Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 17:30
  #2065
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Jättetack för svar!
Skall låta saken mogna lite... och medan den gör det har ny grej kommit upp.
Företaget startades rätt nära nyåret och fick då "förlängt" räkenskapsår.
Det gör att jag ännu inte skickat in nånting.
Och nu börjar jag fundera lite...
Min lilla firma är vid sidan om anställning och jag menar inte ta ut pengar alls ur firman, behöver liksom inte det.
Då blir det ju dessutom skatter mm... eller?

Säg att jag debiterar 400 i timmen och att jag efter tusen timmar (tar typ fem år för mig) vill köpa en bil i firman... kan jag då köpa bil för 400 000?
Utgifter i företaget saknas.

ELLER... måste jag beskatta inkomsten med sociala avgifter och kommunalskatt mm... så att jag bara får typ 200 per timme och därmed kan köpa bil för bara 200 000:-

Detta är ett exempel, det kunde lika gärna varit en byggnadsställning eller lift eller nåt.
Vägrar lån osv.

Vill alltså min inkomst skall ligga orörd och obeskattad några år i firman... men det går kanske inte?

Vinsten i en Enskild Firma (EF) kommer skattas året efter räkenskapsårets slut i samband med deklarationen så länge du inte gör någon ändring i deklarationen med hjälp av de metoder som är tillgängliga (kvitta mot tidigare förluster, periodiseringsfond o.s.v.). Du kan alltså inte spara någon lön i företaget då man tekniskt sett inte får någon lön (du som ägare får ett överskott). Vill du kunna få lön och/eller spara pengar i företaget får du kika på AktieBolag (AB) som är bättre anpassade för det. Om du tjänar nära eller över gränsen för statlig skatt på din vanliga anställning kan det även vara bra att kika på AB då överskottet från din EF kommer adderas på dina tjänsteinkomster när skatt ska beräknas.

Hur du finansierar en bil har mindre påverkan på vinsten då dessa kostnader periodiseras (avskrivning) över bilen livslängd. Men kostnader som du har i företaget kommer sänka vinsten och därmed skatten. Pengar kan du ta ut och sätta in i EF helt utan skattekonsekvens då det är överskottet som du skattar på varje år och överskottet är kostnader minus intäkter som du haft under räkenskapsåret.
Citera
2018-10-15, 13:06
  #2066
Medlem
Har f skatt då jag utför tjänster som extraknäck
Om jag inte gör några jobb under ett år alltså inte fakturerar nåt
Är det ändå några avgifter för att jag har f skatt?

Någon gång tog jag 300 kr/h svart
När kunden (konsument) kunde nyttja rut,rot 50% tog jag 300+300kr/h
Men efter skatt blev detta marginellt mer i handen för mig?
Eftersom det i runda slängar är 40-50% skatt?
__________________
Senast redigerad av falurouge 2018-10-15 kl. 13:13.
Citera
2018-10-15, 13:12
  #2067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har f skatt då jag utför tjänster som extraknäck
Om jag inte görnågr ajobb under ett år alltså inte fakturerar nåt
Är det ändå några avgifter för att jag har f skatt?

Nej.
Citera
2018-10-15, 13:13
  #2068
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har f skatt då jag utför tjänster som extraknäck
Om jag inte görnågr ajobb under ett år alltså inte fakturerar nåt
Är det ändå några avgifter för att jag har f skatt?
Nej, men vet du i förväg att du inte ska ha några jobb så bör du justera ner den preliminära skatten. Så småningom kommer skv även att se över ditt behov av f-skatt.
Citera
2018-10-15, 13:13
  #2069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, men vet du i förväg att du inte ska ha några jobb så bör du justera ner den preliminära skatten. Så småningom kommer skv även att se över ditt behov av f-skatt.


Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Nej.
Tack la till en fråga till i mitt första inlägg
Citera
2018-10-15, 13:19
  #2070
Medlem
Ska lägga till det kunden betalar som intäkt eller även rut/rot delen från skatteverket?
https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/
Citera
2018-10-29, 19:32
  #2071
Medlem
Cristuphers avatar
Om man fakturerar 56 000 i månaden hur blir det med statlig skatt? Då är Bruttolönen, exklusive pension och semester 37 000 kr vilket är under gränsen för statlig skatt. Men som företagare så får man ju pension och semester på lönen vilket gör att man kommer över gränsen?

Hur räknas det och kan man planera så man minskar skatten här?
Citera
2018-10-30, 14:31
  #2072
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Om man fakturerar 56 000 i månaden hur blir det med statlig skatt? Då är Bruttolönen, exklusive pension och semester 37 000 kr vilket är under gränsen för statlig skatt. Men som företagare så får man ju pension och semester på lönen vilket gör att man kommer över gränsen?

Hur räknas det och kan man planera så man minskar skatten här?

Hej har du postat fel? Du pratar som om det är AB inte enskild firma.

För att svara på din fråga ändå. Det är bruttolönen du använder för att beräkna din skatt från lön från ett AB. För enskild firma räknas skatten från din vinst i firman, lön finns ej.

Om du förtydligar vad du menar så är det lättare att gå djupare.
Citera
2018-10-30, 15:38
  #2073
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Hej har du postat fel? Du pratar som om det är AB inte enskild firma.

För att svara på din fråga ändå. Det är bruttolönen du använder för att beräkna din skatt från lön från ett AB. För enskild firma räknas skatten från din vinst i firman, lön finns ej.

Om du förtydligar vad du menar så är det lättare att gå djupare.

Om jag fakturerar som nedan:
Din fakturering, exkl. moms 56 000 kr
Sociala avgifter 28,97% 12 110 kr
Kompensation för tjänstepension 2 090 kr
Kompensation för ej betald semester 4 479 kr
Firmans övriga kostnader, exkl. moms 0 kr
Kvar till "lön" före inkomstskatt 37 321 kr


Skattar jag på vinsten efter ett år? I så fall så skattar man mindre ju mer utgifter firman har?
Citera
2018-10-30, 17:12
  #2074
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Skattar jag på vinsten efter ett år? I så fall så skattar man mindre ju mer utgifter firman har?

Du skattar på vinsten när räkenskapsåret är slut - det är vanligtvis 1 kalenderår med slut i december, men första året kan man ha förlängt upp till 18 månader. Skatten betalas genom preliminärskatt och/eller vid deklarationen (feb året efter vid stora summor).

Det är dina intäkter (din fakturering) minus dina kostnader under året som ger resultatet. Har du positivt resultat får du skatt på det. Dina utgifter kan vara = dina kostnader, men det är inte garanterat. För inköp som blir till tillgångar som t ex lager/maskiner med lägre livlängd kostnadsförs under flera år (avskrivning). Tex köper du en penna så blir det en kostnad, men köper du en fastighet blir det en tillgång men ingen kostnad. Det stämmer att mindre vinst = mindre skatt då underlaget för skatt har minskat.

Det låter som du är helt färsk så jag skulle tipsa om att läsa lite guider så du lär dig grunderna i företagande. Till exempel skatteverket och verksamt.se har bra guider.
https://www.skatteverket.se/foretago...580002518.html

Men absolut bästa sätt att undvika statlig skatt om du ligger nära är att istället köra som aktiebolag.
Då behöver du inte ta ut mer lön än vad gränsen är och kan istället spara kapitalet i företaget och även ta aktieutdelning till en viss nivå till lägre skatt. När en enskild firma passerar vinst över statlig skatt är det svårare att undvika denna än med AB.
Citera
2018-10-30, 17:31
  #2075
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du skattar på vinsten när räkenskapsåret är slut - det är vanligtvis 1 kalenderår med slut i december, men första året kan man ha förlängt upp till 18 månader. Skatten betalas genom preliminärskatt och/eller vid deklarationen (feb året efter vid stora summor).

Det är dina intäkter (din fakturering) minus dina kostnader under året som ger resultatet. Har du positivt resultat får du skatt på det. Dina utgifter kan vara = dina kostnader, men det är inte garanterat. För inköp som blir till tillgångar som t ex lager/maskiner med lägre livlängd kostnadsförs under flera år (avskrivning). Tex köper du en penna så blir det en kostnad, men köper du en fastighet blir det en tillgång men ingen kostnad. Det stämmer att mindre vinst = mindre skatt då underlaget för skatt har minskat.

Det låter som du är helt färsk så jag skulle tipsa om att läsa lite guider så du lär dig grunderna i företagande. Till exempel skatteverket och verksamt.se har bra guider.
https://www.skatteverket.se/foretago...580002518.html

Men absolut bästa sätt att undvika statlig skatt om du ligger nära är att istället köra som aktiebolag.
Då behöver du inte ta ut mer lön än vad gränsen är och kan istället spara kapitalet i företaget och även ta aktieutdelning till en viss nivå till lägre skatt. När en enskild firma passerar vinst över statlig skatt är det svårare att undvika denna än med AB.

Tack för svar! Precis så är jag grön, haft egen firma i 5 månader och ser ut som att jag kommer ligga något över gränsen till statlig skatt. Får kolla upp det här med AB, annars får jag helt enkelt hitta lite inköp till firman för att komma under gränsen.

En till grön fråga, om man blir t.ex sjuk är det någon försäkring man tecknar till det som företagare eller ingår sånt i egen avgifterna man betalar?
Citera
2018-10-30, 17:51
  #2076
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Tack för svar! Precis så är jag grön, haft egen firma i 5 månader och ser ut som att jag kommer ligga något över gränsen till statlig skatt. Får kolla upp det här med AB, annars får jag helt enkelt hitta lite inköp till firman för att komma under gränsen.

En till grön fråga, om man blir t.ex sjuk är det någon försäkring man tecknar till det som företagare eller ingår sånt i egenavgifterna man betalar?

Det ingår i egenavgifterna på samma sätt som motsvarande arbetsgivaravgifter gör för vanliga anställda. Skillnaden är att du själv ansvarar för att anmäla det. Har för mig att man har 7 dagars karens som standard, men det går att ändra kortare karens så stiger egenavgifterna och tvärt om. Här har du mer info:
https://www.verksamt.se/driva/om-du-...SAAEgIxfPD_BwE

Det finns privata sjukförsäkringar som är förmånligare, men då får du betala extra för det också.
Om det är värt får du undersöka själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback