Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-17, 06:23
  #25
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frostbiters
Snarkar inte så tror inte att det kan vara det
Det behöver man heller inte göra. Det är där många blir lurade. Självklart är det vanlig sömnapné du har.
Citera
2018-09-17, 07:26
  #26
Medlem
Tycker också det låter som sömnapné. Det liknar mina erfarenheter. Var vansinnigt trött så länge jag inte var aktiv. Trodde jag sov gott men en undersökning med en maskin som jag fick låna på sjukhuset visade på en sömnstörning drygt varannan minut i snitt. I princip vaknade jag varannan minut hela natten fast jag själv inte märkte av det. Detta gjorde att jag aldrig fick någon djupsömn och därför blev så vansinnigt trött. Kunde inte sitta länge utan att ögonen började falla ihop. Däremot klarade jag jobbet bra eftersom jag har ett jobb där jag är aktiv hela dagen.
Har nu fått en grej som jag sätter på näsan och har där på natten. Kan låta obekvämt innan man provat det men det är helt perfekt. Har 4 bekanta som också har en sådan apparat och det är ingen som har något problem med apparaten.
Nu kan jag fortfarande vara trött ibland men det är en helt annan trötthet. Nu bestämmer jag själv om jag vill gå och vila en stund eller inte. Det är bara att rekommendera. Det enda som kanske bör nämnas är att apparaten inte är botande utan man får använda den i fortsättningen.
Jag rekommenderar dig att gå till din vårdcentral och be om en remiss till en sömnutredning. Då kommer du nog att få ett mycket rikare liv.
Citera
2018-09-17, 07:38
  #27
Medlem
whokilledbambis avatar
Hej!

Jag led av samma problem som dig under min skolgång, framförallt i gymnasiet. Jag kom till lektionen, satte mig och somnade.

Det visade sig under min adhd-utredning att det är väldigt typiskt för adhd/add pga alla olika intryck och all information som tröttar ut en.
Citera
2018-09-17, 08:51
  #28
Medlem
Europes avatar
Frågan är hur TS allmänna situation och hälsa ser ut i övrigt. Det behöver faktiskt inte handla om någon uppenbar sjukdom. Är TS lättstressad? Känner sig lite stressad och slutkörd? Är väldigt fysiskt aktiv på dagarna? Hur ser det ut med sömnen på nätterna?

Jag har Aspergers och har alltid haft svårt att sova på nätterna, samt när jag som ung (tonåring) ständigt umgicks med människor, rörde mig mycket i stökiga miljöer med många ljud- och bildintryck, var tämligen fysiskt aktiv o.s.v., så tenderade jag t.ex. lätt somna så fort jag ensam satte mig på tunnelbanan och slappnade av. En aning likadant var det när jag jobbade på ett väldigt fysiskt hårt jobb och jag efteråt satte mig på bussen och taggade ned, så somnade jag väldigt lätt. Ja, inte bara jag, utan en gång när jag åkte buss med en jobbarkompis direkt efter jobbet, så talade jag med henne, vände mig bort i ett par sekunder, för att därefter vända tillbaka och upptäcka att hennes huvud hade fallit tillbaka och hon sov med gapande mun. Detta alltså under en par sekunders paus när vi satt och pratade! Kort sagt, så har jag haft en tendens att somna när jag har stressat och speciellt om jag har varit väldigt aktiv fysiskt. Att jag ständigt sover för lite när säkert spela in.

Även min morfar, som var egenföretagare och jobbade långa och hårda dagar, brukade slocka så fort han hemma satte sig i stolen framför TV:n. Jag brukade som liten alltid utgå ifrån att det skulle ske. Det brukade ta 1-5 minuter. Min sambo, som kanske också är lite av den stressade och oregelbundet sovande typen, brukade förut somna så fort vi satte oss för att titta på en film. Även mitt i en biosalong, ett par minuter in i filmen, kunde hon börja snarka högljutt! Av någon anledning verkar det inte ske lika lätt idag.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-09-17 kl. 08:59.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback