Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 16:11
  #1
Medlem
redmoon-cats avatar
Och hur skyddar man sig?
Det drabbar tydligen 40%.
Citera
2018-10-01, 16:26
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Är det inte att ditt kort skimmas på avstånd, på några meter? DU skyddar dig genom att köpa ett fodral på kortet som är skyddat från elektromagnetism eller vad det nu är skalet skyddar mot. Fodral finns att köpa på exempelvis Claes Ohlssons.
Citera
2018-10-01, 16:36
  #3
Medlem
Enzymes avatar
Det vanligaste är köp på nätet där det räcker med kortuppgifterna och man inte behöver det fysiska kortet. Ganska svårt att skydda sig 100% då det kan handla om hackade databaser där ligor säljer kortuppgiftet till bedragare.
Citera
2018-10-01, 16:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det inte att ditt kort skimmas på avstånd, på några meter? DU skyddar dig genom att köpa ett fodral på kortet som är skyddat från elektromagnetism eller vad det nu är skalet skyddar mot. Fodral finns att köpa på exempelvis Claes Ohlssons.
Sånt där är bara skitsnack som ska få dig att köpa något som du inte behöver, du kan inte få ut något av värde genom att RFID/NFC:a ett kort "från avstånd".
Citera
2018-10-01, 20:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är det inte att ditt kort skimmas på avstånd, på några meter? DU skyddar dig genom att köpa ett fodral på kortet som är skyddat från elektromagnetism eller vad det nu är skalet skyddar mot. Fodral finns att köpa på exempelvis Claes Ohlssons.

Du får inte CVV-koden när du skimmar ett kort utan bara informationen som står på framsidan av kortet. Du kan alltså varken använda det i en automat eller online om du gör en kopia av korten.

Använda alltid paypal när du köper någonting online är mitt tips. På vissa banker kan du spärra ditt kort för onlineköp och sen tillfälligt avspärra korten när du ska köpa någonting online.
Citera
2018-10-02, 02:41
  #6
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det vanligaste är köp på nätet där det räcker med kortuppgifterna och man inte behöver det fysiska kortet. Ganska svårt att skydda sig 100% då det kan handla om hackade databaser där ligor säljer kortuppgiftet till bedragare.

"Florerar" det kontouppgifter online, du menar alltså att det ej bara är vid köptillfället risken finns? Jag menar, om jag gjort flera köp på nätet för en månad sedan så kan bedragare ta pengar från mig ändå?

Jag skall alltid ha paypal tydligen.
Citera
2018-10-02, 02:45
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhLGBBemhvGvkvtgnd
Du får inte CVV-koden när du skimmar ett kort utan bara informationen som står på framsidan av kortet. Du kan alltså varken använda det i en automat eller online om du gör en kopia av korten.

Använda alltid paypal när du köper någonting online är mitt tips. På vissa banker kan du spärra ditt kort för onlineköp och sen tillfälligt avspärra korten när du ska köpa någonting online.
PayPal kostar pengar.
Citera
2018-10-02, 08:13
  #8
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
PayPal kostar pengar.
Ja, för betalningsmottagaren, precis som när man betalar med kort.
Citera
2018-10-02, 11:11
  #9
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ja, för betalningsmottagaren, precis som när man betalar med kort.

Han menade väl att det kostar att köpa ett paypal konto för att utföra ett svart köp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback