2018-09-27, 20:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Akut innebär egentligen att du är på sjukhuset och operas så snart som möjligt. jämför det med att komma in akut. Du kommer in snabbast möjligt.

Altså, ordet akut säger inget om skadans allvarlighet. Bara att du inte kommer få en planlagd operation någon vecka senare.
Dummaste jag läst. Om man opereras akut, då är det akut. Annars skulle snubben fått vänta åtta timmar innan operation.
Är du medveten om hur du säger emot dig själv här, och framstår som en clown?
Citera
2018-09-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Dummaste jag läst. Om man opereras akut, då är det akut. Annars skulle snubben fått vänta åtta timmar innan operation.
Är du medveten om hur du säger emot dig själv här, och framstår som en clown?

Vad motsäger?

och vad vet du om hur snabbt operation påbörjades?

Ofta innebär rutinerna för akuta operationer att den läkaren som påkallar behovet av akut operation, ofta i skalan operation måste påbörjas inom 0,2,4,6,12 eller 24 timmar. Så det är tidsspannet.

EDIT: Bara för jag älskar källor. Här får du en från snabb googling:
https://alfresco.vgregion.se/alfresc...lse&guest=true
Citera
2018-09-27, 20:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det kan även betyda inlåsning på SIS hem, eller på HVB.
Förlåt, det är såklart ett fruktansvärt straff. Det är Playstation och skidresor till Sälen på sådana ställen. Om du inte visste det.
Citera
2018-09-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Förlåt, det är såklart ett fruktansvärt straff. Det är Playstation och skidresor till Sälen på sådana ställen. Om du inte visste det.

Ja säkert. För du har varit inlåst dygnet runt som på SiS?
Citera
2018-09-27, 20:55
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Vad motsäger?

och vad vet du om hur snabbt operation påbörjades?

Ofta innebär rutinerna för akuta operationer att den läkaren som påkallar behovet av akut operation, ofta i skalan operation måste påbörjas inom 0,2,4,6,12 eller 24 timmar. Så det är tidsspannet.

EDIT: Bara för jag älskar källor. Här får du en från snabb googling:
https://alfresco.vgregion.se/alfresc...lse&guest=true
Om Region Östergötland går ut med, i en bulletin, att patienten opererades akut så får vi förutsätta att detta skedde omgående.
Varken Svensson eller media är insatta i prioriteringar inom akutsjukvård, därför har man gett denna information.
Hade inte grabben behövt opereras direkt, inom 0 timmar, så hade bulletinen sett annorlunda ut. Punkt.
Dessutom citerar du Västergötlands rutiner, de ser garanterat olika ut från Östergötlands. Hur i helvete tänker du egentligen?
Citera
2018-09-27, 21:04
Medlem
Citat:
Om Region Östergötland går ut med, i en bulletin, att patienten opererades akut så får vi förutsätta att detta skedde omgående.
Varken Svensson eller media är insatta i prioriteringar inom akutsjukvård, därför har man gett denna information.
Hade inte grabben behövt opereras direkt, inom 0 timmar, så hade bulletinen sett annorlunda ut. Punkt.
Dessutom citerar du Västergötlands rutiner, de ser garanterat olika ut från Östergötlands. Hur i helvete tänker du egentligen?

Och du har bestämt dig redan. Jag har både varit inlagd och arbetat på akutavdelning. Så du är själv det som du kallar "svensson".

Akutsjukvård bygger i stort på samma rutiner och arbetssätt över hela landet, region Östergötland kanske använder annat systemet med p1 - p4 för prioriteringar. Men i stort bygger det på samma som västergfötland.

Frågan är vad du har för källor att komma med - förutom din helt tvistade egna logik i ditt egna huvud?
Citera
2018-09-27, 21:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Och du har bestämt dig redan. Jag har både varit inlagd och arbetat på akutavdelning. Så du är själv det som du kallar "svensson".
Vad duktig du är.

Citat:
Akutsjukvård bygger i stort på samma rutiner och arbetssätt över hela landet, region Östergötland kanske använder annat systemet med p1 - p4 för prioriteringar. Men i stort bygger det på samma som västergfötland.
Du som är så förtjust i källor, länka gärna.
Citat:
Frågan är vad du har för källor att komma med - förutom din helt tvistade egna logik i ditt egna huvud?
Sjukhusens prioriteringar och tidsrymder är inget som varken Svensson eller media är intresserade av. Att operera en patient akut inom sjukvården är inte samma sak som att gå ut i media om att denna har opererats akut.

Är du dum i huvudet eller skriver du bara för skrivandets skull, fattar du inte?
Citera
2018-09-27, 21:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja säkert. För du har varit inlåst dygnet runt som på SiS?
Jag hade kunnat ge dig exempel på personer som är dömda för grova våldsbrott, inklusive mord (eller inte är dömda, för de är för unga), som åkt på skidsemester för skattepengar.

Jag kan också tala om för dig att det finns Playstation även på sis-hem.
Citera
2018-09-27, 21:42
Medlem
Citat:
Jag hade kunnat ge dig exempel på personer som är dömda för grova våldsbrott, inklusive mord (eller inte är dömda, för de är för unga), som åkt på skidsemester för skattepengar.

Jag kan också tala om för dig att det finns Playstation även på sis-hem.

Ja, så även på många avdelningar på rättspsyk och en hel del anstalter.

Citat:
Vad duktig du är.

Du som är så förtjust i källor, länka gärna.

Sjukhusens prioriteringar och tidsrymder är inget som varken Svensson eller media är intresserade av. Att operera en patient akut inom sjukvården är inte samma sak som att gå ut i media om att denna har opererats akut.

Är du dum i huvudet eller skriver du bara för skrivandets skull, fattar du inte?
'
Så du menar att om sjukvården säger till media att någon har opererats akut - så menar de inte vad de säger? Utan internt i sjukvården har de säger de något annat än vad de sagt i media? SÅ ej akut i sjukvården blir därför akut i media? Hm...

Nejdu, du får länka. Jag har givit dig länkar.

Jag läser det du skriver, det jag säger är att du har FEL. du kan inte acceptera detta, och fortsätter tjafsa om det.

Så du men
Citera
2018-09-27, 21:50
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Kryssning i Västindien är väl standard för det västa buset? Vi betalar...
Citera
2018-09-27, 21:56
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

Vilket tjafs!

Ingen vet väl vad operationen gick ut på? Jag bröt armen rejält när jag var 15. Man bedömde att det behövdes en akut operation så jag blev sövd. "opererades akut". Men i själva verket hade jag turen att det inte fanns några allvarliga skador på nerver etc. så man lade det bara till rätta och gipsade, med kontroll via röntgen. Skalpellen var aldrig framme mig veterligen.

I detta fall kanske man såg en knivskada och bedömde att en akut operation behövdes. Men när man väl öppnade upp kanske det var väldigt lindriga skador eller att man inte öppnade upp alls men att personen låg nedsövd och röntgades på operationsbordet för att möjliggöra ett snabbt ingrepp vid behov. Gissar att man kallar det "opererades akut" bara man tar beslutet att akut söva och lägga personen på operationsbordet, även om det sen inte blev någon större operation utöver att stoppa blodflödet, dränera och kolla skadeläget.
Senast redigerad av Anonymare 2018-09-27 kl. 22:02.
Citera
2018-09-28, 19:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Så du menar att om sjukvården säger till media att någon har opererats akut - så menar de inte vad de säger?
Det jag menar är att sjukvården ger information som är enkel att tolka för allmänheten.

Citat:
Utan internt i sjukvården har de säger de något annat än vad de sagt i media? SÅ ej akut i sjukvården blir därför akut i media? Hm...
Vad som anses vara akut ”på riktigt” i sjukvården varierar från fall till fall.
Tror snarare tvärtom här, det som anses akut ”på riktigt” kommuniceras som akut till media.

Citat:
Nejdu, du får länka. Jag har givit dig länkar.
Hela du är som en länk.

Citat:
Jag läser det du skriver, det jag säger är att du har FEL. du kan inte acceptera detta, och fortsätter tjafsa om det.

Så du men
Du läser vad jag skriver, men har du förstått vad jag skrivit?
Du får gråta hur mycket du vill om vem som har rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in