Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 08:15
  #61
Medlem
Larasofts avatar
Jag gillar serien. RG som psykiskt sjuk polis (brukar annars vara alkoholiserade) och hans osannolika medarbetare. Man får också en inblick i vilken uppförsbacke det var att slå hål på Quick-domarna. Jag uppskattar RGs tvångsmässighet och att kylan från naturen men också korruption tränger igenom.
__________________
Senast redigerad av Larasoft 2018-09-21 kl. 08:34.
Citera
2018-09-22, 16:08
  #62
Medlem
fernebos avatar
Extremt usel serie. Polisbuskis med patetiska karikatyrer till karaktärer som dessutom tar sig själv på allvar kan aldrig bli bra. Plågade mig igenom två avsnitt och jag har faktiskt absolut inget positivt alls att säga mer än att det kanske hade kunnat gå att göra nåt bättre av Leif GW Perssons idé.

Hur den här dyngan kunde få en del bra recensioner är lika märkligt som att sossarna kunde få 28,5% i valet.

0/5
__________________
Senast redigerad av fernebo 2018-09-22 kl. 16:10.
Citera
2018-09-26, 04:18
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JT63
Någon mer än jag som tycker att Gustafsson ser mer sur ut än vad som behövs hela tiden?

Han ser inte alls sur ut. Han ser däremot ut som en som tänker & grubblar mycket, vilket är förenligt med karaktären. Men du är väl en sån där idiot som tror att folk måste gå runt med ett Joker leende hela dagarna, annars är de sura. Med den logiken borde du gå till plastikkirurgen & låta sy fast dina mungipor vid öronen. Annars är du sur.
Citera
2018-09-26, 11:17
  #64
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Extremt usel serie. Polisbuskis med patetiska karikatyrer till karaktärer som dessutom tar sig själv på allvar kan aldrig bli bra. Plågade mig igenom två avsnitt och jag har faktiskt absolut inget positivt alls att säga mer än att det kanske hade kunnat gå att göra nåt bättre av Leif GW Perssons idé.

Hur den här dyngan kunde få en del bra recensioner är lika märkligt som att sossarna kunde få 28,5% i valet.

0/5

Har nu sett 6 avsnitt och den är genomgående usel. Den hade passat som Polisskolan 9. Ingen av polisprofilerna verkar seriös. Kan förstå att det finns rötägg inom polisen, men här försöker GW verkligen förakta polisyrket. Riktig skitserie. Den enda som verkar okey är hon som ' inte är polis som arbetar med administrativa sysslor'.
Citera
2018-09-26, 21:21
  #65
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Extremt usel serie. Polisbuskis med patetiska karikatyrer till karaktärer som dessutom tar sig själv på allvar kan aldrig bli bra.

Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Ingen av polisprofilerna verkar seriös. Kan förstå att det finns rötägg inom polisen, men här försöker GW verkligen förakta polisyrket.

Han vill väl visa att man måste kämpa för att få fram sanningen, genom en liten osannolik grupp människor. Som är mänskliga.



Vem ska han föreställa (i verkligheten)?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...fqn6yVi2qdjxEA
__________________
Senast redigerad av swimmingpool 2018-09-26 kl. 21:24.
Citera
2018-09-26, 22:21
  #66
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vem ska han föreställa (i verkligheten)?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...fqn6yVi2qdjxEA

Gubb-Jan Stigson skulle jag gissa
Citera
2018-09-27, 20:01
  #67
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Gubb-Jan Stigson skulle jag gissa
Men han var väl advokat i fallen? Eller åklagare? En journalist hänger väl inte där i maktens korridorer?
Citera
2018-09-27, 20:59
  #68
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Men han var väl advokat i fallen? Eller åklagare? En journalist hänger väl inte där i maktens korridorer?

Kanske ska vara Claes Borgström då? Eller så har de ändrat yrke för historiens skull.
Citera
2018-09-27, 22:11
  #69
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Kanske ska vara Claes Borgström då? Eller så har de ändrat yrke för historiens skull.
Jag tänkte också det, men är han verkligen så aggressiv... På vilket sätt var ha inblandad i Quickfallet?
Citera
2018-09-27, 22:27
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Kanske ska vara Claes Borgström då? Eller så har de ändrat yrke för historiens skull.

De har väl "ändrat" en väldans massa jämfört med Quick-historien, som denna serie bara är löst baserad på.

Om jag ska ge något eget omdöme om serien så tycker jag att skådespelarinsatserna är klart bättre än vad som är normalt i svenska krimserier. Sedan känns ju den där lantmätargubben väääldigt "Standard-Beck"(post Sjöwall-Wahlöö) som gärningsman. Hela svenska krimgenren har en sjuk överrepresentation av asociala kufar som mördar småflickor.
Citera
2018-09-27, 22:28
  #71
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag tänkte också det, men är han verkligen så aggressiv... På vilket sätt var ha inblandad i Quickfallet?

Jag tror inte du ska se det här som en exakt adaption av Quickfallet - exempelvis så är ju Björn Stenius delvis baserad på Göran Lambertz, som inte hade något med de ursprungliga Quickdomarna att göra utan kom in först när han som JK utredde Quick-domarna. Så karaktärerna i serien är nog en sammanblandning mellan flera verkliga personer och rena påhitt
Citera
2018-09-27, 23:52
  #72
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Jag tror inte du ska se det här som en exakt adaption av Quickfallet - exempelvis så är ju Björn Stenius delvis baserad på Göran Lambertz, som inte hade något med de ursprungliga Quickdomarna att göra utan kom in först när han som JK utredde Quick-domarna. Så karaktärerna i serien är nog en sammanblandning mellan flera verkliga personer och rena påhitt
Jo så är det ju, och det kanske är mer så än jag fattat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback