Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-10, 17:45
  #13
Medlem
Jag har lyckats få skjuts tillfälligt under tiden körkortet är borta. Vad tror ni är möjligheterna att
Transportstyrelsen beviljar förkortning av spärrtid om jag intygar via arbetsgivaren att jag verkligen är i stort behov av bilen pga. jobbet? Tänker från 2 månader till 1 månad i alla fall. Undrar även hur fort beskedet kommer från Transportstyrelsen..

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Har du inga arbetskamrater som kan ge dig skjuts?


Faktiskt inte, ingen som bor nära mig.
Citera
2018-10-10, 18:15
  #14
Medlem
En vän kan ta en omväg, eller hämta upp dej på halva vägen. Nästa gång behöver han hjälp.
Citera
2018-10-10, 19:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Jag har lyckats få skjuts tillfälligt under tiden körkortet är borta. Vad tror ni är möjligheterna att
Transportstyrelsen beviljar förkortning av spärrtid om jag intygar via arbetsgivaren att jag verkligen är i stort behov av bilen pga. jobbet? Tänker från 2 månader till 1 månad i alla fall. Undrar även hur fort beskedet kommer från Transportstyrelsen..




Faktiskt inte, ingen som bor nära mig.

Att det blir jobbigt för dig att ta dig till jobbet är inget argument som kommer att fungera. Det är körkortsbehov i arbetet som är relevant, det vill säga att du inte kan utföra jobbet utan körkort, tex. taxi och busschaufförer som måste vara hemma utan lön vid indraget körkort.

Sänkningar från 2 till 1 månad är de väldigt restriktiva med, det är enklare att få sänkning 3 till 2. Du kommer att bli kontaktad av transportstyrelsen ca. 3-5 arbetsdagar efter att ditt körkort omhändertagits. Du kommer då att få möjlighet att yttra dig innan ett visst datum. Sedan kommer ett beslut fattas i ditt ärende. Beslutet gäller omedelbart men kan överklagas till Förvaltningsrätten inom 3 veckor från det datum du tar emot beslutet.
Citera
2018-10-10, 21:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Att det blir jobbigt för dig att ta dig till jobbet är inget argument som kommer att fungera. Det är körkortsbehov i arbetet som är relevant, det vill säga att du inte kan utföra jobbet utan körkort, tex. taxi och busschaufförer som måste vara hemma utan lön vid indraget körkort.

Misstänker att det är så tyvärr, men man kan göra ett desperat försök tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Sänkningar från 2 till 1 månad är de väldigt restriktiva med, det är enklare att få sänkning 3 till 2.

Aj då

Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Du kommer att bli kontaktad av transportstyrelsen ca. 3-5 arbetsdagar efter att ditt körkort omhändertagits. Du kommer då att få möjlighet att yttra dig innan ett visst datum. Sedan kommer ett beslut fattas i ditt ärende. Beslutet gäller omedelbart men kan överklagas till Förvaltningsrätten inom 3 veckor från det datum du tar emot beslutet.

Hur kontaktar de dig och sker detta yttrande genom blankett? Hur långt tid beräknas det slutgiltiga beslutet tas? Har du tidigare erfarenheter av detta? Tack för trådens bästa svar!
Citera
2018-10-10, 22:56
  #17
Medlem
Det som är märkligt är kopian på pappret gällande beslut om omhändertagande av körkort som snuten gav mig. Där har de kryssat i "kört mot rött ljus" och inte att jag överskridit någon hastighet trots att det är det jag fick ordningsboten för. Kan detta misstag påverka straffet på trafikbrottet som jag begått?
Citera
2018-10-10, 23:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci


Hur kontaktar de dig och sker detta yttrande genom blankett?

Du får brev till din folkbokföringsadress.
Du får först en underrättelse med en bifogad yttrandeblankett. Du kan använda den och/ eller bifoga andra handlingar tex. arbetsgivarintyg.

Beslutet kan de fatta i princip direkt när yttrandet kommer tillbaka till dem eller när yttrandetiden gått ut (om inget yttrande inkommer). Normalt tar det sedan bara ett par dagar efter att ditt yttrande inkommit tills att du får hem ett beslut.
Citera
2018-10-11, 00:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Det som är märkligt är kopian på pappret gällande beslut om omhändertagande av körkort som snuten gav mig. Där har de kryssat i "kört mot rött ljus" och inte att jag överskridit någon hastighet trots att det är det jag fick ordningsboten för. Kan detta misstag påverka straffet på trafikbrottet som jag begått?

Straffet är böterna du fått för fortkörningen. Körkortsindragningen är juridiskt sett inte ett straff utan en typ av administrativ åtgärd. Att polisen kryssat i fel ruta på omhänderagandeblanketten kan bli lite förvirrande för Transportstyrelsen som kanske måste kontakta polisen för ett klargörande men är ordningsbotskoden rätt så spelar det egentligen ingen roll.
Citera
2018-10-11, 15:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Du får brev till din folkbokföringsadress.
Du får först en underrättelse med en bifogad yttrandeblankett. Du kan använda den och/ eller bifoga andra handlingar tex. arbetsgivarintyg.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Beslutet kan de fatta i princip direkt när yttrandet kommer tillbaka till dem eller när yttrandetiden gått ut (om inget yttrande inkommer). Normalt tar det sedan bara ett par dagar efter att ditt yttrande inkommit tills att du får hem ett beslut.

Då är jag med. Som jag förstått det på min ordningsbot har polisen uppmätt en maxhastighet på 151 km/h på 110 väg, vad skulle du uppskatta att spärrtiden blir? Har ej prövotid, den gick ut för längesedan och jag är tidigare helt ostraffad. Behöver dock verkligen bilen för arbete. Finns det möjlighet att de faktiskt tar hänsyn till det?
Citera
2018-10-13, 10:26
  #21
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Försök vara konstruktiv i stället för dryg. Om detta inte är möjligt, vad ska TS göra?
Ett alternativ kan vara att skaffa en billig chaufför. En nyanländ kulturberikare kanske?
Eller samåkning? Det finns en Facebookgrupp som heter Skjutsgruppen.
Se där, två förslag till.
Körkortet lär vara borta minst en månad. Så problemet försvinner inte bara för att man sticker huvudet i sanden.
Det är inte så dumt som det låter. Nu var det lite andra förutsättningar än för TS misstänker jag, men en mellanchef på en större bilfirma blev av med lappen typ ett halvår för fortkörning. Eftersom det fungerar dåligt att ha ett sådant jobb utan körkort ringde han/företaget helt sonika arbetsförmedlingen och förklarade att de välvilligt kunde tänka dig ta emot en praktikant - enda kravet var att denne hade körkort och gillade att köra bil.
Sagt och gjort, AF skickade dit någon långtidsarbetslös grabb som var privatchaufför åt den här chefen ett halvår, och staten stod för typ 90% av kostnaderna... När han inte körde bil kokade han kaffe och gjorde andra random skitsysslor ingen annan orkade med, antecknade på möten och sådant.
Citera
2018-10-16, 18:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Det som är märkligt är kopian på pappret gällande beslut om omhändertagande av körkort som snuten gav mig. Där har de kryssat i "kört mot rött ljus" och inte att jag överskridit någon hastighet trots att det är det jag fick ordningsboten för. Kan detta misstag påverka straffet på trafikbrottet som jag begått?

Köra mot rött ger 3000:- i böter, men på din bot står alltså :
kört mot rött + 4000:- i böter

Jag skulle försöka få hela boten ogiltigförklarad.... Du kan alltid dra tillbaka ditt erkännande.
Citera
2018-10-16, 18:22
  #23
Medlem
arabansplitternys avatar
Fortsätt bara köra utan mannen. Liten risk att bli stoppad.
Citera
2018-10-16, 18:54
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Köra mot rött ger 3000:- i böter, men på din bot står alltså :
kört mot rött + 4000:- i böter

Jag skulle försöka få hela boten ogiltigförklarad.... Du kan alltid dra tillbaka ditt erkännande.

Är du inte läskunnig? Han skriver att det är på omhändertagandebladet det står fel inte på ordningsboten. Det är två helt olika saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback