Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 09:40
  #313
Medlem
Ambelains avatar
Hösten kom mycket riktigt i fredags.
På utsatt tid till på köpet.

Dvs kl 15 var det fortfarande riktigt varmt och skönt.
Jag gick och njöt i fulla drag, samtidigt som jag tittade snett på de fula, mörka molnen som hotfullt tornade upp sig i väster.
Sen gick allt väldigt snabbt.

Först kom det en kall vindpust som ruskade om allt och greppade tag i Malmöbornas fulla uppmärksamhet.
Några få droppar sågs falla ner mot trottoaren.

Sen, kom det.
Och på bara den lilla promenadsträckan mellan kyrkogården på Föreningsgatan och Värnhemstorget lyckades temperaturen sjunka med 10 grader - nedåt.
Väl på Värnhemstorget och busshållsplatsen kom så det iskalla störtregnet också.

Och ... ja, det var då hösten 2018 började.


---

Vädret i veckan som kommer kommer att vara kring 15 grader, med kallare nattemperatur.

Och till helgen och nästa vecka så kommer nattfrosten med minusgrader att nå så långt söderut som Dalarna och Dalsland. Bara längst med yttersta kustbandet kommer plusgrader råda.

Helgen, och nästa vecka, kommer att komma tillsammans med ett stort iskallt stratosfäriskt bälte från Nordpolen, och svepa rakt neråt in över norra Skandinavien.
En ökänd nordostlig vind med andra ord.


Jag måste då säga att det alls inte ser muntert ut.
Citera
2018-09-25, 18:58
  #314
Medlem
Lite respit får ni i Malmö enligt SMHI. Hela 18 grader på torsdagen!
Citera
2018-10-02, 10:29
  #315
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Jag tror vi kommer få sinnessjuka åskväder slutet av sommaren i år, vad tror ni?

Vet inte vad jag trodde men så blev det ju inte. Hösten är också ganska lugn. Lite blåsigt men inte ovanligt blåsigt.
Citera
2018-10-05, 06:49
  #316
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Lite respit får ni i Malmö enligt SMHI. Hela 18 grader på torsdagen!
Ja, jetströmmen gör en trevlig dykning ner till Biscayabukten och upp till Skandinavien.

Det kommer hända några gånger till under oktober månad, så det är inte sista gången för höstvärme.
Citera
2018-10-06, 08:50
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, jetströmmen gör en trevlig dykning ner till Biscayabukten och upp till Skandinavien.

Det kommer hända några gånger till under oktober månad, så det är inte sista gången för höstvärme.

Ja, i nästa vecka tror man att det ska bli +17 några dagar i Uppsala.
Citera
2019-01-14, 21:39
  #318
Avstängd
Mertillens avatar
Skulle vilja påstå att sommaren 2018 påminde väldigt mycket om sommaren 1994, vad avser Stockholm och mälardalen. Det var likadant 2018 som 1994: värmebölja och den blev långvarig, från midsommar till någon vecka in i augusti. Skulle jag få tippa säger jag bestämt att sommaren 1994 var någon vecka längre och innehöll mer av rekordtoppar på mer än 33 grader. Så var det inte 2018.
Citera
2019-01-15, 11:00
  #319
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Skulle vilja påstå att sommaren 2018 påminde väldigt mycket om sommaren 1994, vad avser Stockholm och mälardalen. Det var likadant 2018 som 1994: värmebölja och den blev långvarig, från midsommar till någon vecka in i augusti. Skulle jag få tippa säger jag bestämt att sommaren 1994 var någon vecka längre och innehöll mer av rekordtoppar på mer än 33 grader. Så var det inte 2018.
2014 års sommar var iaf bättre än förra årets.

Sommaren började i April redan, och sen höll den Sverige i ett järngrepp ända tills sommaren övergick i höst.
Det var en så tidig sommarvärme att hela naturens normala cykel rubbades.
Efter det året slog trädens blad ut flera veckor tidigare än normalt. Och inte förrän förra våren hade det återgått till det normala.

Den enda skillnaden med 2018 från -14 var ju den långvariga torkan i början av sommaren.
Och maj månads värme blev väldigt snabbt väldigt hög - vilket också speglades i en plötslig chockhöjning av vattentemperaturerna - som började närma sig 20-gradersstrecket redan i maj.
Men när juni kom så försvann ju värmen - och havstempen sänktes tillbaka till de mer modesta nivåerna.
Citera
2019-01-15, 20:41
  #320
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
2014 års sommar var iaf bättre än förra årets.

Sommaren började i April redan, och sen höll den Sverige i ett järngrepp ända tills sommaren övergick i höst.
Det var en så tidig sommarvärme att hela naturens normala cykel rubbades.
Efter det året slog trädens blad ut flera veckor tidigare än normalt. Och inte förrän förra våren hade det återgått till det normala.

Den enda skillnaden med 2018 från -14 var ju den långvariga torkan i början av sommaren.
Och maj månads värme blev väldigt snabbt väldigt hög - vilket också speglades i en plötslig chockhöjning av vattentemperaturerna - som började närma sig 20-gradersstrecket redan i maj.
Men när juni kom så försvann ju värmen - och havstempen sänktes tillbaka till de mer modesta nivåerna.

Nej sommaren som helhet var varmare 2018 än 2014, dessutom hade 2014 en rätt normal maj medan 2018 var extremt varm, vet inte var du har fått för dig att april 2014 var speciellt varm bara runt 2-3 grader över det normala
Citera
2019-01-17, 09:27
  #321
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Nej sommaren som helhet var varmare 2018 än 2014, dessutom hade 2014 en rätt normal maj medan 2018 var extremt varm, vet inte var du har fått för dig att april 2014 var speciellt varm bara runt 2-3 grader över det normala
Varför säger du emot mig?

Jag har dokumenterat varje årstid under flera, flera år nu.
Med både officiella siffror, kombinerat med egna fotografier.
Dvs fotografier på sådant som bladsprickning - både för enskilda individer och för populationen som helhet (jag vet vilka individer som sticker ut från kollektivet, och håller därför alltid koll på just dessa).

Vissa individer kan uppträda på helt eget sätt, även om det är Undantaget. Men annars följer hela populationen av en viss art exakt samma "inre klocka."
Dvs när det är bladsprickning så är det inget som sker i oregelbundet med ett träd här och ett träd där, utan de kommer alla på en och samma gång.
Man kan tex se en park utan utspruckna blad en kväll, bara för att morgonen därefter när man ska iväg till jobbet se Alla träd gröna.


Bla detta är sådant jag har dokumenterat i åratal.
Det eftersom "naturens egen almanacka" är något helt annat än vad "TV-vädret" har att säga.
Och till det håller jag koll på temperaturer som sagt, osvosvosv.

2014 års sommar Var en sommar som skiljde sig från mängden.
Värmen kom Tidigare än normalt, och det visade sig i Både temperaturer liksom i "Naturens beteende."
Som jag skrev i förra inlägget så blev 2014 års sommar så Extrem att den kom att påverka Fler följande års "naturliga beteende."
Våren började flera Veckor tidigare därefter - pga 2014 års värme som Chockade naturen.

Det var inte förrän 2018 som den naturliga cykeln hade återgått till sin normala gång.



Du pratar om genomsnittstemperaturer, baserade på Hela Landet dessutom.
Det går inte att använda sig av sådan information, eftersom det inte säger något Alls om hur det var.
2018 års sommar hade högre Genomsnittstemperatur - men sommaren var för den delens skulle inte Jämn.
Faktum är att det blev en "varannanmånadssommar."
Dvs med varmt en månad, följt av en inte lika varm månad, följt av en varm, och sen en mindre varm.

Som jag skrev blev Maj snabbt Mycket, ovanligt, varm.
Så varm, som jag skrev, att havstempraturerna i söder närmade sig 20+.
Redan i Maj alltså.
Men, pga det kallare vädret i juni så sjönk den tempen direkt. Och återkom inte förrän Juli månads långvariga sol och torka.



Skillnaden jämfört med 2014 års sommar var mycket stor.
2014 hade en mycket jämnare sommar.
Och 2014 började mycket tidigare också - redan i April.
Hästkastanjens bladsprickning började redan vid 12 april (när det normala är 27 april).
Och då talar jag Inte om individuella exemplar - utan om hela populationen.
Och på det följde boken och björken, och snart stod hela naturen i grönt.
Före Maj månad alltså (och det händer alltså inte normalt, som sagt).

2014 års sommar fortsatte sen, utan att drabbas av den normala lågtryckssvackan vid midsommar.
Det närmast perfekta sommarvädret fortsatte ut i september.

Dessutom - vilket visar hur extrem 2014 års sommar faktiskt hade varit - lyckades t.o.m. en kontinental "supercell" nå hela vägen fram till sydvästra Skåne (över södra Östersjön, utan att vare sig försvagas eller splittras upp) och erbjuda oss DET absolut allra mest Spektakulära åskväder jag Någonsin varit med om i Sverige.
Sådana åskväder kan normalt sett inte finnas i Sverige, utan kan bara skapas och överleva i kontinentalt klimat (liksom tropikerna).
Citera
2019-01-17, 17:18
  #322
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför säger du emot mig?

Jag har dokumenterat varje årstid under flera, flera år nu.
Med både officiella siffror, kombinerat med egna fotografier.
Dvs fotografier på sådant som bladsprickning - både för enskilda individer och för populationen som helhet (jag vet vilka individer som sticker ut från kollektivet, och håller därför alltid koll på just dessa).

Vissa individer kan uppträda på helt eget sätt, även om det är Undantaget. Men annars följer hela populationen av en viss art exakt samma "inre klocka."
Dvs när det är bladsprickning så är det inget som sker i oregelbundet med ett träd här och ett träd där, utan de kommer alla på en och samma gång.
Man kan tex se en park utan utspruckna blad en kväll, bara för att morgonen därefter när man ska iväg till jobbet se Alla träd gröna.


Bla detta är sådant jag har dokumenterat i åratal.
Det eftersom "naturens egen almanacka" är något helt annat än vad "TV-vädret" har att säga.
Och till det håller jag koll på temperaturer som sagt, osvosvosv.

2014 års sommar Var en sommar som skiljde sig från mängden.
Värmen kom Tidigare än normalt, och det visade sig i Både temperaturer liksom i "Naturens beteende."
Som jag skrev i förra inlägget så blev 2014 års sommar så Extrem att den kom att påverka Fler följande års "naturliga beteende."
Våren började flera Veckor tidigare därefter - pga 2014 års värme som Chockade naturen.

Det var inte förrän 2018 som den naturliga cykeln hade återgått till sin normala gång.



Du pratar om genomsnittstemperaturer, baserade på Hela Landet dessutom.
Det går inte att använda sig av sådan information, eftersom det inte säger något Alls om hur det var.
2018 års sommar hade högre Genomsnittstemperatur - men sommaren var för den delens skulle inte Jämn.
Faktum är att det blev en "varannanmånadssommar."
Dvs med varmt en månad, följt av en inte lika varm månad, följt av en varm, och sen en mindre varm.

Som jag skrev blev Maj snabbt Mycket, ovanligt, varm.
Så varm, som jag skrev, att havstempraturerna i söder närmade sig 20+.
Redan i Maj alltså.
Men, pga det kallare vädret i juni så sjönk den tempen direkt. Och återkom inte förrän Juli månads långvariga sol och torka.



Skillnaden jämfört med 2014 års sommar var mycket stor.
2014 hade en mycket jämnare sommar.
Och 2014 började mycket tidigare också - redan i April.
Hästkastanjens bladsprickning började redan vid 12 april (när det normala är 27 april).
Och då talar jag Inte om individuella exemplar - utan om hela populationen.
Och på det följde boken och björken, och snart stod hela naturen i grönt.
Före Maj månad alltså (och det händer alltså inte normalt, som sagt).

2014 års sommar fortsatte sen, utan att drabbas av den normala lågtryckssvackan vid midsommar.
Det närmast perfekta sommarvädret fortsatte ut i september.

Dessutom - vilket visar hur extrem 2014 års sommar faktiskt hade varit - lyckades t.o.m. en kontinental "supercell" nå hela vägen fram till sydvästra Skåne (över södra Östersjön, utan att vare sig försvagas eller splittras upp) och erbjuda oss DET absolut allra mest Spektakulära åskväder jag Någonsin varit med om i Sverige.
Sådana åskväder kan normalt sett inte finnas i Sverige, utan kan bara skapas och överleva i kontinentalt klimat (liksom tropikerna).

Du är medveten om att Juni 2014 slutade ca 1 grad under det normala i större delen av landet till skillnad från 2018 som hade en något varm juni i södra halvan av landet så det där med "utan att drabbas av den normala lågtryckssvakan" stämmer inte det minsta.

Att du för journaler eller dagböcker spelar ingen roll så länge informationen inte stämmer, jag kan köpa att bladutsprickningen kom mycket snabbare våren 2014 pga att mars det året var rätt mild till skillnad från mars 2018 som var en kall sådan så det kom igång senare, men SOMMAREN 2018 var varmare statistiskt än 2014 OCH dessutom fler soltimmar. Några frågor på det?
Citera
2019-01-17, 17:29
  #323
Medlem
448s avatar
2014 ja jävlar vandrande runt i bohuslän med en 34kg rygga - jävla hetta.
Man drack 6-7l vatten vandringsdagarna - kläderna var helt vitsttimmiga av salt
Citera
2019-02-03, 10:22
  #324
Avstängd
Mertillens avatar
Den härliga sommaren 2018 hade visst föregåtts av en fin vinter 2017/2018 (som jag redan glömt). Nu är det rejäl vinter igen. Kul! Sommar när det ska vara sommar och vinter när det ska vara vinter.

Från Stockholmsområdet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback