Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 11:20
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Well, att få jobberbjudande handlar inte bara att bli headhuntad för en VD-post idag. Är man t ex registrerad med viss kompetens på Linkedin så ringer det - i alla fall till mig - ett par gånger i månaden från rekryteringsföretag som är jagar folk på uppdrag av olika företag.

Då handlar det 9 gånger av 10 om jobb i Stockholm eller någon av de andra storstadsregionerna. Är färdig med stress, köer, dyra boenden, kriminalitet, noll livskvalitet i mitt liv så jag tackar alltid nej.

Jag sa inget om att man bara skulle bli headhuntad till VD-poster, jag snackade överlag. Menar du att det är betydligt vanligare att man får jobberbjudanden än att man söker dessa jobb själv? Eller gäller det endast om man har en viss kompetens? För jag syftade främst på att de flesta troligen söker jobben själva.

Jag fick dock intrycket av TS att många får erbjudanden om jobb i Stockholm men tackar nej. Det må vara så, men med tanke på att många andra är inflyttade till Stockholm så är det nog vanligt att folk tackar ja. Tror knappast att alla som trots allt tackar ja har blivit rekryterade på något sätt. Men jag kanske missuppfattade TS, samtidigt som jag har fel på den andra punkten också.

Samtidigt är det långt ifrån alla som väljer att tacka nej till jobb i Stockholm på grund av boendesituationen etc.
Citera
2018-10-18, 11:55
  #182
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
För att Stockholm är en otrolig vacker och växande stad i rask utveckling. Bor själv i en skapligt stor stad men skulle nog ge både ett och två fingrar för att få bo i Stockholm, om umgänge ingick. Det enda som får mig att tveka lite är ångesten som naturligt medföljer närheten till vidriga platser så som Solna, Kista och Södertälje - Fyfaaan.

Är väl inget fel på just dessa ställen. Tälje är också en fin stad, Solna har trevliga delar, Kista har några av Stockholms högsta skrapor. Finns betydligt vidrigare ställen i närheten i mitt tycke.
Citera
2018-10-19, 17:11
  #183
Medlem
Monarkists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Är väl inget fel på just dessa ställen. Tälje är också en fin stad, Solna har trevliga delar, Kista har några av Stockholms högsta skrapor. Finns betydligt vidrigare ställen i närheten i mitt tycke.

Exakt. Solna har trevliga delar såsom runt Gamla Råsunda, Södertälje har blivit betydligt bättre dock så har de fortf. problem medans Kista kanske man inte skulle vilja bo. Det finns ju betydligt värre förorter än så.

Själv skulle jag nog aldrig vilja flytta utanför tullarna.
Citera
2018-10-19, 20:58
  #184
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarkist
Exakt. Solna har trevliga delar såsom runt Gamla Råsunda, Södertälje har blivit betydligt bättre dock så har de fortf. problem medans Kista kanske man inte skulle vilja bo. Det finns ju betydligt värre förorter än så.

Själv skulle jag nog aldrig vilja flytta utanför tullarna.

Rätt skönt med tomt när barnen kommit.
Citera
2018-10-21, 09:37
  #185
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarkist
Exakt. Solna har trevliga delar såsom runt Gamla Råsunda, Södertälje har blivit betydligt bättre dock så har de fortf. problem medans Kista kanske man inte skulle vilja bo. Det finns ju betydligt värre förorter än så.

Själv skulle jag nog aldrig vilja flytta utanför tullarna.

Kista är väl nära på det enda område runt järvafältet som inte är helt kaos? Säger kanske inte så mycket men det är en helt annan stämning i intilliggande Husby.
Citera
2018-10-23, 16:17
  #186
Medlem
Monarkists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Kista är väl nära på det enda område runt järvafältet som inte är helt kaos? Säger kanske inte så mycket men det är en helt annan stämning i intilliggande Husby.

Bättre än Husby men aldrig att jag bosätter mig där. Allt bottenskrap hänger där så det blir sämre och sämre.
Citera
2018-10-29, 08:47
  #187
Medlem
Ofta är de som behöver hävda sig invandrade bönder med komplex. Påfallande ofta bor de också i orten men vill så gärna bo i stan att de får låtsas vara coola medan de hyr en etta i andrahand i Tumba eller Sollentuna. Men det passar inte riktigt deras bild av hur det ska vara i Sveriges huvudstad att de får trycka ned andra och måla upp en felaktig bild av hur lyckade de är som tagit sig ända från Skövde till Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Vad menar du med 'Stockholmare'? Jag som varandes just det, numeras i norrort, har nämligen upptäckt en par underligher, nämligen att:

- De som är 'stolta' rätt så ofta inte alls är Stockholmare, det är inflyttade utbölingar. Hävdelsebehov?
- Samma sak med de som kan något om Stockholm utantill. Hävdelsebehov igen? Vill smälta in?

Själv är min uppfattning om Stockholm att det är dyrt, anonymt och att livskvaliten är betydligt sämre än bara några mil bort.
Det här tycker jag är skitmärkligt. Jag är inte från Stockholm men bott här i ett gäng år. Jag har väl rätt bra koll på stan och saker runtomkring, medan tjejen inte hittar. Hon är ofta lost och har extremt dålig koll på mycket. Hon är född och uppväxt här men har bra mycket sämre koll än jag. Då har jag ändå inte försökt lära mig någonting alls, men jag tror att hon har rört sig på exakt samma ställen i nästan trettio år. Tuben från ena platsen till andra utan att fundera på någonting annat.
Citera
2019-04-28, 07:39
  #188
Medlem
Det är så med många huvudstäder i världen. Man anser sig lite finare, lite bättre. Mer intressant är Göteborgs lillebrorskomplex. Det går knappt att prata med en Göteborgare utan att det kommer något nedlåtande om stockholm. Måste vara tråkigt för dem att leva med stockholmsångest hela livet.
Citera
2019-04-28, 07:52
  #189
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Det är så med många huvudstäder i världen. Man anser sig lite finare, lite bättre. Mer intressant är Göteborgs lillebrorskomplex. Det går knappt att prata med en Göteborgare utan att det kommer något nedlåtande om stockholm. Måste vara tråkigt för dem att leva med stockholmsångest hela livet.
Lillebrorskomplex är bra lustig. Som du säger tjattrar göteborgare om detta konstant. Ingen stockholmare bryr sig alls om göteborg på nåt negativt sätt. Bara hjärnspöken.

Lite som finnar och norrbaggar. Så pigga på att påpeka nåt om sverige. Allt pga sitt lillebrorskomplex.
Citera
2019-05-07, 21:46
  #190
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Man hör det väldigt ofta och man blir mest ställd när en stockholmare slänger ut skällsord som "bonde" eller mer vänliga skämt där de fortfarande antyder att alla drömmer om att bo i storstaden. Att så mycket folk som möjligt på en liten yta är det bästa sättet att leva på

Jag tror alla som kommer från mindre städer/orter känner någon som fått jobberbjudande i huvudstaden men de flesta tackar nej för att man måste bo just i Stockholm med höga hyror, dyra priser, bilköer, folkmassor och ingen natur
INGEN NATUR??? Har du aldrig varit i Stockholm?
Citera
2019-05-07, 22:04
  #191
Medlem
Mangelinas avatar
Ärligt, det är lite tudelat. Visst kan man förstå tjusningen med att bo i villa, men det beror lite på hur man vill ha det i en viss period i livet. Att bo i stan innebär frihet; att du kan ha gångavstånd till shopping, mataffär, restauranger och pubar, uteliv och nattklubbar, teater och biografer. Du kan i princip vart du vill och slipper bil, om du vill. Visst är det dyrare att bo i stan, men också bra mycket härligare om man är en social individ och/eller vill göra saker. Bor du i villa på orten måste du ta en taxi varenda gång fram och tillbaka för att kunna ta dig ett par glas vin....inte så kul! Sen har du inbrottsrisken i villor. Är bra mycket lägre risk i stan.
Att Stockholm är Stockholm och Sveriges huvudstad borde man inte ens behöva gå in på. Gamla Stan, Skansen, Djurgården...you name it. Så mycket vatten och SÅ vackert!
Citera
2019-06-08, 17:30
  #192
Medlem
hrghs avatar
Aldrig förstått det där heller.

Den där riktigt smarta snubben i klassen, tjejen som var grym på att sjunga, eller snubben som blev värvad till ett elitlag i fotboll kommer alltid att stå över en vanlig snubbe liksom, oavsett stad. Det är så jävla irrelevant var man bor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback