Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-02, 05:26
  #10249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Ok ta det lilla lugna nu va. Att blanda ingredienser och färger för att försöka få något unikt är enligt mig en av de roliga delarna med hela grejen. Ibland får man ihop nån riktigt skön färg med unika egenskaper där folk frågar vad det är för färg och vart jag köpt den. Många jag brukar köra med köper färdiga squeezers eller pennor och kastar när inket eller udden är slut, sjukt tråkigt enligt mig. Dessutom är de flesta färdigfyllda pennor snålfyllda och oftast överskattat ink/färg. Finns en del undantag, men dom flesta inken känns bara över hypade, vilket de oftast är.

Sen vet jag for a fact att olja i åtminstone squeezern ger buffarna mardrömmar. Sen jag började med att testa olja i blandningen som jag hört från en vän skulle vara bra, så har jag sett många ytor jag kört på varit totalt utsmetade med bläck efter dom försökt buffat. Jag tror att "hemligheten" ligger i att använda en olja med hög viskositet, alltså rätt tjock olja, inget som rinner som vatten med andra ord. Så vill ni jävlas lite extra tycker jag ni kan testa. Om det har några fler "positiva" egenskaper vet jag inte.

Att oljan inte blandade sig med bläcket misstänkte jag från början, men det är klart att oljan och bläcket trycks ur udden samtidigt när du kör och blandas ihop på ytan du kör på. Jag har iallafall inte märkt att oljan och bläcket separeras eller liknande när man väl skriver, om det var så ni menade.

är det bara jag som kör i nån droppe aceton för få de o rinna lite mer? kanske är dumt men tycker de funkat bra.
Citera
2018-09-02, 22:32
  #10250
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LoafeRR
är det bara jag som kör i nån droppe aceton för få de o rinna lite mer? kanske är dumt men tycker de funkat bra.


du gör bara dumma frågor som nybörjare gjort för flera år sedan, värkar som du inte kört mer en några månader...

så lugna ner dig själv, vill du blanda gör det, du behöver inte försöka låtsas att vara den bästa graffer...
här har man blandat färg i över 20 år och tagit kemi kurser för just kunna blanda bättre och kunna prata med FAKTA och inte "jag hörde från mins kompis grannes polare som läste på nätet i forum där användaren hörde från kusinen som blandade diskmedel" ...

som sagt oljan blandar sig ej med inket, det blir separat, sen kan det fästa sig på ytan men det betyder ej att den har gjort ditt ink bättre.

som sagt DOT3 olja är bara en myt som alla nybörjare får en placebo känsla av....



aceton är frätande och funkar bra att blanda med många andra inks eller späda.

så snälla gör vettiga frågor annars har du över 800sidor att bläddra med samma frågor om och om igen som du ställer från olika användare.

har du inte någon ny nyttig fråga så försök att skryta till dina nhybörjar kompisar, här på internet kommer du ej få mycket svar spciellt ej från gamla målare, oftast delar vi ej våra recept eller tips.

så var glad att du får ens svar av någon....


så gör rätt och leta igenom trådarna , har du vettiga frågor så kör på dom ingen vill höra andras fantasy historier på internet..
lycka till med din olja.....
Citera
2018-09-03, 01:02
  #10251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
du gör bara dumma frågor som nybörjare gjort för flera år sedan, värkar som du inte kört mer en några månader...

så lugna ner dig själv, vill du blanda gör det, du behöver inte försöka låtsas att vara den bästa graffer...
här har man blandat färg i över 20 år och tagit kemi kurser för just kunna blanda bättre och kunna prata med FAKTA och inte "jag hörde från mins kompis grannes polare som läste på nätet i forum där användaren hörde från kusinen som blandade diskmedel" ...

som sagt oljan blandar sig ej med inket, det blir separat, sen kan det fästa sig på ytan men det betyder ej att den har gjort ditt ink bättre.

som sagt DOT3 olja är bara en myt som alla nybörjare får en placebo känsla av....



aceton är frätande och funkar bra att blanda med många andra inks eller späda.

så snälla gör vettiga frågor annars har du över 800sidor att bläddra med samma frågor om och om igen som du ställer från olika användare.

har du inte någon ny nyttig fråga så försök att skryta till dina nhybörjar kompisar, här på internet kommer du ej få mycket svar spciellt ej från gamla målare, oftast delar vi ej våra recept eller tips.

så var glad att du får ens svar av någon....


så gör rätt och leta igenom trådarna , har du vettiga frågor så kör på dom ingen vill höra andras fantasy historier på internet..
lycka till med din olja.....

jag är ganska medveten om vad jag ligger på för nivå.

och jag snackade aldrig om att blanda i olja eller diskmedel?
bara hoppade in lite med att jag använt aceton för att tunna ut färg eftersom att någon frågade efter bättre rinn.
Citera
2018-09-03, 03:12
  #10252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
Text.

Yes du har rätt i att jag är ganska ny i gamet. Iallafall i att få upp mitt namn och inte bara klottra sporadiskt, som jag gjort till och från sen slutet av 90talet. Har fått ryck då och då och rackat pennor o burkar. Kört slut på dem, sedan chillat. Någonting med själva grejen har fått mig att känna mig tillfredsställd. Jag antar att du fattar vad jag pratar om eftersom du verkar kört ett tag, på nätet iaf

Jag fastnade för att börja köra lite mer seriöst på senare år. Intresset har växt mer och mer, crews har noterat att jag fått upp skit och via vänners vänner blev det att jag vart "avslöjad".
Via den vägen blev jag erbjuden att gå med i ett par crews, ett rätt stort crew som jag sett köra mycket intresserade mig. Mötte upp några i crewet, tog några bärs, laddade o snackade skit. Mot min förväntan av hur den vanlige graffaren var så var dessa människor väldigt vänliga, respektfulla och givmilda, vilket gav mig en helt annan syn på graffiti i helhet. Gemenskapen var underbar och därigenom vart jag hooked på att börja köra seriöst.

Att jag bad dig ta det lite lugnt var inget illa menat som du verkar ha tagit det. Jag läser igenom det mesta och är bara intresserad av ämnet. Jag har inte hittat de svaren jag ville ha, därför gjorde jag ett inlägg här för att någon kanske hade svar på tal, vilket du på ett sätt hade. Men att sitta och bli upprörd över det känns ju bara tråkigt, späder verkligen på fördomarna folk har om graffare. Jag trodde den här tråden var till för att diskutera bläck och färg, eftersom en del är genuint intresserade av inte bara graffandet utan även medlen man använder till denna så kallade konstform.

Du nämner att jag inte behöver låtsas vara den bästa graffaren? Vart nämnde jag det, eller hur kom du fram till den slutsatsen? Skulle aldrig påstå att jag var bäst, dels för att jag vet att jag inte är det, och dels för att ingen kan vara den bästa graffaren.

Förstår vad du menar, min fråga kanske skulle lämpat sig bättre i Nybörjartråden, men nu gällde det ink, så det kändes som att inlägget passade bättre här. Tycker dock att du kunde haft en lite bättre approach och hänvisat mig till den tråden då isådanafall istället för att anta en massa grejer och hoppa på mig.

Jag har inte ställt samma fråga från olika användare? Vad skulle jag tjäna på det? Sedan har du inte en aning om vilka jag målat med så jag skulle hållt låg ton gällande det, men samma sak där... jag är en anonym användare på nätet, jag kan verkligen inte se på vilket sätt jag hade kunnat höjt min personliga status genom att skryta om saker som det.

"oftast delar vi ej våra recept eller tips."

Nej, varför tror du folk frågar samma fråga om och om igen då, som du säger att folk gör, istället för att berätta att bromsolja är en myt, och varför t.ex? Kan testa lägga en tag med olja i squeezern och en utan, sen kan du få tvätta bort och se om du märker någon skillnad

Gick lite off-topic kände jag. Känner mods samma sak så feel free att radera mitt inlägg. Vill du prata vidare så skicka ett PM.

Citat:
Ursprungligen postat av LoafeRR
jag är ganska medveten om vad jag ligger på för nivå.

och jag snackade aldrig om att blanda i olja eller diskmedel?
bara hoppade in lite med att jag använt aceton för att tunna ut färg eftersom att någon frågade efter bättre rinn.

Snubben tror att vi är samma person, så det var inte dig han skrev till, utan mig.
__________________
Senast redigerad av PsyketSviker 2018-09-03 kl. 03:19.
Citera
2018-09-03, 13:26
  #10253
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LoafeRR
jag är ganska medveten om vad jag ligger på för nivå.

och jag snackade aldrig om att blanda i olja eller diskmedel?
bara hoppade in lite med att jag använt aceton för att tunna ut färg eftersom att någon frågade efter bättre rinn.


haha sorry vi är alla trötta på söndagar ;D

Men ja aceton späder ut, kan blandas med alkohol ink, det är frätande så du får bättre buffs också beroende på ytan.
Du ska använda Rent kemisk aceton. annars Alkohol funkar också sånna som brukar finns i sjukhuset för att späda 75% eller bättre .
Citera
2018-10-10, 16:23
  #10254
Medlem
who-s avatar
Behöver veta vilka markers jag bör satsa på!
Posca eller molotow markers ?
Kostar nästan lika mycket.

Snabba svar uppskattas!
Citera
2018-10-10, 18:38
  #10255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Behöver veta vilka markers jag bör satsa på!
Posca eller molotow markers ?
Kostar nästan lika mycket.

Snabba svar uppskattas!

Smaksak, men jag föredrar moltow. Fler färger och lite skönare överlag.
Citera
2018-10-10, 22:54
  #10256
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Behöver veta vilka markers jag bör satsa på!
Posca eller molotow markers ?
Kostar nästan lika mycket.

Snabba svar uppskattas!
Skulle kört på posca om jag ska köpa många för att skissa med, upplevt molotows som dåliga, färgen har inte hållit samma kvalité. Är det till att måla ute med så kör på vad du vill, slit och släng varor.
Citera
2018-10-10, 23:25
  #10257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Behöver veta vilka markers jag bör satsa på!
Posca eller molotow markers ?
Kostar nästan lika mycket.

Snabba svar uppskattas!
molotow är riktigt goa på canvas inga höjdare på papper dock.
Citera
2018-10-11, 00:44
  #10258
Medlem
https://supremecommunity.com/season/...st/2018-10-11/

Supreme X pilot marker

tankar?

tycker själv de ganska fränt, ganska onödigt o köpa för att måla med men kul o ha på hyllan ändå
Citera
2018-10-11, 08:26
  #10259
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Smaksak, men jag föredrar moltow. Fler färger och lite skönare överlag.
Okey
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Skulle kört på posca om jag ska köpa många för att skissa med, upplevt molotows som dåliga, färgen har inte hållit samma kvalité. Är det till att måla ute med så kör på vad du vill, slit och släng varor.

Jag tänkte måla graffiti skisser på papper inomhus faktiskt.


Citat:
Ursprungligen postat av LoafeRR
molotow är riktigt goa på canvas inga höjdare på papper dock.

Såpass? Tänkte måla på papper och inte på canvas. Då blir det posca markers. Tänkte köpa ett 20 pack så man har. Visst går dom att fylla på när färgen tar slut som det går med molotow?

Tusen tack för era svar, det uppskattas enormt
Citera
2018-10-11, 09:29
  #10260
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Okey


Jag tänkte måla graffiti skisser på papper inomhus faktiskt.




Såpass? Tänkte måla på papper och inte på canvas. Då blir det posca markers. Tänkte köpa ett 20 pack så man har. Visst går dom att fylla på när färgen tar slut som det går med molotow?

Tusen tack för era svar, det uppskattas enormt
Har för mig att de mindre pennorna (3m?) inte går att öppna, de andra går att öppna med bakvänd gänga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback