Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 21:48
  #4849
Medlem
Är det ok att köpa en Windows 7-licens (enbart verifieringskod) på Tradera? Får man "äkta vara" s.a.s.? Finns det nån hake?
T.ex:
https://www.tradera.com/item/120401/...-32-64bit-sve-
Citera
2018-10-07, 23:07
  #4850
Medlem
swepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Med valfri SSD (jag köpte en Crucial CT250BX110SSD1 när det begav sig) samt 16 GB RAM eller mer kommer Windows bli bra mycket mer gladare.

Men det stora kruxet är nog snarare din processor, ser jag nu.
https://www.cpubenchmark.net/compare...2500K/168vs804
I jämförelse med min så är din tyvärr hopplöst efter. Det låter inte som att det är fel på din Windowsinstallation, utan snarare en fråga om föråldrad hårdvara.

Vad har du för grafikkort?
Tack för svar.
Tänkte köpa nya delar på Elgiganten under morgondagen.

Som sagt vill jag inte lägga mer än nödvändigt på datorn.

Har du köpråd på:
Ram minne (räcker 8gb för att köra discord och CS samtidigt)
SSD
processor

Tack på förhand
Citera
2018-10-08, 06:47
  #4851
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Är det ok att köpa en Windows 7-licens (enbart verifieringskod) på Tradera? Får man "äkta vara" s.a.s.? Finns det nån hake?
T.ex:
https://www.tradera.com/item/120401/...-32-64bit-sve-

Då finns det billigare alternativ på eBay.
Citera
2018-10-08, 18:39
  #4852
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swepie
Tack för svar.
Tänkte köpa nya delar på Elgiganten under morgondagen.

Som sagt vill jag inte lägga mer än nödvändigt på datorn.

Har du köpråd på:
Ram minne (räcker 8gb för att köra discord och CS samtidigt)
SSD
processor

Tack på förhand

Jag är inte så tvärsäker på hårdvaran längre, CS:GO är alltså ett rätt gammalt spel vad jag förstått, och en äldre hårdvara borde funka. Det finns gott om liknande trådar: https://www.flashback.org/sok/cs+go+lagg som bl.a. handlar om nätverksrelaterade problem eller 'screen tearing'. Kika igenom dessa trådar först och felsök utifrån de förslagen. Annars är forumet (FB) Spel: support ett bra ställe att ställa om frågan om varför CSGO laggar för dig och hur du felsöker vad problemet är. Enligt trådarna (FB) Val av dator till CSGO och (FB) Dator till csgo, funkar dessa? tyder allt på att du framförallt behöver satsa på CPU framför GPU.

För allmänna köpråd kring RAM, SSD och CPU skulle jag föreslå en tråd i (FB) PC: köpråd - tillbehör.

Det verkar inte vara ett problem med Windows i alla fall, så diskussionen är en aning malplacerad..
Citera
2018-10-09, 09:51
  #4853
Medlem
swepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Jag är inte så tvärsäker på hårdvaran längre, CS:GO är alltså ett rätt gammalt spel vad jag förstått, och en äldre hårdvara borde funka. Det finns gott om liknande trådar: https://www.flashback.org/sok/cs+go+lagg som bl.a. handlar om nätverksrelaterade problem eller 'screen tearing'. Kika igenom dessa trådar först och felsök utifrån de förslagen. Annars är forumet (FB) Spel: support ett bra ställe att ställa om frågan om varför CSGO laggar för dig och hur du felsöker vad problemet är. Enligt trådarna (FB) Val av dator till CSGO och (FB) Dator till csgo, funkar dessa? tyder allt på att du framförallt behöver satsa på CPU framför GPU.

För allmänna köpråd kring RAM, SSD och CPU skulle jag föreslå en tråd i (FB) PC: köpråd - tillbehör.

Det verkar inte vara ett problem med Windows i alla fall, så diskussionen är en aning malplacerad..
Du har helt rätt.
Får tacka alla fina FBare som hjälpt mig hitintills.
Än så länge har ni gjort min dator bra mycket snabbare

Tack tack
Citera
2018-10-13, 02:02
  #4854
Medlem
vassapennans avatar
Hej

Köpte en superdator för ungefär 3 år sedan. Den har sedan dess fungerat klockrent. För några dagar sedan så upptäckte jag att det tar otroligt lång tid för den att starta. Så har det inte varit tidigare. Från att jag sätter på datorn så tar det kanske 10 - 15 min innan jag är framme i startmenyn. Innan dess, medan den laddar, så är skärmen i princip helt svart. När den väl har laddat färdigt och är framme i startmenyn så tar det ytterligare ca 2 min innan tangentbordet och högtalarna fungerar. Därefter så går datorn helt perfekt, inget lagg eller liknande.

Jag har provat att uppdatera datorn med Windows update, kört virusprogram och följt tipsen på nätet för att åtgärda den sega uppstarten. Men inget verkar fungera. Bör jag vara orolig för att datorn kraschar och vad kan jag göra för att fixa problemet?
Citera
2018-10-13, 10:54
  #4855
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Hej

Köpte en superdator för ungefär 3 år sedan. Den har sedan dess fungerat klockrent. För några dagar sedan så upptäckte jag att det tar otroligt lång tid för den att starta. Så har det inte varit tidigare. Från att jag sätter på datorn så tar det kanske 10 - 15 min innan jag är framme i startmenyn. Innan dess, medan den laddar, så är skärmen i princip helt svart. När den väl har laddat färdigt och är framme i startmenyn så tar det ytterligare ca 2 min innan tangentbordet och högtalarna fungerar. Därefter så går datorn helt perfekt, inget lagg eller liknande.

Jag har provat att uppdatera datorn med Windows update, kört virusprogram och följt tipsen på nätet för att åtgärda den sega uppstarten. Men inget verkar fungera. Bör jag vara orolig för att datorn kraschar och vad kan jag göra för att fixa problemet?

En 3 år gammal dator med aning gamla komponenter kan vara en av orsakerna. Du nämner dock inte så mycket om hårdvaran.

Men ta en backup på dina viktiga filer och därefter utför en ren och ny installation som avser Windows. Uppdaterar Windows fullt ut samt installerar in fräscha drivrutiner. Var sparsam med massa mjukvaruprogram. Se om detta kan hjälpa dig.
Citera
2018-10-15, 00:10
  #4856
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
En 3 år gammal dator med aning gamla komponenter kan vara en av orsakerna. Du nämner dock inte så mycket om hårdvaran.

Men ta en backup på dina viktiga filer och därefter utför en ren och ny installation som avser Windows. Uppdaterar Windows fullt ut samt installerar in fräscha drivrutiner. Var sparsam med massa mjukvaruprogram. Se om detta kan hjälpa dig.

OK, tack för tipset. Har nu investerat i ett nytt operativsystem som ska installeras i veckan.
Citera
2018-11-15, 15:51
  #4857
Medlem
ninjutsus avatar
Jag har använt samma produktnyckel i tio år snart men nu är den plötsligt ogiltig. Enda alternativet som ges är att köpa en ny nyckel eller "kontakta Dell". Ja, som om Dell skulle kunna lösa mitt problem med en dator jag köpte för tio år sedan nästan..

Vad gör jag? Piratnycklar?
Citera
2018-11-15, 16:00
  #4858
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Jag har använt samma produktnyckel i tio år snart men nu är den plötsligt ogiltig. Enda alternativet som ges är att köpa en ny nyckel eller "kontakta Dell". Ja, som om Dell skulle kunna lösa mitt problem med en dator jag köpte för tio år sedan nästan..

Vad gör jag? Piratnycklar?

Eller kontakta Microsofts aktiveringcenter och förklarar ditt problem. Men det vill säga om du har en godkänd licens.

Eller får du ut och jaga på piratbukten.
Citera
2018-11-18, 21:47
  #4859
Medlem
Någon som vet vad detta beror på?

Har en dator, ca 5 år gammal PC med windows 7.

Ibland när jag skall gå till utforskaren, så kommer bara förstoringsglasen upp och läser i en evighet, den tuggar bara, sedan ser man inte heller c:\ eller d:\.
Även bibloteksfältet i utforskaren står o läser samtidigt, och den hittar inte "datorn" som den skall.

Dock så ser jag windows som vanligt och alla program ikoner etc syns med som dem ska.

Detta har bara dykt upp de 2 senaste dagarna.
Innan detta fungerat väldigt bra, snabbt.

Blir galen på felet, då jag inte hittar något om de på nätet eller vet vad man skall söka efter.
Grymt tacksam om nån skulle veta vad detta beror på.
Citera
2018-11-18, 22:07
  #4860
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl2015
Någon som vet vad detta beror på?

Har en dator, ca 5 år gammal PC med windows 7.

Ibland när jag skall gå till utforskaren, så kommer bara förstoringsglasen upp och läser i en evighet, den tuggar bara, sedan ser man inte heller c:\ eller d:\.
Även bibloteksfältet i utforskaren står o läser samtidigt, och den hittar inte "datorn" som den skall.

Dock så ser jag windows som vanligt och alla program ikoner etc syns med som dem ska.

Detta har bara dykt upp de 2 senaste dagarna.
Innan detta fungerat väldigt bra, snabbt.

Blir galen på felet, då jag inte hittar något om de på nätet eller vet vad man skall söka efter.
Grymt tacksam om nån skulle veta vad detta beror på.

Det kan finnas olika anledningar till detta.

Är datorn fri från infekterade filer? Har du kontrollerat och felsökt hårdisken/arna? Är Windows fullt uppdaterad? Är program samt drivrutinsdepån fullt uppdaterad? Var det länge sedan som du utförde en ren och ny Windowsinstallation?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback