Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 17:57
  #1
Medlem
Hej


Jag står mellan att köpa en färdig dator ur tex Acers gamingserie.
Även intressant och prisvärt att bygga själv med monteringen av komponenter.



Jag vill främst ha en PC som är snabb.
Med det menar jag läs/skrivhastigheter.
En bra allrounder mellan Gaming /Workstation
Prioriterar arbetsminne framför senaste grafikkortet.
SSD är självklart, kanske tom sätta systemdisk som 2x i RAID0 ?
16GB RAM
Annan lagring inte så viktigt (kör extern NAS)



Färdiga datorer
Acer GTX /mfl - i storleksordning 10-15 000 :-

även webbhallen har nu något som kallas config 2018
med färdigbyggda paket. . .




Jag provade bygga lite grand med välja komponenter på en webbutik.
Utan att veta kompatibilitet, eller större efterforskning så hamnade jag snabbt över 20 000 dock.
Kan nån hjälpa mig välja något mer budget-vänligt?
Se varukorgens prylar

Citera
2018-10-08, 18:07
  #2
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Hej


Jag står mellan att köpa en färdig dator ur tex Acers gamingserie.
Även intressant och prisvärt att bygga själv med monteringen av komponenter.



Jag vill främst ha en PC som är snabb.
Med det menar jag läs/skrivhastigheter.
En bra allrounder mellan Gaming /Workstation
Prioriterar arbetsminne framför senaste grafikkortet.
SSD är självklart, kanske tom sätta systemdisk som 2x i RAID0 ?
16GB RAM
Annan lagring inte så viktigt (kör extern NAS)



Färdiga datorer
Acer GTX /mfl - i storleksordning 10-15 000 :-

även webbhallen har nu något som kallas config 2018
med färdigbyggda paket. . .




Jag provade bygga lite grand med välja komponenter på en webbutik.
Utan att veta kompatibilitet, eller större efterforskning så hamnade jag snabbt över 20 000 dock.
Kan nån hjälpa mig välja något mer budget-vänligt?
Se varukorgens prylar


Köper du 8700k för 4.5k så är du efterbliven. Du kan få en 2700x för 3.4k och då får du en kylare inkluderad, dessutom kan du komma undan med ett moderkort som kostar 1.2k (dvs 800kr billigare). Sedan slipper du kostnaden på 1250 för kylaren. 1700/2700x har 8 kärnor och 16 trådar vilket duger bättre som workstation. 8700k är överprisad skit som inte är värd att tänka på om du inte ska spela spel i över 200 fps, ryzen duger till 144hz.

Så om du går över till 2700x över 8700k så sparar du 3100kr.

Sedan tar du bort windows nyckeln och skaffa en ifrån en annan sida för 150kr istället för dryga tusenlappen.

Om du vill ha value for money:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11858889/

Du kan få en 2700x över en 1700 för 1500kr extra, men tror inte du kommer att märka större skillnad.
__________________
Senast redigerad av explodesleaches 2018-10-08 kl. 18:10.
Citera
2018-10-08, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explodesleaches
Du kan få en 2700x för 3.4k och då får du en kylare inkluderad




Sedan tar du bort windows nyckeln och skaffa en ifrån en annan sida för 150kr istället för dryga tusenlappen.

Om du vill ha value for money:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11858889/

Du kan få en 2700x över en 1700 för 1500kr extra, men tror inte du kommer att märka större skillnad.



Efterbliven vill man ju inte vara
Jo tack, men vart menar du att kylning ingår?

Ser bra ut , fynd-chassie med sida av glas.

Jo Windows kan man kanske köpa annorstädes.
Det är PRO versionen som gäller dock

Mvh
Citera
2018-10-08, 18:43
  #4
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Efterbliven vill man ju inte vara
Jo tack, men vart menar du att kylning ingår?

Ser bra ut , fynd-chassie med sida av glas.

Jo Windows kan man kanske köpa annorstädes.
Det är PRO versionen som gäller dock

Mvh

CPU-kylare ingår, fläkt. Behöver inte köpa den separat.

Här har du windows 10 pro för 14 dollar:

https://www.scdkey.com/microsoft-win...l_1227-20.html

Lägg till koden "jokersk10%" så sparar du 10% till, då går nyckeln loss för 12.60 dollar, eller 115kr.
__________________
Senast redigerad av explodesleaches 2018-10-08 kl. 18:50.
Citera
2018-10-09, 01:02
  #5
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explodesleaches
Köper du 8700k för 4.5k så är du efterbliven. Du kan få en 2700x för 3.4k och då får du en kylare inkluderad, dessutom kan du komma undan med ett moderkort som kostar 1.2k (dvs 800kr billigare). Sedan slipper du kostnaden på 1250 för kylaren. 1700/2700x har 8 kärnor och 16 trådar vilket duger bättre som workstation. 8700k är överprisad skit som inte är värd att tänka på om du inte ska spela spel i över 200 fps, ryzen duger till 144hz.

Så om du går över till 2700x över 8700k så sparar du 3100kr.

Sedan tar du bort windows nyckeln och skaffa en ifrån en annan sida för 150kr istället för dryga tusenlappen.

Om du vill ha value for money:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11858889/

Du kan få en 2700x över en 1700 för 1500kr extra, men tror inte du kommer att märka större skillnad.
Kan bara hålla med herren över mig om CPU'n
Dock så skulle jag rekommendera att du pungar ut 300:- extra för ett GTX 1070 TI istället för GTX 1070.

Du kan lätt spara in 150:- på att köpa en billigare PSU. Den har samma Gold 80+ rating som den andra och 650W räcker fin-fint.

Den där SSD'n är ruggigt snabb men behöver du verkligen en sådan snabb SSD? Du skulle kunna spara in 700:- på att köpa en långsammare SATA SSD
Citera
2018-10-09, 01:19
  #6
Medlem
explodesleachess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Kan bara hålla med herren över mig om CPU'n
Dock så skulle jag rekommendera att du pungar ut 300:- extra för ett GTX 1070 TI istället för GTX 1070.

Du kan lätt spara in 150:- på att köpa en billigare PSU. Den har samma Gold 80+ rating som den andra och 650W räcker fin-fint.

Den där SSD'n är ruggigt snabb men behöver du verkligen en sådan snabb SSD? Du skulle kunna spara in 700:- på att köpa en långsammare SATA SSD

Japp, kör på 1070TI istället, går att överklocka den till 1080-prestanda i princip.

Ang. PSU, den du länkade duger. Men 150kr känns som en piss i havet när det kommer till något man ska ha så länge, den har 10 års garanti och är en seasonic (en av de bästa psu-märkena). Iofs räcker 650w gott och väl men skadar ju inte med något mer.

SSD: Går absolut med vanlig sata SSD, men om han ska hantera stora filer så är det en fördel med en nvme. Sedan är det mer en lyxvara med nvme, inte något man riktigt behöver men är riktigt trevligt att ha. Har själv en 960 evo (500gb) och windows uppdateringar går löjligt fort, likaså boota spel osv. Ingen jättestor skillnad mellan sata och nvme när man väljer ett få program, men när man multitaskar hårt och flyttar filer och startar tunga spel så är det väldigt tacksamt med en nvme. Man klarar sig med samma SSD i minst 5år, om inte mer. Det som egentligen hindrar SSDs livslängd är storlek. När man ska ha saker väldigt länge så är det alltid värt att punga ut lite extra, man vinner så mycket på det i längden. Det var väl lite så jag resonerade när jag valde seasonic psun också, höjer livskvaliteten och är dessutom billigare i längden. Men är väl en fråga om vad man prioriterar.
Citera
2018-10-09, 04:45
  #7
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explodesleaches
Japp, kör på 1070TI istället, går att överklocka den till 1080-prestanda i princip.

Ang. PSU, den du länkade duger. Men 150kr känns som en piss i havet när det kommer till något man ska ha så länge, den har 10 års garanti och är en seasonic (en av de bästa psu-märkena). Iofs räcker 650w gott och väl men skadar ju inte med något mer.

/.../
Jag ville egentligen bara påpeka att ett 750W PSU var lite overkill och ville rekommendera ett med mindre effekt. Nu brukar jag alltid länka till Corsair då jag endast haft bra erfarenhet av dem.
Seasonic har också ett 650W PSU för samma pris som Corsairs. Vilket märke som är bäst låter jag därmed förbli osagt.

Tillbaka till ämnet så skulle det till och med räcka med ett 550W PSU till den där datorn.
Corsair:
Seasonic:
Citera
2018-10-09, 20:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explodesleaches
Ang. PSU, den du länkade duger. Men 150kr känns som en piss i havet när det kommer till något man ska ha så länge, den har 10 års garanti och är en seasonic (en av de bästa psu-märkena). Iofs räcker 650w gott och väl men skadar ju inte med något mer.
Nja, det kan visst skada att ha överdimensionerad PSU. Nätaggregat har olika verkningsgrad vid olika belastningar. Ett 850W-aggregat skulle säkerligen dra mer ström än ett på 650W när det gäller en vanlig PC utan dubbla grafikkort och liknande. Ganska onödigt att lägga 1200 spänn på ett nätagg när det inte ger bättre prestanda än ett som kostar runt 500. Angående RAID0-diskar och sånt är det lite overkill för en medelklass-PC kan jag tycka. Bättre då att lägga mer på snabbare/mer RAM eller dyrare grafikkort, helt klart. Angående processorn beror det lite på vad du menar med workstation. En i5 duger fint till gaming och det mesta annat. Skulle inte rekommendera 6-kärnig i7 till annat än riktigt tunga applikationer/videoredigering.
Citera
2018-10-12, 07:44
  #9
Medlem
Håller med om psu-funderingarna. Allt drar mindre och mindre och folk envisas ändå med att lägga extra pengar för en psu som levererar dubbelt så mycket kraft som man behöver.

Gjorde nyligen ett långtidstest på en dator med i7-8700, GTX1080, 16Gb RAM samt ett gäng diskar, två SSD och två mekaniska.

Högsta förbrukning när datorn pressades till max låg på 362 watt.

Själv kör jag med 450w PSU och har därmed 20% till godo.
Citera
2018-10-12, 21:13
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Hej

Jag står mellan att köpa en färdig dator ur tex Acers gamingserie.
Även intressant och prisvärt att bygga själv med monteringen av komponenter.


Jag vill främst ha en PC som är snabb.
Med det menar jag läs/skrivhastigheter.
En bra allrounder mellan Gaming /Workstation
Prioriterar arbetsminne framför senaste grafikkortet.
SSD är självklart, kanske tom sätta systemdisk som 2x i RAID0 ?
16GB RAM
Annan lagring inte så viktigt (kör extern NAS)
En SSD överhuvudtaget är ju snabb men skall du ha de snabbare så är det ju bara att köpa en M.2 NVMe SSD istället. Samsung är väl lite av världs-/marknadsledande så kör man på deras produkter så blir det ju iaf inte helt galet.
Jag vet inte hur mycket RAM Ryzen klarar av men Intels mainstreamplattform klarar av 64 GB RAM iaf vilket ju räcker för det du ber om.
RAID 0 skulle jag inte köra eftersom det är att be om att bli av med data, sköter man backup som ju egentligen är den enda räddningen spelar ju inte det någon roll egentligen men eftersom jag känner mig själv så ..

För det du först påstår att du vill ha skulle jag nog rekommenderat ThreadRipper 1900X eller 1920X men när du sedan listar vad du vill ha så verkar det ju mer vardagliga krav så då spelar det ju ingen större roll.
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Färdiga datorer
Acer GTX /mfl - i storleksordning 10-15 000 :-

även webbhallen har nu något som kallas config 2018
med färdigbyggda paket. . .

Jag provade bygga lite grand med välja komponenter på en webbutik.
Utan att veta kompatibilitet, eller större efterforskning så hamnade jag snabbt över 20 000 dock.
Kan nån hjälpa mig välja något mer budget-vänligt?
Se varukorgens prylar

Skippa 8700K, och skippa Intels 9000 serie just nu. Allting där har höga priser.
Du får en i7 8700 för 3300 kr d.v.s. 1200 kr mindre och även om den har lägre basklockfrekvens så ligger turbofrekvenserna bara 100 MHz lägre än 8700K så skall du ändå inte överklocka förlorar du ju i princip ingenting på det, 2-3% prestanda i spel kanske men det är ju så nära att det blir irrelevant.
Skall du inte överklocka behöver du inte köpa Z-moderkort utan kan gå på B360, gamla Z370 fungerar med, överklockar du kan du skippa vattenkylaren med och du kan ju köra på typ en EVO 212 exempelvis istället.
Alternativt så köper du typ B460 Tomahawk eller liknande och Ryzen 5 2600, 2600X eller 1700, 1700X, 2700, 2700X vad du nu vill. De presterar lite sämre än 8700K i spel men har du inte det bästa grafikkortet och kör i 1080p med det så kommer det ju inte bli mycket till skillnad. En 2700 får du för 2000 kr mindre den nämnda 8700K och den är ju bättre än 8700K på flertrådade uppgifter men lite sämre för spel. 2600 får du ju för nästan 3000 kr mindre.

RTX 2070-grafikkorten skall komma snart och WCCFTech påstår att tillgängligheten på de skall vara större då det är en mindre die med fler funktionella kretsar. Hur nära 6000 kr du hamnar vet jag inte men i TimeSpy är det pyttelite snabbare än ett GTX 1080 så du får väl ha det i åtanke när du jämför, dock får du ju ingen monsterprocessor, mycket RAM, NVMe SSD och ett RTX 2070 för under 10 000 kr.

Skall du bara spela i 1080p så behöver du väl inte riktigt något som ligger i nivå med ett GTX 1080 heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback