Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 12:25
  #1
Medlem
Hej. En snabb fråga pga jag inte är lika insatt som många andra.

Som alla vet går det neråt. Det jag undrar är eftersom USA går minus idag (enligt SvD.se, minus 2,13% vid 12:30 tiden). Betyder det att Swedbank robur technology idag också kommer gå minus?

Lika bra att sälja nu direkt för att undvika förlusten idag?
Citera
2018-10-12, 12:30
  #2
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Hej. En snabb fråga pga jag inte är lika insatt som många andra.

Som alla vet går det neråt. Det jag undrar är eftersom USA går minus idag (enligt SvD.se, minus 2,13% vid 12:30 tiden). Betyder det att Swedbank robur technology idag också kommer gå minus?

Lika bra att sälja nu direkt för att undvika förlusten idag?

Om du inte behöver pengarna imorgon så kan du lika gärna låta dom ligga kvar.

Fonder går upp och ner, idag går det ner, imorgon kanske upp igen. Men tänker man långsiktigt (10+ år) så lönar det sig oftast.
Citera
2018-10-12, 12:33
  #3
Medlem
Rauno1s avatar
Erfarenheten brukar tala för att sitta still i båten, Om du är osäker så är det ofta bättre att avvakta.
Citera
2018-10-12, 12:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Om du inte behöver pengarna imorgon så kan du lika gärna låta dom ligga kvar.

Fonder går upp och ner, idag går det ner, imorgon kanske upp igen. Men tänker man långsiktigt (10+ år) så lönar det sig oftast.

Tänkte eftersom jag har ett hyfsat plus på dom, att jag säljer nu och köper senare. Känns som en neråtspiral just nu
Citera
2018-10-12, 12:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Erfarenheten brukar tala för att sitta still i båten, Om du är osäker så är det ofta bättre att avvakta.

Är ju kanske min erfarenhet som talar emot, har bara vart med i spelet typ ett år
Citera
2018-10-12, 12:48
  #6
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Tänkte eftersom jag har ett hyfsat plus på dom, att jag säljer nu och köper senare. Känns som en neråtspiral just nu

Du kan ju köra en mellanväg och ta ut 50%
Citera
2018-10-12, 13:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du kan ju köra en mellanväg och ta ut 50%

Du verkar ju trots ditt användarnamn väldigt vettig.

Kan passa på att fråga dig en annan sak. Jag har ett isk, men min vän har ett aktie och fond konto på avanza. Han vill ha isk men undrar hur det blir med hans aktier som ligger minus när han för över till ett isk.
Ligger han plus blir det ju beskattat som en försäljning.
Citera
2018-10-12, 13:34
  #8
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Kan passa på att fråga dig en annan sak. Jag har ett isk, men min vän har ett aktie och fond konto på avanza. Han vill ha isk men undrar hur det blir med hans aktier som ligger minus när han för över till ett isk.
Ligger han plus blir det ju beskattat som en försäljning.

Då kan han dra bort 21% (30% av 70%) av förlusten från skatten.
Citera
2018-10-12, 15:45
  #9
Medlem
Citat:
Han vill ha isk men undrar hur det blir med hans aktier som ligger minus när han för över till ett isk.
Ligger han plus blir det ju beskattat som en försäljning.
Flytt av aktier eller fonder till isk räknas som en försäljning. Alltså 30% skatt vid ev. vinst.
Förlustavdrag om det gått minus.
Läs om isk här
https://www.konsumenternas.se/spara/...sparkonton-isk
http://www.smaspararguiden.se/tag/isk/
Citera
2018-10-12, 18:10
  #10
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Hej. En snabb fråga pga jag inte är lika insatt som många andra.

Som alla vet går det neråt. Det jag undrar är eftersom USA går minus idag (enligt SvD.se, minus 2,13% vid 12:30 tiden). Betyder det att Swedbank robur technology idag också kommer gå minus?

Lika bra att sälja nu direkt för att undvika förlusten idag?

USA börsen är väl inte öppen 12.30. Det är nog gårdagens kurs du ser.
I övrigt så instämmer jag med andra att det är bättre att sitta still och fortsätta sätta in pengar. Så länge du inte ska ha pengarna snarast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback