Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 14:18
  #37
Medlem
Roddarens avatar
Jag har en Browning 725 och den är underbar, både 725, 525 och Beretta 686 är bra bössor
__________________
Senast redigerad av Roddaren 2018-09-15 kl. 14:40.
Citera
2018-09-16, 21:46
  #38
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Intensivkurser över en helg med köpes provledare

Ett par som åkte ditt nere i Skåne har jag för mig

Nya jägare borde bara få köpa en bock och en 6,5 studsare så vi slipper alla fjantar som tar examen för att få köpa ett pumphagel och halvauto 308
Jag tog en intensivkurs men då fick man böckerna drygt en månad innan sen var det bara läsa på.
3 intensiva dagar följde med uppskrivning på söndagen och där satt det ingen köpt provledare kan jag lova.
Aldrig hört talas om att det ens ska finnas köpta provledare.

Pumphagel kan vara bra vid eftersök med slug man får ju inte ha slug i bock.
308 i halvauto finns väl knapp längre.
Citera
2018-09-19, 00:34
  #39
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har nyss tagit jägarexamen och har några frågor.

Vapen - vilka bör jag köpa?
Jag vet ju ännu inte vilken slags jakt jag vill ägna mig åt men vill ha vapen så jag kan åka till skytteklubben och öva.
Hagelgevär, är det stor skillnad på halvautomat, pump, sidebyside och bock och vad är det för för/nackdelar med dom olika varianterna?
Chocker, är det viktigt att man kan sätta in såna?

Kulvapen, vad bör man tänka på angående dom?
Jag har inte klass 1 ännu och har ingen brådska med det.
Vad ska jag köpa i klass 2-4? Är klass 3 liksom en 'onödig' klass där man istället kan köpa klass 2 liksom?
Vad ska jag tänka på vid köp av ett klass 2 eller 4?

Hur kommer jag igång och jagar? Jag känner inga jägare eller folk med mark men har fått ett par halvlöften om att bli inbjuden till jakt.

Hur går det till vid jakt om exempelvis en älg eller ett rådjur blir skjutet. Fördelas köttet och isåfall hur? Vem får filén och vem får kokköttet liksom.
Jag antar att det finns olika pass som är attraktivare än andra. Hur avgörs vem som får sitta i vilket jakttorn?

Om man köper hus med stor mark som hör till, vad avgör om man får jaga där eller inte?
Måste det till några särskilda ansökningar för att göra marken till jaktmark eller räcker det med att den är en viss storlek och utanför planlagt område?
Vad gäller?


Hur mycket kött kan man tänkas få på ett år om man jagar lite 'då och då'?

Hur gör ni med köttet? Säljer, har i frysen? Jag bor i lägenhet och har rätt begränsat med frysutrymme nämligen.

Om man bara vill gå ensam i skogen och 'jaga' utan hund och möjlighet att ringa in en hund, vad får man jaga då?

Vad utmärker ett bra gevär?

Har säkert fler frågor men återkommer med dom.

Gevär;
Beg hagel kal 12, förslagvis en choke-lös bock som ligger bra i anläggning m ejektorer o som bara har en avtryckare, så har du två snabba skott liksom.
Om du vet att du kommer att skjuta mkt hagel så kan en beg halvauto Benneli eller Beretta vara befogat, mkt skjutglädje o brukar vara bra kvalitet på de italienska halvautos.
Låt trångborrningen-choken sitta i på en halvauto, orka byta hit o dit liksom.

Beg studsare i 6.5 el 308W, cylinder repeter kanske Huskvarna, Carl Gustav, CZ eller ngn finsk bössa som Sako, Tikka. Huvudsak är den ligger bra i anläggning mot axel o fejset o att du får fin siktlinje när siktet är monterat.

Nyköpt tjeckisk eller finsk 22LR studsare, cylinder repeter, har bättre erfarenhet av såna än vissa amerikanska 22LR halvautos.
Bra sikte på. I min åsikt en av de gevär man inte ska snåla på eftersom det är 22an man övningskjuter mest med, generellt.

Keep it simple, typ.

Jaktmark;
Annonsera. Facebook. RS forum. Kolla på skola/arbetsplats. Kanske Fejsbook. Förr eller senare så hittar du ngn.
Vet inte hur hårddraget det är i alla jaktlag, men den som skjuter ett rådjur får det hela.
Annat är det med svin, älg o andra större vilt.

Du får, förmodligen, 'börja nedåt o arbeta uppåt'. Eller om du hamnar hos väldigt generösa kanske du får sitta på pass varje jakt hela tiden men tror att du får ja.. kanske inte de bästa passen att stå på, om du kommer in som nykomling, generellt.

Mängd kött?
Med tur så kan det bli 50kg som jag sågar o yxar ner i lagom stora bitar som jag lägger i plast i frysen.
Så olika det där. Annars får du ju sälja/ge till ngn du känner om du inte har plats.

Tja, purschjakten gör jag ensam nu på hösten, jag o min 308'a. Har inte hund el nån med mig, går själv o lockar.


Det som utmärker ett bra gevär är ju att du skjuter bra med det, att det inte krånglar, att am är lätt o billigt att få tag på till det o att du kan vara en sk 'köksbord-vapensmed' med det utan att känna dig vilsen i vad du håller på med.
Jag har själv halvautos, brytvapen o cylinder repeter gevär.
Men som tum regel brukar jag reka manuellt omladdande o lite mer primitiva vapen till nybörjare, sen allt eftersom så kan du ju sitta o skruva med halvautos på köksbordet.
Citera
2018-09-29, 16:35
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Jag tog en intensivkurs men då fick man böckerna drygt en månad innan sen var det bara läsa på.
3 intensiva dagar följde med uppskrivning på söndagen och där satt det ingen köpt provledare kan jag lova.
Aldrig hört talas om att det ens ska finnas köpta provledare.

Pumphagel kan vara bra vid eftersök med slug man får ju inte ha slug i bock.
308 i halvauto finns väl knapp längre.

? Alla vanliga finns ju givetvis i 308

Men då halvautomat tar bort en hel del rekyl och bössorna inte brukar vara lättviktare så "kostar" folk på sig 30-06, 9,3x62, 338winmag, 300wm
Citera
2018-10-04, 19:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har nyss tagit jägarexamen och har några frågor.

Vapen - vilka bör jag köpa?
Jag vet ju ännu inte vilken slags jakt jag vill ägna mig åt men vill ha vapen så jag kan åka till skytteklubben och öva.
Hagelgevär, är det stor skillnad på halvautomat, pump, sidebyside och bock och vad är det för för/nackdelar med dom olika varianterna?
Chocker, är det viktigt att man kan sätta in såna?

Kulvapen, vad bör man tänka på angående dom?
Jag har inte klass 1 ännu och har ingen brådska med det.
Vad ska jag köpa i klass 2-4? Är klass 3 liksom en 'onödig' klass där man istället kan köpa klass 2 liksom?
Vad ska jag tänka på vid köp av ett klass 2 eller 4?

Hur kommer jag igång och jagar? Jag känner inga jägare eller folk med mark men har fått ett par halvlöften om att bli inbjuden till jakt.

Hur går det till vid jakt om exempelvis en älg eller ett rådjur blir skjutet. Fördelas köttet och isåfall hur? Vem får filén och vem får kokköttet liksom.
Jag antar att det finns olika pass som är attraktivare än andra. Hur avgörs vem som får sitta i vilket jakttorn?

Om man köper hus med stor mark som hör till, vad avgör om man får jaga där eller inte?
Måste det till några särskilda ansökningar för att göra marken till jaktmark eller räcker det med att den är en viss storlek och utanför planlagt område?
Vad gäller?


Hur mycket kött kan man tänkas få på ett år om man jagar lite 'då och då'?

Hur gör ni med köttet? Säljer, har i frysen? Jag bor i lägenhet och har rätt begränsat med frysutrymme nämligen.

Om man bara vill gå ensam i skogen och 'jaga' utan hund och möjlighet att ringa in en hund, vad får man jaga då?

Vad utmärker ett bra gevär?

Har säkert fler frågor men återkommer med dom.

Jag tog själv jägarexamen 2016, gillar att var i skogen med hunden(ingen jakthund) och tänkte att det kunde vara intressant att börja jaga.

Kortfattat så tyckte jag att man mest skrapade på ytan vad det gäller vissa delar angående jakten, speciellt hanteringen av det man skjutit.

Något som även gick upp för mig i efterhand är att jakt är mer av en livsstil än en hobby man gör lite då och då.
Vad menar jag med det ?
Jo om man ska jaga själv så behöver man en hund i stort sett till all jakt om inte annat så till eftersök,
man behöver fordon anpassade för jakt mindre kul att pressa in ett blodigt vildsvin i en toyota yaris och många gånger är det jävligt praktiskt med större fyrhjulsdriven bil för att ta sig fram på knagliga skogsvägar,
man ska ha någon lokal/utrymme att slakta djuret och hänga hänga köttet och som jag nämnde kräver det kunskap och vana också

Sen tillkommer det självklart att man ska ha någonstans att jaga.
Jag har haft turen att fått vara med en bekant ett par gånger på jakt dock utan att vi lyckats skuta något men ofta blir det inte dock väldigt tacksam att han tar med mig ibland.

Jag har även tillgång till annan mark som ligger typ 10 mil bort men där får jag klara mig själv vilket jag av ovan nämnda anledningar inte riktigt gör.

Nu har jag köpt ganska billiga bössor bl.a. en hagel pump som bara kostade kring 3000 helt ny och det är kul att skjuta med klass 1och 22lr och lerduva på bana så som helhet så är det inte helt bortkastat.

Kul att skjuta på bana och nån gång ibland kan jag följa med på jakt men kräver mycket mer tid,kunskap och engagemang än jag tänkte mig från första början sammanfattar det hela för mig

Som andra har skrivit köp lite billigare vapen först, finns fina begagnade av bra kvalitet, Klass 1, 22lr och hagelbössa räcker långt.
Citera
2018-10-05, 19:01
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ett ord jag stött på en del ät 'taktiskt' att ett vapen 'är taktiskt', vad menas med det egentligen?

Det verkar också som att man inte får licens på vissa vapen då dom är för 'militärlika'. Har det alltid varit så och vad spelar utseendet på vapnet för roll just när det gäller det?

Nej. De flesta vapen har backgrund som militära vapen (gamla hederliga jaktrepeter är i grunden en mauser framtagen för arme bruk). Men det är skillnad på då och nu.
Taktiska vapen är vapen med till exempel fällbar kolv (som kan underlätta att gömma det), pistolgrepp (som gör att man inte behöver lägga kolven mot axeln för att sikta), pipa och automatik inbyggt i kolven för ett kort vapen som är lätt att dölja, etc etc . Helt enkelt detaljer som är designad för stridsvapen, inte för jakt. Det är ofta en bedömnings och avvägningsfråga, vilket är en anledning till att det finns så många olika åsikter.

Många jägare ogillar vapen som får ser ut att passa bättre i en gammal rambofilm än i gevärstället i en jaktstuga, och frågar sig om ägare av dessa vapen är seriösa jägare eller Rambo-wannabee vapen-fetishister.

Polisen gillar inte taktiska vapen eftersom det finns större potential att missbruka dom. Seriöst, en rånare som kommer in i en bank med en traditionell repeter studsare tappar både street-cred och kapabilitet, jämfört med rånaren med semi-auto, med fällbar kolv, lasersikte, pistolgrepp och framgrepp.
Citera
2018-10-06, 17:59
  #43
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tog själv jägarexamen 2016, gillar att var i skogen med hunden(ingen jakthund) och tänkte att det kunde vara intressant att börja jaga.

Kortfattat så tyckte jag att man mest skrapade på ytan vad det gäller vissa delar angående jakten, speciellt hanteringen av det man skjutit.

Något som även gick upp för mig i efterhand är att jakt är mer av en livsstil än en hobby man gör lite då och då.
Vad menar jag med det ?
Jo om man ska jaga själv så behöver man en hund i stort sett till all jakt om inte annat så till eftersök,
man behöver fordon anpassade för jakt mindre kul att pressa in ett blodigt vildsvin i en toyota yaris och många gånger är det jävligt praktiskt med större fyrhjulsdriven bil för att ta sig fram på knagliga skogsvägar,
man ska ha någon lokal/utrymme att slakta djuret och hänga hänga köttet och som jag nämnde kräver det kunskap och vana också

Sen tillkommer det självklart att man ska ha någonstans att jaga.
Jag har haft turen att fått vara med en bekant ett par gånger på jakt dock utan att vi lyckats skuta något men ofta blir det inte dock väldigt tacksam att han tar med mig ibland.

Jag har även tillgång till annan mark som ligger typ 10 mil bort men där får jag klara mig själv vilket jag av ovan nämnda anledningar inte riktigt gör.

Nu har jag köpt ganska billiga bössor bl.a. en hagel pump som bara kostade kring 3000 helt ny och det är kul att skjuta med klass 1och 22lr och lerduva på bana så som helhet så är det inte helt bortkastat.

Kul att skjuta på bana och nån gång ibland kan jag följa med på jakt men kräver mycket mer tid,kunskap och engagemang än jag tänkte mig från första början sammanfattar det hela för mig

Som andra har skrivit köp lite billigare vapen först, finns fina begagnade av bra kvalitet, Klass 1, 22lr och hagelbössa räcker långt.
Ja, jag har också insett det mer och mer, just att det är livsstil med så väl bostad, fordon, semester osv. Och att utan egen mark så blir det väldigt mycket på andras vilkor, om det blir nåt alls.
Jag har inte vuxit upp med jakt (vi fiskade) så jag vet inte riktigt hur pass stort intresse jakten kan komma att bli för mig. Kanske inte alls är nåt för mig, det återstår att se.
.22lr köpte jag i somras och har nöjeskjutit en hel del med sedan dess på bana, väldigt kul.
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
Nej. De flesta vapen har backgrund som militära vapen (gamla hederliga jaktrepeter är i grunden en mauser framtagen för arme bruk). Men det är skillnad på då och nu.
Taktiska vapen är vapen med till exempel fällbar kolv (som kan underlätta att gömma det), pistolgrepp (som gör att man inte behöver lägga kolven mot axeln för att sikta), pipa och automatik inbyggt i kolven för ett kort vapen som är lätt att dölja, etc etc . Helt enkelt detaljer som är designad för stridsvapen, inte för jakt. Det är ofta en bedömnings och avvägningsfråga, vilket är en anledning till att det finns så många olika åsikter.

Många jägare ogillar vapen som får ser ut att passa bättre i en gammal rambofilm än i gevärstället i en jaktstuga, och frågar sig om ägare av dessa vapen är seriösa jägare eller Rambo-wannabee vapen-fetishister.

Polisen gillar inte taktiska vapen eftersom det finns större potential att missbruka dom. Seriöst, en rånare som kommer in i en bank med en traditionell repeter studsare tappar både street-cred och kapabilitet, jämfört med rånaren med semi-auto, med fällbar kolv, lasersikte, pistolgrepp och framgrepp.
Det verkar nästan vara ett ämne värt en egen tråd - taktiska jaktvapens vara eller icke och polisens bedömning av dom och vad det baseras på. Läser man runt lite så tycks det finnas oklarheter på sina håll där vissa får licens och andra inte på samma vapen, osv.
Men, jag är inte där än så har inte så jättestort intresse i det ännu.
Citera
2018-10-14, 04:23
  #44
Medlem
ThePhilss avatar
Angående gnället angående intensivkurser för Jägarexamen.... & att de skulle producera sämre "Jägare" kontra vad en utdragen kurs "en kväll i veckan" på Medborgarskolan under flera månader....

Jag skulle vilja påstå att inget av alternativen producerar något av kvalitet.... däremot så ger det ett visst fundament att bygga vidare på.

Så, vilken typ av upplägg på utbildningen man väljer beror på vad man tycker passar ens egna förutsättningar.
Personligen rekommenderar jag intensivkurs konceptet....men, för egen tror jag inte att jag klarat av varken teorin eller skjutproven (oavsett koncept/upplägg) om jag inte hade tragglat teorin/övningsfrågor samt spenderat en hel del tid på lerduveskyttet innan intensivkursen....

Med avklarat teori prov & skjutprov... så är den enskilde redo att verkligen börja lära sig....vilket tar tid.... mycket tid på skjutbanan & mycket tid jämte erfarna Jägare som är duktiga på att dela med sig av sina kunskaper & erfarenheter.

Huruvida man skall ha en bock eller halvautomat?!? Varför inte både och?
Kulvapen klass 1....skaffa i kaliber du faktiskt har råd att (träna) skjuta mycket med (ex .308win).
Citera
2018-10-14, 09:46
  #45
Medlem
Isnatts avatar
Man får väl ha klart för sig att det är inte kurserna i sig som det är nåt fel på, dom bereder deltagarna till att klara provet och det praktiska. Varför skulle kurserna bestå av mer info än vad som är nödvändigt för att klara provet? Vill man lära sig mer får man väl göra det sedan.
Vill man rikta kritik så får det väl vara mot själva provet/dom praktiska momenten.
Men examen är ju bara en del, precis som alla nyutbildade så är det ju där man tar avstamp.
Sen lär man sig vartefter precis som med allt annat i livet oavsett om du tagit licens, körkort, utbildat till tandläkare, osv.
Det finns en världsfrånvänd bild att deltagare som tagit examen ska vara fullärda erfarna jägare och veta exakt all - hur många ägg en duva lägger, till bästa ammon för säljakt.
Så kommer aldrig bli om inte kursen blir en 3,5-årig universitetsutbildning istället för nåt man klarar av en kväll i veckan under 2 månader på våren.


Jag tror att med mer komplicerade prov och längre utbildningar skulle färre ta examen och därmed orsaka ett tapp på nya jägare.
Citera
2018-10-14, 22:08
  #46
Medlem
Jägarexamen i tyskland ska tydligen vara så. Lång utbildning med tillhörande praktik hos jägare samt frågor på proven där man ska motivera varför man gör si och så. Men sen är dyrt att jaga och att ta jägarexamen där också. Sen är svårhetsgraden på kraven olika från delstat till delstat.
Citera
2018-10-14, 22:17
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Jägarexamen i tyskland ska tydligen vara så. Lång utbildning med tillhörande praktik hos jägare samt frågor på proven där man ska motivera varför man gör si och så. Men sen är dyrt att jaga och att ta jägarexamen där också. Sen är svårhetsgraden på kraven olika från delstat till delstat.

Har också hört det. Tyskar är noggranna men väldigt speciella. Bär alltid med sig trumpet som de tutar i varje gång de fällt någpt osv.
Citera
2018-10-16, 14:45
  #48
Medlem
Fler länder i europa som sysslar med hornblåsning, bla england, polen och ungern. Har sett det på lite jakter hemma i sverige också. Ganska trevligt inslag om man får med kompetenta blåsare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback