2018-10-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..

Hörde också detta. På den tiden var en ordvits inte kränkande och hur ska alla kränkta dystergökar ha det ? Onekligen var spelarna mörka och han sa ju inte att de var mörkermän.

En annan händelse som idag förnekas att det någonsin hänt är när den mycket kände programledaren Ulf Elving ledde det mycket populära frågeprogrammet "Upp till tretton" frågade ett barn vad det är för djur som är brunt och klättrar i träden i Afrika. Den lille pojken funderade en stund och Ulf Elving försökte hjälpa till för vid rätt svar vann barnen något bra. Efter en stund sa pojken långssmt på mycket bred skånska; " Kan de vaa en ne.er?
Svaret var så överraskande att UE blev svarslös och helt tyst och producenten bröt sändningen. Jag fortsatte "lyssna" på tystnaden för jag var nyfiken på att höra fortsättningen men det blev ingen fortsättning. Det var tyst tills programtiden var ute och nästa program började.
Har läst att UE förnekar att detta har hänt, men herregud, det var ju ett barn och ordet ne.er var och är ingen värdering utan endast en svensk "översättning" av spanska ordet för svart tror jag.
(Jag tror att ordet har fått fel värdering på 60-talet när många svarta amerikaner kom till Sverige under Vietnamkriget som desertörer. De förväxlade säkert ordet med det nedsättande amerikanska ordet nigger)
Citera
2018-10-04, 01:11
Medlem
OnkelSnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
En annan händelse som idag förnekas att det någonsin hänt är när den mycket kände programledaren Ulf Elving ledde det mycket populära frågeprogrammet "Upp till tretton" frågade ett barn vad det är för djur som är brunt och klättrar i träden i Afrika. Den lille pojken funderade en stund och Ulf Elving försökte hjälpa till för vid rätt svar vann barnen något bra. Efter en stund sa pojken långssmt på mycket bred skånska; " Kan de vaa en ne.er?
Svaret var så överraskande att UE blev svarslös och helt tyst och producenten bröt sändningen. Jag fortsatte "lyssna" på tystnaden för jag var nyfiken på att höra fortsättningen men det blev ingen fortsättning. Det var tyst tills programtiden var ute och nästa program började.
Har läst att UE förnekar att detta har hänt, men herregud, det var ju ett barn och ordet ne.er var och är ingen värdering utan endast en svensk "översättning" av spanska ordet för svart tror jag.
(Jag tror att ordet har fått fel värdering på 60-talet när många svarta amerikaner kom till Sverige under Vietnamkriget som desertörer. De förväxlade säkert ordet med det nedsättande amerikanska ordet nigger)

UE förnekar inte negercitatet, bara bapelsincitatet. Enligt UE sa en pojke verkligen "kan det va en neger" i direktsändning i radio. Bevis:

https://youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8

Däremot har ingen lyckats gräva fram ljudklippet i radioarkivet. Så förmodligen har det aldrig hänt trots att han tror det. Ungefär som med Arne.
Citera
2018-10-04, 02:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag gör en fuling och citerar mig själv här. Folk krånglar till det med att kombinera flera citat för att få ihop det. Jag ser en mycket enklare och mer trolig variant. Det behövs inte mer än "det ser mörkt ut", lite öl och ett gäng grabbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Inför/under VM-94 sitter ett grabbgäng och laddar upp inför någon match genom att kolla lite gamla matcher från VM -90 på VHS. Dom sitter där och dricker öl, när dom hör "...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag.". Då kläcker en av dom ur sig "Jag tycker det är Kamerun som ser mörka ut. HÖHÖHÖH." Det blir ett stående skämt för dom och nån av gångerna dom säger det så blir det i formen "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." och eftersom dom även läser Anrells floskeltopp så tycker dom det vore kul att få med nånting där. Dom kör på avbytarbänken och slumpar fram Arne som den som säger det.

Sen 20 år senare så är det en sanning att det har hänt.
Detta är inte helt olikt det jag/vi gjorde i somras. Vi var ett gäng och i nån av dom första matcherna så kläckte nån av kommentatorerna ur sig nått väldigt fånigt i samband med en frispark (kommer tyvärr inte ihåg vad, det var många öl och många veckor sen nu). Och efter det så körde vi den kommentaren vid näst intill varenda frispark.
Citera
2018-10-04, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelSnusk
UE förnekar inte negercitatet, bara bapelsincitatet. Enligt UE sa en pojke verkligen "kan det va en neger" i direktsändning i radio. Bevis:

https://youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8

Däremot har ingen lyckats gräva fram ljudklippet i radioarkivet. Så förmodligen har det aldrig hänt trots att han tror det. Ungefär som med Arne.

Det relevanta där är att mängder påstår sig ha hört Bappelsincitatet av Elfving i radion trots att han aldrig sagt det. Sedan härstammar citatet från en studentrevy i Lund.

Beträffande Kamerun citatet är det mycket mer avgränsat då Kamerun spelat ett högst begränsat antal matcher i VM med Arne som kommentator. Enligt myten har citatet t.o.m. en specifik tidpunkt som gör att det snabbt kan avfärdas.

Angående Elfvings vittnesmål om neger-citatet ska man ta det med en nypa salt då han precis som Arne inte hört sitt citat själv, utan fått det återberättat av andra. Visst blir den roliga historien betydligt roligare om den är sann så varför skulle inte någon ha kunnat hitta på det svaret? Elfving säger ju rakt ut att han inte hörde citatet. Det gör snarare att hans vittnesmål är ett indicium på att det inte hänt. Ett sådant svar borde han rimligtvis komma ihåg.
Senast redigerad av avec 2018-10-04 kl. 07:52.
Citera
2018-10-04, 15:43
Medlem
Glorkass avatar
Somliga verkar dra paralleller mellan den här tråden och konspirationstrådar om månlandnnngen eller 9-11.

Det finns en avgörande skillnad.

I trådarna om 9-11 eller månlandningen så är inte skribenterna egentligen intresserade av att veta om händelserna ägt rum, de har redan bestämt sig för att det rör sig om konspiration.

I den här tråden däremot så är vi ute efter sanningen, oavsett vad den är, oavsett om citatet sagts eller ej.
Citera
2018-10-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det relevanta där är att mängder påstår sig ha hört Bappelsincitatet av Elfving i radion trots att han aldrig sagt det. Sedan härstammar citatet från en studentrevy i Lund.

Beträffande Kamerun citatet är det mycket mer avgränsat då Kamerun spelat ett högst begränsat antal matcher i VM med Arne som kommentator. Enligt myten har citatet t.o.m. en specifik tidpunkt som gör att det snabbt kan avfärdas.

Angående Elfvings vittnesmål om neger-citatet ska man ta det med en nypa salt då han precis som Arne inte hört sitt citat själv, utan fått det återberättat av andra. Visst blir den roliga historien betydligt roligare om den är sann så varför skulle inte någon ha kunnat hitta på det svaret? Elfving säger ju rakt ut att han inte hörde citatet. Det gör snarare att hans vittnesmål är ett indicium på att det inte hänt. Ett sådant svar borde han rimligtvis komma ihåg.

Finns det en enda människa som hävdat att hen har hört det där med bapelsin i direktsändning? Är det nån som verkligen tycker sig minnas det eller har de bara läst om det eller kanske sett och hört sketchen? Nu måste vi nog gå till botten och såga itu allt trams ända ner till molekylnivå.
Citera
2018-10-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det ska ha sagts strax innan slutet på den andra halvleken, efter att England fått två straffar mot Kamerun.

Straff nummer två kom i första förlängningskvarten.
Citera
2018-10-04, 16:16
Medlem
.
Citera
2018-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Somliga verkar dra paralleller mellan den här tråden och konspirationstrådar om månlandnnngen eller 9-11.

Det finns en avgörande skillnad.

I trådarna om 9-11 eller månlandningen så är inte skribenterna egentligen intresserade av att veta om händelserna ägt rum, de har redan bestämt sig för att det rör sig om konspiration.

I den här tråden däremot så är vi ute efter sanningen, oavsett vad den är, oavsett om citatet sagts eller ej.

Märkligt, min känsla är att det är exakt tvärtom.
Citera
2018-10-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Finns det en enda människa som hävdat att hen har hört det där med bapelsin i direktsändning? Är det nån som verkligen tycker sig minnas det eller har de bara läst om det eller kanske sett och hört sketchen? Nu måste vi nog gå till botten och såga itu allt trams ända ner till molekylnivå.

Elfving säger i klippet ovan angående Bappelsin-citatet: "..jag hörde den år efter år, jag hör den fortfarande nästan dagligen, folk tror sig ha hört det i radio, men det har de inte, för den har alltså inte förekommit i programmet"

1:30-
https://youtu.be/KBPyQntPab8

Så onekligen en hel del...

Intressant är att Arne blivit nedsnackad på liknande sätt om Kamerun-citatet.
Citera
2018-10-04, 16:55
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Märkligt, min känsla är att det är exakt tvärtom.

Kanske för att du bestämt dig för att du minns citatet och alla som säger annorlunda betraktas som ett hot mot ditt minne?
Citera
2018-10-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Elfving säger i klippet ovan angående Bappelsin-citatet: "..jag hörde den år efter år, jag hör den fortfarande nästan dagligen, folk tror sig ha hört det i radio, men det har de inte, för den har alltså inte förekommit i programmet"

1:30-
https://youtu.be/KBPyQntPab8

Så onekligen en hel del...

Intressant är att Arne blivit nedsnackad på liknande sätt om Kamerun-citatet.

Ok aldrig hört eller läst om någon som säger sig ha hört det förutom alternativen jag redan skrev om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in