Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-12, 20:18
  #25
Medlem
Bergakungens avatar
Vid köp av begagnad bil och mellan privatpersoner gäller köplagen. Här brukar man påtala 19 paragrafen:

Citat:
Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Detta kokar ner till vad säljaren sagt om bilen, dvs vilka utfästelser har gjorts. Det låter som att TS (säljaren) lämnat uppgiften att bilen att bilen har ett antal fel, och angivit hur dessa kan repareras. Nu stämmer detta inte, men köparen har naturligtvis litat på säljarens utfästelser.

Jag skulle ta det mycket försiktigt med att direkt ge säljaren klartecken för den här affären. Visserligen är köpesumman låg och en noggrann inspektion (besiktning) hade troligen avslöjat felet, men har säljaren lovat att felet kan fixas enkelt faller en del av undersökningsplikten.
Citera
2018-10-12, 21:33
  #26
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Jag håller med Bergakungen, det är inte ett solklart fall.

Om det skulle visa sig vara otvistigt att säljaren gett köparen en garanti/utfästelse om felet kan det vara mycket problematiskt för säljaren eftersom huvudregeln är att bevisbördans placering blir den omvända då, dvs att säljaren ska motbevisa köparens påstående.
Citera
2018-10-13, 16:16
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
900 spänn i ansökningsavgift = betydande belopp?

Runt 1/5 av varans värde, kan man nog säga är betydande belopp i frågan, då man antagligen inte är världens mest förmögna människa när man köper en bil för 5K och inte kan skruva själv.
Citera
2018-10-13, 16:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Runt 1/5 av varans värde, kan man nog säga är betydande belopp i frågan, då man antagligen inte är världens mest förmögna människa när man köper en bil för 5K och inte kan skruva själv.

Så om köparen varit stenrik hade 900 helt plötsligt inte varit ett betydande belopp i frågan?
Citera
2018-10-13, 21:30
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Så om köparen varit stenrik hade 900 helt plötsligt inte varit ett betydande belopp i frågan?

Ett betydande belopp måste nog betraktas som ett icke-absolut värde ja, så att olika faktorer kan påverka om det är ett betydande belopp eller inte är det.
Citera
2018-10-13, 22:04
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ett betydande belopp måste nog betraktas som ett icke-absolut värde ja, så att olika faktorer kan påverka om det är ett betydande belopp eller inte är det.

Men begreppet används ju i princip bara rättsligt i t.ex skattefiffel, bedrägerier och förskingring och då är det fan inga småsummor som 900kr det handlar om.

Mongooz eller vad han hette som tog upp det förtydligade ju även att han syftade på skenande rättegångskostnader. (vilket är helt uppåt väggarna fel i detta fall då det är ett eventuellt FT, varav min kommentar med smileyn)
Citera
2018-10-14, 10:08
  #31
Medlem
Här är en tråd:
(FB) Köpt bil av privatperson och motorlampan började lysa på väg hem
en kadidatuppsats av en student vid Lunds Universitet

om jag förstått det hela rätt så allt under ca 30.000:- så är det stort sett kört om man stämmer säljaren i Domstol
Citera
2018-10-15, 10:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vid köp av begagnad bil och mellan privatpersoner gäller köplagen. Här brukar man påtala 19 paragrafen:



Detta kokar ner till vad säljaren sagt om bilen, dvs vilka utfästelser har gjorts. Det låter som att TS (säljaren) lämnat uppgiften att bilen att bilen har ett antal fel, och angivit hur dessa kan repareras. Nu stämmer detta inte, men köparen har naturligtvis litat på säljarens utfästelser.

Jag skulle ta det mycket försiktigt med att direkt ge säljaren klartecken för den här affären. Visserligen är köpesumman låg och en noggrann inspektion (besiktning) hade troligen avslöjat felet, men har säljaren lovat att felet kan fixas enkelt faller en del av undersökningsplikten.
Håller inte med dig. Du talar dessutom mot dig själv. Säljaren har informerat om felet, då faller det på köparen att undersöka felet, det är oväsentligt om säljaren hävdar att felet kan avhjälpas enkelt. Helt plötsligt kommer det då en definitionsfråga in i bilden, vad är ett enkelt fel? I min värld är alla fel på bilen komplicerade fel, men för berra som fixar med bilar på all sin lediga tid är motsvarande fel en piss i Mississippi. Blir orimligt om du som säljare ska ha kunskap om köparens kompetens inom bilområdet.
Köper du en bil för 5 000 kr krävs det betydligt mer av dig som köpare då det nog får förutsättas att det är förenat med hög risk att köpa en sådan bil.
Dessutom regleras inte kostnaden för att avhjälpa ett fel i köplagen 20 paragraf, det handlar om underrättelser om eventuella fel, nu uppfattar jag det som att ts informerat om felen, men underskattat kostnaden för reparationer.
Står i 20 paragrafen att köparen inte får får åberopa fel som han måste antas ha känt till vid köpet, felet har ts informerat om, köparen skulle naturligtvis ha undersökt bilen noggrannare efter denna information.
19 paragrafen reglerar egenskaper och användning, eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Där blir priset en avgörande faktor, en bil för 5 000 kronor kan du helt enkelt inte ha så höga krav på gällande funktionalitet detta borde köparen ha förutsatt.
Jag hade inte ersatt köparen med en krona.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback