Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-23, 12:58
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Jag har googlat kollat olika sidor men är inte helt klar vad man får göra.

1.Upp till 48v ( kanske mer) finns inga regler?

2.a Får jag som privatperson byta ut ett eluttag/ lampknapp fastän det inte är exakt samma märke modell?
B.) får man byta switch mot dimmer?

3. Får jag som privatperson köpa en lampasockel e27, sätta på sladd och bygga en lampa av det? Får jag ha flera socklar och sätta ihop det.
B) får jag bygga mera avancerade saker som en rörförsärkare?
C) får jag sälja lampan / förstärlaren på en julmarknad?

4. Får köpa 400v motor, handske och kabel och bygga något ifrån detta tex en slipmaskin?

5. Får man bygga saker som som innehåller högre spänning än 400v tex en mikrovågsugn?


Jag anser mig själv ha goda kunskaper om 230v
Citera
2018-09-23, 13:50
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har googlat kollat olika sidor men är inte helt klar vad man får göra.

1.Upp till 48v ( kanske mer) finns inga regler?

2.a Får jag som privatperson byta ut ett eluttag/ lampknapp fastän det inte är exakt samma märke modell?
B.) får man byta switch mot dimmer?

3. Får jag som privatperson köpa en lampasockel e27, sätta på sladd och bygga en lampa av det? Får jag ha flera socklar och sätta ihop det.
B) får jag bygga mera avancerade saker som en rörförsärkare?
C) får jag sälja lampan / förstärlaren på en julmarknad?

4. Får köpa 400v motor, handske och kabel och bygga något ifrån detta tex en slipmaskin?

5. Får man bygga saker som som innehåller högre spänning än 400v tex en mikrovågsugn?


Jag anser mig själv ha goda kunskaper om 230v

1. Korrekt. Inte installationmässigt. Upp t.o.m. 50V.
2a. Fabrikat spelar ingen roll, men du får inte byta ojordat till jordat, lamputtag till vägguttag, trppomkastare till kronomkopplare etc.
2b. NEJ!
3a. https://www.elsakerhetsverket.se/pri...for-eget-bruk/
3b. Det har ju inte med installation och behörighet att göra. Du lär ju inte bygga spänningsaggregatet själv.
3c. Se länk ovan. Den måste CE-märkas först.
4. Du ska alltså bygga du en anordning? Läs mer om detta här: http://www.fluxio.se/forum/6/20638.html
5. Har heller inget med behörighet att göra. Se länken igen specifikt avseende brandrisk.


Läs gärna den här:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-...kerhetspocket/
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-09-23 kl. 13:57. Anledning: En till länk.
Citera
2018-09-23, 13:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har googlat kollat olika sidor men är inte helt klar vad man får göra.

1.Upp till 48v ( kanske mer) finns inga regler?

2.a Får jag som privatperson byta ut ett eluttag/ lampknapp fastän det inte är exakt samma märke modell?
B.) får man byta switch mot dimmer?

3. Får jag som privatperson köpa en lampasockel e27, sätta på sladd och bygga en lampa av det? Får jag ha flera socklar och sätta ihop det.
B) får jag bygga mera avancerade saker som en rörförsärkare?
C) får jag sälja lampan / förstärlaren på en julmarknad?

4. Får köpa 400v motor, handske och kabel och bygga något ifrån detta tex en slipmaskin?

5. Får man bygga saker som som innehåller högre spänning än 400v tex en mikrovågsugn?


Jag anser mig själv ha goda kunskaper om 230v

Vad jag vet får man byta ut ett uttag och har inte sett något om att det måste va exakt samma modell. Däremot måste det va samma typ - man får ju inte t ex byta ett ojordat mot ett jordat eller tvärtom eller t ex byta ut ett lamputtag mot ett vanligt. Jag tror också om jag inte minns fel att man får byta ut en brytare mot en ny brytare - men ska man sätta in dimmer blir det behörighetskrävande
Sen som jag skrivit i en annan tråd. Det är sjukt mycket förmynderi när det gäller sånt här.

Vet man hur man ska göra är det bara köra på. Risken att torska på det är väldigt liten. Vid nybyggnation kan det ju dock va bra att anlita elektriker - så man får papper på att det varit en godkänd firma där och gjort elinstallationen. Men ändringar och utbyggnad av en befintlig anläggning är sällan något problem.

Vad jag vet så är ju faktiskt reglerna över lag generösare när det gäller saker man gör utanför dom fasta installationerna.
En vanlig lamphållare med E27-sockel är såklart tillåtet. Vet dock inte vad som gäller angående försäljning - lär ju inte va nåt problem annat än att man själv får en del ansvar på sig då att den fungerar och är säker att använda. Man ska ju dock va riktigt kass om man misslyckas med att sätta ihop en sån enkel grej.
En förstärkare kan ju knappast vara olaglig att bygga. Koppla in en 3-fasmotor är väl lite mer tveksamt. Men finns inga direkta restriktioner vad jag vet, så länge den kopplas in i ett uttag installerat av godkänd elektriker.

Däremot om man som mig t ex byggt en högtemperaturugn som kan komma upp i 1300°C för experiment, metallgjutning mm i vardagsrummet, induktionsvärmare mm, så kan dom ju tjafsa om annat som inte är direkt relaterat till elen - som t ex brandrisk. Särskilt om man som mig bor i hyreslägenhet. Om man skulle ha en gasoldriven ugn, så skulle den nog va ännu olagligare i det fallet.

Högspänning kan nog va samma sak. Även om man inte bryter mot några föreskrifter vad gäller elen är det nog inte så populärt hos diverse myndigheter. Men som sagt risken att åka dit, när man sitter hemma och leker är ju minimal.
En klassiker som nog många av oss som gillar experimentera med el gjort är att ta transformatorn från en gammal microvågsugn och dra ljusbågar. Man brukar få ut ca 2000 V från den - sen kan man steppa upp det till ännu mer relativt enkelt med t ex några kondensatorer och lite dioder.
Citera
2018-09-23, 19:02
  #4
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
1. Korrekt. Inte installationmässigt. Upp t.o.m. 50V.
2a. Fabrikat spelar ingen roll, men du får inte byta ojordat till jordat, lamputtag till vägguttag, trppomkastare till kronomkopplare etc.
2b. NEJ!
3a. https://www.elsakerhetsverket.se/pri...for-eget-bruk/
3b. Det har ju inte med installation och behörighet att göra. Du lär ju inte bygga spänningsaggregatet själv.
3c. Se länk ovan. Den måste CE-märkas först.
4. Du ska alltså bygga du en anordning? Läs mer om detta här: http://www.fluxio.se/forum/6/20638.html
5. Har heller inget med behörighet att göra. Se länken igen specifikt avseende brandrisk.


Läs gärna den här:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-...kerhetspocket/


Tack för bra svar!

3B, det skulle innebära att jag bygger allat själv alltså köper transformator men likriktning och annat bygger jag själv. Får jag ansluta den till elnätet och vad händer om det är något fel gäller hemförsäkringen om det börjar brinna?


4. Läste på länken men detta var vid installation? Jag tänkte mer om jag får bygga ett hobbyprojekt som jag kopplar in hemma fastän det har 400v alltså är det någon skillnad om den drivs med 3fas 400v eller 230v?

5. Var mer nyfiken om det gäller andra regler om det transformeras upp till högspänning ifrån 230v
Citera
2018-09-25, 20:45
  #5
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
3B, det skulle innebära att jag bygger allat själv alltså köper transformator men likriktning och annat bygger jag själv. Får jag ansluta den till elnätet och vad händer om det är något fel gäller hemförsäkringen om det börjar brinna?

Att tillverka egna apparater eller anordningar är inte förbjudet för en lekman. Däremot kan du med all säkerhet ställas till svars för eventuella skador på person eller egendom som skulle kunna uppstå.


4. Läste på länken men detta var vid installation? Jag tänkte mer om jag får bygga ett hobbyprojekt som jag kopplar in hemma fastän det har 400v alltså är det någon skillnad om den drivs med 3fas 400v eller 230v?

Nej

5. Var mer nyfiken om det gäller andra regler om det transformeras upp till högspänning ifrån 230v

Återigen, reglerna gäller vid installationer i ELANLÄGGNINGAR, inte anordningar. Skall du däremot fast ansluta sagda anordning till elnätet (alltså där inkoppling krävs) så är det ett behörighetskrävande arbete.

Kan du ansluta din pryl via stickpropp eller liknande anslutningsdon är det alltså okay. Annars inte.
Citera
2018-09-26, 20:45
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Tack för bra svar!

3B, det skulle innebära att jag bygger allat själv alltså köper transformator men likriktning och annat bygger jag själv. Får jag ansluta den till elnätet och vad händer om det är något fel gäller hemförsäkringen om det börjar brinna?


4. Läste på länken men detta var vid installation? Jag tänkte mer om jag får bygga ett hobbyprojekt som jag kopplar in hemma fastän det har 400v alltså är det någon skillnad om den drivs med 3fas 400v eller 230v?

5. Var mer nyfiken om det gäller andra regler om det transformeras upp till högspänning ifrån 230v

Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
3B, det skulle innebära att jag bygger allat själv alltså köper transformator men likriktning och annat bygger jag själv. Får jag ansluta den till elnätet och vad händer om det är något fel gäller hemförsäkringen om det börjar brinna?

Att tillverka egna apparater eller anordningar är inte förbjudet för en lekman. Däremot kan du med all säkerhet ställas till svars för eventuella skador på person eller egendom som skulle kunna uppstå.


4. Läste på länken men detta var vid installation? Jag tänkte mer om jag får bygga ett hobbyprojekt som jag kopplar in hemma fastän det har 400v alltså är det någon skillnad om den drivs med 3fas 400v eller 230v?

Nej

5. Var mer nyfiken om det gäller andra regler om det transformeras upp till högspänning ifrån 230v

Återigen, reglerna gäller vid installationer i ELANLÄGGNINGAR, inte anordningar. Skall du däremot fast ansluta sagda anordning till elnätet (alltså där inkoppling krävs) så är det ett behörighetskrävande arbete.

Kan du ansluta din pryl via stickpropp eller liknande anslutningsdon är det alltså okay. Annars inte.

Bra svar TWKUA (som vanligt), innan jag hann komma in och förtydliga.

En sak till där. Inte nog med att man kan ställas till svars för skador som uppstår på person och egendom, man kan även ställas till svars för den skit man skickar uppströms till det elnät man ansluter sin anordnjng till om man inte t.ex. filtrerat bort transienter o.d.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback