Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 22:00
  #181
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skulle bli ännu miljövänligare om vi odlade allt i Sverige eller ja möjligen importerade det utan fordon som går på fossila bränslen

Segelfartyg är underskattat faktiskt. De gamla klipperskeppen gick fort som fan. Alla varor behöver inte komma fram så fort heller. Okej, de tog väl inte så mycket last med dagens mått mätt, men å andra sidan tog de inte så stor plats i hamnarna heller.
Citera
2018-08-18, 23:11
  #182
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Segelfartyg är underskattat faktiskt. De gamla klipperskeppen gick fort som fan. Alla varor behöver inte komma fram så fort heller. Okej, de tog väl inte så mycket last med dagens mått mätt, men å andra sidan tog de inte så stor plats i hamnarna heller.


Varför drar du upp skepp för ?
Citera
2018-08-18, 23:12
  #183
Medlem
brianmolkos avatar

Ja de kan ju transportera det hit med hampabränsle med då
Citera
2018-08-18, 23:25
  #184
Avstängd
dcc55s avatar
För mig blev det naturligt för ca 14 år sedan att bli vegetarian efter att jag ätit en lågbudget pirog och tuggade på något hårt, fick ur käften något vitt stenhårt ca 3cm långt och kanske 2cm brett...
Citera
2018-08-19, 00:25
  #185
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
För mig blev det naturligt för ca 14 år sedan att bli vegetarian efter att jag ätit en lågbudget pirog och tuggade på något hårt, fick ur käften något vitt stenhårt ca 3cm långt och kanske 2cm brett...

Just detta är intressant. Man ska inte äta lågbudget halv och helfabrikat, för det kan vara vad som helst i. Det gäller även vegomat.
Det bästa är att köpa eko och närproducerat. Det är en stor skillnad på en kotlett från "gården bredvid" än från Scans stressade grisar som skickas till Polen för slakt.
Citera
2018-08-19, 13:04
  #186
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
För mig blev det naturligt för ca 14 år sedan att bli vegetarian efter att jag ätit en lågbudget pirog och tuggade på något hårt, fick ur käften något vitt stenhårt ca 3cm långt och kanske 2cm brett...

Fats köper man något som ser ut som en uppbräckt fitta och dessutom ska tillagas i micro får man banne mig skylla sig själv. Ät rent och kvalitativt.
Citera
2018-08-19, 22:12
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Dessutom har ni åsnor missförstått en grej här... alla veganer är inte fanatiska djurrättsaktivister som moraliserar dygnet runt. Jag t.ex., är en flexitarian, och det betyder, att större delen av min kost (typ 95% eller så) är verkligen vegansk, sedan kan det hända att jag äter en kebabtallrik eller kebabpizza ibland, eller panerad fisk när jag besöker thaibuffé (detta eftersom de inte alltid har tillräckligt med proteinrikt veganskt utbud där; på det andra thaibufféhaket fyller jag tallriken med edamamebönor istället). Jag tycker att kött är gott. Jag diggar verkligen kebabtallrik, och jag hade diggat det ännu mer om kebabköttet vore veganskt. Jag diggar även hamburgare osv (dock äter jag bara McVegan nuförtiden när jag besöker donken). Kött är äckligt, och onyttigt, och miljöfientligt. Men kött är inte äckligt så mycket pga smaken som det är äckligt när man funderar på vad kött faktiskt är: likdelar. Kött blir definitivt inte lika gott när du har avvänjt dig från det. Då smakar verkligen veganskt kött betydligt bättre. Testa själv att strikt bara äta sojakött osv i ett helt år, och sedan ta en tugga på en vanlig Big Mac så kommer du förstå hur äckligt kött faktiskt är. Det är samma med sojamjölk/soygurt vs mjölk/yogurt.

Många har aldrig ätit riktigt kött och vet därför inte hur det smakar. Testa att äta en riktigt fin och vältillagad dovhjort i stället för antibiotikaförgiftad dansk fläskfilé 99 kr kilot straight outta Lidls frysdisk. Gå på en riktig restaurang nån gång (om ni är för iGnoranta för att kunna tillaga det själva) och smaka riktigt kött så får ni veta hur gott det kan vara.

McDonalds sen... seriöst, finns det nåt mer "mejnstriim" än donken? Att man ens pallar att gå in på ett sånt ställe utan att få spykänslor, helt obegripligt för mig.

Citat:
Ja det är ju bra att det finns n00bprodukter för de korkade fårskallarna som inte fattar något. Det optimala hade varit nu på direkten, ett strikt, fanatiskt, okompromissbart, totalitärt köttförbud med drakoniska straff (som också gäller för mejeriprodukter osv), men vi är inte riktigt där än eftersom fårskallarna fortfarande är i majoritet. Troligtvis kommer vi inte behöva ett sådant köttförbud eftersom veganismen kommer fortsätta att vinna mark, och om 10-20 år kommer det vara allt färre som fortfarande äter animalisk kost. Om 30 år lär ingen äta animalier, med tanke på att samhället kommer vara rätt upplyst tills dess (iGnoransen är fortfarande stark).

Det äts för mycket kött ja, men det beror på att det mesta av köttet är massproducerad skit som säljs till de breda, dumsnåla massorna. Kött kommer dock inte att försvinna eftersom det utgör en så stor del av många länders gastronomiska kulturarv. Viltkött och exklusiva grejer som bressehöna och annat är helt ok. Problemet är allt billigt skitkött, det är sånt som tär på miljön och inte fan smakar det bra heller.
Citera
2018-08-19, 23:35
  #188
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Många har aldrig ätit riktigt kött och vet därför inte hur det smakar. Testa att äta en riktigt fin och vältillagad dovhjort i stället för antibiotikaförgiftad dansk fläskfilé 99 kr kilot straight outta Lidls frysdisk. Gå på en riktig restaurang nån gång (om ni är för iGnoranta för att kunna tillaga det själva) och smaka riktigt kött så får ni veta hur gott det kan vara.
Jag har ätit "riktigt kött" många gånger, klart det smakar bra så sett. Veganism handlar dock inte om en smakfråga, utan om överlägsenhet. Hade du ätit bajs också om det smakade bra? Retorisk fråga

Veganism är tekniskt överlägset på riktigt, och faktiskt godare. Dessutom är allt bättre köttsubstitut på väg, nu har de ju tagit fram en massa intressanta veganska köttprodukter som Beyond Meat, Impossible Foods, Gardein, hampakött, osv. Här på den svenska marknaden har vi i stort sett bara Quorn och sojakött, men i USA finns det mycket intressanta veganska köttprodukter. Det senaste var ju någon vegansk hamburgare som blöder när man skär i den.

Men som sagt, alla dessa veganska köttvarianter är ju gjorda för att uppmuntra veganism bland mainstreamtänkarna. Finns absolut inget krav på att man måste äta sånt. Hade det inte varit så förbannat dyrt så hade jag liksom ätit gröna sojabönor och skalade hampafrön varje dag, det är allt du behöver för vegansk proteinperfektion i stora mängder protein.

Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
McDonalds sen... seriöst, finns det nåt mer "mejnstriim" än donken? Att man ens pallar att gå in på ett sånt ställe utan att få spykänslor, helt obegripligt för mig.
Det är lättare, smidigare och bekvämare för mig att gå till donken och beställa några McVegan än att att gå till ICA (jag har nära till båda), köpa quornburgare, hamburgarbröd, ketchup osv, gå hem, slå på spisen och stå och trixa med det ena och det andra.

Personligen tycker jag donken, Burger King, Max, Sibylla och gatukök generellt ändå gör hyfsat goda hamburgare. Men allt äkta kött oavsett om det är massproducerad burger joint skräp eller lyxig gourmetrestaurang, smakar sämre än veganskt kött. Detta är dock inget man tycker förrän man har strikt undvikit riktigt kött och antingen inte ätit ätit veganskt kött överhuvudtaget (typ bara levt på sojaproteinisolat osv), eller ätit massa sojakött eller quorn osv under en längre period.

Som exempel, jag diggar verkligen thaibuffé, äter det fortfarande ibland (thaibuffé är typ enda undantaget jag gör nuförtiden i mitt kaloriräknande; går ju inte på buffé). Förr brukade jag lägga på en massa friterad kyckling på tallriken, hur gött som helst. Nuförtiden känner jag av den äckliga kycklingsmaken, däremot om de hade friterat quorn nuggets eller liknande, då hade det varit mycket godare.

Jag har för övrigt ätit den sortens kött du pratar om, alltså utan antibiotika osv. Spelar ingen roll, veganskt kött är godare alla dagar i veckan. Det är samma med glass: vegansk sojaglass är godare än mjölkbaserad glass. Ingen äcklig animalisk eftersmak från allt mättat fett, kolesterol och ibland äggula osv. Testa att köpa en vanlig Ben & Jerry Brownie Fudge och Ben & Jerry vegansk Brownie Fudge, och jämför skillnaderna i smaken. Känns mycket renare när det är veganskt. Samma med vassleproteinkoncentrat och sojaproteinisolat; soja alla dagar i veckan, tack.

Hela grejen med kött, oavsett om den är fullproppad med antibiotika/hormoner eller naturligt viltkött osv, är att den är fullproppad med salt för att förbättra smaken. Salt och socker är de vanligaste gifterna för att göra billig och äcklig mat, god (salt är dock en essentiell mineral men måste balanseras med kalium; alltid två gånger mer kalium än natrium, viktigt). Och detta är ju rätt standard på thaibuffé också: de dränker maten med socker och salt, särskilt salt, vilket gör en törstig som fan och man dricker bara mer vätska då och blir proppmätt till slut, inte av själva maten utan av alla vätska. Billigt knep/strategi de där gulingarna kör med för att göra maten både godare och att man inte ska äta för mycket

Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det äts för mycket kött ja, men det beror på att det mesta av köttet är massproducerad skit som säljs till de breda, dumsnåla massorna.
Kött är en naturkatastrof. Detta är det största problemet med kött, inte att det "äts för mycket kött". Att kött (och allt annat animaliskt protein, i synnerhet kasein) är mycket karcinogent och ohälsosamt rent allmänt för oss människor som inte är evolutionärt anpassade för en animalisk kost, detta är inte det primära problemet, utan det mest allvarliga problemet med kött och mejeriprodukter, är att animalisk kost är ett livsfientligt hot mot hela biosfären, bokstavligt talat. Och fattar man inte detta, ja då är man en iGnorant iDiot med iPhone i handen.

Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Kött kommer dock inte att försvinna eftersom det utgör en så stor del av många länders gastronomiska kulturarv. Viltkött och exklusiva grejer som bressehöna och annat är helt ok. Problemet är allt billigt skitkött, det är sånt som tär på miljön och inte fan smakar det bra heller.
Men du kan inte tillgodose en massproduktion av viltkött utan antibiotika/hormoner/ammoniak, utan detta är liksom så kött måste framställas för en daglig konsumtion för ett antal miljarder människor.

Dessutom så är kött (och allt annat animaliskt protein) karcinogent pga dess höga leucinhalt, vilket generellt ligger nära 10 g leucine per 100 g animaliskt protein (i veganskt protein ligger leucine kring 6-7 g per 100 g; minimum bör vara 5.5 g leucine per 100 g protein). Leucine är ett tveeggat svärd; leucine är bra för att bygga muskler (därav BCAA), pga att leucine stimulerar celldelningen (mTOR), men just pga leucine's roll i celldelning, så ökar leucine cancerrisken också.

Googla leucine cancer, finns en hel del att läsa där.

Men som sagt, det obestridliga faktumet att animaliskt protein är karcinogent, är inte det primära problemet med kött osv, detta är ju snarare bra, att iDioterna dör av skiten. Problemet är att iDioternas självskadebeteende i form av animalisk kost hotar resten av allt liv på planeten också. Detta är ett mycket allvarligt samhällsproblem som dessa tvåsiffriga IQ iDioter inte klarar av att förstå. Så den enda rationella lösningen är ett totalitärt förbud med drakoniska straff mot all animalisk kost, eftersom vi inte har tid på att vänta på att polletten ska trilla in i dessa rasligt underlägsna iPhonemänniskors hjärnor, med tanke på att dessa mainstreamtänkare är helt efterblivna liksom.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-08-19 kl. 23:39.
Citera
2018-09-28, 03:53
  #189
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Med teknisk utveckling ser vi mer och mer ut djuren har det. Det är idag väldigt lätt att googla hur djur har det i industrierna, det finns så mycket undercover footage som kommer direkt från svenska slakterier, mjölkgårdar, m.m. Jag skulle säga att det är väldigt naturligt att reagera med sorg och ilska när man ser djur fara illa. Speciellt när det veganska utbudet ständigt förbättras. Det finns så mycket i affären idag att det inte längre finns anledning att sponsra dessa hemska industrier.
Citera
2018-09-28, 20:43
  #190
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag har ätit "riktigt kött" många gånger, klart det smakar bra så sett. Veganism handlar dock inte om en smakfråga, utan om överlägsenhet. Hade du ätit bajs också om det smakade bra? Retorisk fråga

Veganism är tekniskt överlägset på riktigt, och faktiskt godare. Dessutom är allt bättre köttsubstitut på väg, nu har de ju tagit fram en massa intressanta veganska köttprodukter som Beyond Meat, Impossible Foods, Gardein, hampakött, osv. Här på den svenska marknaden har vi i stort sett bara Quorn och sojakött, men i USA finns det mycket intressanta veganska köttprodukter. Det senaste var ju någon vegansk hamburgare som blöder när man skär i den.

Men som sagt, alla dessa veganska köttvarianter är ju gjorda för att uppmuntra veganism bland mainstreamtänkarna. Finns absolut inget krav på att man måste äta sånt. Hade det inte varit så förbannat dyrt så hade jag liksom ätit gröna sojabönor och skalade hampafrön varje dag, det är allt du behöver för vegansk proteinperfektion i stora mängder protein.

Det är lättare, smidigare och bekvämare för mig att gå till donken och beställa några McVegan än att att gå till ICA (jag har nära till båda), köpa quornburgare, hamburgarbröd, ketchup osv, gå hem, slå på spisen och stå och trixa med det ena och det andra.

Personligen tycker jag donken, Burger King, Max, Sibylla och gatukök generellt ändå gör hyfsat goda hamburgare. Men allt äkta kött oavsett om det är massproducerad burger joint skräp eller lyxig gourmetrestaurang, smakar sämre än veganskt kött. Detta är dock inget man tycker förrän man har strikt undvikit riktigt kött och antingen inte ätit ätit veganskt kött överhuvudtaget (typ bara levt på sojaproteinisolat osv), eller ätit massa sojakött eller quorn osv under en längre period.

Som exempel, jag diggar verkligen thaibuffé, äter det fortfarande ibland (thaibuffé är typ enda undantaget jag gör nuförtiden i mitt kaloriräknande; går ju inte på buffé). Förr brukade jag lägga på en massa friterad kyckling på tallriken, hur gött som helst. Nuförtiden känner jag av den äckliga kycklingsmaken, däremot om de hade friterat quorn nuggets eller liknande, då hade det varit mycket godare.

Jag har för övrigt ätit den sortens kött du pratar om, alltså utan antibiotika osv. Spelar ingen roll, veganskt kött är godare alla dagar i veckan. Det är samma med glass: vegansk sojaglass är godare än mjölkbaserad glass. Ingen äcklig animalisk eftersmak från allt mättat fett, kolesterol och ibland äggula osv. Testa att köpa en vanlig Ben & Jerry Brownie Fudge och Ben & Jerry vegansk Brownie Fudge, och jämför skillnaderna i smaken. Känns mycket renare när det är veganskt. Samma med vassleproteinkoncentrat och sojaproteinisolat; soja alla dagar i veckan, tack.

Hela grejen med kött, oavsett om den är fullproppad med antibiotika/hormoner eller naturligt viltkött osv, är att den är fullproppad med salt för att förbättra smaken. Salt och socker är de vanligaste gifterna för att göra billig och äcklig mat, god (salt är dock en essentiell mineral men måste balanseras med kalium; alltid två gånger mer kalium än natrium, viktigt). Och detta är ju rätt standard på thaibuffé också: de dränker maten med socker och salt, särskilt salt, vilket gör en törstig som fan och man dricker bara mer vätska då och blir proppmätt till slut, inte av själva maten utan av alla vätska. Billigt knep/strategi de där gulingarna kör med för att göra maten både godare och att man inte ska äta för mycket

Kött är en naturkatastrof. Detta är det största problemet med kött, inte att det "äts för mycket kött". Att kött (och allt annat animaliskt protein, i synnerhet kasein) är mycket karcinogent och ohälsosamt rent allmänt för oss människor som inte är evolutionärt anpassade för en animalisk kost, detta är inte det primära problemet, utan det mest allvarliga problemet med kött och mejeriprodukter, är att animalisk kost är ett livsfientligt hot mot hela biosfären, bokstavligt talat. Och fattar man inte detta, ja då är man en iGnorant iDiot med iPhone i handen.

Men du kan inte tillgodose en massproduktion av viltkött utan antibiotika/hormoner/ammoniak, utan detta är liksom så kött måste framställas för en daglig konsumtion för ett antal miljarder människor.

Dessutom så är kött (och allt annat animaliskt protein) karcinogent pga dess höga leucinhalt, vilket generellt ligger nära 10 g leucine per 100 g animaliskt protein (i veganskt protein ligger leucine kring 6-7 g per 100 g; minimum bör vara 5.5 g leucine per 100 g protein). Leucine är ett tveeggat svärd; leucine är bra för att bygga muskler (därav BCAA), pga att leucine stimulerar celldelningen (mTOR), men just pga leucine's roll i celldelning, så ökar leucine cancerrisken också.

Googla leucine cancer, finns en hel del att läsa där.

Men som sagt, det obestridliga faktumet att animaliskt protein är karcinogent, är inte det primära problemet med kött osv, detta är ju snarare bra, att iDioterna dör av skiten. Problemet är att iDioternas självskadebeteende i form av animalisk kost hotar resten av allt liv på planeten också. Detta är ett mycket allvarligt samhällsproblem som dessa tvåsiffriga IQ iDioter inte klarar av att förstå. Så den enda rationella lösningen är ett totalitärt förbud med drakoniska straff mot all animalisk kost, eftersom vi inte har tid på att vänta på att polletten ska trilla in i dessa rasligt underlägsna iPhonemänniskors hjärnor, med tanke på att dessa mainstreamtänkare är helt efterblivna liksom.

Veganskt är dock inte för alla. Jag vet inte hur många veganer som jag känt och pratat med som haft stora magproblem och även depressioner (som är en följd av dålig maghälsa).
Att ständigt gå runt med en uppblåst mage och behöva äta varannan timme ser jag inte som varken hälsosamt eller hållbart.
Mår man bra av vegansk kost så ser jag inget fel i det, men att tvinga i sig en massa frukt och grönsaker om man inte mår bra av det känns spontant inte som en vidare bra idé.
Så vida man inte vill leva på macadamianötter och olika fröer förstås. Mer fett i det, men jävligt vad tråkigt att äta det dag efter dag, och jag tror inte att det är särskilt hälsosamt det heller faktiskt i längden.

Men sen kan jag förstå att man vill vara vegan av andra orsaker. Många djur har det rent ut sagt för jävligt.
Att dom sen även proppas fulla med antibiotika och tillsatser av olika slag gör ju inte saken bättre heller.
Men frukt och grönsaker innehåller ju GMO, som bevisat sig kunna påverka det endokrina systemet bla negativt.
Ska man äta ekologiskt så kommer det bli betydligt dyrare.
Citera
2018-10-02, 19:53
  #191
Medlem
exquisitelys avatar
Som vegan/vegetarian måste man väl äta kosttillskott i form av B-vitaminer och järn. Varför?
Citera
2018-10-05, 17:43
  #192
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Som sagt, varför har det blivit så populärt? Först nu på senare år har jag märkt hur utbrett det faktiskt är att vara vegan/vegetarian. Jag minns när jag var yngre, och alla mina vänner och bekanta glufsade i sig kött dag ut och dag in, ingen av mina vänner var vegetarian överhuvudtaget.

Den där livsstilen har nog alltid funnits men den började bli stor redan tidigt 90-tal. 70-talisterna var först på den trenden i stort. Nu är det deras barn som i än högre utsträckning är sådana där. Varför, det vet jag inte. På 80-talet nämdes knappt att vara vegetarian.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback