Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 19:10
  #1
Medlem
Snake.Plisskens avatar
https://www.svt.se/arbogafallet/

Hittade ingen tråd om denna grymt välproducerade serie som nu finns att se på SVT Play. Har sett 4 av 6 avsnitt nu och är imponerad. Nils Bergman har verkligen lyckats hitta nya vinklar och skildra ett väldigt uppmärksammat mål på nytt sätt. Jag gillar verkligen detta nya grepp som teamet bakom serien har när det gäller en True Crime-dokumentär. Snyggt gjord och välberättad. Greppet känns väl igen från Bergmans podd Rättegångspodden, som enligt mig är Sveriges i särklass bästa dokupodd. Det känns som han har tagit detta koncept och flyttat över till TV, med en avsevärt större budget. Spännande att se vart denna TV-karriär tar vägen.

Ang fallet så kan man ju inte sluta fascineras av JM:s helt irrationella beteende och psyke. Men detta avhandlas ju i andra trådar. Vill bara lyfta tv-produktionen för denna serie, som andas nytänkande och kvalitet.
Citera
2018-09-17, 19:44
  #2
Medlem
Nja, jag har en del att anmärka på. I första avsnittet (kanske även andra) lägger han på en del musik som inte passar sig i ett program om så pass allvarligt ämne. Rena rama Tarantino-musiken vid par tillfällen. Sedan pratar Nils med konstig intonation i rollen som speaker. Även för mycket fokus på honom själv.

Han skulle också kunnat bett Hikes utveckla vad hon menar med att rättegången inte var rättvis. En advokat får inte vara så där bevisresistent som hon visar i intervjun.

Nils är dessutom fel ute när det gäller Mohammads bakgrund. Han är inte flykting. Familjen ville inte ha med honom att göra och skickar honom till Europa via smugglare. (https://www.expressen.se/nyheter/bro...ev-en-mordare/).
Citera
2018-09-17, 20:09
  #3
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Nja, jag har en del att anmärka på. I första avsnittet (kanske även andra) lägger han på en del musik som inte passar sig i ett program om så pass allvarligt ämne. Rena rama Tarantino-musiken vid par tillfällen. Sedan pratar Nils med konstig intonation i rollen som speaker. Även för mycket fokus på honom själv.

Han skulle också kunnat bett Hikes utveckla vad hon menar med att rättegången inte var rättvis. En advokat får inte vara så där bevisresistent som hon visar i intervjun.

Nils är dessutom fel ute när det gäller Mohammads bakgrund. Han är inte flykting. Familjen ville inte ha med honom att göra och skickar honom till Europa via smugglare. (https://www.expressen.se/nyheter/bro...ev-en-mordare/).

Agree to disagree. Jag tycker tvärtom musiken är ett spännande nytt grepp och Nils tonation har han med sig som unik och personlig från 4 år i Rättegångspodden. En unik röst och språksätt behövs i en dokusåpastyrd programledarvärld.

Håller dock med dig i analysen om intervjun med Hikes. Där kunde han varit mer alert. När det gäller flyktingstatusen på Mohammad hoppas jag för allt jag har att inte även denna tråd blir ännu en Flashbacktråd om flyktingpolitiken.

*edit, ordval
__________________
Senast redigerad av Snake.Plissken 2018-09-17 kl. 20:11.
Citera
2018-09-17, 21:06
  #4
Medlem
Jag tycker det är viktigt att göra rätt, vilket han inte gör när han säger att Mohammad är flykting.

Förstår att nya grepp kan vara tilltalande. Men just jag håller fast vid att allvarliga ämnen skall inte ha ball musik i bakgrunden.
Citera
2018-09-17, 21:22
  #5
Medlem
Finns det någon som helst anledning att hålla på och filma denna herr Bergman i olika vinklar genom hela serien? Jag stör mig som fan på det. Förstör helhetsintrycket rejält.
Citera
2018-09-17, 22:04
  #6
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Finns det någon som helst anledning att hålla på och filma denna herr Bergman i olika vinklar genom hela serien? Jag stör mig som fan på det. Förstör helhetsintrycket rejält.
Både det och satans störiga jävla musiken, som nån visst han före och nämna, sätter lågkvalitet på dokumentären som handlar om ett intressant ämne.

Fullständigt slaktar berättelsen är vad han gör, sen är det mer journalister som intervjuas än nyckelpersoner. För mig har de nästan inget värde då de bara pratar om sina åsikter.
__________________
Senast redigerad av Stockmokk 2018-09-17 kl. 22:06.
Citera
2018-09-17, 22:06
  #7
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Både det och satans jävla musiken, som nån visst han före och nämna, sätter lågkvalitet på dokumentären som handlar om ett intressant ämne.

Fullständigt slaktar berättelsen är vad han gör, sen är det mer journalister som intervjuas än nyckelpersoner. För mig har de nästan inget värde då de bara pratar om sina åsikter.
Känns som om Nils Bergman pryar som journalist.

Gjorde han reklam för Lexbase i dokumentären?
Citera
2018-09-17, 22:21
  #8
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Känns som om Nils Bergman pryar som journalist.

Gjorde han reklam för Lexbase i dokumentären?
Delar din tanke. Intressehöjande TV knep ovanpå billigt researchjobb.

Fattas bara att de börjar göra som dokumentärerna på Discovery Crime t.ex med "skakiga kameramannen" så man man kan bli sjösjuk.
Citera
2018-09-17, 22:29
  #9
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Haha, anade att flashback-eliten skulle bli lite provocerade när det inte var klassisk true crime dokumentär utan en förflyttning av podd till TV och när skaparen ville ta ett grepp genom att synas själv. Tycker personligen det är ett intressant sätt att utveckla. Vi får se vem som har fel om fem år, jag lyfter frågan då igen... Sen att ni inte gillar musiken, cmon, höj nivån på kritik.

Vill ändå rekommendera att ni lyssnar på framför allt första säsongen av Rättegångspodden innnan ni dömer för hårt, främst de tre första programmen om Elias och Parastou, och avsnittet om Doktor Brasa. Och sen döma. Deal?

#utveckling
Citera
2018-09-17, 22:40
  #10
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Haha, anade att flashback-eliten skulle bli lite provocerade när det inte var klassisk true crime dokumentär utan en förflyttning av podd till TV och när skaparen ville ta ett grepp genom att synas själv. Tycker personligen det är ett intressant sätt att utveckla. Vi får se vem som har fel om fem år, jag lyfter frågan då igen... Sen att ni inte gillar musiken, cmon, höj nivån på kritik.
Man har väl rätt att kritisera precis vad man vill i programmet? Musiken är en viktig del. Inga jämförelser i övrigt men tänk tex Uppdrag Granskning med bara låtar av Iron Maiden? Musiken är alltså viktig.
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Vill ändå rekommendera att ni lyssnar på framför allt första säsongen av Rättegångspodden innnan ni dömer för hårt, främst de tre första programmen om Elias och Parastou, och avsnittet om Doktor Brasa. Och sen döma. Deal?
På vilket sätt har flera år gamla poddar relevans för bedömning av en dokumentär i TV förutom att det är Nils Bergman som är inblandad i båda? Jag tycker att Nils Bergmans trovärdighet gick åt skogen när han började prata fördelaktigt om Lexbase och det sedan kom fram att Lexbase sponsrade Bergman. Blir nog svårt för Bergman att återta sin trovärdighet då. In before...jag har inga problem med sponsring eller reklam, jag har problem med när man maskerar reklamen.
Citera
2018-09-17, 22:44
  #11
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Haha, anade att flashback-eliten skulle bli lite provocerade när det inte var klassisk true crime dokumentär utan en förflyttning av podd till TV och när skaparen ville ta ett grepp genom att synas själv. Tycker personligen det är ett intressant sätt att utveckla. Vi får se vem som har fel om fem år, jag lyfter frågan då igen... Sen att ni inte gillar musiken, cmon, höj nivån på kritik.

Vill ändå rekommendera att ni lyssnar på framför allt första säsongen av Rättegångspodden innnan ni dömer för hårt, främst de tre första programmen om Elias och Parastou, och avsnittet om Doktor Brasa. Och sen döma. Deal?

#utveckling
Inte att jag inte gillar musiken, utan den är distraherande.
Citera
2018-09-18, 13:16
  #12
Medlem
Kunde varit en bra serie men då Bergman nästan framställs som den som löst hela fallet blir det bara ostigt. Alla dessa bilder med honom lyssnandes i sina radiohörlurar tillför ingenting mer än att han själv vill bli sedd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback