Citat:
Ursprungligen postat av
Khurkov
Julian Castro meddelar i Rolling Stone att han frmodligen stller upp i presidentvalet 2020.
Hur lngt han kan g vet jag inte men namnet r intressant: om demokraterna lyckas vaska fram en trovrdig kandidat frn Texas s kan denna vara ett namn att rkna med.
Texas r en rd delstat med 38 elektorer. I vanliga fall rstar delstaterna p egen kandidat.
Lgg till att Castro r latino vilket vger tungt i Florida som i senaste val har rstat rtt men i princip r en swing state.
Om - betoning p om - Castro vinner svl Texas samt Florida (Californien och New York r givna) r han rent matematiskt mycket svrslagen i valet.
Det hr hller jag inte med om. Castro har inte den 'look' som krvs att kunna komma i nrheten av presidentposten.
Ingen republikan frn Texas kommer att rsta p honom oavsett det. Ditt "i vanliga fall" har mnga, mnga undantag. Castro r som jag frstr det mexikan. Kommer kubaner som annars rstar p det andra partiet att rsta p att han en mexikan fr att mexikanen r mexikan? Mnga vill tro det men det finns mig veterligen inga belgg fr det.
Florida rstade
inte rtt 2008 och inte rtt 2012.