Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 17:25
  #1
Medlem
Hej, jag fattar inte riktigt vilket minneskort som ska platsa i kameran... den säger att den endast har support för "TF card"...
Någon som kan förklara vad exakt jag letar efter?
Citera
2018-10-02, 17:17
  #2
Medlem
Inte en själ?
Citera
2018-10-11, 12:09
  #3
Medlem
TF-kort är en typ av minneskort, ett litet kort som nästan liknar ett SIM-kort. Google it, typ?

https://blog.os-store.com/sv/the-dif...sd-card-001os/
Citera
2018-10-28, 17:01
  #4
Moderator
rotadents avatar
Billiga Kina-prylar har ofta plats för transflash-kort. Köp på eBay eller liknande.
Citera
2018-10-28, 17:08
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Billiga Kina-prylar har ofta plats för transflash-kort. Köp på eBay eller liknande.

Det har mer med storleken (den fysiska) än med billigheten att göra. Om man med TF syftar på micro-SD alltså. Har micro-SD i mina mobiltelefoner, och de är rakt inte billiga. (Telefonerna alltså).
Märkligt att en kamera har TF-kort, de brukar ofta ha vanliga SD-kort.. (Brukar finnas plats i en kamera).
Citera
2018-10-28, 17:26
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det har mer med storleken (den fysiska) än med billigheten att göra. Om man med TF syftar på micro-SD alltså. Har micro-SD i mina mobiltelefoner, och de är rakt inte billiga. (Telefonerna alltså).
Märkligt att en kamera har TF-kort, de brukar ofta ha vanliga SD-kort.. (Brukar finnas plats i en kamera).

Enda gångerna jag har sett uttrycket TF användas om minneskort så har det varit billiga Kina-grejer. Är det samma sak som micro-SD så är det väl något som gör att kineserna hellre skriver just TF än micro-SD. De få gånger jag har köpt såna prylar så har det i regel ingått ett minneskort eller så har jag köpt det i samma veva från samma ställe. micro-SD i sig är ju inga konstigheter, finns ju i massor av plattor, telefoner och liknande från olika tillverkare. I så fall handlar det nog mer om begreppsförvirring.

TF-kort är väl vanliga i spionkameror, billiga drönare och liknande. Har nog aldrig sett det i en större kamera.
Citera
2018-10-28, 17:30
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Enda gångerna jag har sett uttrycket TF användas om minneskort så har det varit billiga Kina-grejer. Är det samma sak som micro-SD så är det väl något som gör att kineserna hellre skriver just TF än micro-SD. De få gånger jag har köpt såna prylar så har det i regel ingått ett minneskort eller så har jag köpt det i samma veva från samma ställe. micro-SD i sig är ju inga konstigheter, finns ju i massor av plattor, telefoner och liknande från olika tillverkare. I så fall handlar det nog mer om begreppsförvirring.

TF-kort är väl vanliga i spionkameror, billiga drönare och liknande. Har nog aldrig sett det i en större kamera.

Det kanske är så att det utgår någon licensavgift för att använda "SD" som namn, men antagligen är TF avgiftsfritt? Möjligen kan så vara fallet. Kineserna körde förr med någon DVD-variant som inte hette DVD bara för att slippa avgiften.. De hade väl fått betala något öre per skiva för att trycka på DVD-loggan...
Citera
2018-10-28, 19:27
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kanske är så att det utgår någon licensavgift för att använda "SD" som namn, men antagligen är TF avgiftsfritt? Möjligen kan så vara fallet. Kineserna körde förr med någon DVD-variant som inte hette DVD bara för att slippa avgiften.. De hade väl fått betala något öre per skiva för att trycka på DVD-loggan...

Så kan det mycket väl vara, de TF-kort jag fått med eller köpt i samma veva har alla varit av jävligt risig kvalitet. Så det känns inte som någon kvalitetsmarkör utan tvärtom, det kan också tala för att man kränger ut andrasorteringen med ett annat namn...
Citera
2021-04-14, 18:57
  #9
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Enda gångerna jag har sett uttrycket TF användas om minneskort så har det varit billiga Kina-grejer. Är det samma sak som micro-SD så är det väl något som gör att kineserna hellre skriver just TF än micro-SD. De få gånger jag har köpt såna prylar så har det i regel ingått ett minneskort eller så har jag köpt det i samma veva från samma ställe. micro-SD i sig är ju inga konstigheter, finns ju i massor av plattor, telefoner och liknande från olika tillverkare. I så fall handlar det nog mer om begreppsförvirring.

TF-kort är väl vanliga i spionkameror, billiga drönare och liknande. Har nog aldrig sett det i en större kamera.
När man ska köpa TF-kort i Sverige så leder i stort sätt alla resultat till Wish.com vilket är en internationell Kina butik, kand et vara så att Kineserna uppfann TF-kortet

Kan det vara så att en Kina-telefon som min enbart accepterar TF-kort insatta, det är nämligen så att min nya Kina telefon känner inte av mitt SD-kort när det sätts in, men däremot funkar samma SD-kort i min Indiska telefon
På Cubots nätsupport när man ska ifylla "Return Merchandise Authorization (RMA) så är axiomet
att ifylla "PCB—TF card unrecognized"

Detta får mig att överväga att den här telefonen i framkant inte tar ett gammalt SDCS-kort, detta får mig att överväga att inte heller köpa ett nytt SD-kort & pröva i telefonen, utan beställa ett TF-kort från Wish för 26 kr för att vara på den säkraste sidan???
Vad tror ni?


https://blog.os-store.com/sv/the-dif...sd-card-001os/
vad snackar dom för goja

"TF kort är mindre än SD-kort. Generellt kan man lägga till en adapter förändring TF-kort till SD-kort."

Dom är väl inte alls mindre vad jag kan se, men vad vet jag, jag fattar ingenting om hur
jag skulle kunna trycka in en adapter inuti min Cubot
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-14 kl. 19:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback