Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-04, 20:50
  #2305
Medlem
Hej, tänkte bara skriva här mina favo Floyd plattor:

1. Atom Heart Mother (Jo, jag vet att det är inte alls många som skulle placera AHM på plats 1, men jag gillar den mycket)
2. Animals
2. The Dark Side of the Moon
4. Meddle
5. Obscured by Clouds
6. A Saucerful of Secrets
7. Wish You Were Here
8. Ummagumma
9. The Wall
10.The Piper at the Gates of Dawn (Sorry SYD)
Citera
2018-09-08, 00:52
  #2306
Medlem
Tarkovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomnia70
Hej, tänkte bara skriva här mina favo Floyd plattor:

1. Atom Heart Mother (Jo, jag vet att det är inte alls många som skulle placera AHM på plats 1, men jag gillar den mycket)
2. Animals
2. The Dark Side of the Moon
4. Meddle
5. Obscured by Clouds
6. A Saucerful of Secrets
7. Wish You Were Here
8. Ummagumma
9. The Wall
10.The Piper at the Gates of Dawn (Sorry SYD)

Håller med, Atom Heart Mother e riktigt tung!
Skulle placera The Piper at the Gates of Dawn som tvåa o Dark side of the Moon som trea
Citera
2018-09-08, 03:28
  #2307
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomnia70
Hej, tänkte bara skriva här mina favo Floyd plattor:

1. Atom Heart Mother (Jo, jag vet att det är inte alls många som skulle placera AHM på plats 1, men jag gillar den mycket)
2. Animals
2. The Dark Side of the Moon
4. Meddle
5. Obscured by Clouds
6. A Saucerful of Secrets
7. Wish You Were Here
8. Ummagumma
9. The Wall
10.The Piper at the Gates of Dawn (Sorry SYD)

Det finns en progressiv rock kille på youtube som kallar sig "Notes". Han är som många andra ett fan av Pink Floyd. Även han håller Atom Heart Mother som bandets bästa album!
Citera
2018-09-08, 06:28
  #2308
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Smaken är som sagt olika.
Jag tycker 70-tals Pink Floyd är bäst. Första skivan jag gillade var "Meddle". Sedan kom det toppskivor.
Undantag var/är "Obscured By Clouds" och "The Final Cut".

"Relics" är en samlingsskiva, och spåren "Arnold Layne" och "See Emily Play" gör att skivan känns köpvärd.
Obscured By Clouds är riktigt underskattad.
Citera
2018-09-09, 17:30
  #2309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkovskij
Håller med, Atom Heart Mother e riktigt tung!
Skulle placera The Piper at the Gates of Dawn som tvåa o Dark side of the Moon som trea

Jag är inte den största fan av Syd B. låtar, man jag uppskattar hans verk. Hans låtar på TPATGOD är för mycket "POP" för min smak. Även See Emily Play och Arnold Layne. Men vet ni, hur man säger: "Smaken är som baken".
Citera
2018-09-09, 17:35
  #2310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det finns en progressiv rock kille på youtube som kallar sig "Notes". Han är som många andra ett fan av Pink Floyd. Även han håller Atom Heart Mother som bandets bästa album!

Tack för tipset, ska kolla hans YT lite senare.
Citera
2018-09-09, 17:43
  #2311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Obscured By Clouds är riktigt underskattad.

Håller med. Tyvärr så är OBC placerad mellan två riktigt stora PF skivor - Meddle och Dark Side of The Moon - och blir ofta glömd i i samanhaget.
Citera
2018-09-10, 15:30
  #2312
Medlem
Pink Floyd - Atom Heart Mother och 'A Clockwork Orange'

För sin film från 1971 'A Clockwork Orange', Stanley Kubrick frågade Pink Floyd om han kan använda låten Atom Heart Mother (suite) i filmen. Men bandet vägrade. Pink Floyd ville inte ha denna låten klippt då, helt enkelt. Men, flera år senare Roger Waters erkände i en tidningsartikel att bandet ångrade sig senare. Det var faktiskt en utmärkt ide, tillade Roger.

Så, vad tror ni hur skulle det funka med A Clockwork Orange filmen, och Atom Heart Mother musiken?
Citera
2018-09-10, 16:13
  #2313
Medlem
Just den låten hade nog funkat jävligt bra. Synd att det inte blev av.
Citera
2018-09-10, 20:59
  #2314
Medlem
Europes avatar
Jo, det hade nog fungerat bra. Helt säker uppfattning kan jag så klart inte ha, så länge jag inte har sett en scen med en bit ur stycket, men den där kombinationen av orkester (klassisk musik) och elektronisk musik finns på sätt och vis där, precis som även i filmen i övrigt.

Något som jag misstänker hade sannolikt fungerat sämre än att Kubrick filmade A Clockwork Orange är om The Rolling Stones hade filmat in den på mitten av 1960-talet. Nu hade de inte filmrättigheterna, utan deras manager Andrew Loog Oldham pratade så mycket om att göra filmen att han till slut trodde sig ha köpt rättigheterna. I förbigående skrev Oldham inspirerad av det en LP-baksidetext där han använde liknande slang och uppmanade textläsaren att sparka ned och råna någon gamling för att få pengar till att köpa skivan. Det togs väl inte mot så väl... Bokens författare började själv tro att de eventuellt hade köpt filmrättigheterna. Han noterade även att han nog hade någon som Mick Jagger i tankarna när han skrev om huvudpersonen Axel, då han tyckte Mick Jagger såg "kriminell" ut, men framstod även som högst intelligent.

Det är i förbigående tankevärt att Malcolm Macdowell, som spelar huvudpersonen Alex i Kubricks film, inte är helt olik Mick Jagger ca 1965. Hur som helst är jag tacksam att det var Kubrick som spelade in filmen istället för att Stones verkligen hade gjort slag i saken, då Stones knappast är skådisar och vem som än hade regisserat, så hade det sannolikt varit en sämre och tråkigare regissör än Kubrick.
Citera
2018-09-15, 16:35
  #2315
Medlem
Rebali179s avatar
idag är det exakt Tio år sedan Richard Wright gick ur tiden.
Kan inte fatta att tiden går så fort.
Citera
2018-10-03, 23:24
  #2316
Medlem
Nytt material (album) från Waters på gång (26/10), han tolkar Stravinsky’s “The Soldier's Tale”.

https://rogerwaters.com/main.html

Vad tror ni, är det av intresse?

P.S. (del av) Stravinsky’s “The Soldier's Tale” finns tidigare framförd av Zappa på albumet ”Make A Jazz Noise Here”.
__________________
Senast redigerad av GreenTrash 2018-10-03 kl. 23:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback