Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 10:28
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Antagligen eftersom den vanliga konan har dragkrok.
Det kan också vara ett rent "lagligt" problem genom att elbilen ju är mycket tyngre och skulle då tllåtas ha ett tungt släp vilket den inte klarar mekaniskt. Det lär finnas hållare för cykel till den som tyder på det.
Tillåtna bruttovikten på ett släp bestäms av tillverkaren, styrs inte av vikten.
Problemet påstås vara överhettning av batterier vid dragning av släp.
Citera
2018-09-21, 22:50
  #434
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tillåtna bruttovikten på ett släp bestäms av tillverkaren, styrs inte av vikten.
Problemet påstås vara överhettning av batterier vid dragning av släp.

Påståendet stämmer inte då Tesla MX har dragkrok men inte MS och båda har mycket bra tempkontroll. Jaguar och Mercedes kan ha dragkrok.

Jag tror det har med olika kulturer att göra. Drag är ovanligt i t.ex USA och Asien.
Citera
2018-09-21, 22:56
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Påståendet stämmer inte då Tesla MX har dragkrok men inte MS och båda har mycket bra tempkontroll. Jaguar och Mercedes kan ha dragkrok.

Jag tror det har med olika kulturer att göra. Drag är ovanligt i t.ex USA och Asien.
Det pågår enligt någon tidning tester med M S och kula, så kanske på gång snart.
Det är tyvärr inte möjlighet till drag på fler europeiska elbilar än de som nämnts, varken tyska eller franska dylika får vara dragbilar i dagsläget (om nu möjligt med Mercedes, så den då undantagen).
Har inte sett någon statistik på hur vanligt det är med kula i olika länder, men misstänker att det i Sverige är vanligare än i många andra länder, gissningsvis sitter det på 75% av bilparken inom fem år från de sålts nya (monteras ju ofta i efterhand, även om fabrikskulor börjat bli vanligare.
Citera
2018-09-21, 23:24
  #436
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det pågår enligt någon tidning tester med M S och kula, så kanske på gång snart.
Det är tyvärr inte möjlighet till drag på fler europeiska elbilar än de som nämnts, varken tyska eller franska dylika får vara dragbilar i dagsläget (om nu möjligt med Mercedes, så den då undantagen).
Har inte sett någon statistik på hur vanligt det är med kula i olika länder, men misstänker att det i Sverige är vanligare än i många andra länder, gissningsvis sitter det på 75% av bilparken inom fem år från de sålts nya (monteras ju ofta i efterhand, även om fabrikskulor börjat bli vanligare.

75%!!!!!
- inte en chans.

Lokalt kan de kanske vara så, i vissa kommuner på landsbygden.

Men annars är dragkrok rätt sällsynt skulle jag säga.
Avtagbart/infällbart drag är svindyrt, det är inte många som beställer det när de köper ny bil.
Och de gamla traditionella fasta dragen ser man nästan bara på gamla bilar nuförtiden.

Nej, max 10% har drag idag, skulle jag tro.
Citera
2018-09-21, 23:43
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
75%!!!!!
- inte en chans.

Lokalt kan de kanske vara så, i vissa kommuner på landsbygden.

Men annars är dragkrok rätt sällsynt skulle jag säga.
Avtagbart/infällbart drag är svindyrt, det är inte många som beställer det när de köper ny bil.
Och de gamla traditionella fasta dragen ser man nästan bara på gamla bilar nuförtiden.

Nej, max 10% har drag idag, skulle jag tro.
Finns knappast någon uppgift om andelen dragförsedda bilar vi har i landet, men kika på en större parkering, de flesta har kula, sedan kan tillkomma en del där det inte går att se om den finns installerad.
Kan mycket väl skilja geografiskt, bor i Umeå för egen del, inte direkt landsbygd alltså.

Med endast 10% skulle marknaden för släpvagnar vara liten, gäller även uthyrning av dylika, finns åtskilliga vid flertalet bensinstationer att hyra.
Citera
2018-09-22, 00:04
  #438
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns knappast någon uppgift om andelen dragförsedda bilar vi har i landet, men kika på en större parkering, de flesta har kula, sedan kan tillkomma en del där det inte går att se om den finns installerad.
Kan mycket väl skilja geografiskt, bor i Umeå för egen del, inte direkt landsbygd alltså.

Med endast 10% skulle marknaden för släpvagnar vara liten, gäller även uthyrning av dylika, finns åtskilliga vid flertalet bensinstationer att hyra.

Jag bor i södra skåne.
I Malmö är det tex sällsynt med dragkrok.
Jag skulle säga 5% i Malmö och kanske 15% i övriga skåne.
Citera
2018-09-22, 00:11
  #439
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det pågår enligt någon tidning tester med M S och kula, så kanske på gång snart.
Det är tyvärr inte möjlighet till drag på fler europeiska elbilar än de som nämnts, varken tyska eller franska dylika får vara dragbilar i dagsläget (om nu möjligt med Mercedes, så den då undantagen).
Har inte sett någon statistik på hur vanligt det är med kula i olika länder, men misstänker att det i Sverige är vanligare än i många andra länder, gissningsvis sitter det på 75% av bilparken inom fem år från de sålts nya (monteras ju ofta i efterhand, även om fabrikskulor börjat bli vanligare.

Mercedes EQC får drag och även Nya Audi E-TRON.
Troligtvis också nya VW ID-modellerna (NEO mfl) som kommer 2019/2020.

För övrigt kan man montera drag på Renault ZOE i Tyskland, - ombesikting krävs för att få det godkänt och lagligt, samt att man bara får hänga cyklar och sånt på draget, man får alltså inte dra släp!
Citera
2018-09-22, 00:17
  #440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Mercedes EQC får drag och även Nya Audi E-TRON.
Troligtvis också nya VW ID-modellerna (NEO mfl) som kommer 2019/2020.

För övrigt kan man montera drag på Renault ZOE i Tyskland, - ombesikting krävs för att få det godkänt och lagligt, samt att man bara får hänga cyklar och sånt på draget, man får alltså inte dra släp!
Ok, kommer fler bilar som går att ha som "lokomotiv" alltså.

Här står det för övrigt släpvagnar på de flesta villagårdar, därmed garanterat någon av bilarna där har kula. Har ägt släp själv sedan mitten av 80-talet, bara någon enstaka bil som jag varit tvungen att montera det på (givetvis på bilar som köpts nya), övriga har haft det.
Citera
2018-09-25, 09:21
  #441
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De tre första är för dyra för vanligt folk, 900.000 - 1 miljon är löjliga priser, då hade jag hellre köpt en S klass för dom pengarna!

DS?
De flesta vet inte ens vad DS är för något, vem fan köper en DS?
- och dessutom som elbil???
Nej det lär bli en lika udda fågel som de nuvarnade DS-bilarna.

Nej, svaret på frågan har du här: VW kommer revolutionera elbilmarknaden med flera "folk-elbilar" med start 2019/2020, "electric for all" lyder denna slogan - vilket enligt VW-chefen betyder att vi ska se tillbaks på folkvagnen och vad den betytt för miljoner människor.
De nya elbilarna blir också en heltysk konstruktion, utveckling, montering, elmotoerer batterier, allt tillverkas Zwickau, Dresden, Braunschweig, Wolfsburg, Kassel, Hannover: https://www.motor-talk.de/news/bezah...-t6445349.html

"Electric for all" betyder tydligen $30000
https://electrek.co/2018/09/24/vw-ne...-price-report/
Citera
2018-09-25, 09:28
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Att köpa en Tesla Model S som börjar på runda slängar 600-700tkr är för de flesta otänkbart. Inte heller kommer denna attrahera tjänstebilsmarknaden heller, då priset är för högt. Klara fördelen med Model S är att räckvidden är bra, 30-50mil för att förenkla det hela. Prestandan är på toppmodellerna galen.

Tittar man på övriga elbilar för personbruk är de antingen rymdskepp, skitsmå eller har taskig räckvidd. Nu tänker jag på modeller som Renault Zoe, Nissan Leaf eller BMW i3. Enda bilen som som sticker ut här är VW e-Golf som nästan ser ut som en "vanlig" fosildriven bil. Dock är bilen för liten för mångas behov, om bilen funnits i kombiutförande och större batterier (med bättre räckvidd) hade den varit mer mångsidig.

Skulle inte marknaden för elbilar bli total annorlunda om de inte ser ut som rymdskepp, inte är jättesmå och i kommer i kombiutförande , 25-30mils räckvidd runt 300-400tkr?
Läste i ny teknik att VW kommer med elbilar från 250 000 kr med den räckvidden du efterfrågar inom 2 år.
Citera
2018-09-25, 22:06
  #443
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Läste i ny teknik att VW kommer med elbilar från 250 000 kr med den räckvidden du efterfrågar inom 2 år.

Det är många som talar om det, men det verkar vara lättare att snacka än att faktiskt leverera bilar. Närmast till hands just nu, bland "budget long range" är Kia e-Niro eller Hyundai Kona Electric. Tesla Model 3 Performance lär ta tid innan den landar i Sverige, och när den gör det så är det till de som bokade dag 1.

Tillverkningen av LG Chem verkar vara en stor bromskloss, då flera tillverkare tar sina batterier därifrån. Northvolt mfl lär inte producera batterier än på ett tag.
Citera
2018-09-27, 09:23
  #444
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag bor i södra skåne.
I Malmö är det tex sällsynt med dragkrok.
Jag skulle säga 5% i Malmö och kanske 15% i övriga skåne.


7 minuter in i videon snackar två amerikaner, far och son, om trailers i Danmark och Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=lwqkdDeJepk

Innan dess om trafikmiljön i köpenhamn.


Normalt håller de till här:
https://www.youtube.com/channel/UCMF...Nu_59L0pHcR0OA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback