Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-12, 06:09
  #1
Medlem
AA förespråkar hårt helnyktert, inte ett enda glas och absolut inte det första. Det ger, iallafall mig, motstånd och därmed ökar suget ännu lite mera. Om vi fick välja då? Utan konsekvenser? Om vi slapp all ångest och var tillåtna en "svart vecka" vad skulle hända då? Vi fick dricka så mycket vi ville utan att behöva förlora ett enda, jävla dugg. Pengar, jobb, familj, vänner frihet etc. Vi tar bort alla ultimatum och krav. Vi skiter i tolvstegsbehandling, MET, KBT och återfallsprevention och istället inför vi "svarta veckan" eller "svarta månaden" eller hur fan du nu vill ha det. Tänk utanför banorna, du är tillåten att supa hur mycket du vill och klarar. +Gratis sjukvård om så behövs). Tänk bort partner/barn, chef, föräldrar, släkt och vänner, du får för dem! Om det blir för svårt att tänka bort dem så visualisera en plats där du och dina bästa suparpolare är. En stuga i skogen, på Mallorca, ensam i en husvagn, på New Yourks gator där spriten flödar fritt och vare sig ordningsmakt eller någon annan lägger sig i. Skulle du supa som ett svin? Eller skulle du-medveten om att du har tid på dig, slipper konsekvenser och krav kanske nöja dig med att dricka lagom? Fundera.
Citera
2018-10-12, 06:38
  #2
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Det är fysiskt och psykiskt beroendeframkallande.

Det är cancerframkallande.

Ditt balanssinne blir uttömt av alkohol.

Det torkar ut kroppen.

Det förstör alla celler i din kropp.

Det påverkar ALLA dina organ negativt.

Men ta du och drick *LAGOM* så du kan fortsätta ljuga för dig själv och fortsätta leva utifrån en illusion.
Citera
2018-10-12, 07:55
  #3
Medlem
Ja, jag skulle supa mig åt helvete väck och börja om på nytt så fort jag vaknade, i ett scenario som du beskriver. Jag konsumerar inte alkohol dagligen just pga alla negativa konsekvenser det för med sig, skulle jag däremot "få" supa ner mig i en månad utan att det pajar min ekonomi eller gör anhöriga och vänner ledsna och oroliga så skulle jag inte tveka.

Sedan är jag också emot AA-grejen att man måste bli och vara helnykter för att det ska "räknas", för att man ska sluta missbruka. Men däremot så är det just den totala avhållsamheten som fungerar bäst för väldigt många. Kan minska sitt drickande till en "bra" nivå och hålla det där så är det väl fantastiskt, jag känner en som har lyckats från att ha varit gravt alkoholiserad till att kunna ta en, två öl nån gång i månaden. Det verkar dock vara sällsynt och avhållsamheten brukar statistiskt sätt fungera bäst.

Det känns dock lite barnsligt om man skulle skylla sitt alkoholsug på att man "inte får dricka", tex vid ett ultimatum, för det får man ju. Men man får också ta konsekvenserna av sitt beteende. Det är ju inte kravet på eller känslan av att man borde vara nykter som triggar alkoholsuget? Eller?
Citera
2018-10-12, 07:56
  #4
Medlem
Om du har kontroll på drickandet hade du inte behövt aa.

Vad är det som säger att din svarta vecka inte blir en svart månad efter ett tag, efter det blir det år och du är tillbaka som heltidsalkolist.

Att aa förespråkar att du inte skall dricka något är för att det är ett slutade plan. Du klara en sup och tycker det går bra så efter ett tag upprepar du det oftare och några fler stupar och helt plötsligt är du tillbaka i missbruket utan att veta hur och när du hamnade där.
Citera
2018-10-12, 08:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om du har kontroll på drickandet hade du inte behövt aa.

Detta! Som jag skrev tidigare så är inte AA rätt för alla missbrukare, men något säger mig att om man börjat gå till AA så har man redan försökt kontrollera sitt drickande ett antal gånger utan att lyckas. Till slut är det bara den totala avhållsamheten som återstår.
Citera
2018-10-12, 09:53
  #6
Medlem
I mitt fall är inte alkohol mitt förstaval, men att ta heroin i en månad är typ lika attraktivt som att tillåta sig bajsa i köket i en månad. Jag kommer få städa upp själv. Och nej det har inte ett piss med omgivningen att göra. Till slut kommer de flesta fram till att dom inte vill dricka av helt egen vilja. Det är alltså de som inte dör på vägen.

Jag tycker TS inlägg dryper av nån sorts slags torrfylla. Fel mind-set.
Citera
2018-10-12, 10:44
  #7
Medlem
För min del är det inte värt det.
Mycket enklare att vara helt utan, jag har prövat alla varianter.
Total avhållsamhet är det ända som har fungerat över tid.
Det jävla svarta hålet, som jag var tvungen att kravla mig upp ur en gång i tiden, vill jag inte tillbaka till.
Citera
2018-10-12, 11:44
  #8
Medlem
Stockmokks avatar
Vecka+ Pengar/jobb/familj drabbat+sjukvård

Det där är inte kontrollerat drickande
Citera
2018-10-17, 05:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabbalf
Ja, jag skulle supa mig åt helvete väck och börja om på nytt så fort jag vaknade, i ett scenario som du beskriver. Jag konsumerar inte alkohol dagligen just pga alla negativa konsekvenser det för med sig, skulle jag däremot "få" supa ner mig i en månad utan att det pajar min ekonomi eller gör anhöriga och vänner ledsna och oroliga så skulle jag inte tveka.

Sedan är jag också emot AA-grejen att man måste bli och vara helnykter för att det ska "räknas", för att man ska sluta missbruka. Men däremot så är det just den totala avhållsamheten som fungerar bäst för väldigt många. Kan minska sitt drickande till en "bra" nivå och hålla det där så är det väl fantastiskt, jag känner en som har lyckats från att ha varit gravt alkoholiserad till att kunna ta en, två öl nån gång i månaden. Det verkar dock vara sällsynt och avhållsamheten brukar statistiskt sätt fungera bäst.

Det känns dock lite barnsligt om man skulle skylla sitt alkoholsug på att man "inte får dricka", tex vid ett ultimatum, för det får man ju. Men man får också ta konsekvenserna av sitt beteende. Det är ju inte kravet på eller känslan av att man borde vara nykter som triggar alkoholsuget? Eller?
Jo förvisso barnsligt men ändå sant😉Det är ju vad jag skulle vilja, helt medveten om vad som händer när jag super! Inget skådespel, jag har verkligen supit som ett jävla as .Har haft en blacks på 1 och en halv månad nu. Första veckan kommer jag inte ens ihåg 😂😂 Sen införde jag efter 12- regeln eftersom annars somnade jag runt 13 och vaknade som ett jävla spån vid 20 och det tog en djävulsk tid att komma igång 😂😂Flyttade 12 regeln till strax efter 16 veckan efter, då blev första bärsen till middag eftersom annars äter jag för dåligt och blir dålig av fan. Sista veckan drack jag i snitt 8 starköl samt en vinare om dagen, sista två dagarna när "supsemestern" för mig snart var slut blev det sammanlagt 4 starköl och en halv flaska vin 😋 Tog ett par dagar, eller typ 1 och en halv dag att komma igång igen men det var ingen "värsting" bakfylla. Nykter i tre veckor, den 25 smäller det😉 IGEN!!
Citera
2018-10-17, 05:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Om du har kontroll på drickandet hade du inte behövt aa.

Vad är det som säger att din svarta vecka inte blir en svart månad efter ett tag, efter det blir det år och du är tillbaka som heltidsalkolist.

Att aa förespråkar att du inte skall dricka något är för att det är ett slutade plan. Du klara en sup och tycker det går bra så efter ett tag upprepar du det oftare och några fler stupar och helt plötsligt är du tillbaka i missbruket utan att veta hur och när du hamnade där.
Det är ju det som är meningen, inget tidsbestämt😊Ta ett fucking svart år om du vill, om du överlever vill säga. Min blacks blev slut då jag visste att jag hade lite planering jag ville göra och det gick inte att genomföra onykter. Hade inte behövt göra det, men ville, det handlade om en kurs jag gått nu. Nu är det bara praktiken kvar, en vecka sen blir det långresa den 25, inget tidsbestämt 😊,Och då jävlar smäller det 😂😂Räknar med tre månader sen blir det jobba av här hemma i skitlandet ett tag och när jag tjänat ihop till flytten ner till varmare vidder så smäller det igen 😉
Citera
2018-10-17, 05:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
I mitt fall är inte alkohol mitt förstaval, men att ta heroin i en månad är typ lika attraktivt som att tillåta sig bajsa i köket i en månad. Jag kommer få städa upp själv. Och nej det har inte ett piss med omgivningen att göra. Till slut kommer de flesta fram till att dom inte vill dricka av helt egen vilja. Det är alltså de som inte dör på vägen.

Jag tycker TS inlägg dryper av nån sorts slags torrfylla. Fel mind-set.
Hmmm 😂
Citera
2018-10-17, 06:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabbalf
Detta! Som jag skrev tidigare så är inte AA rätt för alla missbrukare, men något säger mig att om man börjat gå till AA så har man redan försökt kontrollera sitt drickande ett antal gånger utan att lyckas. Till slut är det bara den totala avhållsamheten som återstår.
Följde med på ett möte med en kompis, gav mig inte mer än en snorbuse som sitter fast i näsan hade gjort😂😂Men polaren tycker att han mår bättre av det och det respekterar jag fett!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback