Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 08:39
  #601
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
Så vad är maxlängden man kan låna ut i nu?

Tills inställningen finns att välja själv maxlängd är 24 månader maxlängd. Vi ser dock en väldigt stor tillväxt på just fakturaköpen och de löper i de flesta fall på 30 dagar så omsättningen av pengarna kommer öka betydligt framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Grejjen med nya plattformen och nya Smartinvest var väl ändå att man själv skulle kunna ställa in hur man ville låna ut. Då borde man ju rimligtvis fått ett meddelande att det är dags att ställa in nya Smartinvest 2.0 och inte bara ladda upp den och börja låna ut hej vilt i nya företagslån.

Även om det var samma inställningar som man hade på gamla plattformen så hade man ju faktiskt fått ställa in Smartinvest på nya plattformen som sedan ändrades utan samtycke. I mitt fall från 1000:- per lån till över 5000:-

Jag har varit jättenöjd med Savelend men det tyckte jag kunde skötts snyggare.

Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Absoluta siffror säger egentligen inte så mycket. På platform 1.0 har jag upp till närmare 15% i ett och samma lån (ett stort företagslån som kom i slutet på sommaren, med vad jag förstod 4 underliggande säkerheter vilket ger 4%/säkerhet)

De inställningar som gick att göra i första versionen av SmartInvest var gällande konsumentkrediterna. Vi har fått en del feedback på detta och förstått att det hade gått att göra tydligare. Av den anledningen har vi prioriterat upp andrahandsmarknaden och vi siktar på att lansera den i slutet av november i slutet av december.

Precis som Markowitz säger är absoluta tal inte särskilt relevant i sammanhanget utan det är procentuella andelen av ditt kapital, varför vi har valt den metoden.

Tack för er feedback (Såväl positiv som negativt) det är den som får oss att utvecklas.

Ha en trevlig fredag!
Citera
2018-10-12, 11:59
  #602
Medlem
Varför kan man inte välja enbart fakturaköp, varför måste man samtidigt också välja den lägre räntan på företagskrediter?
Citera
2018-10-12, 12:18
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrieOCHkex
Varför kan man inte välja enbart fakturaköp, varför måste man samtidigt också välja den lägre räntan på företagskrediter?

Eller iaf bestämma olika fördelning mellan faktura och företagskrediter.
Citera
2018-10-12, 12:31
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
Eller iaf bestämma olika fördelning mellan faktura och företagskrediter.

Jag vill inte ha några fler lån till 7% överhuvudtaget. Savelend tryckte ut över 70% av mitt kapital på 19 månader till 7%. Jävligt osnyggt. Målavkastningen som de går ut med blir ju tämligen svår att uppnå..

Det är några saker som skaver med lanseringen av den nya sajten.
  • Kommunikationen, eller bristen på sådan kring hur de nya inställningarna skulle påverka investerarnas kapital.
  • Den oerhört låga hastigheten som pengar lånats ut till under flytten. ett par hundralappar om dagen, kanske var mitt fel då jag inte riktigt förstod hur inställningarna skulle göras. Alltså kommunikationen igen.
Citera
2018-10-18, 20:26
  #605
Medlem
Hur ser jag nu hur mycket jag har i varje lån?
Edit:Såg nu att man måste kolla på datorversionen.
__________________
Senast redigerad av ellabellak 2018-10-18 kl. 20:30.
Citera
2018-10-18, 20:32
  #606
Medlem
Förövrigt, vill helst undvika företagskrediter helt. Skulle även vilja kunna välja längd på lån.
Företagskrediter (vilka jag tror kommer förfalla i hög grad framöver) ger 7% och fakturaköp 9%, får fundera på att slå av credstep kanske.
__________________
Senast redigerad av ellabellak 2018-10-18 kl. 20:37.
Citera
2018-10-18, 20:42
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrieOCHkex
Jag vill inte ha några fler lån till 7% överhuvudtaget. Savelend tryckte ut över 70% av mitt kapital på 19 månader till 7%. Jävligt osnyggt. Målavkastningen som de går ut med blir ju tämligen svår att uppnå..

Det är några saker som skaver med lanseringen av den nya sajten.
  • Kommunikationen, eller bristen på sådan kring hur de nya inställningarna skulle påverka investerarnas kapital.
  • Den oerhört låga hastigheten som pengar lånats ut till under flytten. ett par hundralappar om dagen, kanske var mitt fel då jag inte riktigt förstod hur inställningarna skulle göras. Alltså kommunikationen igen.
Kollade snabbt och minst 50% som gått ut till 7% i 19 månader, sådär. Får hoppas att riskklass A och B verkligen är det. Som sagt, får fundera på att slå av credstep. Fakturaköp gillar jag men företagskrediter vill jag absolut inte ha att göra med.
Citera
2018-10-19, 10:57
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Kollade snabbt och minst 50% som gått ut till 7% i 19 månader, sådär. Får hoppas att riskklass A och B verkligen är det. Som sagt, får fundera på att slå av credstep. Fakturaköp gillar jag men företagskrediter vill jag absolut inte ha att göra med.


Nej precis! Just nu är jag väldigt besviken. Det här behöver de ta i ganska snabbt tycker jag.

Jag skulle gärna var en del av fakturaköpen, men företagslån när vi är på väg in i en lågkonjunktur.. nej, den risken vill jag minimera.
Jag har slagit av credstep tills de fixar valmöjligheten.

Hur de gjorde övergången till det här är verkligen tvivelaktigt.
Det är inte snyggt skött och mitt tidigare stora förtroende är kraftigt påverkat. Antagligen gjordes övergången på det här sättet helt medvetet av savelend för deras vinst och omsättning ska upp inför noteringen. Som jag inte deltar i, för att vara transparent med det.

Jag har inte fått några konsumentkrediter på typ 10 dagar, mer pengar kommer inte flyttas till det kontot förräns omsättningen går upp.
Citera
2018-10-19, 12:56
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrieOCHkex
Nej precis! Just nu är jag väldigt besviken. Det här behöver de ta i ganska snabbt tycker jag.

Jag skulle gärna var en del av fakturaköpen, men företagslån när vi är på väg in i en lågkonjunktur.. nej, den risken vill jag minimera.
Jag har slagit av credstep tills de fixar valmöjligheten.

Hur de gjorde övergången till det här är verkligen tvivelaktigt.
Det är inte snyggt skött och mitt tidigare stora förtroende är kraftigt påverkat. Antagligen gjordes övergången på det här sättet helt medvetet av savelend för deras vinst och omsättning ska upp inför noteringen. Som jag inte deltar i, för att vara transparent med det.

Jag har inte fått några konsumentkrediter på typ 10 dagar, mer pengar kommer inte flyttas till det kontot förräns omsättningen går upp.

Edit: Det där stämde inte riktigt. Jag har fått ett antal konsumentkrediter de senaste dagarna. Fel av mig.
Citera
2018-10-19, 12:58
  #610
Medlem
r0lands avatar
Kan man se vad riskklasserna står för på något vänster? Fått ett gäng Risk H via smartinvest.
Citera
2018-10-19, 17:23
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Kan man se vad riskklasserna står för på något vänster? Fått ett gäng Risk H via smartinvest.
H är nog rätt vanligt gällande konsumentkrediter.
Citera
2018-10-19, 22:35
  #612
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
H är nog rätt vanligt gällande konsumentkrediter.

Aa rubbet är klass H och Credstep är rubbet klass B
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback