Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 19:08
  #1
Medlem
Om man har två frukostalternativ:
1. havregrynsgröt (normal portion), 2 dl 3% mjölk samt äppelmos
2. 2 dl naturell fil samt 1,5 dl cornflakes

Vilket av dessa ger minst antal kalorier? Jag tänkte först att havregrynsgröt var bäst men har nu blivit osäker. Filen samt mjölken tar ut varandra med 120 kcal vardera. 1,5 dl cornflakes väger 30 g vilket blir 0,3 gånger 370= 111 kcal
Filfrukosten ger alltså 231 kcal. Blir det rent energimässigt kanske ett bättre alternativ om man inte vill gå upp i vikt?

Har ej mått till havregrynsgröten eller äppelmoset men skulle tippa att det är 1 matsked på äppelmoset, vet inte om det är sötat eller ej. Men kan en normal portion havregrynsgröt+äppelmos överstiga 111 kcal???
Citera
2018-09-16, 19:20
  #2
Medlem
Qusimotos avatar
fil och flingor är väl inte direkt den bästa då du kommer va hungrig efter 30min. Havregrynsgröt är betydligt bättre då mättar och du klarar dig minst 2 tim på det
Citera
2018-09-16, 19:20
  #3
Medlem
sfrges avatar
Misstänker att flingorna ger mindre kalorier.
Äppelmoset till gröten ger väl lite extra kalorier.
Citera
2018-09-16, 19:34
  #4
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
fil och flingor är väl inte direkt den bästa då du kommer va hungrig efter 30min. Havregrynsgröt är betydligt bättre då mättar och du klarar dig minst 2 tim på det

Precis, mättnad är viktigare än antalet kalorier. Blir du mättare per kalori kommer du äta mindre till lunch och det totala kaloriintaget per dag blir lägre. Vill du gå ner i vikt är det dock bättre att skippa frukosten helt och istället ha ett ätfönster mellan tex. 12.00 - 20.00 (https://www.youtube.com/watch?v=iywhaz5z0qs).
Citera
2018-09-16, 21:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuralskaren123
Men kan en normal portion havregrynsgröt+äppelmos överstiga 111 kcal???
Ja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback