Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 18:59
  #1
Medlem
Hej,

Vad finns det för risker och straff med att anlita någon svart utan arbetstillstånd? Anställningen är ej för kommersiellt syfte utan det rör sig om ett hembiträde för mitt hem. Så jag tjänar inga pengar på det.
Citera
2018-09-16, 19:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjtgkjf
Hej,

Vad finns det för risker och straff med att anlita någon svart utan arbetstillstånd? Anställningen är ej för kommersiellt syfte utan det rör sig om ett hembiträde för mitt hem. Så jag tjänar inga pengar på det.

Tror inte lagen gör skillnad på svarta och vita om man saknar arbetstillstånd. Ett brott som kan vara aktuellt är skattebrott, vilket vi ser allvarligt på i Sverige.
Citera
2018-09-16, 20:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Tror inte lagen gör skillnad på svarta och vita om man saknar arbetstillstånd. Ett brott som kan vara aktuellt är skattebrott, vilket vi ser allvarligt på i Sverige.

Vad är påföljden för att anlita någon utan arbetstillstånd?

Är det skattebrott att undanhålla arbetsgivaravgifter eller att inte lämna kontrolluppgift eller går både och under termen skattebrott? Och vad är eventuell påföljd? Säg en svart lön på 4 tusen per månad (plus lite förmåner som fri kost och logi).
Citera
2018-09-17, 06:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjtgkjf
Vad är påföljden för att anlita någon utan arbetstillstånd?

Är det skattebrott att undanhålla arbetsgivaravgifter eller att inte lämna kontrolluppgift eller går både och under termen skattebrott? Och vad är eventuell påföljd? Säg en svart lön på 4 tusen per månad (plus lite förmåner som fri kost och logi).

Det olagliga ligger inte i att inte betala skatt/avgifter.
Det olagliga ligger i att inte redovisa det korrekt vid deklaration.

Skiter du i att betala skatt/avgifter men deklarerar rätt så bryter du inte mot lagen men kommer bli skyldig staten pengar.
Och betalar man inte vid anmodan blir det kronofogden osv.

Om du däremot undanhåller informationen från skatteverket begår du skattebrott alternativt skatteförseelse(ringa skattebrott).

Det som beskrivs här skulle troligen ses som skatteförseelse vilket ger dagsböter.
Om det skulle bedömmas som skattebrott(normal grad) är straffet fängelse upp till 2år.
Både den som anställer svart och den som arbetar svart begår samma brott, dvs skattebrott eller skatteförseelse.

Utöver juridiska konsekvenser så finns ekonomiska risker då försäkringar/garantier och liknande inte gäller vid svartjobb. Varken för arbetsgivare eller arbetstagare.
Just med hembiträde är det kanske inte så stor fara. Men med hantverkare kan det få stora ekonomiska konsekvenser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback