Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 22:31
  #13
Medlem
GalFisks avatar
Den där har mittmotor, så om du byter dreven påverkas även motoregenskaperna - högre maxhastighet, lägre vrid (mindre skjuts vid start).
Citera
2018-10-08, 13:22
  #14
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Den där har mittmotor, så om du byter dreven påverkas även motoregenskaperna - högre maxhastighet, lägre vrid (mindre skjuts vid start).

Hur mycket extra skulle du säga att det sliter på motor och batteri?
Citera
2018-10-14, 20:27
  #15
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Hur mycket extra skulle du säga att det sliter på motor och batteri?
Vet inte. Motorstyrningen begränsar maxströmmen, men motorn arbetar längre på max, särskilt eftersom du själv ger mindre pedalkraft. Jag tror inte skillnaden blir så stor i praktiken, men har aldrig testat.
Citera
2018-10-18, 21:20
  #16
Medlem
Går det ens att byta drev där fram på denna cykeln?
Eller går och går, klart det går, men det e ju inget standard-drev som sitter där.

Är cykeln "trimmad"?
Hade själv en liknande cykel som jag trimmade för att få lite mer hjälp och jag hade samma problem som du har. Fick trampa som en tok.
Jag letade lite efter drev i alla fall men hittade inga.

Går väl byta bak annars men där gör det nog inte så stor skillnad, det minsta drevet kan ju inte bli mycket mindre.
Citera
2018-10-19, 01:37
  #17
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Går det ens att byta drev där fram på denna cykeln?
Eller går och går, klart det går, men det e ju inget standard-drev som sitter där.

Är cykeln "trimmad"?
Hade själv en liknande cykel som jag trimmade för att få lite mer hjälp och jag hade samma problem som du har. Fick trampa som en tok.
Jag letade lite efter drev i alla fall men hittade inga.

Går väl byta bak annars men där gör det nog inte så stor skillnad, det minsta drevet kan ju inte bli mycket mindre.

Har den motorn och jag bytte från 38t till 44t. Man behöver specialverktyg för att få bort kransen, det står i shimanos service manual för motorn vilka man behöver och hur man gör.
Citera
2018-10-19, 15:26
  #18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Hur mycket extra skulle du säga att det sliter på motor och batteri?

Det är kedjan som tar stryk. Det är därför en del cyklar är väldigt högt utväxlade på de lägsta växlarna, eftersom kedjan då belastas mindre. Man kan ju välja ett annat drev med annan utväxling, men det går i regel inte att välja ett med olika utväxlingar på högsta och lägsta kransen, utan det är samma serie men med annan lägsta och högsta krans. Detta för att man ska kunna växla smidigt mellan växlarna.
Citera
2018-10-23, 16:49
  #19
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Går det ens att byta drev där fram på denna cykeln?
Eller går och går, klart det går, men det e ju inget standard-drev som sitter där.

Är cykeln "trimmad"?
Hade själv en liknande cykel som jag trimmade för att få lite mer hjälp och jag hade samma problem som du har. Fick trampa som en tok.
Jag letade lite efter drev i alla fall men hittade inga.

Går väl byta bak annars men där gör det nog inte så stor skillnad, det minsta drevet kan ju inte bli mycket mindre.

Kanske tryckte in en kod så den går snabbare.

Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Har den motorn och jag bytte från 38t till 44t. Man behöver specialverktyg för att få bort kransen, det står i shimanos service manual för motorn vilka man behöver och hur man gör.

Kul att det går iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är kedjan som tar stryk. Det är därför en del cyklar är väldigt högt utväxlade på de lägsta växlarna, eftersom kedjan då belastas mindre. Man kan ju välja ett annat drev med annan utväxling, men det går i regel inte att välja ett med olika utväxlingar på högsta och lägsta kransen, utan det är samma serie men med annan lägsta och högsta krans. Detta för att man ska kunna växla smidigt mellan växlarna.

Då vet jag. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback