Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-28, 08:47
  #1
Avstängd
Tammers avatar
Tycker det är tragiskt att folk bygger om/bobbar/customiserar gamla klassiker som Yamaha SR400/500. Förutom att man förstör en av världen snyggaste och mest stilrena motorcyklar så förlorar den också i värde. En välskött original SR400 kan betinga ett pris på ca trettiotusen, medan de (oftast fula) ombyggena slumpas bort för tio-femton tusen. Ingen vill ha någon annans personliga "bygge" helt enkelt. Om man hu känner att man måste bygga/förstöra nåt, varför inte utgå från nån ful dussinhoj istället? Det finns hur många som helst av gamla 80-tals twinnar: cb400, xj400, gsx 400 och allt vad de heter. Har jag inte rätt?
Citera
2018-09-28, 08:56
  #2
Medlem
Rauno1s avatar
Gör man det bra så ser jag inget fel i det, Men gör man som många dvs sabbar hojen totalt så är det idiotiskt.
Citera
2018-10-02, 12:16
  #3
Avstängd
Tammers avatar
Här har vi en till...

https://www.blocket.se/stockholm/Yam....htm?ca=11&w=3

Hade lätt varit värd 30´ i originalskick, nu 16´.
Citera
2018-10-08, 22:56
  #4
Medlem
Som jag ser det så skapar någon någonting som egentligen var ganska tråkigt från början och gör något fränt och personligt.

Jag vill inte vara elak men 400cc 80-tals twinnar som du nämner har ingen framtid för de är för små och ingen framtid, de är för slöa och som en caferacer är de cool, annars är de ganska värdelösa.
Citera
2018-10-09, 00:17
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Det värsta jag sett var en SR500 motor i en RD350 ram. En kult-klassiker x 2 blir inte dubbelt så bra. Min GPz1100b1 (1981) i lätt slitet originalskick var en bra investering för ynka 5000 spänn.
Citera
2018-10-11, 22:36
  #6
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tycker det är tragiskt att folk bygger om/bobbar/customiserar gamla klassiker som Yamaha SR400/500. Förutom att man förstör en av världen snyggaste och mest stilrena motorcyklar så förlorar den också i värde. En välskött original SR400 kan betinga ett pris på ca trettiotusen, medan de (oftast fula) ombyggena slumpas bort för tio-femton tusen. Ingen vill ha någon annans personliga "bygge" helt enkelt. Om man hu känner att man måste bygga/förstöra nåt, varför inte utgå från nån ful dussinhoj istället? Det finns hur många som helst av gamla 80-tals twinnar: cb400, xj400, gsx 400 och allt vad de heter. Har jag inte rätt?

Eller när de begär fantasisummor för sitt missfoster de lagt en förmögenhet på.
Ok om man tar en skrothög och bygger om, men en fin klassiker. Fy fan. Håller själv på med gamla BMW-boxrar, här härjar bobber-döden.
Citera
2018-10-12, 07:55
  #7
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det värsta jag sett var en SR500 motor i en RD350 ram. En kult-klassiker x 2 blir inte dubbelt så bra. Min GPz1100b1 (1981) i lätt slitet originalskick var en bra investering för ynka 5000 spänn.
Fy fan. Det måste ju vara kriminellt. Om det inte finns en lag mot detta så måste en sådan till snarast.
Citera
2018-10-17, 08:13
  #8
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tycker det är tragiskt att folk bygger om/bobbar/customiserar gamla klassiker som Yamaha SR400/500. Förutom att man förstör en av världen snyggaste och mest stilrena motorcyklar så förlorar den också i värde. Har jag inte rätt?
Ja, finns otroligt med klassiska japs-mc som byggts om på Blocket. En och annan engelsman också som försetts med lång-gaffel och nästan gjorts okörbar. Jag håller med, oftast är det fula byggen.
Förslag: pruta ner ett "kafe'bygge" och återställ till original eller till en klassisk look. Trevligt vinterprojekt och en kulturgärning.
Citera
2018-10-18, 00:55
  #9
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tycker det är tragiskt att folk bygger om/bobbar/customiserar gamla klassiker som Yamaha SR400/500. Förutom att man förstör en av världen snyggaste och mest stilrena motorcyklar så förlorar den också i värde. En välskött original SR400 kan betinga ett pris på ca trettiotusen, medan de (oftast fula) ombyggena slumpas bort för tio-femton tusen. Ingen vill ha någon annans personliga "bygge" helt enkelt. Om man hu känner att man måste bygga/förstöra nåt, varför inte utgå från nån ful dussinhoj istället? Det finns hur många som helst av gamla 80-tals twinnar: cb400, xj400, gsx 400 och allt vad de heter. Har jag inte rätt?
Så himla fin är den inte original, finns väl mer snygga äldre bågar... Ioförsig är motorn rätt snygg.
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, finns otroligt med klassiska japs-mc som byggts om på Blocket. En och annan engelsman också som försetts med lång-gaffel och nästan gjorts okörbar. Jag håller med, oftast är det fula byggen.
Förslag: pruta ner ett "kafe'bygge" och återställ till original eller till en klassisk look. Trevligt vinterprojekt och en kulturgärning.
Lång-gaffel du pratar nog om Chopper... Så svårkörda är de inte och faktiskt har de kortare bromssträcka med sina breda bakdäck, och väghållningen är riktigt bra, tittar du på äldre mc så hade deras varianter av vägmaskiner längre axelavstånd än stadsmaskiner... Café racer kan vara riktigt snygga som t.ex. denna Yamaha SR400.
https://www.mcnews.com.au/wp-content...-Custom-15.jpg
Citera
2018-10-18, 08:19
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så himla fin är den inte original, finns väl mer snygga äldre bågar... Ioförsig är motorn rätt snygg.
Den är väl på nåt sätt urtypen för "motorcykel" i all sin enkelhet. Motor, tank, sadel och två hjul, inga plastbitar och annat onödigt.


Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Café racer kan vara riktigt snygga som t.ex. denna Yamaha SR400.
https://www.mcnews.com.au/wp-content...-Custom-15.jpg
Men man kunde ju ha byggt från en GSX400 eller nåt liknande istället för en SR400.
Citera
2018-10-18, 20:03
  #11
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Gör man det bra så ser jag inget fel i det, Men gör man som många dvs sabbar hojen totalt så är det idiotiskt.
Tja, det beror även på vad man utgår ifrån. Är det en original skrothög så kan det vara ett rent helvete att hitta delar ibland. Givetvis är original trevligast men ibland hittar man objekt som är bortom räddning. Ungefär likadant som när man ser racing med amerikanska bilar då de körde med Chrysler 300 och Cheva -57. Sorgligt att se idag, men inte då.
Och vad är en klassiker? Det ligger till stor del i betraktarens öga.

Sedan har caféstuket fått ett grymt fäste och jag gillar det stenhårt.

Det som är dussinhoj idag är klassiker imorgon.
Citera
2018-10-18, 22:43
  #12
Medlem
StormaktRods avatar
Man fäller en tår om det är någon riktig klassiker som är slaktad och dåligt byggd. Är det en 80-tals japs som det finns hur många som helst utav kan det kvitta. Har byggt två scramblers av gamla japs enstånkor, alla komponenter är dock väldigt stora uppgraderingar om man jämför med original. I mitt fall så byggde jag dom av delar jag haft över som bara legat, de var alltså inte kompletta cyklar i körbar skick innan jag började modifiera dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback