Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 19:50
  #9121
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzl
Nja, jag fick 100mg per dag i flera år mot ryggproblem. Beror på vilken läkare man träffar skulle jag säga mer än något. Vissa är helt anti o vägrar skriva ut mer än 10mgare medans andra förstår att man kan börja lågt och gå uppåt om det inte funkar.

Sen måste du ju ha några belägg för ökningen, ju tydligare "bevis" på att du har smärta ju lättare är det ju att få högre dos. Ser dom inget direkt fel på dig så lär du inte få starkare. Men som sagt beror på vilka läkare du träffar.

Sen har dom ju blivit mycket mer restriktiva sen dom fick nya riktlinjer ang utskrivningen typ 2016?
Ännu mer restriktioner? Folk med smärta kan ju knappt få medicin nu ju..
Citera
2018-09-16, 14:15
  #9122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Ännu mer restriktioner? Folk med smärta kan ju knappt få medicin nu ju..
Har för mig att jag själv har hört att det blivit fler restriktioner. Jag har sådan tur som har en sådan bra och förstående läkare att denne faktiskt ger medicin som får mig att fungera i vardagen. Gick upp till 80mg efter en operation förut och håller nu på att trappa ned.

Står annars på 2x20mg, morgon och kväll. Oxynorm vid behov, max 10-15mg samt 1x10mg Oxycontin vid behov om det gör extra ont någon dag.

Detta är för nervsmärta och jag har provat allt från neuroleptika (gaba-lyrica) Svarar förvisso bättre på Saroten däremot, hjälper mot både min ångest, depression och nervsmärta.

Fick i början stå på Citodon och Tramadol, men efter att jag misslyckades med högskola gång på gång (gick verkligen bra innan jag var med om en brand och fick tredje gradens brännskada med nervsmärtor som varar livet ut). Efteråt kunde jag ens inte hålla fast i ett arbete. Gjorde några operationer senare och när jag höll på att trappa ned (Oxycontin) märkte jag att nervsmärtans smärt-tröskel var vid 40mg ungefär. Fick då stanna kvar där istället. Efter nästan 7 år av ihållande smärta, depression, ångest, panikattacker, extrem isolation så kan jag äntligen pusta ut. Problemet nu bara är att man inte har en enda vän och därmed inte kan avbryta isolationen, samt blir svårt att komma tillbaks till "verkligheten" igen med arbete, och socialfobin har kommit tillbaka efter 15 år.

Tycker synd om alla som går med extrem smärta men aldrig får någon hjälp eller som aldrig tas seriös. Helt sjukt egentligen. Men man får vara beredd på att det blir som ett vanligt arbete och man måste sitta i och inte ge med sig för att få den hjälp man behöver.

Ursäktar för ett långt meddelande, behövde bara skriva av mig lite.
Citera
2018-09-16, 16:50
  #9123
Medlem
Culpeppers avatar
jag tycker snarare att 5-10mg vaarjr 12:e timme är ett skämt. På Fass.se står det att man ska börja med för att ser hur en person reagerar och sen öka till advekvat dos. Står själv på 10x2 och ibland kan jag ta typ 30mg vid behov för jag har så ont. Nu Fick jag dock Stesolid då jag höll på och bryta och Psykakuten hjälpte mig inte men då fick vårdcentralsläkaren med på att skriva ut Stesolid. Så tar 30mg och då behöver jag inte alls ta så mycket Oxycontin. Dem höjer väl varandra.
Citera
2018-09-17, 19:09
  #9124
Medlem
utan.att.stannas avatar
Hm hämmas effekten av lyrica?
Citera
2018-09-17, 20:59
  #9125
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hm hämmas effekten av lyrica?
Av oxycodon? Nej, det gör den inte. Men oxy är starkare och kan "dämpa" Lyrica.
Citera
2018-09-17, 21:02
  #9126
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Av oxycodon? Nej, det gör den inte. Men oxy är starkare och kan "dämpa" Lyrica.
Har använt lyrica i smärtstillande syfte utan god effekt. Oxy idag men tyckte inte det räckte så långt.
Citera
2018-09-17, 21:15
  #9127
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har använt lyrica i smärtstillande syfte utan god effekt. Oxy idag men tyckte inte det räckte så långt.
Konstigt. Folk tar det tillsammans tom för att boosta varandra.
Citera
2018-09-18, 11:25
  #9128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Hm hämmas effekten av lyrica?

Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Av oxycodon? Nej, det gör den inte. Men oxy är starkare och kan "dämpa" Lyrica.

Nja, snarare tvärtom. Lyrica fungerar ju på sitt egna lilla Gaba-sätt. Tidigare så "forskade", eller snarare läste på om ämnet ganska mycket. Hade för mig att Lyrica binder sig till GABAa-receptorn. Men nu fick jag lära mig att den, även om det är en GABA-drog. Ta t.ex barbirtuater, bensodiazepiner, GHB m.fl (finns säkert en och annan RC också, såsom Nootropil, läkemedelsnamnet Piracetam samt Phenibut.

Bensodiazapiner binder sig till GABAa receptor. Barbirtuater binder sig till densamma som bensodiazapiner. Däremot GHB trodde man i början att den band sig till GABAb receptorn. Nu däremot ganska nyligen i slutet av 2000-talet upptäckte man att den knappt har någonting alls med GABAb'n att göra, om än lite. Att den istället är en selektiv agonist till GHB-receptorn istället, och inte GABAa eller b. Även att GHB-receptorn inte har en endaste liknelse med GABAa-och b. Men det jag vill komma fram till är att GABAa - GABAb, allt från Alkohol till bensos, boostar effekten utav Opiater oclh andra droger.

Det enda sättet för mig att nodda om jag nu ens skulle vilja det, vilket jag inte gör, är om jag blandar med t.ex bensos och Imovane kombinerat.

Men med allt detta sagt och för att komma till det jag vill säga. Allt som påverkar GABA-receptorer boostar indirekt andra drogers verkan men även biverkningar. När det gäller alkohol t.ex så ökar den själva effekten som kan ge dåsighet, lättare för att bli full etc. Medan Oxikodon och andra opiater förstärker istället mer det centrala nervsystemet och de effekter som de medför. Du blir tröttare, du får det lättare för att nodda / somna. Men det kan även paralysera det centrala nervsystemet som kan i värsta fall, om du inte får hjälp snabbt, dör av syrebrist.
Citera
2018-09-20, 04:14
  #9129
Medlem
Jag har kronisk sjukdom men min läkare skriver inte ens ut Citodon. Har ju värkar i bröst men går ju inte att bevisa. Måste man gå till privata läkare för att få utskrivet lite starkare såsom oxy?
Citera
2018-09-20, 12:13
  #9130
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuret1
Jag har kronisk sjukdom men min läkare skriver inte ens ut Citodon. Har ju värkar i bröst men går ju inte att bevisa. Måste man gå till privata läkare för att få utskrivet lite starkare såsom oxy?

Tyvärr så spelar det ganska stor roll vilken läkare man träffar om man vill ha starka preparat utskrivna. Om du bor i en större stad så testa olika läkare
Citera
2018-09-20, 19:55
  #9131
Medlem
Har inte riktigt fattat grejen med oxy. Har Oxycodone G.L 5mg, inte depot vad jag förstått? Hur mycket behövs för att känna av det? Ingen tolerans och är rejält känslig mot opiater i allmänhet. Hur lång tid innan det slår på? väger runt 65kg

Och varför i helvete står det i FASS att man inte ska ta det om man har jordnötsallergi? Inte lägger de väl nötter i pillern? Kan jag ta det fast jag är allergisk mot det?

tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Dirtoz 2018-09-20 kl. 20:23. Anledning: .
Citera
2018-09-23, 13:33
  #9132
Medlem
KorpChristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
Precis så. Först gör de en beroende av ett jävligt starkt läkemedel - sen skiter de i att skriva ut/skriva ut i rätt intervaller. Var tror de att folk vänder sig? Vill de ha dödsfall på sitt samvete för att folk fått i sig all möjlig skit som florerar. Ursäkta mitt utbrott, blir bara så jävla sne

KorpChrister - har du tillgång till benso så lindrar det precis som skrivits tidigare. Är det så illa att du har noll och står inför total AT så kräng dimor, de är underskattade vid opi AT. Inte bara för magen, även andra AT besvär. Nu menar jag inte två stycken som det står på förpackningen. Kräng minst 10 åt gången är mitt tips.

Tackar för tips! Ja, har fått köra på Dimor och höll en jämn dos som personen innan skrivit. Klarade mig, men fan vad förfärligt det är.. Det löste sig några dagar efter helgen, tillslut.. Uppskattar allas tips och omtanke!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback