• 13 294 online
  • 1 193 480 medlemmar
  • 61 829 834 inlägg
2018-10-12, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anjacka
Lever på 4000 i månaden och klarar mig utmärkt. Mat 1000 spänn, vi är 2 stycken. 2 tobakslådor samt 2 hyllspaket (500 per låda) 240 i månaden. Telefon 200. Medecin max 500. Övrigt 1000 spänn. Har ändå en slant kvar att roa mig för. Nu har jag turen att slippa hyra med en sådan skulle det ju naturligtvis inte gå, men det är pengar jag själv ändå inte skulle betala oavsett så skulle fortfarande ha de där 4000 kronorna att leva av.
Fast du menar efter skatt, hyra och el osv? Såg nu att du inte hade hyra. Du lever på en vanlig norm dvs. Jag har nog 5000 jag i månaden att leva för och tycker det är utmärkt bra men jag vill studera och komma ur den här fällan. Det enda är att jag behöver spara pengar och inte har någon lust även om det är till något jag verkligen vill. Känns inte som ett utrymme för något sparande om jag vill vara lycklig under tiden. Men allt handlar om att börja vända på kronorna
Senast redigerad av makullerad 2018-10-12 kl. 06:38.
Citera
2018-10-12, 06:36
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Inte Elk brew iallafall.
Citera
2018-10-12, 08:03
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Fast vad betalar du i parkering, bensin, service etc
Och sen är det kul att räkna med värdeminskningen också

Service är gratis, ett par år till.. Ny bil
Parkering gratis.
En full tank per månad klarar jag mig gott på. Ca 1000 spänn.

Klarar av att ha bilen men sen när service börjar kosta och skit börjar gå sönder så hade bilen rykt direkt.
Senast redigerad av bullet^ 2018-10-12 kl. 08:08.
Citera
2018-10-12, 08:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Altså jag skulle seriöst kunna göra karriär på folk som dig XD.
Jag får starta en annan tråd om hur en matlista på 500 kr ser ut. Det behövs XD
Ursäkta min totala okunskap, men XD? Någon form av rådgivare. Och jag skulle verkligen vilja se den matlistan... 3 kg nudlar och två paket havregryn? Någon form av realism måste det väl ändå finnas.
Citera
2018-10-12, 12:47
Medlem
Jag lever på ca 8500 i månaden och har gjort under många år, även mindre ibland. Såhär ser det ut:

Hyra inkl bredband, el, försäkring 4700
Mat 2400
Telefon 99
Gym 199
Övrigt ca 1100

Avstår för allt sorts nöje, att äta ute, nya kläder, resor, sparande.
Citera
2018-10-12, 19:49
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ursäkta min totala okunskap, men XD? Någon form av rådgivare. Och jag skulle verkligen vilja se den matlistan... 3 kg nudlar och två paket havregryn? Någon form av realism måste det väl ändå finnas.

XD är en typ av smiley. Dvs det ska föreställa ett ansiktsuttryck. Det påminner om lol men man skrattar inte outloud.
Citera
2018-10-13, 10:26
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Hitils har jag lyckats få med allt kött och spannmål jag behöver. Men just att man måste få i sig så mycket grönsaker för att vara häldosam . Hela 15000 gram i månaden.
Vad gäller tex kött behöver man bara ca 2000 gram per månad.
Fisk ska man ha ca två gånger veckan.....

Just nu behöver du ju inte köpa några grönsaker och frukt överhuvudtaget, finns hur mycket som helst gratis, eller så pallar man äpplen, förstår inte behovet att man bara ska köpa frukt och grönsaker.

Faktum är att man just nu klarar en hel månad utan att köpa mat överhuvudtaget.
Citera
2018-10-13, 12:37
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Snart är jag klar med min lista. Jag har lite svårt med att få in tillräckligt med grönsaker/frukt dock.
Har kommit upp i 13 kg frukt per månad.... dvs endast äpplen .
Jag försöker att skapa en lista på bara 500 kr som lever upp till livsmedelsverkets rekommendationer.
Hade jag gjort en lista för två månader i sträck hade det vart enklare. Då hade man kunnat få mer variation på maten.
Äpplena kostar 199 kr för 13 kg och så har jag sja 22 kr kvar.
Har bara räknat med varor från Coop hitills och jag måste nog kolla in en till mataffär för att min lista ska bli riktigt häftig.

Problemet är att livsmedelsinköp blir ett heltidsjobb för livsmissunnare som dig. Du får komma med teoriserande hur mycket du vill, men du lurar ingen med att påstå att du kan få äpplen för de priserna. Går man på de billigaste affärerna så kostar det mycket mer. Köper jag en påse äpple för 30:- så är de slut samma dag. Det innebär att bara äpplen skulle kosta 900:- per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har för mig att det är där fattiggränsen går och att det är den summan fattigpensionärer lever på.
Som titeln lyder - vad skulle ni behöva skala av?
Hur mycket pengar skulle ni ha till mat?
Och till sist, skulle ni klara av att leva så?

Som det ser ut nu i början av mitt arbetsliv (jag är runt 30) så har jag kvar runt 14000 efter hyra och mat. Det betyder att jag lägger 10k ungefär på hyra + mat. De saker som drar ner det till 7000-10000 kvar är tågresor, klädinköp, alkohol, utebesök på krogen och liknande saker.

Med ovanstående sagt, skulle jag leva på 11500 skulle jag ha kvar runt 1500:- efter hyra+mat. Skippar jag att köpa för mycket lunch ute och skräpmat så kanske jag har 3000:- kvar. Det man behöver skala av då? Klädinköp, krogen och så vidare. Ja det skulle gå lätt att leva på det, förutsatt att man har en vettig hyra så går det ju ner ytterligare. Problemet med när man har inkomst är att man tenderar att slösa bort bara för att man kan. Man klarar ju sig såklart på mycket mindre om man skulle vara tvungen.
Citera
2018-10-13, 13:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
Man behöver inte avstå nått...det är långt ifrån fattigdom.

Hyra delad 3000
Mat 2000
Övriga utgifter/nöjen 3000

Man kan spara 3500.
Visserligen var jag otydlig i min trådstart med hur mycket som går bort i hyra. Men självklart var det ett singelhushåll. Och jag hade i tanken äldre pensionärer som har hemtjänst med mera.
Citera
2018-10-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Vi har liknande inkomst men herre jävlar, hur ofta är du hemma? och hur ofta kör du din bil? blir det inte tröttsamt med hummer till frukost varje dag?

10 timmar per dag lägger jag på jobbet, 6-8 timmar per dag så sover jag så varför betala såna sjuka kostnader för 2-6 timmars boende?
En bil står still typ 99% av tiden...
Jag sparar 10000 mer i månaden än dig och det är förutom pengarna som jag lägger på semesterresor... Men visst du har säkert ett mycket flashigare hem och bil så det jämnar ut sig i längden

Vi har två inkomster och detta är vad min lön går till. Den andra inkomsten är runt 24 in och där sparas det runt 200k /år, resten går till flash bizazz. Nä, men jag lever efter premissen om att jag kan vara död imorgon och detta är resultatet.
Citera
2018-10-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Har du ingen avgift på bostaden. Eller ingår den?
Den är strax över 3 000: - och inräknad.
Citera
2018-10-15, 20:15
Medlem
Det är mer än vad jag får nu. Jag skulle bara spara mer pengar.
Citera