Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-11, 23:21
  #217
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
500 på mat i månaden? Det är ju helt enkelt inte möjligt, i alla fall inte om man ska köpa maten i butik.

Vi är två personer i mitt hushåll just nu och matkontot är nog runt 5000 kr i månaden skulle jag tro, fast då ingår ju sånt som rengöringsmedel, hushållspapper med mera. Och då upplever jag det absolut inte som någon lyxkonsumtion direkt.

Edit: Glömde bort att det också köps luncher för säkert 2-3 tusen i månaden dessutom. Det skulle man ju kunna dra ned på om det kärvade till sig!

Altså jag skulle seriöst kunna göra karriär på folk som dig XD.
Jag får starta en annan tråd om hur en matlista på 500 kr ser ut. Det behövs XD
Citera
2018-10-12, 00:00
  #218
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ofan, var något helt nytt för mig.

Där jag arbetar avsätts via arbetsgivaravgiften till min allmäna pension, sen en del från mig själv vilket syns i deklarationen som avdrag. Totalt ca 18,5% varav 2,5 % är ppm som man själv kan placera om man vill. Sen har man tjänstepensionsinbetalningar på 4,5% upp till 7,5 pbb sen 30% på lön över det.
Dessa inbetalningar ger en summa som framöver kommer vara min pension.

Men där du bor stjäl alltså staten pengarna och ni får bara en liten del tillbaka i pension. Visste inte att det kunde vara så inom samma land då man tycker att det borde vara lika.

Tips! Aftonbladet och uppdrag granskning! Detta borde vara en riktig kioskvältare för pressen! Tänk löpsedlarna. Alla får pension enligt hur pensionssystemet är utformat förutom de som bor i xxxxxxx. Senaste nytt! Staten stjäl pensionen av befolkning i xxxxxx!

Eller förlåt, du kanske inte bor i Sverige? Kan inte svar på hur andra länder gör, men googla gärna lite på pension så kan du läsa hur det fungerar i Sverige.....
Japp! Staten stjäl det mesta av pengarna som man betalar in/ betalats in/ tjänats in eller vad du vill..
https://www.senioren.se/nyheter/258-...e-som-bromsen/
Kioskvältare, löpsedlar etc. antar du bor under en sten.

En fd. Finansminister uttalade sig om det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-in-mer-pengar

Det är fler än de (vi) som tjänat in till kakan som skall vara med och dela, det är rätt enkel matematik.

När dagen P. närmar sig så ändrar de förutsättningarna och höjer pensionsåldern, det kallar jag stöld!
Ett pyramidspel där du som förmodligen är yngre än jag sitter med svartepetter.

Funkar säkert skitbra att höja pensionsåldern för politikerna, de går ju numera i pension tidigare och tidigare, men många arbetaryrken är man utsliten när man är 65, ryggen knäna är mer eller mindre trasiga.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2018-10-12 kl. 00:12.
Citera
2018-10-12, 01:26
  #219
Medlem
Frejrs avatar
11500 låter väldigt högt för en fattigdomsgräns.
Själv klarar jag mig på ca 5500 per månad för hyra, räkningar och mat. jag jobbar heltid och har helt ok betalt så det är inte så att jag inte har råd att spendera mer än så.

Jag hade inte tvingats att avstå från nått, jag hade kanske sagt upp mitt viasat abb så att jag hade kunnat unna mig en lite bättre semesterresa.
Citera
2018-10-12, 01:37
  #220
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Nope. Jag skulle gå i personlig konkurs.
28 800 ut nu.
11500 boende inkl avgift, amortering och ränta.
3800 bil
3000 fasta kostnader
5000 mat
3000 sparande. Vips så var det roliga över.

Vi har liknande inkomst men herre jävlar, hur ofta är du hemma? och hur ofta kör du din bil? blir det inte tröttsamt med hummer till frukost varje dag?

10 timmar per dag lägger jag på jobbet, 6-8 timmar per dag så sover jag så varför betala såna sjuka kostnader för 2-6 timmars boende?
En bil står still typ 99% av tiden...
Jag sparar 10000 mer i månaden än dig och det är förutom pengarna som jag lägger på semesterresor... Men visst du har säkert ett mycket flashigare hem och bil så det jämnar ut sig i längden
Citera
2018-10-12, 02:13
  #221
Medlem
Inkommers avatar
Jag äter en varmkorv med bröd varje dag. Ibland tar jag en dricka till. Jag skulle nog skippa drickan.
Citera
2018-10-12, 04:44
  #222
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldTalon
ICA Basic Ravioli kostar 13 kr. Dom är på 800 gram. En burk är 2 måltider för en person.
Då landar man på under 500 kr per månad för maten. Tröttnar man på det så går man ut och snattar. Jag hatar brott mot privatpersoner men stöld från stora företag har jag inget problem med

Snart är jag klar med min lista. Jag har lite svårt med att få in tillräckligt med grönsaker/frukt dock.
Har kommit upp i 13 kg frukt per månad.... dvs endast äpplen .
Jag försöker att skapa en lista på bara 500 kr som lever upp till livsmedelsverkets rekommendationer.
Hade jag gjort en lista för två månader i sträck hade det vart enklare. Då hade man kunnat få mer variation på maten.
Äpplena kostar 199 kr för 13 kg och så har jag sja 22 kr kvar.
Har bara räknat med varor från Coop hitills och jag måste nog kolla in en till mataffär för att min lista ska bli riktigt häftig.
Citera
2018-10-12, 05:18
  #223
Avstängd
Plaguetongues avatar
klarat sig hade man ju gjort, köpa lite färre prylar bara, och mindre droger
Citera
2018-10-12, 05:26
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
De flesta studenter klarar sig på bara 8000 kr/månad och då försvinner ca 1000 kr på bara litteratur som de måste ha.
Ca 4500 kr försvinner på hyran.
Ca 500 kr på mat.
200 kr på internet
100 kr på abonemang.

Då blir det 1700 kr över.

Hur bra man klarar sig som pensionär beror ju mycket på hur bra hälsan är.
Om man inte har några större problem med den så skulke man nog klara sig ganska bra.
Det är kortsiktigt. Att vara fattig kort tid är inte samma sak som över många år utan förmåga att kunna ändra sin situation.

Meeen, det är bättre än vad socialbidragstagare får ut. Inte fy skam även om man hellre har en högre inkomst och ordnat liv. Allt är relativt, det finns människor i världen som inte har mat eller ens rent vatten.

Jag gillar den här https://www.etsy.com/listing/5374563...s-i-prayed-for men jag förstår att det är svårare att ha mer och få mindre än tvärtom, att inte ha något alls och bli lycklig med det man sedan har istället.
Citera
2018-10-12, 06:20
  #225
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Det är kortsiktigt. Att vara fattig kort tid är inte samma sak som över många år utan förmåga att kunna ändra sin situation.

Meeen, det är bättre än vad socialbidragstagare får ut. Inte fy skam även om man hellre har en högre inkomst och ordnat liv. Allt är relativt, det finns människor i världen som inte har mat eller ens rent vatten.

Jag gillar den här https://www.etsy.com/listing/5374563...s-i-prayed-for men jag förstår att det är svårare att ha mer och få mindre än tvärtom, att inte ha något alls och bli lycklig med det man sedan har istället.

Hitils har jag lyckats få med allt kött och spannmål jag behöver. Men just att man måste få i sig så mycket grönsaker för att vara häldosam . Hela 15000 gram i månaden.
Vad gäller tex kött behöver man bara ca 2000 gram per månad.
Fisk ska man ha ca två gånger veckan.....
Citera
2018-10-12, 06:21
  #226
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Japp! Staten stjäl det mesta av pengarna som man betalar in/ betalats in/ tjänats in eller vad du vill..
https://www.senioren.se/nyheter/258-...e-som-bromsen/
Kioskvältare, löpsedlar etc. antar du bor under en sten.

En fd. Finansminister uttalade sig om det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-in-mer-pengar

Det är fler än de (vi) som tjänat in till kakan som skall vara med och dela, det är rätt enkel matematik.

När dagen P. närmar sig så ändrar de förutsättningarna och höjer pensionsåldern, det kallar jag stöld!
Ett pyramidspel där du som förmodligen är yngre än jag sitter med svartepetter.

Funkar säkert skitbra att höja pensionsåldern för politikerna, de går ju numera i pension tidigare och tidigare, men många arbetaryrken är man utsliten när man är 65, ryggen knäna är mer eller mindre trasiga.
Tror du sitter med svartpetter då jag ser slutet, kommer gå tidigare och leva på sparat kapital sen skiter jag i allmäna pensionen då kapitalet på tjänstepension är högre för mig och troligen högre än vad du får ihop i både intjänad pension allmän och tjänstepension!

Sen de 285 miljarderna som Persson plockade ur ska du vara tacksam för, de togs för finansiera förtidspensionärer, sjukpension och fan vet vad de heter då de ansåg att staten skulle betala för dessa och inte pensionssystemet. Med facit i hand så har det gjort att pensionerna blir högre för alla då statens kostnad blivit högre än de pengar de överförde. Något som annars legat och belastat allas pensioner för all framtid. Dvs en vinst inte en stöld. Tack GP!
Citera
2018-10-12, 06:32
  #227
Medlem
Lever på 4000 i månaden och klarar mig utmärkt. Mat 1000 spänn, vi är 2 stycken. 2 tobakslådor samt 2 hyllspaket (500 per låda) 240 i månaden. Telefon 200. Medecin max 500. Övrigt 1000 spänn. Har ändå en slant kvar att roa mig för. Nu har jag turen att slippa hyra med en sådan skulle det ju naturligtvis inte gå, men det är pengar jag själv ändå inte skulle betala oavsett så skulle fortfarande ha de där 4000 kronorna att leva av.
Citera
2018-10-12, 06:33
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Hitils har jag lyckats få med allt kött och spannmål jag behöver. Men just att man måste få i sig så mycket grönsaker för att vara häldosam . Hela 15000 gram i månaden.
Vad gäller tex kött behöver man bara ca 2000 gram per månad.
Fisk ska man ha ca två gånger veckan.....
Nu så lever ingen på så lite. Jag klarade mig på 7-800 när jag var 17. 1200 när jag var 18 (allt som allt) och det var 18 år sedan. Jag kan garantera dig att jag levde under extrem fattigdom och att ingen idag äter ordentligt och allsidigt på 500 kr. Då hade jag en ordentlig livsstil med mat för 800 kr i månaden åren efter 20. Jag ligger omkring pengarna i TS innan skatt och maten går iallafall nog på 2000 i månaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback