Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 02:51
  #28213
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det finns 1,1 miljoner väljare som röstar SD. Antalet AfS-röstare var mindre än två procent av den summan. Jag hoppades på ett riksdagsinträde just för att jag trodde att det skulle gå att övertyga väljare som redan hade ”vaknat” att välja ett bättre alternativ, men uppenbarligen var det något som tog emot.

En förklaring som jag ser som logisk är en OU som visade (om jag minns rätt) att svenskar var unikt avogt inställda till Trump och inte ens bland SD-väljare fanns det mer än 20 procent sympatisörer, eller strax därunder.

Detta är en liten del av ett större problem, nämligen fjollifieringen av svenskarna. Finns det ett mer trygghetsberoende och mesigt folk på den här planeten? Svaret är nej och det måste vi ändra på. Mellanmjölken börjar nämligen bli jävligt sur.
Citera
2018-10-05, 07:42
  #28214
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jan Olof Bengtsson skriver ett rätt så läsvärt avståndstagande till det parti han fortfarande, tror jag, är medlem i. Jag klipper in det jag själv håller med om till hundra procent.

Det fetade: Det som var bra med Trump under presidentvalskampanjen var hans sakpolitik, men det är inte främst det som AfS inspireras av utan Trumps många personliga brister som AfS felaktigt såg som själva anledningen till hans framgång.

Om det är riktigt så borde väl det usla valresultatet på 20 000 röster med en kampanj som kopierade Trumps till och med på detaljnivå ha fått dem att tänka om, men i den sista kokta grodan som kom idag så är det återigen en massa tugg om Trump. Jag gillar inte utvecklingen.

För mig handlar det inte främst om anständighet utan om röstmaximerande. Kanske 10 procent av svenskarna sympatiserar med Trump, förmodligen ännu färre. Att binda sig så hårt vid hans exempel är en självmordspolitik för ett parti som vill nå valframgångar.

https://janolofbengtsson.com/2018/09...slinjens-slut/

Jag håller med om en del av hans invändningar. Tycker också den näs-historien var helt bisarr, sådana där människor har inget i ett normalt parti att göra. Vill han hålla på och leka mem-kung är det bättre att vara aktivist utanför något parti. Att det skulle varit pöbelmobb och typ NMR-stämning på många torgmöten stämmer ju dock inte alls. Det var nog bara sista mötet i Kungsträdgården där det var lite av den varan. Tvärtom var det ju flera möten där hotfulla invandrargäng och andra "störde" mötena med att gapa, vara hotfulla, vanka av och an som att de planerar attack, fuckfingrar i luften helt oavbrutet osv. Men det är lätt att sitta och vara efterklok. Skulle Kasselstrand varit mindre konfrontativ mot den pöbel som samlades mot Afs vid nästan varenda möte? Jag tror inte det hade spelat mycket roll. Många av de "misstag" han målar upp är också saker som motståndarna har huggit på och förstorat upp. Precis som motståndarna förstorat abortfrågan hos SD eller Björns Söder uttalande om Samer. Perifera saker som ingår i negative campaigning och inte har något med SD att göra.

När det gäller Trump är det ju inte bara Trump de pratat om i Kokta Grodan t ex. Det är ju en våg av liknande fenomen över hela västvärlden. Italien, Ungern, Österrike, Brexit, AFD, Trump t ex. Vad man framförallt har hämtat från Trump är väl sättet att kalla en spade för en spade. Inte linda in något, säga vad man tycker och stå för det. Men visst, kanske kan man fokusera mer på vad som faktiskt händer i Sverige, finns nog om helt vansinnig politik här att prata om.

Min egen analys om Afs misslyckande står nog ändå fast: de lyckades inte nå ut i bruset till den stora gruppen väljare. De hade ett slags viralt genombrott sista dagarna från indignerade PK-folk men det tycktes inte hinna spinna runt till ett positivt genombrott. Detta var Afs stora problem, folk kände inte till dem. Jag tror också fortsatt på att Afs har framtiden för sig. De sju partierna verkar vilja göra allt för att bilda en regering som har som överordnat mål att status quo i massinvandringen ska fortsätta, med alla problem olösta och fortgående med ännu mer problem på horisonten.

Till sist, Afs största tillgång är Gustav Kasselstrand. Han är en grym partiledare. Alla har väl sina skäl att ansluta sig till något, men för mig är han hela nyckeln till Afs och en eventuell framgång. Det finns ingen partiledare eller ens politiker som jag kan se slå Kasselstrand på fingrarna. Ja, valresultatet var en motgång, men det är ju bara resa sig på nio. Eller så kan man ju gå ur partiet vid första motgång och lomma iväg som en looser.
Citera
2018-10-05, 10:16
  #28215
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det finns 1,1 miljoner väljare som röstar SD. Antalet AfS-röstare var mindre än två procent av den summan. Jag hoppades på ett riksdagsinträde just för att jag trodde att det skulle gå att övertyga väljare som redan hade ”vaknat” att välja ett bättre alternativ, men uppenbarligen var det något som tog emot.

En förklaring som jag ser som logisk är en OU som visade (om jag minns rätt) att svenskar var unikt avogt inställda till Trump och inte ens bland SD-väljare fanns det mer än 20 procent sympatisörer, eller strax därunder.
Med den matematiken borde ju AfS-sympati och Trumpsympati sammanfalla på ett för AfS gynnsamt sätt, så jag förstår inte hur det kan vara ett argument för det du påstår.

Något tog emot, säger du. Jag tror inte att det hade något med AfS politik och argumentation att göra. Men jag tror att många som står närmare AfS ändå röstade SD för att inte kasta bort sin röst. Jag röstade AfS även om jag inte trodde på riksdagsinträde. Men jag talar om hur jag tror att ganska många andra tänkte. Lärdomen är att man ska rösta för den politik man vill ha, och inte taktikrösta. Samma lärdom ska även 89% av KDs väljare, 75% av Ms väljare och 50% av Ls väljare som vill se samarbete med SD ta till sig: Ni skulle ha röstat på SD så klart.
Citera
2018-10-05, 12:32
  #28216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Detta är en liten del av ett större problem, nämligen fjollifieringen av svenskarna. Finns det ett mer trygghetsberoende och mesigt folk på den här planeten? Svaret är nej och det måste vi ändra på. Mellanmjölken börjar nämligen bli jävligt sur.

Och hur ska vi ändra på "fjollifieringen" av svenskarna? Och vilka ska göra det? AfS?
Citera
2018-10-05, 12:41
  #28217
Medlem
AFS valresultat är bra om man ser det till att det är lika mycket som SD fick 1998 efter att ha funnits i 10 år.
Citera
2018-10-05, 12:41
  #28218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Jag håller med om en del av hans invändningar. Tycker också den näs-historien var helt bisarr, sådana där människor har inget i ett normalt parti att göra. Vill han hålla på och leka mem-kung är det bättre att vara aktivist utanför något parti. Att det skulle varit pöbelmobb och typ NMR-stämning på många torgmöten stämmer ju dock inte alls. Det var nog bara sista mötet i Kungsträdgården där det var lite av den varan. Tvärtom var det ju flera möten där hotfulla invandrargäng och andra "störde" mötena med att gapa, vara hotfulla, vanka av och an som att de planerar attack, fuckfingrar i luften helt oavbrutet osv. Men det är lätt att sitta och vara efterklok. Skulle Kasselstrand varit mindre konfrontativ mot den pöbel som samlades mot Afs vid nästan varenda möte? Jag tror inte det hade spelat mycket roll. Många av de "misstag" han målar upp är också saker som motståndarna har huggit på och förstorat upp. Precis som motståndarna förstorat abortfrågan hos SD eller Björns Söder uttalande om Samer. Perifera saker som ingår i negative campaigning och inte har något med SD att göra.

När det gäller Trump är det ju inte bara Trump de pratat om i Kokta Grodan t ex. Det är ju en våg av liknande fenomen över hela västvärlden. Italien, Ungern, Österrike, Brexit, AFD, Trump t ex. Vad man framförallt har hämtat från Trump är väl sättet att kalla en spade för en spade. Inte linda in något, säga vad man tycker och stå för det. Men visst, kanske kan man fokusera mer på vad som faktiskt händer i Sverige, finns nog om helt vansinnig politik här att prata om.

Min egen analys om Afs misslyckande står nog ändå fast: de lyckades inte nå ut i bruset till den stora gruppen väljare. De hade ett slags viralt genombrott sista dagarna från indignerade PK-folk men det tycktes inte hinna spinna runt till ett positivt genombrott. Detta var Afs stora problem, folk kände inte till dem. Jag tror också fortsatt på att Afs har framtiden för sig. De sju partierna verkar vilja göra allt för att bilda en regering som har som överordnat mål att status quo i massinvandringen ska fortsätta, med alla problem olösta och fortgående med ännu mer problem på horisonten.

Till sist, Afs största tillgång är Gustav Kasselstrand. Han är en grym partiledare. Alla har väl sina skäl att ansluta sig till något, men för mig är han hela nyckeln till Afs och en eventuell framgång. Det finns ingen partiledare eller ens politiker som jag kan se slå Kasselstrand på fingrarna. Ja, valresultatet var en motgång, men det är ju bara resa sig på nio. Eller så kan man ju gå ur partiet vid första motgång och lomma iväg som en looser.

Om man får tro allmänna uppgifter, har ju alternativmedia ca miljonen läsare. Därmed torde totalt minst en miljon känna till AfS, då partiet varit bl. a. Fria Tiders favorit, och omskrivits varje dag i nya artiklar under valrörelsen. De, som läser alternativmedia är väl i regel invandringskritiker. Om inte ens de efter all denna publicitet kan förmås rösta på AfS, är det väl inte troligt att de övriga, sjuklöverröstarna, skulle gå direkt över till AfS bara de blev kända av samtliga väljare.
Citera
2018-10-05, 12:43
  #28219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
AFS valresultat är bra om man ser det till att det är lika mycket som SD fick 1998 efter att ha funnits i 10 år.

Vilket losersnack!
Citera
2018-10-05, 12:53
  #28220
Medlem
Folk är förbannade, folk är förtvivlade. Aktuella händelser och aktuella problem är vad AfS ska inrikta sig på om det blir ett extraval. Rasdiskrimineringen av etniska svenskar, Hotet mot barnen i skolan, sjukvårdens förfall, ja allt skit som vanligt folk får ta i det verkliga livet.
SD passar för de här frågorna och går till val på bilder av politiker. Fältet är öppet, mindre UT och mera verkstad i kampanjen.
Citera
2018-10-05, 12:54
  #28221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Vilket losersnack!

Har du något konstruktivt att tillägga diskussionen eller?
Citera
2018-10-05, 13:00
  #28222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Har du något konstruktivt att tillägga diskussionen eller?

På vilket sätt är det konstruktivt, att jämföra med BSS/SD:s usla valresultat de första tio åren? För övrigt kom ju inte SD in i RD förrän ytterligare tolv år senare.

Är det ditt recept för AfS - en sänkt ambitionsnivå i stil med gamla SD:s?
Citera
2018-10-05, 13:02
  #28223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Folk är förbannade, folk är förtvivlade. Aktuella händelser och aktuella problem är vad AfS ska inrikta sig på om det blir ett extraval. Rasdiskrimineringen av etniska svenskar, Hotet mot barnen i skolan, sjukvårdens förfall, ja allt skit som vanligt folk får ta i det verkliga livet.
SD passar för de här frågorna och går till val på bilder av politiker. Fältet är öppet, mindre UT och mera verkstad i kampanjen.

Nej, folk är INTE förbannade! AfS:are är förbannade, och projicerar sina känslor på folk i allmänhet.

Sverige är ett land i förfall, för att folket vill ha det så. Sad but true.
Citera
2018-10-05, 13:33
  #28224
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Folk är förbannade, folk är förtvivlade. Aktuella händelser och aktuella problem är vad AfS ska inrikta sig på om det blir ett extraval. Rasdiskrimineringen av etniska svenskar, Hotet mot barnen i skolan, sjukvårdens förfall, ja allt skit som vanligt folk får ta i det verkliga livet.
SD passar för de här frågorna och går till val på bilder av politiker. Fältet är öppet, mindre UT och mera verkstad i kampanjen.
Vad betyder "UT"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback