Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 16:53
  #2053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen
Tack då vet jag. Det känns nästan inte värt slitet längre. Sjukt att det är så mycket som försvinner..
Det är lika mycket som försvinner som om du varit anställd. Den stora skillnaden är att du nu ser arbetsgivaravgifterna/egenavgifter och moms tydligare.
Kolla om du kan löneväxla på din anställning och avsätta mer till pension. Ta ut en förmånsbil. Det kan även gå (beroende på vad du jobbar med) att köpa arbetsutrustning för bruttolöneavdrag.
Citera
2018-09-06, 19:57
  #2054
Medlem
Någon mer som har problem med att bli godkänd för FA-skatt?
Känns som man måste överbevisa Skatteverket för att bli godkänd. Eller ljuga ordentligt.
Det är ju ganska svårt att bevisa att man bedriver näringsverksamhet innan man ens har fått f-skatt godkänd. Jag vill ju inte börja fakturera innan jag har f-skatten.
Citera
2018-09-09, 20:19
  #2055
Medlem
Fick förseningsavgift på momsdeklarationen men ser inte hur jag ska betala in avgiften? Stod inget om att det. Kollade online på skatteverket och finns inte med i mitt saldo hos Skatteverket. Ska jag ändå bara dunka in avgiften till det vanliga skattekontot med mitt vanliga referensnr ?
Citera
2018-09-12, 07:00
  #2056
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Fick förseningsavgift på momsdeklarationen men ser inte hur jag ska betala in avgiften? Stod inget om att det. Kollade online på skatteverket och finns inte med i mitt saldo hos Skatteverket. Ska jag ändå bara dunka in avgiften till det vanliga skattekontot med mitt vanliga referensnr ?
Ja, den kommer att dras från skattekontot någon månad efter att myndigheten fattat beslut. Du skall då även kunna se den under "kommande transaktioner" på ditt skattekonto.
Citera
2018-09-17, 14:33
  #2057
Medlem
Kukdukens avatar
I filmer har alltid företagen styrelser som VD:n (som ofta är ägaren/grundaren) måste förankra beslut hos. Men varför kan man inte äga hela skiten själv? Måste man ha en styrelse? Är medlemmarna investerare eller aktieägare i bolaget? Vem utser styrelsen?
Citera
2018-09-17, 15:37
  #2058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
I filmer har alltid företagen styrelser som VD:n (som ofta är ägaren/grundaren) måste förankra beslut hos. Men varför kan man inte äga hela skiten själv? Måste man ha en styrelse? Är medlemmarna investerare eller aktieägare i bolaget? Vem utser styrelsen?
Det går alldeles utmärkt att äga hela bolaget själv. Du måste ha en styrelse med minst en ledamot och minst en suppleant (om det är två eller färre ordinarie ledamöter). Väldigt vanligt är att styrelsen består av en person som också är VD och äger 100% av aktierna. Man måste då ha en suppleant vilket nog oftast är en släkting som inte äger något i bolaget.

Styrelsen utses av bolagsstämman, dvs aktieägarna. Styrelsen utser en VD. Aktieägare, styrelse och VD är här samma person. Total makt till en person.

Publika aktiebolag har lite andra regler.

Edit:
Nu ser jag att du skrivit tråden om enskild firma och där gäller helt andra regler. En fysisk person är företaget. Det finns inga aktieägare, VD eller styrelse.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-09-17 kl. 15:40.
Citera
2018-09-17, 16:06
  #2059
Medlem
Kukdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det går alldeles utmärkt att äga hela bolaget själv. Du måste ha en styrelse med minst en ledamot och minst en suppleant (om det är två eller färre ordinarie ledamöter). Väldigt vanligt är att styrelsen består av en person som också är VD och äger 100% av aktierna. Man måste då ha en suppleant vilket nog oftast är en släkting som inte äger något i bolaget.

Styrelsen utses av bolagsstämman, dvs aktieägarna. Styrelsen utser en VD. Aktieägare, styrelse och VD är här samma person. Total makt till en person.

Publika aktiebolag har lite andra regler.

Edit:
Nu ser jag att du skrivit tråden om enskild firma och där gäller helt andra regler. En fysisk person är företaget. Det finns inga aktieägare, VD eller styrelse.

Tack för svaret. Jag skrev min fråga här för jag hittade ingen tråd som jag tyckte var tillräckligt aktiv.
Citera
2018-09-30, 21:24
  #2060
Medlem
Jag har haft enskind firma en liten tid, och har nu funderat på att fixa namn på den...
Eftersom jag heter Björn och hyr ut mig själv, typ.. så tänkte jag ett lite halvkul namn kunde vara Björntjänst.
Men klingar det för dåligt tro?

Hur registreras det?
Läser att man kan, men inte måste, registrera på Bolagsverket... betyder det att jag kan ha mitt namn utan att registrera det?
Citera
2018-10-01, 10:37
  #2061
Medlem
Någon som har bra tips på vad för "vanliga" avdrag man kan göra om man har en enskild firma? Hur funkar det egentligen med att leasa en bil? Är det värt, eller bör man istället bara satsa på att ha en halvdan bil som man drar av milersättning på?
Citera
2018-10-01, 12:20
  #2062
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Jag har haft enskind firma en liten tid, och har nu funderat på att fixa namn på den...
Eftersom jag heter Björn och hyr ut mig själv, typ.. så tänkte jag ett lite halvkul namn kunde vara Björntjänst.
Men klingar det för dåligt tro?

Hur registreras det?
Läser att man kan, men inte måste, registrera på Bolagsverket... betyder det att jag kan ha mitt namn utan att registrera det?

Det namnet kan vara gränsfall då de förmodligen inte godkänner vedertagna ord som det. Björns Björntjänst möjligtvis eller Björntjänst i ditt ortsnamn kan fungera. Kika här finns mycket som inte är okej: http://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/namn/valja

Myndigheterna gillar tråkiga firmanamn som beskriver firman som t ex Björns Uthyrningstjänst i Björnby.

Du kan använda ett namn utan att registrera det, men det blir mer som ett varumärke, då det inte kommer finnas registrerat någonstans. Du har även inget garanterat namnskydd om du inte betalar för det. Enskild firma får skydd i sitt län och AB får i hela landet. Du kan ha ett välkänt namn om du t ex använt samma namn i evigheter och alla vet att namnet = dig utan att registrera det. Men då får du överklaga om någon annan försöker använda det/registrera det och kan du inte bevisa att ditt namn är redan etablerat kommer det gå till den som registrerar det.
Citera
2018-10-01, 12:31
  #2063
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Någon som har bra tips på vad för "vanliga" avdrag man kan göra om man har en enskild firma? Hur funkar det egentligen med att leasa en bil? Är det värt, eller bör man istället bara satsa på att ha en halvdan bil som man drar av milersättning på?

Vanligast är väl att man köper ny dator/mobil på företaget liiite för ofta. Annars så kan man köpa sådant som företaget skulle kunna använda i verksamheten, men du behöver hemma. Om du t ex köper fallskärmsutrustning till en snickerifirma så är det enkelt för skatteverket att hitta fusket, men om du köper lite material till din veranda hemma är det svårare att upptäcka. Håll det relativt litet i förhållande till verksamheten dock. En enmansfirma som köper 20 datorer om året kommer sticka ut (om de inte har det som verksamhet).

Leasa bil bör du undvika om du inte verkligen behöver det. En del regler och annat så du bör ha koll på och många som fuskar så det kan lätt bli att skatteverket kör lite extra kontroller på dem när de känner för det.
Citera
2018-10-05, 16:44
  #2064
Medlem
Jättetack för svar!
Skall låta saken mogna lite... och medan den gör det har ny grej kommit upp.
Företaget startades rätt nära nyåret och fick då "förlängt" räkenskapsår.
Det gör att jag ännu inte skickat in nånting.
Och nu börjar jag fundera lite...
Min lilla firma är vid sidan om anställning och jag menar inte ta ut pengar alls ur firman, behöver liksom inte det.
Då blir det ju dessutom skatter mm... eller?

Säg att jag debiterar 400 i timmen och att jag efter tusen timmar (tar typ fem år för mig) vill köpa en bil i firman... kan jag då köpa bil för 400 000?
Utgifter i företaget saknas.

ELLER... måste jag beskatta inkomsten med sociala avgifter och kommunalskatt mm... så att jag bara får typ 200 per timme och därmed kan köpa bil för bara 200 000:-

Detta är ett exempel, det kunde lika gärna varit en byggnadsställning eller lift eller nåt.
Vägrar lån osv.

Vill alltså min inkomst skall ligga orörd och obeskattad några år i firman... men det går kanske inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback