Citat:
Hörde också detta. På den tiden var en ordvits inte kränkande och hur ska alla kränkta dystergökar ha det ? Onekligen var spelarna mörka och han sa ju inte att de var mörkermän.
En annan händelse som idag förnekas att det någonsin hänt är när den mycket kände programledaren Ulf Elving ledde det mycket populära frågeprogrammet "Upp till tretton" frågade ett barn vad det är för djur som är brunt och klättrar i träden i Afrika. Den lille pojken funderade en stund och Ulf Elving försökte hjälpa till för vid rätt svar vann barnen något bra. Efter en stund sa pojken långssmt på mycket bred skånska; " Kan de vaa en ne.er?
Svaret var så överraskande att UE blev svarslös och helt tyst och producenten bröt sändningen. Jag fortsatte "lyssna" på tystnaden för jag var nyfiken på att höra fortsättningen men det blev ingen fortsättning. Det var tyst tills programtiden var ute och nästa program började.
Har läst att UE förnekar att detta har hänt, men herregud, det var ju ett barn och ordet ne.er var och är ingen värdering utan endast en svensk "översättning" av spanska ordet för svart tror jag.
(Jag tror att ordet har fått fel värdering på 60-talet när många svarta amerikaner kom till Sverige under Vietnamkriget som desertörer. De förväxlade säkert ordet med det nedsättande amerikanska ordet nigger)