2018-10-11, 07:20
Medlem
Gratis121s avatar
Vad är avskum och vad är normal?

Om en normal mänska mördar är inte han ett avskum då också ?

Svar: Nej

Ingen har rätt att bli kallad avskum, däremot ska mänskor som begår avskyvärda handlingar straffas, erkänna och sedan förlåtas. Det är heller inte vår sak att döma.
Citera
2018-10-15, 15:57
Medlem
Någon som har tillgång till artiklarna i Piteå Tidning, som kan säga lite kortfattat vad det är de hittat?

http://pt.se/nyheter/pitea/avsnitt-1...-11004569.aspx
Citera
2018-10-15, 16:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Någon som har tillgång till artiklarna i Piteå Tidning, som kan säga lite kortfattat vad det är de hittat?

http://pt.se/nyheter/pitea/avsnitt-1...-11004569.aspx
PT: Avsnitt 1: Nya avslöjanden om våldsbrottet
Citat:
PT har getts tillfälle att granska alla dagböckerna som den mördade Roger Lindberg skrev kontinuerligt varje dag under hela sitt vuxna liv.

Genom att korsläsa dagböckerna och brödernas noggrant förda kassaböcker, och jämföra materialet med polisens två stora förundersökningar från 2004 och 2017, så öppnas en ny bild med en serie cyniska handlingar fram till det bittra slutet.
[...]
I morgon presenterar vi en rad tvivelaktiga episoder som föregick det besinningslösa våldsdådet i Kalamark. Det handlar om uppgifter som aldrig tidigare satts på pränt.
[...]
NÄSTA AVSNITT: "Nya ledtrådar funna på mordplatsen"

Citera
2018-10-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det framgår tydligt av tidslinjen att Nils och Bertil inte rimligen kan ha genomfört rånmordet. Det skulle innebära att Nils far, syster, Bertils far alla skulle ljuga. Dessutom måste de rimligen ha haft ytterligare en medhjälpare för att få till alla tfn-samtal.

Samtidigt är det klarlagt att Nils kände till planer om en stöt i Kalamark innan mordet. Detta har han berättat för sin far och Bertil. Om de inte själva är GM har de ingen anledning att ljuga om detta. Jag kan inte få ihop detta på något annat sätt än att Linna är GM, eller åtminstone med-GM.

Håller med. Första lyssningen på Spår tänkte jag att Linna var oskyldig, men sen efter andra lyssningen blev det uppenbart att det fanns saker de inte ifrågasatte. Bevisen mot Linna är väl svaga för livstidsdom. Men det betyder ju verkligen inte att han är oskyldig.
Citera
2018-10-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Del3:
FL1: Och det är ett samtal som varar över elva minuter om jag räknar rätt.
DH: Jag får det till tre men.
FL1: 10:52.
DH: Ser jag fel eller?
FL1: Det kanske är svårt att se färgerna.
DH: 01:09 12:01 det är tre minuter.
FL1: 18:03:36 då ringer Håkan till Magnus, inget samtal kan man ju se. Och så ringer Håk…
DH: Så där blir det noll sekunder då?
FL1: Ja här står det 00:00:00. Sen 18:04:11 till 18:04:47 det är ju väldigt kort, 36 sekunder.
Här ringer Håkan till Magnus på Erlands fasta telefon. 18:06:44, fyra sekunder, då försöker
Håkan nå Magnus.
DH: Ja på en tredje telefon ja.
FL1: På tredje telefonen. Han var väldigt angelägen, han vill prata med Magnus.
ADV: Och allt medan detta pågår?
FL1: Ja.
FL2: Det som är här, som kanske är lite svårt att det är ju att Magnus ringer från sin mobil,
men här ringer.. pratar han ju med Kaj på samma mobil, så antigen så är det här kan det de
facto vara ett trepart eller så har han satt Håkan på vänta, för det är fortfarande pågående
samtal mot den mobilen som…
DH: Jag tycker det ser hur snurrigt ut som helst alltså.
ADV: -Ohörbart
DH: Är Håkan uppkopplad mot Magnus mobil samtidigt som han ringer samma mobil?
FL2: För där är det ju inte så att man har suttit på en fast och lyft upp en annan lur utan där är
det ju samma nummer.
DH: Nej men alltså är Håkan uppkopplad mot Magnus mobil hela tiden i tre timmar, och
under den tiden så försöker han att ringa samma mobil?
FL2: Ja. Jag vet inte hur långt just det här samtalet var.
DH: Är det inte så man måste uttolka det hela, för det är ju ändå samma nummer?
ADV: möjligt -ohörbart- trepartssamtal medan det redan pågår ett?
FL2: Jodå. Och det är ju…
DH: Om jag pratar med Tomas i mobiltelefon, då kan ju inte jag samtidigt ringa med min
telefon till hans telefon.
FL2: Nej men om du…
DH: -Ohörbart
FL2: Om det pågår ett samtal då kan ju du välja att parkera det pågående samtalet och svara
på det nya, eller du kan välja att avsluta pågående och svara på det nya, eller så kan man välja
att koppla ihop alla tre.
ADV: Men det måste man ju göra redan från början, koppla ihop alla tre, det kan man väl inte
göra under pågående samtal?
FL2: Nej, och det är därför vi säger att det här kan vara ett parkerat samtal för att Magnus
pratar ju med Håkan, och sen säger han fasen Kaj ringer från Elvys, vänta jag ska bara kolla
vad han vill till exempel. Det är rena spekulationer…
DH: Ja men det kan lika väl vara jag har inte tid med dig nu, jag är skitnödig alltså det…
FL1: Ja men det är därför vi frågar. Trepartssamtal men…
ADV: Parkerat.
FL1: Ja. Har du nån minnesbild av det här?
DH: Nej men som du ser så är ju mitt bidrag till det här ett tre minuterssamtal va.
FL2: Elva minuter.
DH: Nej.
FL2: 18:01…
DH: Ja ursäkta, jag tittade på nian.
FL1: Det är väldigt långt samtal.
DH: Ja just det, väldigt långt –ohörbart
FL1: Och jag tänker Magnus har ju, om vi ponerat att han har parkerat samtalet så ringer han
ju –ohörbart- det är ju nånting som gör att han vill prata med dig i vart fall. Han är ju
angelägen i alla fall, han vill inte vänta till samtalet är klart.
DH: Ja alltså jag vet inte, du lägger in värderingar i dom här analyserna som du har inget
belägg för det, men du säger angeläget, för mig är liksom angeläget vad betyder det
egentligen?
FL1: Angeläget för mig är när man har så många kontaktförsök. För mig, jag har aldrig
parkerat telefonsamtal så jag vet inte ens hur det fungerar, utan det finns andra som vet hur
man gör, men jag avslutar ett samtal och ringer upp en annan. Men här har ju Magnus
verkligen, han vill ju prata med dig, och här är det ju faktiskt du som ringer honom.
DH: Ja precis.
FL1: Det här är ju några timmar innan du säger att du åker till Stockholm?
DH: Ja –ohörbart
FL1: Ja. Vad handlar det här samtalet om?
DH: Ja jag vet inte, det var väl en sista avstämning ifall han skulle hänga med ner till
Stockholm eller inte. Det var väl det som jag var mest intresserad av. Han skulle ju ner till
Stockholm, jag skulle ner till Stockholm.
FL1: Ja men var tanken att han skulle åka med dig till Stockholm nu?
DH: Ja, jag kommer inte ihåg…
FL1: Den här onsdagen?
DH: Nej, nej just det, nej han och jag skulle nog inte åka tillsammans, det tror jag inte. Men
om han skulle vara i Stockholm när jag kommer fram, det var väl det som var…
FL1: Och du pratar med honom i elva minuter?
DH: Nja vi kan väl ha pratat om annat också.
FL1: Har du nån fråga Veronica?
FL2: Om?
FL1: Ja eller generellt?
DH: Nej men generellt så jag får ju intrycket av att man gör nånting väldigt dramatiskt skarpt
läge av telefonsamtal. Telefonsamtal kan handla om vad som helst.
FL1: Jo men vi tittar ju på hur mycket samtal det har varit och vid vilka tidpunkter samtalen
rings, och hur uppkopplingar. Sen får vi göra nån analys på det. Sen kan vi ju aldrig säga vad
som är sagt i samtalen och vad det handlar om, men vi kan ju titta på hur samtalen har varit
och när man söker folk.
DH: Jag vet att Magnus fick en förfrågan i ett av dom inledande förhören angående hans
frekventa telefonkontakter med Håkan. Vad pratade ni om? Ja spel och sånt är hans svar, så
jag vet inte, man kanske måste föreställa sig lite grann hur gick dom här samtalen till, vad var
liksom anledningen…
FL1: Men det man kan säga, och det visar jag ju tidigare också, peakarna kring Håkan och
Magnus samtal det är ju kring brödernas insättningar och kring dagarna här efter påsk. Det
kan vi säga.
DH: Det kan vi säga, kring att bröderna utsattes för brott.
FL1: Ja. Jag tänkte avsluta förhöret om inte nån har nån fråga eller om du vill tillägga nåt Kaj?
DH: Nej jag tycker det är synd att vi inte har mer tid för att det verkar ju som du inte är färdig
heller.
FL1: Jag har ställt mina frågor, och jag tänker att…
ADV: Annars hade jag nog –ohörbart
DH: Vad sa du?
ADV: Annars har jag inte suttit kvar såklart.
DH: Du hade suttit kvar?
ADV: Om det hade varit fler frågor ja?
DH: Ja.
ADV: Jaja.
DH: -Ohörbart
FL1: Nej för att Tomas ska åka med tåget vet jag, så det är därför.
ADV: Men det beror inte på mig nu, för har du fler frågor så stannar jag, då tar jag nästa tåg,
så det är inte det.
FL1: Nej men jag tänker att dom flesta frågor är ställda, och vi ville ställa dom frågor som du
inte är ställd mot tidigare.
DH: Ja det var väl lite nytt tycker jag, för att det var ju just det här att göra analyser av alla
telefonkontakter.
FL1: Det känns som att man har inte tittat på den delen.
DH: Nej åklagaren var ju mer liksom att ja här kan ni se att han pratat med varann och här
kan se att dom inte pratat med varann. Men det är klart om man kan djuploda såna där saker
och spekulera i vad dom här samtalen har haft för karaktär. Men vi har väl lite material och
gå igenom då?
ADV: Ja. Och det är väl bättre att vi går igenom materialet…
FL1: Jag tror vi stänger av här innan. Vi stänger av klockan 14:35

Dessa telefonsamtal har väl inte tagits upp av Spår och den andra journalisten? Nog verkar det knepigt att Linna inte kan svara på var han varit under dagen och varför Magnus och Håkan försökt ringa honom så mycket.
Citera
2018-10-21, 21:58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
PT: Avsnitt 1: Nya avslöjanden om våldsbrottet

Har det framkommit någonting nytt i fallet?
Citera
2018-11-11, 11:23
Medlem
Guess what, om alla säger att det är Kalle (Kaj), då är det Kalle (Kaj).

Citera
2018-11-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Guess what, om alla säger att det är Kalle (Kaj), då är det Kalle (Kaj).

Nej, det kommer aldrig att framkomma ngt nytt i detta case.
Kaj L är den perfekte syndabocken.
En eller flera GM går fria.
Och ingen bryr sig (väl)!?
Citera
2018-11-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej, det kommer aldrig att framkomma ngt nytt i detta case.
Kaj L är den perfekte syndabocken.
En eller flera GM går fria.
Och ingen bryr sig (väl)!?

GM går fri med några miljoner på fickan...

Citera
2018-11-19, 02:37
Medlem
cupidfoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Har det framkommit någonting nytt i fallet?

15 stycken avsnitt där det framgår att "Nils" och "Bertil" är betydligt mer insyltade än vad som tidigare varit känt. Bröderna gjorde ett flertal stora banköverföringar till "Bertil" innan mordet under förevändningen att det var skulder och advokatkostnader.

Fyfan Hoppas de får vad de förtjänar...
Citera
2018-11-23, 09:58
Medlem
Varför åkte han till wales, sälja kassaskåp?

Oavsett, jag tycker resan kan göra det hela ännu mer misstänksamt
Han passade på att göra en stöt precis innan han åkte

Finns det nåt värt att läsa
https://www.cafe.se/kaj-linna-satt-1...else-oskyldig/
Citera
2018-11-23, 13:27
Medlem
Smerchs avatar
Han var med i Stig Larssons podcast "Cyril och Stig"
Gjorde ett bättre intryck än tidigare på mig, är kanske lite tryggare nu. Men nog var det han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in