Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-06, 17:33
  #13993
Medlem
Chopmunken-Alvins avatar
Är i full gång med Five Nights at Freddy's: The Twisted Ones av Scott Cawthon och Kira Breed-Wrisley. Inne på tredje kapitlet just nu och än så länge tycker jag den är bra. Till och med bättre än föregångaren The Silver Eyes faktiskt.
Citera
2018-09-06, 17:39
  #13994
Medlem
gato12s avatar
Läser James Ellroys senaste Perfidia, där många av karaktärerna från LA-kvartetten dyker upp, det är dock en prequel, den utspelas strax efter Japan anfaller Pearl Harbor.

Det är en rejäl pjäs på nästan 1000 sidor och visst kan hans språkbruk bli jobbigt ibland, eller också är det hans epigon Jens Lapidus som förstörde det för mig. Finns dock en del karaktärer som mejslas fram fint, bland annat William "Whisky Bill" Parker som ju återkommer i LA Konfidentiellt.
Även en ung japansk kriminaltekniker som inte har det så lätt i samhället efter Japans överraskande angrepp
Citera
2018-09-06, 22:30
  #13995
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Läser James Ellroys senaste Perfidia, där många av karaktärerna från LA-kvartetten dyker upp, det är dock en prequel, den utspelas strax efter Japan anfaller Pearl Harbor.

Det är en rejäl pjäs på nästan 1000 sidor och visst kan hans språkbruk bli jobbigt ibland, eller också är det hans epigon Jens Lapidus som förstörde det för mig. Finns dock en del karaktärer som mejslas fram fint, bland annat William "Whisky Bill" Parker som ju återkommer i LA Konfidentiellt.
Även en ung japansk kriminaltekniker som inte har det så lätt i samhället efter Japans överraskande angrepp

Det är just det med 1000 sidor som tar emot mig själv lite att sätta mig ned med din och läsa, trots att jag är ett medelstort fan utav Ellroy. I somras läste jag om första boken om Lloyd Hopkins och L.A. Confidential för första gången, var sugen på att ta itu med Perifidia men ja, längden som sagt.

Förr om åren hade man inga problem att klämma tjockare böcker, men numera har man andra saker att göra och ta itu med i vardagen, I-landsproblem...
Citera
2018-09-10, 20:10
  #13996
Medlem
messiasibids avatar
Läser Joseph Campbell - The hero with a thousand faces.

Läst cirka 100 sidor men är inte helt sålt ännu men helt klart intressant bok. Dock en av de mer tungmalda jag läst, har säkert att göra med ämnet som behandlas då det blir ganska abstrakt och utdragna stycken stundtals.
Citera
2018-09-16, 19:44
  #13997
Medlem
T-Todts avatar
Nu har jag läst klart En helt annan historia av Håkan Nesser. Hade tagit en längre läspaus men sträckläste klart den idag. Att boken utnämndes till bästa svenska kriminalromanen 2007 förvånar mig inte. Minst sagt underhållande rakt igenom. I boken får Barbarotti brev från en mördare som förvarnar om mord han tänker utföra. Barbarotti och sin grupp försöker lösa morden och ser ingen tydlig koppling mellan gärningsman eller något som förenar offren. Fast kopplingen får man som läsare reda på tidigt eftersom det genom boken finns en självbiografisk utläggning som är relaterad till morden.

Min erfarenhet av Håkan Nesser är relativt liten men han verkar lovande.
Citera
2018-09-17, 16:22
  #13998
Medlem
Rakiis avatar
Blev klar med Outsidern av King igår kväll och fortsätter med skräcktemat i och med att jag läser om Låt den rätte komma in (John Ajvide Lindqvist) nu igen. Bara läst den en gång tidigare för 13 år sedan då jag gick i gymnasiet och var svartrockare, passande tema för undertecknad med andra ord.

Nu är man äldre och kan upptäcka andra nyanser i romanen som kanske flög en förbi då man var 16-17 år gammal.

Funderar på om man skall läsa om Människohamn efteråt igen, men betar nog av någon annan roman emellan först.
Citera
2018-09-19, 20:16
  #13999
Medlem
Massajens avatar
Läser Den svarte prinsen av Iris Murdoch och kommit mer än halvvägs.
En rikt sammansatt och fängslande historia. Kompositionen är närmast genial. Berättarjaget är en författare i övre medelåldern, tämligen improduktiv och utan någon läsekrets att tala om. Hans ambitioner och idéer om Konsten är närmast storslagna. Andra delen av romanen upptas av hans stormiga kärleksförbindelse med den fyrtio år yngre dottern till hans närmaste vänner. Fadern en mer lyckosam författarkollega.

Det sinnrika i romanen är Murdochs författarperspektiv - huvudpersonen framstår som reserverad och introvert, en person som besväras av att få sina närståendes privata problem på halsen, exfrun som återvänt, den misslyckade bögen till gammal svåger eller den ömkliga lillasystern som övergivits av sin man. Som läsare kan man känna empati med personerna, men berättarrösten får mycket av deras handlingar att framstå som inte bara patetiska utan rent löjeväckande. Hur han själv torde framstå för omgivningen förefaller han dock helt omedveten om. Detta varvas med klarsynta reflektioner om konsten, litteraturen och otroligt nog också om kärleken, även i den vanvettiga form han själv drabbas av.

Jag tycker mig ha läst få riktigt lyckade skildringar av förälskelse och kärlek, i trots av att det är ett ständig återkommande tema i romaner. Många stora romaner har i mitt tycke förlorat i kvalitet så snart en kärlekshistoria kommit in i berättelsen. Så icke med Murdoch. Kort sagt, en författare som jag kommer att fortsätta läsa.
Citera
2018-09-22, 20:58
  #14000
Medlem
Detevigaavigas avatar
Nu ska jag åter börja läsa. Under sommaren fick jag inte mycket läst. Alls. Så jag kommer starta oktober med en utläst bok. Har börjat läsa V ... Hmm det var tre dagar sedan, jag läste bara 18 sidor. Minns knappt ett ens ett namn om jag ska vara ärlig. Men så läser jag snabbt numera. Jag tänkte att om jag börjar läsa snabbt nu det första jag gör efter sommaruppehållet så blir det till en ny standard för mig. Men V är skriven av Thomas Pynchon, jag har läst några böcker av honom sedan innan. Jag gillade dom inledande 18 sidorna. Ja juste, det är hans debutroman så den är säkert värd att läsa! Efter det tror jag att jag ska ge mig an Bröderna Karamazov, om det är tillräckligt vintermörkt.
Citera
2018-09-22, 21:02
  #14001
Medlem
Fortsätter med Passilinna. De oanständiga profeterna i tibet.
Citera
2018-09-22, 21:02
  #14002
Medlem
Fortsätter med Passilinna. De oanständiga profeterna i tibet. Bra som alltid.
Citera
2018-09-22, 21:03
  #14003
Medlem
1. Grip till varje pris av Kolbjörn nånting
2. 12 rules of life av Jordan Peterson
3. Game hacking - Developing Autonomous Bots av Nick Cano
4. Windows Internals 7th edition
5. Helikopterrånet av bonnier grabben

Jag är rätt dålig på att hålla mig till samma bok så hoppar runt en del.
Citera
2018-09-22, 21:59
  #14004
Medlem
Rakiis avatar
Läser en favorit igen, Vem älskar Yngve Frej? av Slas, läste den för första gången i fjol och förälskade mig direkt, därefter såg jag filmen och förälskade mig i den också.

Uppföljarna är också väldigt fina och bra, så de tänkte jag läsa om igen efter Yngve...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback