Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 18:35
  #1
Medlem
Det här är en sak som jag tycker är lite irriterande och förvirrande:
jag har fått kommentarer om att jag numera har börjat se väldigt muskulös ut, och jag kan rentav ibland känna att mina kläder är lite mindre (till exempel runt armarna, och så vidare), men problemet är bara att jag själv inte märker de här skillnaderna så jättemycket.
Visst, jag kan ibland märka att jag i vissa vinklar har lite större muskler här och där, men jag känner minst lika ofta att jag ser precis likadan ut som förut, men lik förbaskat så får jag spontana kommentarer från ingenstans om att jag ser mer vältränad ut nuförtiden än vad jag gjorde förut.

Wut?
Citera
2018-09-16, 18:40
  #2
Medlem
Krongjorts avatar

Normalisering och avtrubbning.
Citera
2018-09-16, 18:55
  #3
Medlem
Du ser dig själv i spegeln varje dag och upplever därför ingen större förändring. Det är som folk med kids som inte märker att dom växer. Kommer mormor och träffar dom några gånger per år märker dom enorm skillnad.
Citera
2018-09-16, 19:09
  #4
Medlem
Som ovanstående säger ! Du ser dig själv varje dag i spegeln och märker ej av det.
Citera
2018-09-17, 07:30
  #5
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Förutom tidigare nämnt kan det också ha att göra med att din standard på muskler/muskulös skiljer sig från "folket". Jag är övertygad när jag ser mig i spegeln att jag absolut inte har några arm- eller axelmuskler öht men när kollegorna ser mig byta om på jobbet får jag höra att jag har breda axlar och totalt okända patienter kan kommentera att jag har stora armar...måste vara perfekt ljus på jobbet brukar jag ursäkta mig själv med.
Citera
2018-09-17, 08:29
  #6
Medlem
rosanagellacks avatar
För mig har det varit lite si och så.

När jag har tränat på BRA så har jag hört att jag ser mindre ut:-S, men jag själv ser att jag har blivit lite större.

Och har jag blivit mindre pga av dålig träning får jag höra att jag ser större ut, jag ser verkligen att jag är mindre samt måttbandet visar nån cm mindre.

Jag litar inte på någon haha
Citera
2018-09-17, 12:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosanagellack
För mig har det varit lite si och så.

När jag har tränat på BRA så har jag hört att jag ser mindre ut:-S, men jag själv ser att jag har blivit lite större.

Och har jag blivit mindre pga av dålig träning får jag höra att jag ser större ut, jag ser verkligen att jag är mindre samt måttbandet visar nån cm mindre.

Jag litar inte på någon haha

Det handlar för oss naturliga lyftare om hur svullna vi är. I tunga träningsperioder behöver vi äta mycket och samlar då på oss extra fett och vätska.

I somras var det helt enkelt för varmt för att träna i ett källargym utan AC, och ingen aptit heller, så jag tappade mycket i vikt (”deffade”) ganska ofrivilligt. Helt plötsligt såg jag ”stor” ut och fick kommentarer. Trots att jag gått ner tre-fyra kilo och blivit märkbart svagare.

Folk misstar muskeldefinition med muskelvolym. Exempel: Brad Pitt i fight club och Rafael Nadal. Smala och spensliga men kraftigt definierade.
Citera
2018-09-17, 17:58
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Som redan nämnts, du vänjer dig vid din spegelbild för förändringarna är så subtila. Testa att jämföra med något kort på stranden för typ två år sedan så märker du hur tunn du var då istället.

En annan sak är att många missförstår hur man växer, hur man svullnar generellt över hela kroppen. Många tror att det fungerar ungefär som vid en deff, att biceps och pecs kommer bli mer och mer tydliga. Därför tycker en del att de inte växer något trots att det är precis vad de gör.
Citera
2018-09-18, 19:35
  #9
Medlem
rosanagellacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det handlar för oss naturliga lyftare om hur svullna vi är. I tunga träningsperioder behöver vi äta mycket och samlar då på oss extra fett och vätska.

I somras var det helt enkelt för varmt för att träna i ett källargym utan AC, och ingen aptit heller, så jag tappade mycket i vikt (”deffade”) ganska ofrivilligt. Helt plötsligt såg jag ”stor” ut och fick kommentarer. Trots att jag gått ner tre-fyra kilo och blivit märkbart svagare.

Folk misstar muskeldefinition med muskelvolym. Exempel: Brad Pitt i fight club och Rafael Nadal. Smala och spensliga men kraftigt definierade.

Ja, så kan det nog vara, men själv kan jag då tycka att jag nästan ser otränad ut :-D
Citera
2018-09-19, 03:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Som redan nämnts, du vänjer dig vid din spegelbild för förändringarna är så subtila. Testa att jämföra med något kort på stranden för typ två år sedan så märker du hur tunn du var då istället.

En annan sak är att många missförstår hur man växer, hur man svullnar generellt över hela kroppen. Många tror att det fungerar ungefär som vid en deff, att biceps och pecs kommer bli mer och mer tydliga. Därför tycker en del att de inte växer något trots att det är precis vad de gör.
Du menar typ att armarna ser lika stora ut i förhållande till resten av kroppen?

Ja det har du ju rätt i faktiskt, det har jag inte tänkt på av nån anledning.
Citera
2018-09-19, 18:20
  #11
Medlem
Som andra redan skrivit, du ser dig själv i spegeln varje dag och märker därför ingen större skillnad.

Ta bild på dig själv med jämna mellanrum, ex varannan vecka för att följa utvecklingen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback