Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-03, 08:13
  #1477
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Hur långt är ett snöre?

Fel. Hur långt är snöret. Och, ja. Du kan svara på det.
Citera
2018-10-03, 12:33
  #1478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Fel. Hur långt är snöret. Och, ja. Du kan svara på det.

Du ställer ingen fråga. Den övriga diskussionen får du nog ta med din svensklärare så kan vi fokusera på Mullvad, VPN och IT-säkerhet i denna tråd.
__________________
Senast redigerad av improwise 2018-10-03 kl. 12:40.
Citera
2018-10-03, 12:40
  #1479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Obegränsat men det finns onte obegränsat med inställningar på mullvad för att va säker

Problemet är att det känns mer som du egentligen ställer frågan "hur blir man expert utan att kunna något?". IT säkerhet är ett sluttande plan där ingen är helt säker (och de som påstår att dom eller deras organisationer är det bevisar sin okunnighet) och det räcker med ETT misstag för att det inte ska spela någon roll om man gjort övriga 99,99% rätt.

Har du t.ex. en supersäker anonym VPN koppling på alla sätt och vis men sen väljer att använda den till att logga in med på din internetbank, ditt riktiga Facebook-konto etc. så är du rökt. Hur rökt beror på hur duktiga och motiverade dom är som vill ta reda på vem du egentligen är.

Det finns ingen quick fix för IT-säkerhet, vare sig hos Mullvad eller hos någon annan. Det handlar om att göra det nog jobbigt för "motståndaren" för att dom inte ska tycka det är värt besväret. Var den gränsen går beror på vem motståndaren är och vad det är man vill dölja. Rimligtvis kommer det läggas mer energi på att avslöja en misstänkt terrorist än en 12 åring som fultittat på Deadpool 2.
__________________
Senast redigerad av improwise 2018-10-03 kl. 12:42.
Citera
2018-10-03, 16:51
  #1480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Problemet är att det känns mer som du egentligen ställer frågan "hur blir man expert utan att kunna något?". IT säkerhet är ett sluttande plan där ingen är helt säker (och de som påstår att dom eller deras organisationer är det bevisar sin okunnighet) och det räcker med ETT misstag för att det inte ska spela någon roll om man gjort övriga 99,99% rätt.

Har du t.ex. en supersäker anonym VPN koppling på alla sätt och vis men sen väljer att använda den till att logga in med på din internetbank, ditt riktiga Facebook-konto etc. så är du rökt. Hur rökt beror på hur duktiga och motiverade dom är som vill ta reda på vem du egentligen är.

Det finns ingen quick fix för IT-säkerhet, vare sig hos Mullvad eller hos någon annan. Det handlar om att göra det nog jobbigt för "motståndaren" för att dom inte ska tycka det är värt besväret. Var den gränsen går beror på vem motståndaren är och vad det är man vill dölja. Rimligtvis kommer det läggas mer energi på att avslöja en misstänkt terrorist än en 12 åring som fultittat på Deadpool 2.

Det verkar finnas en del kunniga personer här så.

Enligt mullvad sparar dom inte loggar. De säger också att dom endast kan se ens riktiga ip live. Alltså om man bombhotar en skola och polisen då ringer direkt till mullvad och säger dom vill ha reda på användarens ip så kan dom ta fram det.

Om man däremot kopplar ner sig och polisen efter det vill ha reda på mitt ip så kan inte mullvad få fram det eftersom dom inte sparar några loggar. Så har jag fattat det iaf.

Sen delar man väl ip med flera hundra eller tusen andra också.
Citera
2018-10-03, 16:55
  #1481
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Det verkar finnas en del kunniga personer här så.

Enligt mullvad sparar dom inte loggar. De säger också att dom endast kan se ens riktiga ip live. Alltså om man bombhotar en skola och polisen då ringer direkt till mullvad och säger dom vill ha reda på användarens ip så kan dom ta fram det.

Om man däremot kopplar ner sig och polisen efter det vill ha reda på mitt ip så kan inte mullvad få fram det eftersom dom inte sparar några loggar. Så har jag fattat det iaf.

Sen delar man väl ip med flera hundra eller tusen andra också.
Ja, i runda slängar.
Citera
2018-10-03, 21:54
  #1482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Problemet är att det känns mer som du egentligen ställer frågan "hur blir man expert utan att kunna något?". IT säkerhet är ett sluttande plan där ingen är helt säker (och de som påstår att dom eller deras organisationer är det bevisar sin okunnighet) och det räcker med ETT misstag för att det inte ska spela någon roll om man gjort övriga 99,99% rätt.

Har du t.ex. en supersäker anonym VPN koppling på alla sätt och vis men sen väljer att använda den till att logga in med på din internetbank, ditt riktiga Facebook-konto etc. så är du rökt. Hur rökt beror på hur duktiga och motiverade dom är som vill ta reda på vem du egentligen är.

Det finns ingen quick fix för IT-säkerhet, vare sig hos Mullvad eller hos någon annan. Det handlar om att göra det nog jobbigt för "motståndaren" för att dom inte ska tycka det är värt besväret. Var den gränsen går beror på vem motståndaren är och vad det är man vill dölja. Rimligtvis kommer det läggas mer energi på att avslöja en misstänkt terrorist än en 12 åring som fultittat på Deadpool 2.

Hur funkar det med facebook egentligen?

Om jag tex skickar ett hotmejl hur ska polisen kunna koppla ihop mig med min facebook?

" hej Facebook vi vill ha reda på om ip 145.90.123 har ett facebookkonto hos er?"

Så då säger dom" jo, användaren har även ett annat ip 122.34.126". Vilket är mitt riktiga ip.

Hur kan man koppla ihop mig med mullvad på så sätt?

Mullvads ip 145.90.123 delar man ju med hundratals andra.


Och måste inte polisen ha en sida jag varit uppkopplad med mitt riktiga ip och mullvad?
Säljer jag knark på www.knark.se med mullvad men sitter på en okänd gamingsida på mitt riktiga ip kan dom väl unte koppla ihop en då dom inte vet vilken sida jag besökt med mitt riktiga ip?

Många frågor ,hoppas på svar. Mvh
Citera
2018-10-03, 21:57
  #1483
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hur funkar det med facebook egentligen?

Om jag tex skickar ett hotmejl hur ska polisen kunna koppla ihop mig med min facebook?

" hej Facebook vi vill ha reda på om ip 145.90.123 har ett facebookkonto hos er?"

Så då säger dom" jo, användaren har även ett annat ip 122.34.126". Vilket är mitt riktiga ip.

Hur kan man koppla ihop mig med mullvad på så sätt?

Mullvads ip 145.90.123 delar man ju med hundratals andra.


Och måste inte polisen ha en sida jag varit uppkopplad med mitt riktiga ip och mullvad?
Säljer jag knark på www.knark.se med mullvad men sitter på en okänd gamingsida på mitt riktiga ip kan dom väl unte koppla ihop en då dom inte vet vilken sida jag besökt med mitt riktiga ip?

Många frågor ,hoppas på svar. Mvh
För att dom kanske gör en MIT-attack mot dig samtidigt som dom sitter på loggar ifrån Facebook? Allt är möjligt.
Citera
2018-10-06, 01:07
  #1484
Medlem
deadhead.s avatar
Någon som helt har gått över till Wireguard från OpenVPN? Hur tycker ni det fungerar?
Citera
2018-10-08, 20:54
  #1485
Medlem
shadews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Någon som helt har gått över till Wireguard från OpenVPN? Hur tycker ni det fungerar?

Jag har. Det fungerar helt fantastiskt bra. Snabbt att ansluta, går att multihoppa och är säkrare (hade dock varit trevligt med en ordentlig audit av Wireguard som protokoll).
Citera
2018-10-12, 01:28
  #1486
Medlem
Numbskull.s avatar
Min har börjat tjorva sen senaste uppdateringen. Måste ändra tillbaks DNS'en varje gång jag surfar utan vpn. Inte hela världen men ack så störande.
Citera
2018-10-12, 17:38
  #1487
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overkillsweden
Vill också veta!
Stabil uppkoppling som tar mindre än 1 sekund att upprätta, hög hastighet och drar betydligt mindre CPU.
Citera
2018-10-12, 17:46
  #1488
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Stabil uppkoppling som tar mindre än 1 sekund att upprätta, hög hastighet och drar betydligt mindre CPU.
Härligt! Väntar dock på den officiells programvaran till Windows.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback