:55
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Har någon här en indonesisk partner som har flyttat till Sverige? Jag har fått hit min fru nu, ansökan tog bara 2 månader så måste vara rekord i kort handläggningstid.

Nu har hon varit här i en månad och jag märker att hon är uttråkad. Vi har fixat svenskt personnummer och anmält henne till SFI men det är ganska lång väntetid så nu har hon ingenting att göra. Själv jobbar jag såklart 8h per dag så det blir mycket tid som hon är hemma själv.

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få henne att trivas bättre här, svårt såklart eftersom alla är olika men om någon kanske har varit i liknande situation.

Försöker spendera så mycket tid som möjligt med henne men nu har kompsaldot tagit slut. Nu vill hon inte göra så mycket längre, mest ligga på soffan och kolla på film/serier, har försökt få med henne ut på promenader osv efter jobbet men det är inte så populärt, tror hon är lite deprimerad över att ha lämnat allt i Indonesien vilket jag kan förstå.

Är rädd för att hon ska ge upp och flytta tillbaka till Indonesien.

Var i Sverige bor ni?

Är gift med en indonesiska och hon har fått kontakt med alla sina närmaste väninnor här i Sverige via sociala medier. Nu bor vi i Stockholm så det finns ju en hel del folk att "välja" på men genom åren har dom dragit ihop ett gäng på ca 8-10 pers som i olika kombinationer ses mer eller mindre regelbundet och gör tjejgrejer. Sen har det ju blivit fler och fler barn i gänget allteftersom åren har gått så nu på sista tiden är det ju lika mycket barnkalas som kafferep

Min fru träffar regelbundet på nyanlända bekantskaper på sociala medier som hon brukar träffa och ta en fika med, kanske skulle kunna vara ett alternativ för din fru?

Kör ett PM om du vill sätta dom i kontakt.
Citera
2019-09-10, 07:44
  #333
Medlem
R-ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Har någon här en indonesisk partner som har flyttat till Sverige? Jag har fått hit min fru nu, ansökan tog bara 2 månader så måste vara rekord i kort handläggningstid.

Nu har hon varit här i en månad och jag märker att hon är uttråkad. Vi har fixat svenskt personnummer och anmält henne till SFI men det är ganska lång väntetid så nu har hon ingenting att göra. Själv jobbar jag såklart 8h per dag så det blir mycket tid som hon är hemma själv.

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för att få henne att trivas bättre här, svårt såklart eftersom alla är olika men om någon kanske har varit i liknande situation.

Försöker spendera så mycket tid som möjligt med henne men nu har kompsaldot tagit slut. Nu vill hon inte göra så mycket längre, mest ligga på soffan och kolla på film/serier, har försökt få med henne ut på promenader osv efter jobbet men det är inte så populärt, tror hon är lite deprimerad över att ha lämnat allt i Indonesien vilket jag kan förstå.

Är rädd för att hon ska ge upp och flytta tillbaka till Indonesien.

Många städer har indonesisk community, där man träffars och lagar mat tillsammans. Skulle rekommendera att flytta till stor stad istället för någon by, små stad. Det tar tid att komma in i samhället och det måste hon vara medveten om. När hon kommit över tröskeln blir det lättare att leva i Sverige, lycka till!
Citera
2020-08-30, 11:19
  #334
Medlem
Alonens avatar
Vilken spännande tråd!

Rest å backpackat mycket här i livet, men Indonesien ”har jag kvar”

Tack för alla inlägg och all info.

Eeeh... hur är det med Indonesien å Convid...?
Citera
2020-09-06, 12:14
  #335
Medlem
Hmm jag håller med dig. Tänk om jag hittat till Bali istället för mina duma ångest resor till Thailand i min ungdom. Bali verkar ju helt perfekt. Utan tvekan dom snyggast tjejerna i världen om man söker rund på Badoo appen , absurt vad dom är snygga faktiskt. Ser inte ut som klassiska asiater. Och så verkar ju hela ön vara fult med massor med yoga studios. Som en jäkla ö för hela trasiga män

Fean att dom håller stängt Fattar inte varför allt ska vara så krångligt. Kan man inte bara ta med ett intyg att man är frisk sen lova att man står för alla kostnaderna om man skulle bli sjuk. Om man är under 40 varför nojjar dom ens . Fattar att det inte vill att det ska spridas , men fan det är väl bara visa ett intyg att man är frisk!

Dom sa att dom skulle öppna i September sen bara nej nu håller vi stängt till 2021.. Okeey.. Jävla skiiiiiit va.
Citera
2020-09-06, 14:19
  #336
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Hmm jag håller med dig. Tänk om jag hittat till Bali istället för mina duma ångest resor till Thailand i min ungdom. Bali verkar ju helt perfekt. Utan tvekan dom snyggast tjejerna i världen om man söker rund på Badoo appen , absurt vad dom är snygga faktiskt. Ser inte ut som klassiska asiater. Och så verkar ju hela ön vara fult med massor med yoga studios. Som en jäkla ö för hela trasiga män

Fean att dom håller stängt Fattar inte varför allt ska vara så krångligt. Kan man inte bara ta med ett intyg att man är frisk sen lova att man står för alla kostnaderna om man skulle bli sjuk. Om man är under 40 varför nojjar dom ens . Fattar att det inte vill att det ska spridas , men fan det är väl bara visa ett intyg att man är frisk!

Dom sa att dom skulle öppna i September sen bara nej nu håller vi stängt till 2021.. Okeey.. Jävla skiiiiiit va.
Ja det är skit de håller stängt, vi skulle åka nu till jul. Men vi får nog avboka vårt nu också. SKIT.

Bali är underbart, men prova de små öarna sidan om också som Gili o Lombok.
JA! håller med dig de är världens vackraste kvinnor, jag är gift med en av dem.
DE är ursprungligen från indien från början, de kallas för malayer(inte malaysia). Därför de är ej ser ut som övriga asien

Nej de är livrädda med att öns lokalbefolkning ska få det. De har ej samma synsätt på det, som vi har i väst. De är hinduer.....
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2301752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback