Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 00:54
  #27433
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men här avses ju att åldersbestämma individen som DNA kommer från.

Och jag (iaf) snackar om att åldersbestämma DNA.
Det vill säga det DNA som finns på brottsoffret som ska användas för att jmf med en känd mgm.

Om man kunde tidsbestämma DNA från en brottsplats och kunde se att detta DNA är nyligen avsatt (dvs färskt), då skulle mgm inte kunna hävda att vi sågs ju för en månad sedan och det kommer från då...

Men båda teknikerna är under utveckling och snart kommer man att kunna få fram väldigt mycket mer än man kan få idag. T ex bra fantombilder.

Men det som behövs i nuläget är ett DNA som är avsatt på ett ställe som inte borde sitta där om mgm träffat henne igår eller i förrgår eller för tre veckor sedan.

Hoppas LW duschade efter joggingturen och kläderna tog hon direkt ur torktumlaren...

Jag måste ha kisat vid första genomläsningen (eller så håller fb på att göra mig beroende av mikroskop) och såg inte den vackra hänvisningen här till min lilla snilleblixt, som du berömde även i särskilt inlägg. Bockar. Om du inte driver med mig med ngn kollegial insider-sidoblinkning som undgår en stackars lekman på professionalitetens vidder.

Till skillnad från somt patrask (ursäkta) och kanske en och annan åldring som brukar hamna i dessa spalters ömma händer så kan man nog tänka sig att LW tvättade både sig och sina kläder med någon regelbundenhet. Och bytte underkläder oftare än sin initialnamne L(G)W i alla fall. Ytterplagg och koftor är ju en annan femma.

I fallet Gyllensvan fick forensikerna mitt i allt elände kanske ändå glädja sig åt att de slapp förlita sig på en tidsbestämning av DNA på GM:s tischa, som säkert aldrig tvättades. Åtminstone inte den jag såg. Det skulle väl gjort forensikerna ungefär lika lyckliga som en sökning efter konklusivt dna på fimpar i och kring en större tysk järnvägsstation.
Citera
2018-09-21, 01:08
  #27434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Förvisso riktigt. Likväl vore det märkligt för mig att bete mig så. Det kom väl ngn helg där sen, pingst eller khf. Annars borde det ju varit skoldagar.

Besked om hejdad inresa kom snabbt som jag minns det. London med ngn eftersläpning. Och sista biten är grumligt för mig.

Mmm... jag kanske är helt lost i geografin igen ... Suck!

VAR befann dom sig i Sverige efter London?
NÄR kom dom till Örebro?
Citera
2018-09-21, 01:23
  #27435
Medlem
gloriouslifes avatar
Ett tidigt inlägg om DFT:

2018-05-20, 09:24
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Man borde nog kolla upp..om det finns någon koppling till dubbelmordet i Linköping...bilden på gärningsman profilen är lik en i Lenas närhet
Citera
2018-09-21, 02:34
  #27436
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man kollar bilderna här måste man väl kunna få fram vittnets troliga position.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Villorna ligger ju en bit in från gatan och man borde inte kunna höra röster vid normal samtalsnivå från gatan på det avståndet. Någon bostad nära planket och nära gatan måste det ju vara.

Edit:
Byalagsgatan 3 och Rättarevägen 13 verkar ju mest troligt. Men om polisen verkligen fått dessa uppgifter att hon bor nära FP och hört röster så borde de ju ha kunnat knacka på för länge sedan. Dessutom har ett förnamn att gå på.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tänkbart just där Byalagsgatan möter Rättarevägen, en bit in åt höger sett från LWs håll.

Som jag skissat i min hypotes då jag inbillat mig att diskussionen blev hög där. Den hörntomten verkar skyddad av väldigt mycket träd mot Rättarevägen men huset är närmare vägen vid slutet av Byalagsgatan. Hur som verkar det nära FP.

Polisen kan ha sökt de boende flera ggr utan att få kontakt. Bortresta?

Märkligt att de i villan närmast planket inte hört något skrik men en på andra sidan motorvägen har hört. Om den där tanten hört någon samtala vid den tidpunkten så borde ju samma tant hört skriket om hon bor i närheten av FP. Planket dämpar ju en del men inte så mycket.

Jag tror det vittnet inte finns eller att det är någon form av missuppfattning av vad tanten menat med "närheten". Alternativt var det inget skrik.
Citera
2018-09-21, 02:52
  #27437
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mmm... jag kanske är helt lost i geografin igen ... Suck!

VAR befann dom sig i Sverige efter London?
NÄR kom dom till Örebro?

2018-05-29, 06:41
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
SD och HD är hemma i Sverige sen en tid tillbaka. Sågs på SDs adresss i fredags. Åkte i en bil som är reggad på en hyrbilsfirma.
Citera
2018-09-21, 02:54
  #27438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märkligt att de i villan närmast planket inte hört något skrik men en på andra sidan motorvägen har hört. Om den där tanten hört någon samtala vid den tidpunkten så borde ju samma tant hört skriket om hon bor i närheten av FP. Planket dämpar ju en del men inte så mycket.

Jag tror det vittnet inte finns eller att det är någon form av missuppfattning av vad tanten menat med "närheten". Alternativt var det inget skrik.

Skriket finns. Det är ett Bullerplank och denna dam har inga fönster åt det hållet, samt var Lena bakom planket.
Citera
2018-09-21, 02:57
  #27439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
2018-05-29, 06:41

OK. Stort Tack!
Citera
2018-09-21, 03:02
  #27440
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mmm... jag kanske är helt lost i geografin igen ... Suck!

VAR befann dom sig i Sverige efter London?
NÄR kom dom till Örebro?

24 May 18 är SDs och HDs första cach efter mordet.
Då var de i Örebro.

https://www.geocaching.com/seek/log....6-ea6303a8d1e9

https://www.geocaching.com/seek/log....c-44ac483af0ca

Jag hittar inga cacher från London...
__________________
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-21 kl. 03:13.
Citera
2018-09-21, 03:10
  #27441
Medlem
gloriouslifes avatar
2018-05-19, 02:50
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
polisen som frågat boende i Hjärsta har frågat både om S men också om H.

HD har tydligen varit intressant hela tiden.
__________________
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-21 kl. 03:32.
Citera
2018-09-21, 04:29
  #27442
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skriket finns. Det är ett Bullerplank och denna dam har inga fönster åt det hållet, samt var Lena bakom planket.

Så du vet var tanten bor fast polisen inte ens hittat henne? Hon är väl fotfarande efterlyst men har inte hört av sig. En orsak kan ju vara att hon aldrig funnits.

Jag skriver ju att planket kan ha dämpat men det är ju stor skillnad på avstånd över till andra sidan av motorvägen.
Vi vet ju inte ens avstånd för tant eller skrikvittnet.

Om tanten säger att hon bor där de hittat LW så kanske hon menar Nya Hjärsta och inte just nära planket. Då kunde ju hon ha sagt vilken gata hon bor på istället.
Citera
2018-09-21, 04:32
  #27443
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Så hur tänkte denna moder när hon åkte iväg på usa resan med SD som varit på förhör och LW försvunnen?
Knappast på sina barn iaf! För de var ju hemma.
Vad tänkte HD när LW hittats död? Satt hon i en sommarstuga eller i London och filade på sina historier med SD?
Väkdigt märkligt agerande... jag utesluter inte att hon är direkt inblandad.
Och jo, HD måste vara både naiv och korkad som inte upptäckte att SD var otrogen länge och väl. Bilderna och texterna när SD och LW är ute tillsammans är ju faktiskt nästan klarspråk på ett förhållande

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
2018-05-19, 02:50


HD har tydligen varit intressant hela tiden.

Är det långsökt att tänka att SD och HD trots allt kan ha haft ett slags variant av öppet förhållande och på något underligt vis uppskattat kryddan i sexlivet av en tredje part, LW, fram till att något skar sig varpå LW måste bort? Kanske ifall SD började få riktiga känslor för LW vilket inte HD uppskattade som däremot inte hade något emot att han hade sex med henne? Skulle kunna förklara att hon annars citat "måste vara både naiv och korkad"? I ett sådant fall kanske man kan få ihop både otroheten, HD som inte reagerade under alla åren förrän mot slutet, paret Ds sammansvetsade agerande nu då det inte finns något agg dem emellan såsom vi utifrån kan bedöma det angående långvarig otrohet, utan bara koncentrerat kring något som hände mot slutet och som HD då kan förlåta SD för bara LW är borta? Ber om ursäkt på förhand för långsökta nattsuddsspekulationer.
Citera
2018-09-21, 04:40
  #27444
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ponera att HD i vintras fick reda på deras relation och gick i taket. SD svarar med att det var en engångsföreteelse, men att HD via ryktesvägen hört om flera.

Om hon är seg eller disträ låter vi vara osagt, men inte komma på att maken har kuckeliku på annat håll i åratal talar för en väldigt naiv människa.

Hursom löser sig inte problemet och HD tar ut skilsmässa och söker ny bostad. Sådan målmedvetenhet har han inte sett hos henne innan. SD får panik över att snart stå ensam och tar upp kontakten med LW igen, kanske t o m säger att det är han som ansökt om skilsmässan. Han kan plötsligt inte leva utan LW, påstår han. LW som levt på hoppet i berg-och dalbanerelationen köper historien rakt av, men hon får inget berätta. Äntligen!
Nu börjar HD undra varför han inte längre bönar och ber om att få komma tillbaka och börjar höra av sig. SD vet nu inte vilket ben han ska stå på och ljuger både för sig själv och andra. I sin hybris övertalar han HD om USA-resan de alltid önskat göra, men inte blivit av. HD blir överlycklig.

LW tycker det har blivit väldigt tyst från hans håll och undrar var han är och plötsligt är han där också.
Han är så bekräftad av båda och njuter till fullo.

Så får LW reda på USA-resan som ska göras med exfrun och blir helt ställd. Hon jagar SD med alla stående medel och han ljuger och förhalar. Försöker få henne att ta sig samman, att det är henne han älskar. Men ryktena sprids fort och LW hotar att berätta för HD vem han egentligen är, om åren och lögnerna mm.

Sent på måndagskvällen den 14 maj knackar han på LW:s dörr. Hon öppnar och han säger att de behöver prata och hon släpper in honom. Till en början är han mjuk och förstående, men vidhåller att allt är ett missförstånd och felaktiga rykten. Samtalstonen höjs och LW vill fortsätta utomhus för att inte väcka grabben. LW kräver att han avbeställer resan och han svarar med att det inte går. Påpekar att relationen med exfrun är platoniskt och LW undrar varför han då vill resa runt halva jorden med henne. Hon tror honom inte. Nu börjar SD bli förbannad och tar tag i LW, som sliter sig loss och springer några meter neför gatan. Hon vet inte vad hon ska tro, om hon ska skratta, gråta eller fly. SD kommer gående mot henne. Hon börjar prata, men möts av två iskalla ögon. Han försöker på nytt få tag på henne och LW springer nu återigen, kollar bakåt och nu har han hakat på. Skriker att hon ringer polisen om han inte slutar. Hon ökar takten, men strax får han tag i henne. Hon skriker, medan han drar in henne bakom planket. Han slår tills hon tystnar.. Kan ha gått till så.

Har polisen graverande bevis emot honom kommer han säkert skylla på minnesförlust.

Tycker att detta är en tidig mycket intressant spekulation kring hur det hela kan ha gått till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback