Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-06, 10:54
  #1
Medlem
Hej,
Ska åka en månad till Bali i början på nästa år. Vi är två vuxna och två barn och har bara köpt flygresor så här lång. Tänkte att vi skulle boka några nätter när vi kommer fram för att sedan ta det lite som det kommer.

Nu skulle jag behöva lite tips på bra orter/hotell, inte allt för långt från denpasar airport. Vi reser med småbarn och vill återhämta oss några dagar efter resan. Lugnt och fint, hyfsad standard, nära strand och inte allt för dyrt vore toppen.

Tack på förhand
Citera
2018-09-06, 11:06
  #2
Medlem
Jag föreslår youtube, kolla där. Jag har många gånger bytt resmål eller hotell då jag har hittat recensioner på youtube, ifrån resenärer.
Citera
2018-09-06, 11:48
  #3
Medlem
Vi var där för 2 år sedan tillsammans med våra barn som då var 6 och 10, vi tyckte bäst om Gili Air, en av de tre Gili öarna. Påminde i många avseendenden om de få lugna öar som finns kvar i Thailand. Barnen gillade det väldigt mycket. Vissa delar av ön är långgrunda och lämpar sig för mindre barn, dock mycket koraller så badskor rekomenderas hela familjen. I samband med att vi lämnade den ön efter ca en vecka så tog vi båten till Amed som också var väldigt relaxed och lugnt. Vi vara bara där i några nätter och önskade i efterhand att vi varit där längre. Svarta stränder från lava, man bor granne med deras största heliga vulkan och mysiga restauranger på stranden.
Citera
2018-09-06, 14:08
  #4
Medlem
Var ett tag sen jag var där men kan rekommendera Seminyak, Ubud och Lembongan. Fina ställen!

Trevlig resa!
Citera
2018-09-24, 08:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Var ett tag sen jag var där men kan rekommendera Seminyak, Ubud och Lembongan. Fina ställen!

Trevlig resa!

Hela Bali förutom Kuta är grymt!

Dock om man är 18-23 kanske kuta tilltalar ändå
Citera
2018-09-30, 11:00
  #6
Medlem
Prisnivån på Bali

Har varit på Bali nu, åkt runt från Sanur till Denpasar, Lembongan och Nusa Dua. Efter att läst att det är så billigt på Bali och bra kan jag inte hålla med!
Tycker ön är fin och vad jag gillar men det är inte billigt någonstans!
Vist kan du äta en nyplockad grillad kyckling av en gubbe som kommer cyklandes kanske priset hålls nere.. men övervägandet av att bli matförgiftad -jag är inte lockad.. på vanliga restauranger i områdena ovan går en måltid lös på mellan 50-100k rupia (35-70kr), utan dricka, då tar man en bintang för 40-50k rupia.. sen kommer notan med allt som oftast en extra avgift på hela 20% av totalbeloppet. Ska påpeka att Nusa dua är än mycket dyrare, vanlig middag kostar mer än i Sverige. För er som tror ni ska leva billigt och gott i Bali tror ni fel, om ni inte tänkt leva på mat som serveras intil avloppmyningar från bostäder (luktar skit). Däremot är attraktioner och hyra moppe billigt!
__________________
Senast redigerad av Sun Ruler 2018-10-02 kl. 09:21. Anledning: Förtydligande av rubrik
Citera
2018-09-30, 11:33
  #7
Medlem
Bali ligger inte i Indien.

Ja, Bali är väl den dyraste ön i Indonesien (förutom möjligtvis någon exklusiv ö runt Västpapua). Det är en charterö, australiensarnas Kreta så att priset är högt är väl inget konstigt. Det blir så när turister trilskas med att hela tiden åka till samma ställen som alla andra.

Jag har inte varit där sen 2001 och då var Bali fortfarande någorlunda hett bland backpackers och det fanns billiga ställen att bo och äta på. Men troligtvis är det betydligt billigare om du tar dig till Java eller Lombok eller ännu längre österut. Skulle själv vilja resa runt i östra delen men med dåliga visumregler är det inte aktuellt än.

Besökte förövrigt Sumatra för ett år sen och priserna där hade också gått upp rejält sen 2001, speciellt i städerna utan turism - vilket såklart motsäger det jag skriver ovan - men i backpackerställena runt Lake Toba var det helt okej tror jag. Billiga ställen hittas således där det finns lite turism. Där det finns mycket eller ingen så blir det dyrare.
__________________
Senast redigerad av fujian 2018-09-30 kl. 11:37.
Citera
2018-09-30, 12:16
  #8
Medlem
Jo så blir det klart, men man ser fortfarande trådar på nätet från 2015 där det skrivs att man kan äta en måltid för 5kr eller en finare trerätters för en hundralapp. Men detta kanske är från de klassiska ”vagnarna” som luktar fiskrens.
Må vara kransen kanske men åker man iväg vill man ju äta någorlunda ”fint” och då kostar det, så även på Bali.
Skapade tråden för samtliga som tänker resa ditt. 2 veckor brände vi nog fickpengar på runt 10000sek 2pers. Då åktes det runt lite med speedboat etc och diverse inträden, 2 måltider om dagen. Frukost hade vi på våra hotell.
Citera
2018-09-30, 12:21
  #9
Medlem
Jo förresten vi blev erbjudna en trerätters på stranden (ett bord med vita lakan runt om etc), 3 rätters för 1.000.000 rupia nästan 700kr. Detta i Nusa dua. En jävla turistfälla om ni frågar mig.
Tog dessutom första bästa taxi från Sanur till Nusa dua, 300.000 rupia, ca 2 mil. Men då orkade vi inte snåla, ville bara komma fram till vårt andra hotell. Troligtvis blåste dom oss på 100 svenska kr.
Citera
2018-10-02, 18:15
  #10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangedif
Har varit på Bali nu, åkt runt från Sanur till Denpasar, Lembongan och Nusa Dua. Efter att läst att det är så billigt på Bali och bra kan jag inte hålla med!
Tycker ön är fin och vad jag gillar men det är inte billigt någonstans!
Vist kan du äta en nyplockad grillad kyckling av en gubbe som kommer cyklandes kanske priset hålls nere.. men övervägandet av att bli matförgiftad -jag är inte lockad.. på vanliga restauranger i områdena ovan går en måltid lös på mellan 50-100k rupia (35-70kr), utan dricka, då tar man en bintang för 40-50k rupia.. sen kommer notan med allt som oftast en extra avgift på hela 20% av totalbeloppet. Ska påpeka att Nusa dua är än mycket dyrare, vanlig middag kostar mer än i Sverige. För er som tror ni ska leva billigt och gott i Bali tror ni fel, om ni inte tänkt leva på mat som serveras intil avloppmyningar från bostäder (luktar skit). Däremot är attraktioner och hyra moppe billigt!
Ja storstädarna (på java) och Bali är dyrt, det får man räkna med. Du är en "bule" västerlänning och har råd betala det priset. Folk betalar också villigt, så inte konstigt priserna går upp, det är turist ställen. Snacka med en kille som sålde en god drink gjord "ginseng" han skulle stänga sitt ställe i Yogyakarta för flytta till Bali, för där kunde han tjäna dubbelt så mycket.
Är du ute på landet där inga västerlänningar finns, kan du få middagar(soppa) för drygt 10 000 rupiah inkl dricka (dragon fruit).
Citera
2018-12-19, 23:29
  #11
Medlem
Resa till Bali på obestämd tid. Billigt boende?

Jag och några kompisar tänkte åka till Bali på obestämd tid och behöver då boende(sovplats, toa, kök, wi-fi) för en längre tid, minst en månad per ställe vi bor på tänker jag. Var kan man hitta boende utöver hotellsajter? Kanske hyra i andrahand eller nåt liknande?
Andra tips uppskattas också!
Citera
2018-12-20, 00:51
  #12
Medlem
sebastian66s avatar
Sök via google hostelworld brukar vi använda.
Bra hostel till bra priser tillbackpacker.Jag brukade använda det när jag lallade runt i asien.
Billigt boende från 55:- och uppåt billigare går knappt att hitta.
Annars boka på något billigt skitställe sen hitta någon billig lägenhet på plats.
Hittar ni boende via nätet så är det oftast 2 mellanhänder emellan som ska tjäna lite med
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2974262

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback